Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: FAQ: Audiosystem NG900/OG9-3

  1. #1
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Järfälla, Sthlm
    Inlägg
    2 629

    FAQ: Audiosystem NG900/OG9-3

    Det jag skriver här är för ren information, kan ha missat en del och jag tar inget som helst ansvar för ev fel eller skador som kan uppkomma p.g.a detta.!! Var alltid försiktig när du jobbar med bilens elsystem och i synerhet vid Airbagenheter.

    Innehåll
    - Inledning
    - Audiosystem 2
    - Audiosystem 3
    - Kan jag bygga ut mitt As2 till As3?
    - Men jag vill bygga ut till As3 i alla fall…
    - Okej då, As3 är ju dyrt, vad ska jag ha istället?
    - As 3 är ju okej.. men jag vill ha en sub i skuffen!
    - Länktips.

    Inledning

    Ljudsystemet till NG900 och 9-3 (ej ”nya” 9-3 Sportsedan / Sportcombi) är i stort sätt identiskt i hänsyn till placering och storlek av de olika komponenterna. Skillnaderna mellan modellerna ligger i dels huvudenhetens utseende och funktion samt kommunikationsgränssnittet mellan komponenterna. Denna text kommer i huvudsak hänvisa till 9-3.

    Obeservera att det är stor skillnad mellan 9-3 och 9-5, även om audiosystemen de heter samma sak.

    Audiosystem 2

    Komponenter

    -Huvudenhet
    -3,5” högtalare monterade i instrumentpanelens ovansida
    -6*9” högtalare monterade på var sin sida om hatthyllan.

    Cabriolet modellen har dock 6,5” högtalare i bakre dörrsidan istället för 6*9” i hatthyllan.

    Till detta kan en CD växlare anslutas. Ng900 kan använda sig av Clarion CDC635. Den spelade både orginal-CD och brända skivor. 9-3 kan endast använda Saabs egna p.g.a bilens kommunikation- och stöldskydds system.

    Information från huvudenheten presenteras på bilens SID (Saab Information Display) ”Färddatorn”. Det går inte att se kvarvarande tid på låtarna i displayen. Huvudenheten kan ej spela mp3 format.

    9-3:or med As2 har kablar fördraget för utbyggnad till As3. Det som finns fördraget är ett kontaktdon 12v+ och jord till platsen där As3 steget sitter (se längre ner i texten) samt ett kontaktdon med fyra högtalarkablar. Motsvarande ändar på dessa kablar hittar man i dörrarna. Framdörrarna har galler för högtalarna även på bilar med As2.

    Vissa NG900, här om tvistar de lärda om vilka årsmodeller, utrustningspaket m.m som spelar in, men i de flesta fall ha inte ng900 fördragna kablar.


    Audiosystem 3

    Samma komponenter som As2 med tilläget:

    -Slutsteg
    -6,5” bashögtalare

    Slutsteget är placerat i mittkonsolens högra sida, tänk där den främre passageraren har sina fötter och sedan in mot mittkonsolen

    Dörrhögtalarna är placerade i framdörrarna. De är monterade i plastdistanser.


    Kan jag bygga ut mitt As2 till As3?

    Ja visst kan du det, men innan du börjar köpa delar så är komponenterna hos Saab ganska dyra och du kan garanterat hitta bättre och troligen billigare grejor om du letar lite på eftermarknaden, mer om det nedan.

    Men jag vill bygga ut till As3 i alla fall…

    För att eliminera alla risker vid arbete med bilens elsystem ska batteriet kopplas bort innan arbetet påbörjas. Även att tänka på är de olika airbag enheterna i bilen. På bilar med passagerar airbag sitter denna bakom handsfacket. Iaktag stor försiktighet vid arbete i närheten av denna!

    Slutstegets plats kommer man lättast åt genom att demontera handskfacket som sitter med torxs skruvar (T25?) samt en bult (10mm?). Sedan demonterar man den täckplatta som sitter på sidan av mittkonsolen. Det kan även gå att endast montera bort täckplattan men det krävs då lite mer våld och är inte att rekommendera. Skruva ditt slutsteget i

    Demontera dörrsidorna, de sitter med ett antal torx skruvar (T28?). Vissa sitter bakom olika täcklock, som t ex öppningshandtaget och stängningshandtaget. Sitter även skruvar i dörrsidans underkant. Sen sitter det en plastsprint på sidan, denna ska man trycka in mitten punkten på och sedan dra ut. Var försiktig, de går lätt sönder men de kostar inte många kronor.

    När dörrsidan är borta ser du nu hålet i plåten där högtalaren ska sitta, koppla in kablarna och skruva högtalaren och distansen på plats.

    Ta sedan bort täcklocket i själva dörrsidan som sitter för högtalaren.

    Koppla sedan in slutsteget, koppla in batteriet och provspela. Kontrollera så du fått balansen rätt.

    Montera tillbaka dörrsidor och inredningen.


    Okej då, As3 är ju dyrt, vad ska jag ha istället?

    Här om tvistar de lärde.. finns ju så många alternativ, men om du är ute efter något likande den effekt som As3 skulle ge så kan jag själv rekommendera att leta efter ett mindre slutsteg som får plats där As3 steget skulle sitta. Till högtalare kan man montera in ex ett 6,5” kit system med separat diskant. Montera in högtalarna i dörrsidorna och diskanterna där 3,5” högtalarna sitter,ovanpå instumentbrädan eller bygg in dem snyggt i A-stolpen. Jag skulle råda dig till att koppla ur original 3,5” högtalarna då dessa kommer att börja dissa mycket tidigare än resten av ditt nya framsystem.

    För att få ut lågnivåsignaler till ett eftermarknadsslutsteg så behöver man en adapter, välsorterade billjud butiker kan ha, annars kan man beställa från bl.a Backlunds ljudbyggeri på nätet, se länk nedan. Om du ska bygga ut As2 räcker det med den som Backe kallar för Saab1.

    As 3 är ju okej.. men jag vill ha en sub i skuffen!

    Det du behöver göra då är att fixa en adapter, förslagsvis från Backe som låter dig behålla ditt original slutsteg och ändå plocka ut lågnivåsignaler. Backe kallar sin adapter för Saab2. Sedan är det bara att dra in kablar, ström, jord och signalkablar till ett eftermarknadsslutsteg och bygga vidare.

    En bra plats att dra in strömkabeln genom torpedvägen är bakom farthållarens svarta box i motorrumets övre vänstra hörn. Plocka bort denna och bakom där är en gummigenomförning där bilens Trionic systems kablar går. Här kan du lätt få igenom en grov kabel. Har själv haft en 33 kvadrat kabel, tryckslang till laddtrycksmätaren samt kupévärmar kabel gå denna väg. Man får plocka ner bilens handsfack och ev ventilationsrör för att komma åt kabeln på insidan. Observera dock att denna kabeldragning blir väldigt komplicerad på bilar med passagerar airbag. För att undvika att arbeta vid denna så finns det fler kabelgenomföringar i torpedvägen som går att använda, främst på förarsidan.


    Hoppas detta varit till hjälp!
    /Niklas 185
    Ng900 Turbo Sasse Edition
    9-3 CV Dubai Edition <Såld
    9-5 Aero Sport combi -02

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Järfälla, Sthlm
    Inlägg
    2 629


    Skulle gärna få in:

    - De olika färgerna på kablarna till högtalarna?

    - Kan vi enas om vilka modellar av Ng900 som har fördraget ledningsnät till högtalarna?

    - Vad är modell betäckningen på den Clarion CD växlare om passar till ng900?

    med mera.....

    /N
    Ng900 Turbo Sasse Edition
    9-3 CV Dubai Edition <Såld
    9-5 Aero Sport combi -02

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    315
    Följdfråga. Hur är det med som som har passagerar airbags när handskfacket demonteras bort?

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Järfälla, Sthlm
    Inlägg
    2 629
    Bra fråga, aldrig kommit i kontakt med en sådan bil, men som jag förstått så sitter airbag enheten ovanför ventilationsröret bakom handskfacket. För att komma åt as3 steget bör det inte ge några problem, däremot så försvårar / omöjligör kabeldragning genom trionics torpedvägsgenomföring.

    Eller är jag helt ute och cyklar?

    /N
    Ng900 Turbo Sasse Edition
    9-3 CV Dubai Edition <Såld
    9-5 Aero Sport combi -02

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    155
    Är Clarion växlare med C-bus och max 6 skivor.
    De som har de är DC628 och CDC634/635(såg att du skrev denna).
    De 628/634 ska funka till ng 900.
    Orginal Stereo kan inte hantera mer är 6 skivor.
    Ska kolla på min 900(95:a) på ledningsnät(har ju AS2).
    För att komma åt platsen för AS3 steget behöver du inte ta bort handskfacket.



  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    155
    ng 900
    as2 - 4 högtalare
    as3 - 6 högtalare

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Tjockhult
    Inlägg
    613
    Kanonbra sammanfattning Niklas!

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Järfälla, Sthlm
    Inlägg
    2 629
    Bra inlägg.

    Det går som sagt att komma åt steget utan att demontera handskfacket. Allt är en fråga om hur mycket man är villig att riva och bända i plasten. På en bil som tidigare är oskruvad så skulle jag i alla fall, till "amatören", rekomendera att plocka loss handsfacket för att inte riskera bryta sönder något.


    mvh
    /Niklas
    Ng900 Turbo Sasse Edition
    9-3 CV Dubai Edition <Såld
    9-5 Aero Sport combi -02

  9. #9
    Steg 4
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 043
    Medlem#
    4869
    Det är ju inte direkt svårt att ta loss handskfacket.. Några skruvar här och där och sen bara dra ut det.

    Lite lurigare blir det när ens carputer sitter i handskfacket och man ska pillra in en drös kablar när man sätter tillbaka det
    1988 9000 turbo: En magentabrun räddningshistoria
    1993 900 TurboS cab - Rullande renovering utan projekttråd
    2022 Mini Cooper SE - Pendlarbil med sladd

  10. #10
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 174
    Tycker allt att ni bör nämna att det tillkommen en kabeljävel för 530:- med artikelnummer: 10-4232807
    om man vill utöka son AS2 till AS3 i sin NG900 eller OG9-3

    Står just nu själv i denna sits!

    Samt att jag har ett slutsteg till en Högerstyrd
    Fästplåten passar inte alls.

  11. #11
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156
    Citat Ursprungligen postat av Niklas 185
    Bra fråga, aldrig kommit i kontakt med en sådan bil, men som jag förstått så sitter airbag enheten ovanför ventilationsröret bakom handskfacket. För att komma åt as3 steget bör det inte ge några problem, däremot så försvårar / omöjligör kabeldragning genom trionics torpedvägsgenomföring.

    Eller är jag helt ute och cyklar?

    /N
    Airbagen sitter ovanför själva handskfacket och det är ingen som helst fara att plocka bort handskfacket. Har gjort det mängder med gånger på min bil, och det går bra. (Man ser dock själva huset till Airbagen, och kontakten till den, om man tittar upp ovanför handskfacket).

    Dessutom så går det fortfarande rätt bra att dra kablar genom genomföringen (det är den nästan uppe vid rutan vi snackar om va?). Däremot så är det ju kanske något trängre att komma åt, vad vet jag, men för mig så funkade det fint. Har pulat igenom min kupévärmar kabel (som tyvärr är jättebra isolerad med sån räfflig gummi-plast liknande kabel och är därför väldigt tjock). Men gick gjorde det, även om det var lite trångt...

    Så: Passagerarairbag på ng900 innebär knappt någon förändring/försvåring egentligen... Bara att skruva loss handskfacket och göra det som ska göras.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

Liknande ämnen

  1. Byta ut Saab 9000 audiosystem 1997
    Av MicEE i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2015-01-22, 23:54
  2. Koder 9000 Audiosystem
    Av Filbrun i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2009-04-05, 23:09
  3. Vilket audiosystem har jag i min 9-3 2,0t -02
    Av Braweheart i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-09-05, 16:33
  4. Audiosystem i 9000
    Av scsk i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-01-07, 12:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •