Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 52

Ämne: Wössnerkolvar - T7 - Är din motor oxå oljetörstig ? - LÖST

  1. #1

    Wössnerkolvar - T7 - Är din motor oxå oljetörstig ? - LÖST

    Hej

    Efter sista besöket på Bilprovningen så fick jag nedslag på HC halten som var på 188
    gränsen är 100. Till saken hör att jag ibland får CE lampa som min ODBII översatte till Lambda fel, men lampan släcks normalt efter 2 veckor av sig själv ( dom få gånger den varit tänd ) eftersom CE lampan var tänd när jag skulle besiktiga så nollade jag boxen utanför SBP och CE lampan var släckt under kontroll besiktningen, trots killens ivriga gasade på parkeringen så fick han inte ner HC värdet mer än till 188 som tydligen var uppe 200 först.

    Har den ej genomförda adapteringen någonting med HC värde att göra ? eller vad beror höga HC värden på hur felsöker / åtgärdar man ?

    Mvh

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 893
    Låter tråkigt;

    HC är ifall jag minns rätt oförbränt bränsle i avgaserna. En lambda skulle så klart kunna orsaka dessa problem men låter lite konstigt att den inte visar några andra sympton än att den varnar då och då och självsläcker den.

    Hur ser sonderna ut att jobba ifall du loggar värdena med ODB2?

    Även fast du kan få igenom bilen med hjälp av E85 osv så försök felsök det och gå till grunden. Om inte annat får du ju ner förbrukningen


    Tips2: Läge att konvertera bilen till 100% E85
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av Sebastian
    Hur ser sonderna ut att jobba ifall du loggar värdena med ODB2?

    Tips2: Läge att konvertera bilen till 100% E85
    Har ju ingen laptop att köra min ODB på dessvärre därav min "vaktmästar" lösning på CE lampan.
    Håller med dig på bägga punkter vill ju gå upp på E85 men oxå lösa problemet inte tanka K-sprit etc etc

    Mvh

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    2 800
    Högt HC kan, om det vill sig illa, bero på ventiltätningar i toppen som läcker

    Råkade ut för det en korttopp själv.
    Saablös FD OG900 "Aero" Cab & NG900 E85 421 hk
    Impreza STI Type R -00 370 hk 460 Nm @ 1320 kg Vevlagerras!
    BMW 525i Touring -95 Mit sperrdifferential
    BMW 740iA -00 Highline Carbon / Individual

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 757
    Medlem#
    10798
    HC är kolväten, härstammar från bränsle och motorolja.

    Ska man tolka sådana här problem så får man uppge CO och lambda också. Har man hög HC för att blandningen är fel så har man även lågt lambda. Ser lambda värdena däremot bra ut och man trots detta har hög HC så är katalysatorn en mer trolig bov.

    CE för lambda fel ka ju bero på ex. glapp kontakt, varvid det uppkommer ibland.

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan
    HC är kolväten, härstammar från bränsle och motorolja.

    Ska man tolka sådana här problem så får man uppge CO och lambda också. Har man hög HC för att blandningen är fel så har man även lågt lambda. Ser lambda värdena däremot bra ut och man trots detta har hög HC så är katalysatorn en mer trolig bov.

    CE för lambda fel ka ju bero på ex. glapp kontakt, varvid det uppkommer ibland.
    Lambda 1,02 det som gör mig fundersam/orolig är att bilen drar olja efter kolvbyte till Wössnerkolvar och att oljan dödat Katalysatorn

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Skanör, Sweden
    Inlägg
    337
    Min drar ingen olja, eller otroligt lite, efter byte till wössner.
    Innan bytet drog den 1 liter/200mil, men så fanns det ju en anledning till det

  8. #8
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 893
    Nemas problemas med varken avgasvärden på BF eller på E85 och motorn tog inge konstiga mängder olja.


    Fortfarande, påverkades värdet när besiktningsmannen höjde varvtalet?
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av Christof
    Min drar ingen olja
    Intressant, verkar som att jag blir tvungen att kolla över mina kolvringar samt topp

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av Sebastian
    Fortfarande, påverkades värdet när besiktningsmannen höjde varvtalet?
    Sorry missade den frågan, inte vad jag vet. han försökte dock få katten varm genom att gasa runt på parkeringen. men nämde inget om varvtal vs HC halt

  11. #11
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 304
    Citat Ursprungligen postat av SaabKillen
    Citat Ursprungligen postat av Sebastian
    Fortfarande, påverkades värdet när besiktningsmannen höjde varvtalet?
    Sorry missade den frågan, inte vad jag vet. han försökte dock få katten varm genom att gasa runt på parkeringen. men nämde inget om varvtal vs HC halt
    gasade han hårt ....trist att den inte gick igenom med blank papper för visst körde du med vanliga mjukvaran i vid bes tillfället.
    Älskad utav många hatad av desto fler
    bästa ET 12,18 högstaslutfart 204 kmh
    http://www.garaget.org/?car=56564

  12. #12
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918
    Citat Ursprungligen postat av SaabKillen
    Citat Ursprungligen postat av Christof
    Min drar ingen olja
    Intressant, verkar som att jag blir tvungen att kolla över mina kolvringar samt topp
    om du nu bytte kolvar, hur långt hade motorn gått vid bytet då? Nya kolvringar i slitna lopp brukar sällan ge önskade resultat och blir inkörningen fel pga fel yta på cylinderväggarna så blir det knappast bättre.

  13. #13
    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    om du nu bytte kolvar, hur långt hade motorn gått vid bytet då?.
    Hej

    ca 8500 mil, den har nu gått drygt 10 000 mil totalt, den drog olja från dag 1

    Tobias -> Japp den var på 360hk mappningen vid bilprovningen, han gasade inte tok hårt som tur var

  14. #14
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918
    Citat Ursprungligen postat av SaabKillen
    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    om du nu bytte kolvar, hur långt hade motorn gått vid bytet då?.
    Hej

    ca 8500 mil, den har nu gått drygt 10 000 mil totalt, den drog olja från dag 1

    Tobias -> Japp den var på 360hk mappningen vid bilprovningen, han gasade inte tok hårt som tur var
    om den inte drog olja på samma sätt innan så är det ju garanterat nåt mickel med kolvringarna men jag tror knappast att det blir bra med nya ringar utan det är nåt fundamentalt fel med nåt lopp. Snedslitet eller ovalt eller nåt.
    Att sätta i standard kolvar i slitna lopp är alltid en chansning, personligen skulle jag alla ggr borra om man kostar på sig bättre kolvar. Det har man igen mångfalt..........henades loppen nåt vid kolvbytet?

  15. #15
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 230
    Hej Saabkillen !

    Har kört nu ca 3000 mil med Wössner kolvar..

    I 2000 mil så har den inte dragit en enda droppe av olja..

    Denna sommar när jag åkte till Bosnien och tillbax så drog den ca 0.2-0.3 l på 1000 mil.Kan kanske ha något med värme att göra vem vet..

    Mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Skanör, Sweden
    Inlägg
    337
    Kan vara intressant med faktan

    Min hade rullat 10900 mil när byte till Wössner gjordes.
    Har kört 1200 mil nu och ingen olja försvinner, ligger fortfarande på mitten.

    Hoppas det löser sig för dig.

  17. #17
    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    Att sätta i standard kolvar i slitna lopp är alltid en chansning, personligen skulle jag alla ggr borra om man kostar på sig bättre kolvar. Det har man igen mångfalt..........henades loppen nåt vid kolvbytet?
    Hej
    eftersom jag inte gjorde jobbet så vet jag inte om det henades, får kolla med killen som gjorde jobbet.

    Tack för svaren hittills från er alla

    Mvh

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    GBG
    Inlägg
    1 028
    Min drar ingenting vid vanlig körning men när jag kör som en vilde och varvar 7300rpm så blir det sånt flås i vevhusvent så att det kan försvinna lite.

    Drog masssa olja innan jag bytte till wössner.

  19. #19
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 135
    Medlem#
    3409
    Citat Ursprungligen postat av SaabKillen
    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    Att sätta i standard kolvar i slitna lopp är alltid en chansning, personligen skulle jag alla ggr borra om man kostar på sig bättre kolvar. Det har man igen mångfalt..........henades loppen nåt vid kolvbytet?
    Hej
    eftersom jag inte gjorde jobbet så vet jag inte om det henades, får kolla med killen som gjorde jobbet.

    Tack för svaren hittills från er alla

    Mvh
    Vissa drar mer olja,,vissa mindre.. Blocket honades ja.
    Allt såg bra ut.

    Den kan ju dra olja genom snurran också,, de gör min just nu..

    /R
    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  20. #20
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 512
    Har visserligen inte wössner men T5-kolvar,drar inte en droppe och är snustorr i kobran.

    /M
    Akta skinnet!

Liknande ämnen

  1. Strulande motor 9-5 V6 -00:a aut. Problemet löst.
    Av mciller i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2009-02-24, 23:58
  2. [LÖST] Inget oljetryck H-motor -83
    Av HeRmAN i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-08-19, 00:02
  3. [LÖST] CE vid start av varm motor T7 (P0113)
    Av HeRmAN i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-07-24, 21:04
  4. Max effekt med T7-Wössnerkolvar
    Av BjörnR i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2007-02-12, 09:46
  5. 9-5 aero 2001 - Wössnerkolvar
    Av ducati1000ss i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-03-07, 13:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •