Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Bilen dog... (NG900 2.0t -96)

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    KARLSTAD
    Inlägg
    516

    Bilen dog... (NG900 2.0t -96)

    Hej!

    Jag har lite problemas med Saaben (NG900 2.0t -96).
    På väg hem ifrån jobbet tände sig oljelampan i bilen. 3-4 sekunder efter det så tändes varningslampan. Jag han ungefär 50 m sen dog bilen. Medans bilen fortfarande rullade lyckades jag få igång de igen, och jag fortsatte in på en parkering.

    Bilen dog igen och jag blev ståendes ganska dumt till. Provade att starta den igen och startmotorn går knappt runt ett halvt varv sen dör den. Provade igen och den var helt död. Inte en tendes till liv. Efter några försök till lyckades jag få runt startmotorn så att den startade iafl.

    Fruktansvärt kass tomgång på bilen men den gick iafl. Var inte alls långt ifrån min egen parkering så jag provade att köra den hemåt, och det gick bra, däremeot fanns det ingen tomgång alls på bilen nu.

    Kollade oljenivån och den var helt OK. Tyckte det kom lite knepigt ljud ifrån bilen men det är lite svårt att säga då en pinnbult har gått av för mig och jag har lite avgasläckage där.

    Vad kan det vara för fel?
    Oljepumpen, tändkassetten, generatorn...?

    Mycket tacksam för tips och råd.

    MVH Alex

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    392
    Sitter multiremmen kvar?

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    KARLSTAD
    Inlägg
    516
    Jepp remmen sitter fint, olja och glykol finns det i motorn. Rullade bak bilen förut efter att den stått en stund och inget läckage under den heller.

    Kollade som sagt lite på bilen förut. Testade att plocka av batteripolen en stund för att nollställa boxen om motorn skulle ha gått i check engineläge av nån anledning. Men detta hjälpte inte heller. Nu startade den utan problem iafl, men olje-, varnings- och batterilampan lyser.

    Lyssnade på motorn nu och den knackar (inte tickar) VÄLDIGT mycket. Vilket känns som att det skulle kunna va oljepumpen. Och på så vis får inte toppen någon olja.

    Men då borde inte batterilampan lysa tycker jag.

    Kan man kolla oljepumpen på nåt vis utan att riva allt och lite till?
    Ska jag kolla något annat först?

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    KARLSTAD
    Inlägg
    516
    Inga idéer?

Liknande ämnen

  1. Bilen larmas inte av, ng900
    Av Travis i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2011-09-04, 00:16
  2. 17 tum utan sänkning av bilen ng900
    Av Pumba i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-10-27, 12:12
  3. Hur ser man att bilen är chippad ng900?
    Av slippy i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-08-17, 10:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •