Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Framljus ur funktion, xenonkonvertering.

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    43

    Framljus ur funktion, xenonkonvertering.

    Konverterade i förrgår min bil (og9-3Aero -01) till Xenon med en sats från Xenonkungen. Men tyvärr så får jag framljus ur funktion varningen på SIDen. Jag mailade Xenonkungen om detta idag då jag trodde att jag inte skulle få denna varning och fick till svar detta:

    "Nå, oavsett ballast får du lampvarning i den bilen.
    Då det är den gamla 9-3 versionen löses detta med att byta ut det sk.
    Glödvaktsrelät (gult) till dito modell för Saab 9000 (svart).
    Var den sitter på bilen vet jag dock inte."

    Men jag är ju nästan säker på att jag har läst om folk på detta forum som konverterad till Xenon med deras sats på en og9-3 och INTE får någon varning?
    Däremot har jag aldrig läst om det där med att byta relä. Någon som vet nåt om det?

    mvh
    JeppeK
    Just turboshit, no real power.
    9-3 Aero -01

  2. #2
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Jag fick också varningen och det var jag helt å det klara med. På den satsen jag har så kopplar man bara in sig på den ena lampan för att boxen skall bedöma om det är helljus eller halvljus som gäller.

    Jag tycker inte det är någon stor deal att trycka på CLR för att få bort meddelandet. Å andra sidan tycker jag det är betydligt mer irriterande att folk blinkar som en tok på en så igår så åkte xenonen ur...

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Tibro
    Inlägg
    261
    man kan köpa en såkallad xenon resistor, den släcker felmedelanden ,
    http://www.bsrextra.se/index.aspx?page= ... n_Resistor


    Bollman: Trist att du var tvungen att plocka ur xenonen,

    har själv en 6000k sats från humanhabit.se , har suttit på 1 månad nu,

    inte en enda blink har jag fått av mötande
    Gäller en 9-5 2.0t -00

  4. #4
    har åxå gjort xenonkonvertering På min o-g9-3 från maptune. Får samma fel, har provat två xenon resistor åxå dom från maptune, men det hjäpte inte så det får man nog leva med Mvh Ingemar

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    267
    Medlem#
    4460
    Har ni kopplat in er på en sida eller båda? Det kittet jag har på skotern så använde jag bara en sida för styrning av kittet!
    9000Aero -97 OG900i -90

  6. #6
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Jag tror jag har för fina lyktor så de släpper igenom för mycket ljus
    Även om jag hade lyktorna i lägsta läget (och då belyser man ju bara asfalten framför en vilket ju är kontraproduktivt) så blinkade en del på en.
    Finns kanske en anledning till att man inte får ha det

  7. #7
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Jag tror jag har för fina lyktor så de släpper igenom för mycket ljus
    Även om jag hade lyktorna i lägsta läget (och då belyser man ju bara asfalten framför en vilket ju är kontraproduktivt) så blinkade en del på en.
    Finns kanske en anledning till att man inte får ha det
    självklart är det ju så att det finns en tanke bakom.

    Alla pratar om mer ljus osv, men mer ljus kommer ju inte utan bieffekter.
    Sen så är ju inte lyktorna på bilen anpassade till xenon heller.

    Många Xenon nissar och för den delen andra som kör med div felaktiga ljuskombinationer brukar ju allt som ofta tända hellyset i ansiktet på den som blinkar istället för att ta åt sig om att något faktiskt är fel.

    för att någon faktiskt tagit åt sig av vad övriga trafiken tycker.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  8. #8
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 855
    Medlem#
    4458
    bollman> Det kan ju vara så att reflektorn inte är gjord för Xenon (troligt) och att man därför även får "stickhus" utanför den vanliga ljusbilden. Kan vara sånt som irriterar. Kanske tillräckligt mycket ljus för att skapa irritation, men inte för att lysa upp något vettigt.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    43
    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Jag fick också varningen och det var jag helt å det klara med. På den satsen jag har så kopplar man bara in sig på den ena lampan för att boxen skall bedöma om det är helljus eller halvljus som gäller.

    Jag tycker inte det är någon stor deal att trycka på CLR för att få bort meddelandet. Å andra sidan tycker jag det är betydligt mer irriterande att folk blinkar som en tok på en så igår så åkte xenonen ur...
    Nej jag tycker inte det är speciellt störande jag hade mest bara en fundering om alla fick denna varning.

    Citat Ursprungligen postat av Pumba

    självklart är det ju så att det finns en tanke bakom.

    Alla pratar om mer ljus osv, men mer ljus kommer ju inte utan bieffekter.
    Sen så är ju inte lyktorna på bilen anpassade till xenon heller.

    Många Xenon nissar och för den delen andra som kör med div felaktiga ljuskombinationer brukar ju allt som ofta tända hellyset i ansiktet på den som blinkar istället för att ta åt sig om att något faktiskt är fel.

    för att någon faktiskt tagit åt sig av vad övriga trafiken tycker.
    Kan så vara men jag har inte fått ta emot nån blinkning än i alla fall. Sen så måste jag ju säga att folk som aldrig bländar av/bländar av för sen/slår på sitt helljus inann man passerat dom är minst lika störande om inte mer.
    Sen det där med övriga trafiken undrar jag, säg att du av 1000 mötande bilar får ta emot 10 blinkningar då har 1% av trafiken tyckt att jag är störande. Så att säga "övriga trafiken" är ungefär lika rätt som att säga att alla gillar volvo.
    Just turboshit, no real power.
    9-3 Aero -01

  10. #10
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Jag provade faktiskt rätt mycket där.
    Läge 0: varannan blinkar nästan
    Läge 1: var 5e blinkar
    Läge 2: var 20e blinkar
    Läge 3: var hundrade blinkar men jag ser inte mer än 20m framför bilen.

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888
    Är det inte en något osäker metod för att avgöra om mötande trafikanter blir bländade eller ej?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    783
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Är det inte en något osäker metod för att avgöra om mötande trafikanter blir bländade eller ej?
    Om jag möter någon som "glömt" helljuset på så brukar jag blinka med mitt helljus och för det mesta så släcker den man möter sitt helljus.
    Om jag däremot möter någon som har xenon som bländar så blinkar jag ytterst sällan för jag tvivlar på att den personen släcker sitt halvljus bara för att jag blir bländad så:
    Ja det kan vara en osäker metod att av göra med hur många blinkningar man får mot sig avgöra om det egna lyset bländar.
    Saab 900 i-16
    Saab 99 GL
    Saab 9-3SS

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    100
    Citat Ursprungligen postat av JeppeK
    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Jag fick också varningen och det var jag helt å det klara med. På den satsen jag har så kopplar man bara in sig på den ena lampan för att boxen skall bedöma om det är helljus eller halvljus som gäller.

    Jag tycker inte det är någon stor deal att trycka på CLR för att få bort meddelandet. Å andra sidan tycker jag det är betydligt mer irriterande att folk blinkar som en tok på en så igår så åkte xenonen ur...
    Nej jag tycker inte det är speciellt störande jag hade mest bara en fundering om alla fick denna varning.

    Citat Ursprungligen postat av Pumba

    självklart är det ju så att det finns en tanke bakom.

    Alla pratar om mer ljus osv, men mer ljus kommer ju inte utan bieffekter.
    Sen så är ju inte lyktorna på bilen anpassade till xenon heller.

    Många Xenon nissar och för den delen andra som kör med div felaktiga ljuskombinationer brukar ju allt som ofta tända hellyset i ansiktet på den som blinkar istället för att ta åt sig om att något faktiskt är fel.

    för att någon faktiskt tagit åt sig av vad övriga trafiken tycker.
    Kan så vara men jag har inte fått ta emot nån blinkning än i alla fall. Sen så måste jag ju säga att folk som aldrig bländar av/bländar av för sen/slår på sitt helljus inann man passerat dom är minst lika störande om inte mer.
    Sen det där med övriga trafiken undrar jag, säg att du av 1000 mötande bilar får ta emot 10 blinkningar då har 1% av trafiken tyckt att jag är störande. Så att säga "övriga trafiken" är ungefär lika rätt som att säga att alla gillar volvo.
    Men om vi säger såhär då. Om 1000 rattfyllerister möter dig och "bara" 1 börjar vingla över på din sida så är det BARA 0,1%. Det kanske du också kan köpa?! Dumt argument. Om du nu stör övrig trafik bör du åtgärda detta omedelbart.


    För övrigt så har jag lärt mig att om jag blir bländad så försöker jag söka min blick IFRÅN ljuset och ist. fokus på min högra linje så får jag ingen blindfläck i ögat efter mötet. Man stirrar ju inte på solen när den väl tittar fram
    Jag har min åsikt, bli inte arg bara för att den inte stämmer med din...
    http://www.garaget.org/?car=160511 Saab 9-5 Aero -02 | 184kw/250hk - org
    http://www.garaget.org/?car=215011 Toyota Supra NA -95 | 168kw/240hk -org

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    756
    Vore ju bra om man kunde hålla sej till ämnet.. då man är intresserad av att se om d finns nån lösning då man har haft tankarna på detta.
    9000 cd - 90 ---> såld... 9000 cse ltt -94 ---> krockad... 9000 cse v6 - 95 -----> Såld... Saab 9-3 Cab -99 ---> Såld..... Kör ---> Saab 9-5 2.3t -03 :

  15. #15
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av Berget
    Vore ju bra om man kunde hålla sej till ämnet.. då man är intresserad av att se om d finns nån lösning då man har haft tankarna på detta.
    anledningen till att det nästan aldrig går att hålla sig till grundfelet i dessa trådar är att det är inte lagligt att bygga om och det stör andra trafikanter, därför blir bla jag och flera andra less på dessa trådar.

    ligger ju massor med trådar om exakt samma grej, konstigt nog så är helt klart saab 9000 överepresenterad när det gäller xenon trådar, lika så är även 9000 kända för att käka reflektorer och dåligt lyse , och ändå så kollar folk inte hur lyktorna mår.

    Största problemet jag ser med dessa trådar är att folk som inte för 5 öre vet vad de pysslar med trycker dit sitt kina xenon tack vare att de läst en tråd på nätet...
    Är totalt motståndare till allt vad hemmaklabb med lyse heter, ljuset fram på en bil är ju nått som i alra högsta grad påverkar övrig trafik, därför tycker jag nog att man ska låta bli att klabba med det.

    hellyse/extraljus skiter jag i då dessa rimligtvis är avbländade när man möter andra...
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    43
    Citat Ursprungligen postat av Brallan84

    Men om vi säger såhär då. Om 1000 rattfyllerister möter dig och "bara" 1 börjar vingla över på din sida så är det BARA 0,1%. Det kanske du också kan köpa?! Dumt argument. Om du nu stör övrig trafik bör du åtgärda detta omedelbart.


    För övrigt så har jag lärt mig att om jag blir bländad så försöker jag söka min blick IFRÅN ljuset och ist. fokus på min högra linje så får jag ingen blindfläck i ögat efter mötet. Man stirrar ju inte på solen när den väl tittar fram
    Väldigt dumt exempel att jämför rattfylleristers vinglande med användandet av xenonljus finns ju inte ens någon likhet, tycker man ljuset är störande kan man "blinka" för att påvisa föraren att man tycker det, möter man en rattfyllerist är det bara att böna och be att han inte plockar din eller någon annan bil. Jag förstår inte ens varför du skulle jämföra det och SJÄLVKLART tycker jag inte det är okej med rattfyllerister så länge dom inte vinglar en fullständigt idiotisk jämföring om du frågar mej.

    @Pumba
    Nu ar vi hört av dej i alla trådar som handlar om xenonljus och vi vet din synpunkt på det. Så sluta kapa alla trådar och låt oss återgå till ämmnet.

    /Jeppe
    Just turboshit, no real power.
    9-3 Aero -01

  17. #17
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 855
    Medlem#
    4458
    JeppeK> Det var brallan som skrev om rattfyllerister, inte Pumba. Det är lite svårt att veta vem som åsyftas när du skriver "du" utan närmare referens, och det dessutom verkar syftas på två olika inlägg av två olika personer.

    Nog om det!
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    43
    Ursäkta glömde lägga in citaten i mitt inlägg har ändrat.
    Just turboshit, no real power.
    9-3 Aero -01

  19. #19
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av JeppeK
    @Pumba
    Nu ar vi hört av dej i alla trådar som handlar om xenonljus och vi vet din synpunkt på det. Så sluta kapa alla trådar och låt oss återgå till ämmnet.

    /Jeppe
    oj det kan inte vara många trådar om det isf, kan inte minnas att jag skrivit i specielt många,...
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    100
    Citat Ursprungligen postat av JeppeK
    Citat Ursprungligen postat av Brallan84

    Men om vi säger såhär då. Om 1000 rattfyllerister möter dig och "bara" 1 börjar vingla över på din sida så är det BARA 0,1%. Det kanske du också kan köpa?! Dumt argument. Om du nu stör övrig trafik bör du åtgärda detta omedelbart.


    För övrigt så har jag lärt mig att om jag blir bländad så försöker jag söka min blick IFRÅN ljuset och ist. fokus på min högra linje så får jag ingen blindfläck i ögat efter mötet. Man stirrar ju inte på solen när den väl tittar fram
    Väldigt dumt exempel att jämför rattfylleristers vinglande med användandet av xenonljus finns ju inte ens någon likhet, tycker man ljuset är störande kan man "blinka" för att påvisa föraren att man tycker det, möter man en rattfyllerist är det bara att böna och be att han inte plockar din eller någon annan bil. Jag förstår inte ens varför du skulle jämföra det och SJÄLVKLART tycker jag inte det är okej med rattfyllerister så länge dom inte vinglar en fullständigt idiotisk jämföring om du frågar mej.

    @Pumba
    Nu ar vi hört av dej i alla trådar som handlar om xenonljus och vi vet din synpunkt på det. Så sluta kapa alla trådar och låt oss återgå till ämmnet.

    /Jeppe

    Jo det hade ju bara med just rattfyllerister att göra, om du hade någon som helst insikt i syftet med inlägget hade du även förstått att jag menar att det är väl för f*n inte antalet som räknas utan inse att det ska inte krävas en majoritet för att du skall inse fakta utan det krävs bara som du säger, 1% för att du ska vakna upp o lukta på blommorna.
    Jag har min åsikt, bli inte arg bara för att den inte stämmer med din...
    http://www.garaget.org/?car=160511 Saab 9-5 Aero -02 | 184kw/250hk - org
    http://www.garaget.org/?car=215011 Toyota Supra NA -95 | 168kw/240hk -org

Liknande ämnen

  1. 2006:a 9-3:a nu med 2008:ans framljus ;)
    Av -Rickard- i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 222
    Senaste inlägg: 2009-05-10, 02:23
  2. Nya bakljus och framljus 9000
    Av Tajger i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-10-25, 16:15
  3. Framljus ur funktion + glappande bromsljus
    Av Granbom i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-09-04, 17:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •