Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: Rengörningsmedel för motor och bränslesystem stort Nej?

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 361

    Rengörningsmedel för motor och bränslesystem stort Nej?

    1. Säljs ju diverse rengörningsmedel för bränslesystem.

    2. Finns även rengörningsmedel som man häller i oljan som skall göra rent motorn. Häll i en burk i den gamla olja, kör på tomgång och töm ut allt.

    Är dessa produkter något man skall använda eller gör det mer skada än nytta på en saab av nyare årsmodell?

  2. #2
    Steg 6 kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    6 971
    Medlem#
    6220
    1. Denna sörja har man läst ett par trådar om och det låter som att det gör mer skada än nytta.

    2. Dagens oljor har de rätta sakerna i sig redan och att hälla i något som ska göra det bättre tror ja är en ända stor bluff, det är bara en skvätt vanlig olja i dom flaskor man köper iaf vad ja tror.
    om man nu vill slänga pengar på sånt här skit så visst go 4 it det kommer nog inte göra någon skada men absolut ingen nytta.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  3. #3
    Det enda jag skulle kunna tänka mig att hälla i oljan är MCR. En sorts metallbärare. Har sett med egna ögon att det fungerar ypperligt på ytor där metall möter metall under sådan påfrestning att oljan inte "bär" längre.

    Koenigsegg använder t.ex. detta i både motorer och växellådor. Skall hällas i vid varje oljebyte enligt servicemanualen.
    9-3 SC 2.0T -06 (Steg 1)

  4. #4
    Saxat från: http://www.puoitaktrade.se/

    #

    X-1R och Koenigsegg Automotiv i samarbete.

    Koenigsegg CC som har skapats av Christian Koenigsegg´s dröm att tillverka den ultimata sportbilen börjar nu levereras till de första kunderna. Motorn är en 4,5 liters V8 som ger 650 HKR och ger bilen fartresurser runt 400 km. Den är världens snabbaste serieproducerade bil och byggs helt för hand.

    Koenigegg Automotiv har valt att använda X-1R MCR i motor och växellådan. Resultatet av användandet av MCR i växellådan har gett resultatet att man lyckats reducera friktionsförlusten i växellådan från 14% ner till 10%. Detta är en total ökning av effekten ut från växellådan med c:a 5%.

    Proffesionella motortrimmare vet hur mycket mekaniskt arbete det krävs för att åstadkomma detta resultat. Inget kan väl vara enklare än att tillsätta c:a 4-6% X-1R MCR i oljan?

    Vill Du ha ytterligare information om Koenigsegg CC så gå in på

    http://www.koenigsegg.com

    och bekanta Dig med en bil som kommer låta talas om sig i framtiden.

    Koenigsegg CC har en prislapp på c:a 3,8 miljoner per bil. Vi tror att även Du genom att använda X1R´s produkter i Dina bilar , båtar och maskiner kan öka effekten och minska slitaget samt genom detta spara pengar.
    9-3 SC 2.0T -06 (Steg 1)

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 448
    Citat Ursprungligen postat av Tommy 2453
    Det enda jag skulle kunna tänka mig att hälla i oljan är MCR. En sorts metallbärare. Har sett med egna ögon att det fungerar ypperligt på ytor där metall möter metall under sådan påfrestning att oljan inte "bär" längre.

    Koenigsegg använder t.ex. detta i både motorer och växellådor. Skall hällas i vid varje oljebyte enligt servicemanualen.

    Tyvärr måste jag säga att MRC X-1R känns som bara ännu en bluffprodukt, då marknadsföringen ser ut ungefär som den brukar just för den typen av produkter.

    Sen ser ju hemsidan som säljer det ut som en 12åring gjort hemsidan....

    Njä, jag vill gärna se flera oberoende tester på detta undermedel innan jag tror på det som sägs om det på puoitaktrade.se



    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 935
    Jag tror inte ett skit på det. Brukar inte alla tidningstester, bilprogram etc komma fram till att det är ren skit och har som enda effekt att milkostnaden ökar radikalt?

    Tex en flaska STP i tanken som skall räcka till en tank på max 80 liter - den lilla djäkla flaskan blir utspädd till typ 1/200 och jag har svårt tro att den hinner göra nån nytta i spridarna etc... Och sen står det ju att man skall upprepa behandlingen så och så många gånger, "Om det inte hjälper" skall man hälla i den mkt dyrare "super-special STP" etc och pröva med den... blabla... Bra marknadsföring kallas sånt! Och alla såna här produkter har en sak gemensamt - det låter alldeles för bra för att vara sant - och då är det inte det heller. Enkelt.
    MEDLEM 7032.

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Hallsberg
    Inlägg
    539
    Medlem#
    11576
    I min gamla 900 EMS-80 med mekaniskt sprut så gjorde det en grym skillnad att hälla i en flaska insprutningsrengöring då och då. Efter ett par km så kändes bilen lite piggare, tomgången blev jämnare och bilen blev mer lättstartad de nästkommande veckorna.

    På mina nyare bilar har jag också kört insprutningsrengöring ibland, men där har jag aldrig märkt nån skillnad. Personligen tror jag att det är på gamla mekaniska sprut som man kan ha nytta av sånt här jox, men alla rörliga delar där. I nyare motorer tror jag att nyttan är mer tveksam...

    Mvh
    /Niklas
    9-3 SS Aero -05, 9-5 Aero -02, 9000 CSE 2,3t -97 med Maptun steg 1, 900s -91, Porsche Cayenne Turbo -04 samt en 96 V4-73

    Har också haft: 9000 CSE 2,3t -96 med Speedparts steg 1, 900s -90, 95 v4-75, 9000cc -88b, 900 EMS -80, 99 GL injection -76

  8. #8
    [quote=Tony 418][quote="Tommy 2453":3bjmilkb]Det enda jag skulle kunna tänka mig att hälla i oljan är MCR. En sorts metallbärare. Har sett med egna ögon att det fungerar ypperligt på ytor där metall möter metall under sådan påfrestning att oljan inte "bär" längre.

    Koenigsegg använder t.ex. detta i både motorer och växellådor. Skall hällas i vid varje oljebyte enligt servicemanualen.[/quote]


    Tyvärr måste jag säga att MRC X-1R känns som bara ännu en bluffprodukt, då marknadsföringen ser ut ungefär som den brukar just för den typen av produkter.

    Sen ser ju hemsidan som säljer det ut som en 12åring gjort hemsidan....

    Njä, jag vill gärna se flera oberoende tester på detta undermedel innan jag tror på det som sägs om det på puoitaktrade.se



    MVH Tony[/quote:3bjmilkb]

    [url="http://www.x1r.info/referenser.html"]http://www.x1r.info/referenser.html[/url]

    Maskintekniska Högskolan i Esbo, Finland verkar ha testat produkten. Skulle vara kul att läsa testet i sin helhet.
    http://www.x1r.info/teknisk.html

    Dessutom verkar företaget jag länkade till bara vara ett av flera försäljningsställen för produkten.

    Tillverkarens hemsida: http://www.x1r.info/
    9-3 SC 2.0T -06 (Steg 1)

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 361
    Vet inte om jag blir klokare eller mer förvirrad, så många olika svar :S

  10. #10
    Steg 6 kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    6 971
    Medlem#
    6220
    BLUFF BLUFF BLUFF BLUFF!

    Ja tror inte oljebolagen lägger ner miljard belopp på utvekling av olja för att sedan finnas andra små företag som tar fram något som är ännu bättre nä skulle inte tro det.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  11. #11
    Steg 3 Johan-99T16s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bäckefors
    Inlägg
    3 067
    Medlem#
    2661
    Tittar man ju på Slick50 så ägs detta företag av QuakerState, och Motormännen testade ju en bil på rullande landsväg med stegvis behandling av motor, växellåda, bakaxel och till sist hjullagren med de olika Slick50 tillsatserna. Och de fick ned bränsleförbrukningen med 10%....

    Det där med att tvätta en motor invändigt, det fungerar ju...slå i 2 liter diesel i motorn ihop med 2 liter olja, kör 10min och tappa ur en hel del skit...gjorde det på en gammal 99t-79, och den gick många min efter den behandlingen. Provade även CRC´s invändig motortvätt med likadant resultat...Men, troligtvis gör det ingen nytta på en bil som förhoppningsvis har servats enligt serviceboken och även extra oljebyten om man är riktigt seriös och då borde det inte finnas några avlagringar att tvätta bort...
    Johan Carlsson#2661
    Saab 99 Turbo16 Instagram: 99turbo16
    Saab 9-3 SportCombi VectorActive 2.0t BioPower-08
    Tech2 med Candi finnes

  12. #12
    Citat Ursprungligen postat av _oxygene_
    BLUFF BLUFF BLUFF BLUFF!

    Ja tror inte oljebolagen lägger ner miljard belopp på utvekling av olja för att sedan finnas andra små företag som tar fram något som är ännu bättre nä skulle inte tro det.

    Mvh
    Men visst är det lite intressant att Koenigsegg använder detta medel och dessutom kräver att man som ägare ska fortsätta att använda det?

    Har kanske Koenigsegg ointelligenta tekniker som har gått på bluffen?

    Jag spekulerar lite bara...
    9-3 SC 2.0T -06 (Steg 1)

  13. #13
    Steg 6 kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    6 971
    Medlem#
    6220
    [quote=Tommy 2453]
    Citat Ursprungligen postat av "_oxygene_":2r7kocur
    BLUFF BLUFF BLUFF BLUFF!

    Ja tror inte oljebolagen lägger ner miljard belopp på utvekling av olja för att sedan finnas andra små företag som tar fram något som är ännu bättre nä skulle inte tro det.

    Mvh
    Men visst är det lite intressant att Koenigsegg använder detta medel och dessutom kräver att man som ägare ska fortsätta att använda det?

    Har kanske Koenigsegg ointelligenta tekniker som har gått på bluffen?

    Jag spekulerar lite bara...[/quote:2r7kocur]

    Hur vet du att Koenigsegg använder detta och att de kräver att ägaren fortsätter använda det?
    För om det nu är så bra så tskulle väl även Koenigsegg själva skriva något om det men inte hittat något.
    Luktar stor bluff från X-1R sida

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  14. #14
    [quote=_oxygene_][quote="Tommy 2453":fhg7naah]
    Citat Ursprungligen postat av "_oxygene_":fhg7naah
    BLUFF BLUFF BLUFF BLUFF!

    Ja tror inte oljebolagen lägger ner miljard belopp på utvekling av olja för att sedan finnas andra små företag som tar fram något som är ännu bättre nä skulle inte tro det.

    Mvh
    Men visst är det lite intressant att Koenigsegg använder detta medel och dessutom kräver att man som ägare ska fortsätta att använda det?

    Har kanske Koenigsegg ointelligenta tekniker som har gått på bluffen?

    Jag spekulerar lite bara...[/quote:fhg7naah]

    Hur vet du att Koenigsegg använder detta och att de kräver att ägaren fortsätter använda det?
    För om det nu är så bra så tskulle väl även Koenigsegg själva skriva något om det men inte hittat något.
    Luktar stor bluff från X-1R sida

    Mvh[/quote:fhg7naah]

    Nja... har haft en säljare från X-1R på besök på jobbet, eftersom vi använder en del av deras produkter (jobbar som tekniker på ett företag som tillverkar bilar). I infomaterialet jag fick beskrevs en del av samarbetet med både Koenigsegg och Nasa. X-1R är för övrigt amerikanskt.

    Att tro att de bluffar med sina samarbetspartners är väl ändå lite att ta i, med tanke på att X-1R är ett stort företag.

    Angående Koenigsegg så hittar jag ingen info om någon samarbetspartner gällande utveckling av bilen på deras hemsida. Sammanträffande?
    9-3 SC 2.0T -06 (Steg 1)

  15. #15
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 426
    Medlem#
    9481
    om det nu är så att man vill rengöra motorn invändigt, borde det tex inte då vara lättare att köpa hem säg 4 dunkar biltema olja och göra ett par täta oljebyten, säg 50 mil mellan för att sedan göra ett sista byte med riktig olja?
    Då borde man väl få bort en del skit iaf?
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 361
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    om det nu är så att man vill rengöra motorn invändigt, borde det tex inte då vara lättare att köpa hem säg 4 dunkar biltema olja och göra ett par täta oljebyten, säg 50 mil mellan för att sedan göra ett sista byte med riktig olja?
    Då borde man väl få bort en del skit iaf?
    Ingen aning, dom där mirakel medlen skall ju tyligen lösa upp sådant som inte vanlig olja kan.

  17. #17
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 742
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av Tommy 2453
    Det enda jag skulle kunna tänka mig att hälla i oljan är MCR. En sorts metallbärare. Har sett med egna ögon att det fungerar ypperligt på ytor där metall möter metall under sådan påfrestning att oljan inte "bär" längre.

    Koenigsegg använder t.ex. detta i både motorer och växellådor. Skall hällas i vid varje oljebyte enligt servicemanualen.
    Metallbärare?

    I motoroljor så ingår en tillsats som kallas "anti wear" (AW), dess arbetsuppgift är just att motverka metall-metall kontakt. I många oljor så ingår också en tillsats som kallas friktionsmodifierare eller kort och gott FM. Även FM motverkar metall-metall kontakt, men den fungerar lite annorlunda än AW vilket också resulterar i en låg friktion. Utöver dessa ingår också bland annat antioxidations additiv, lägsta flytpunktsförbättrare, dispergenter, detergenter och VI förbättrare.

    De flesta oljetillverkare köper in dessa additiv i ett färdigblandat paket och det är relativt få företag på världsmarknaden som tillverkar dessa aditivpaket. Idag så utgörs denna marknad i princip av Lubrizol, Infineum (Shell), Oronite (Chevron) och Afton. Alla av dem är amerikanska utom Infineum som är från England. Ingen av dem säljer direkt till slutkund, utan kunderna är motortillverkare och oljebolag. Att det är få tillverkare är inte så konstigt då kostnaderna för att ta fram ett additiv är högt och ett certifierings prov kan kosta en halv till en och en halv miljon dollar att genomföra; det om man klarar det vid första försöket.

    De produkter som säljs på eftermarknaden innehåller vanligen några av de kända kemikalierna från detta område, eller så innehåller de ett solitt smörjmedel som ex. PTFE (Slick50 m.fl.). Det senare är direkt olämpligt och även om man blandar i några av de kända ämnena så kan man förstöra för sig själv. Vissa additiv har nämligen övergetts för att de olämpliga, andra hittas i dagens motoroljor men bara för att de blandas i dagens motoroljor så innebär inte det att de är lämpliga i vilka proportioner som helst. Ex. zinkdialkylditiofosfat som är den ledande antiwear och antioxidations tillsatsen orsakar beläggningar på katalysatorn som över tiden reducerar dess funktion, och i mycket höga koncentrationer så kan den även öka slitaget samtigt som den ökar friktionsförlusterna. Dess påverkan på katalysatorn innebär att man idag satt gränser på hur mycket fosfor, den aktiva ingrediensen i ZDDP, man får tillsätta motoroljan.

    Additivpaketet är också utformat för att utnyttja synergieffekter från olika kemikalier. Detta har blivit allt viktigare sedan man infört begränsningar på fosfor. Ställer man sig då själv och blandar i okända kemikalier som inte på något vis testats ihop med motoroljan i fråga så vet man inte vad slutresultatet blir. Den kemikalie man tillsätter kanske inte alls går ihop med de som finns i motoroljan.

    När det gäller bränsle så ingår det även där additiv, dessa är avsedda att hålla motor och bränslesystem rent (inblandningen är bara ett par ppm). Att blanda in andra kemikalier tycker jag inte man ska göra såvida man inte har problem med beläggningar. Vissa kemikalier kan även här reagera på ett olämpligt sätt tillsammans med tillsatser som redan finns i bränslet.

    Vill man rengöra motorn invändigt så gör man lämpligen två täta oljebyten. Att blanda diesel i oljan är inte lämpligt då en del av denna diesel blir kvar efter att man bytt oljan.

    Citat Ursprungligen postat av Tommy 2453
    Att tro att de bluffar med sina samarbetspartners är väl ändå lite att ta i, med tanke på att X-1R är ett stort företag.
    Om de bluffar så är dem ju direkt inte först att köra denna taktik. Finns många tillverkare av mindre seriösa produkter som hittar på samarbetsföretag eller klipper och klistar i provresultat för att få det att verka bra.

    Sedan bör man ju också fråga sig om de på Koenigsegg är kunniga nog att avgöra om dessa additiv är lämpliga eller ej. Jag tror inte det jobbar så många tribologer, kemister och liknande med en inriktning på motoroljor hos Koenigsegg. Ja, faktum är att många oljebolag inte ens har nödvändig kompetens.

    Skulle det dessutom vara så att något litet företag lyckats få fram någon produkt som de fyra stora inte lyckats med, ja då är det bara att leta investerare och låta ex. ILSAC (International Lubricants Standardization and Approval Committee) genomföra prover.
    Lyckas man skapa ett billigt fosforfritt alternativ till ZDDP så kan man nog bli rik, men då behöver man inte sälja mirakelmedel via internet, utan då säljer man troligen en licens för stora pengar till något av de stora på området.

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 045
    Har testat både STP och engine oil flush med mkt goda resultat!
    Av STP har jag fått jämnare tomgång samt en aning bättre gas respons.
    Av engine flush har jag fått en tystare motor som resultat.

    Testat på olika bilar, alla med elektroniskt insprut.

    Så någon bluff är det inte, dock var ingen bil "nyare" än -93

    Att säga en invändig motortvätt är bluff är dumt.
    En bil kan ha missköts med servicen och kanske kört på samma sunkna olja i 5000mil, då kan en motortvätt göra susen.
    Fick ut en jäääkla massa bös från min f.d vinterbil!
    Saablös dåre

  19. #19
    [quote=SaabJohan]
    Citat Ursprungligen postat av Tommy 2453
    Det enda jag skulle kunna tänka mig att hälla i oljan är MCR. En sorts metallbärare. Har sett med egna ögon att det fungerar ypperligt på ytor där metall möter metall under sådan påfrestning att oljan inte "bär" längre.

    Koenigsegg använder t.ex. detta i både motorer och växellådor. Skall hällas i vid varje oljebyte enligt servicemanualen.
    Metallbärare?

    I motoroljor så ingår en tillsats som kallas "anti wear" (AW), dess arbetsuppgift är just att motverka metall-metall kontakt. I många oljor så ingår också en tillsats som kallas friktionsmodifierare eller kort och gott FM. Även FM motverkar metall-metall kontakt, men den fungerar lite annorlunda än AW vilket också resulterar i en låg friktion. Utöver dessa ingår också bland annat antioxidations additiv, lägsta flytpunktsförbättrare, dispergenter, detergenter och VI förbättrare.

    De flesta oljetillverkare köper in dessa additiv i ett färdigblandat paket och det är relativt få företag på världsmarknaden som tillverkar dessa aditivpaket. Idag så utgörs denna marknad i princip av Lubrizol, Infineum (Shell), Oronite (Chevron) och Afton. Alla av dem är amerikanska utom Infineum som är från England. Ingen av dem säljer direkt till slutkund, utan kunderna är motortillverkare och oljebolag. Att det är få tillverkare är inte så konstigt då kostnaderna för att ta fram ett additiv är högt och ett certifierings prov kan kosta en halv till en och en halv miljon dollar att genomföra; det om man klarar det vid första försöket.

    De produkter som säljs på eftermarknaden innehåller vanligen några av de kända kemikalierna från detta område, eller så innehåller de ett solitt smörjmedel som ex. PTFE (Slick50 m.fl.). Det senare är direkt olämpligt och även om man blandar i några av de kända ämnena så kan man förstöra för sig själv. Vissa additiv har nämligen övergetts för att de olämpliga, andra hittas i dagens motoroljor men bara för att de blandas i dagens motoroljor så innebär inte det att de är lämpliga i vilka proportioner som helst. Ex. zinkdialkylditiofosfat som är den ledande antiwear och antioxidations tillsatsen orsakar beläggningar på katalysatorn som över tiden reducerar dess funktion, och i mycket höga koncentrationer så kan den även öka slitaget samtigt som den ökar friktionsförlusterna. Dess påverkan på katalysatorn innebär att man idag satt gränser på hur mycket fosfor, den aktiva ingrediensen i ZDDP, man får tillsätta motoroljan.

    Additivpaketet är också utformat för att utnyttja synergieffekter från olika kemikalier. Detta har blivit allt viktigare sedan man infört begränsningar på fosfor. Ställer man sig då själv och blandar i okända kemikalier som inte på något vis testats ihop med motoroljan i fråga så vet man inte vad slutresultatet blir. Den kemikalie man tillsätter kanske inte alls går ihop med de som finns i motoroljan.

    När det gäller bränsle så ingår det även där additiv, dessa är avsedda att hålla motor och bränslesystem rent (inblandningen är bara ett par ppm). Att blanda in andra kemikalier tycker jag inte man ska göra såvida man inte har problem med beläggningar. Vissa kemikalier kan även här reagera på ett olämpligt sätt tillsammans med tillsatser som redan finns i bränslet.

    Vill man rengöra motorn invändigt så gör man lämpligen två täta oljebyten. Att blanda diesel i oljan är inte lämpligt då en del av denna diesel blir kvar efter att man bytt oljan.

    Citat Ursprungligen postat av "Tommy 2453":b1sgs0gn
    Att tro att de bluffar med sina samarbetspartners är väl ändå lite att ta i, med tanke på att X-1R är ett stort företag.
    Om de bluffar så är dem ju direkt inte först att köra denna taktik. Finns många tillverkare av mindre seriösa produkter som hittar på samarbetsföretag eller klipper och klistar i provresultat för att få det att verka bra.

    Sedan bör man ju också fråga sig om de på Koenigsegg är kunniga nog att avgöra om dessa additiv är lämpliga eller ej. Jag tror inte det jobbar så många tribologer, kemister och liknande med en inriktning på motoroljor hos Koenigsegg. Ja, faktum är att många oljebolag inte ens har nödvändig kompetens.

    Skulle det dessutom vara så att något litet företag lyckats få fram någon produkt som de fyra stora inte lyckats med, ja då är det bara att leta investerare och låta ex. ILSAC (International Lubricants Standardization and Approval Committee) genomföra prover.
    Lyckas man skapa ett billigt fosforfritt alternativ till ZDDP så kan man nog bli rik, men då behöver man inte sälja mirakelmedel via internet, utan då säljer man troligen en licens för stora pengar till något av de stora på området.[/quote:b1sgs0gn]

    Tack för utläggningen!

    Jag sitter inte med några fakta, utan spekulerar mest. Det mest intressanta i sammanhanget, som i alla fall fick mig att höja på ögonbrynen, var ett test vi gjorde när X-1R-försäljaren var här på besök.

    Först bad han oss plocka fram alla olika smörjmedel vi hade på företaget, inklusive olika sorters motorolja och fetter. Sedan tog han fram en påse med nya kullager, alla i samma dimension. Vi satte upp ett av kullagren i en motordriven maskin som fick lagret att snurra med hög hastighet, varefter vi satte högt tryck/press på lagret med en skruvstädsliknande anordning.

    Helt utan smörjmedel tog det inte lång tid innan lagret skar. I med ett nytt lager, på med smörjfett och körde igen. Lagret klarade sig lite längre tid med lite högre tryck och skar sedan.

    Detta upprepades med flera olika oljor/fetter med ungefär samma resultat, tills vi kom till Mobile 1 5-50. Lagret klarade sig nu mycket längre tid trots ännu högre tryck/press än innan. Till slut skar detta också och lät därefter fördj*** i maskinen.

    Sista smörjmedlet i testet var (givetvis) Mobile 1 med MCR iblandat. Hur mycket tryck/press vi än la på så kändes det nästan helt omöjligt att få lagret att skära. Det var alltså en väldigt stor skillnad mot när vi körde med ren Mobile 1.

    Slutligen satte vi åter igen i det lager som tidigare skar med ren Mobile 1 som smörjmedel. Lagret lät inte alls bra när vi körde det i maskinen, fram tills vi droppade lite koncentrerad MCR på det. Lagret lät gradvis bättre och bättre och till slut hördes inget av det skrapande oljudet längre.

    Kalla mig lättlurad om ni vill, men efter att tidigare ha varit väldigt skeptisk till dylika medel och tillsatser, så fick jag i alla fall en stark känsla av att detta medel verkligen fungerar.

    Numera använder vi smörjspray med MCR i här på jobbet (X-1R HTC), med mycket gott resultat.

    (Dock ska tilläggas att jag inte har använt medlet i mina egna maskiner/bilar, eftersom jag inte har tyckt det behövs. Flera av mina kollegor har dock hällt det i sina bilar/gräsklippare etc.)
    9-3 SC 2.0T -06 (Steg 1)

  20. #20

Liknande ämnen

  1. Bränslesystem med fuelcell OG9-3
    Av Tchn226 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2012-10-10, 19:34
  2. uppgradera bränslesystem og 900 T8?!
    Av Hedley i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2007-08-31, 10:31
  3. Stort problem!!! Hjälp T7 motor!!
    Av Turbo_Matte i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-08-28, 00:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •