Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Problem med laddtryck, MV? 9000

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Mora
    Inlägg
    474

    Problem med laddtryck, MV? 9000

    Tja!

    Jag har en 9000 -97 A50 2,3ltt som uppträder underligt. Ibland laddar den 0,3, ibland pulserar laddet mellan 0,5-1,4 och ibland ligger den på 0,6. Den är chippad med maptun steg3. MV är ny och köpt på mekonomen (scan-tech). Allt fungerade fint när nya boxen monterades men tre dagar senare började detta bekymmer. Är det någon som haft samma problem som vet vad det är. Ny MV är på väg hur som.

    Mvh

    Daniel

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Mora
    Inlägg
    175
    Vakumslangar? Tändstift? Några tips iallafall

    En trimmad saab i mora som jag har missat Trodde jag kände till alla som rullade här, men icke. Bilder på denna?

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Mora
    Inlägg
    474
    Stiften bytta för 150mil sedan, alla slangar är hela och på rätt plats.

    Bilen går i Sundsvall, jag är från Mora men pluggar för tillfället.

    Citat Ursprungligen postat av Emil.m
    Vakumslangar? Tändstift? Några tips iallafall

    En trimmad saab i mora som jag har missat Trodde jag kände till alla som rullade här, men icke. Bilder på denna?

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Mora
    Inlägg
    175
    Okej, då vet jag tyvär inte. får hoppas byte av mv'n hjälper!

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Mora
    Inlägg
    474
    Hej!

    Det är så att felet beror lite på hur varm motorn är. När den är kall så är det för det mesta GLT 0,3 bar för att sedan börja gå högre med motorns temperatur. Dock så svajjar det som tidigare beskrivet. Det har varit några tillfällen den laddat stabilt 1,1 bar som den ska göra.

    Finns det någon som kan svara med hyfsad säkerhet vad det kan vara. Jag har inte fått min nya MV än.

    Går det att montera MapTunes Forgeklocka med 0,45bar i GLT eller ställer detta till problem.

    Mvh

    Daniel

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Mora
    Inlägg
    474
    Hej!

    Ny magnetventil är monterad. Det fungerade bra i några timmar sedan dök samma problem upp igen. Är det någon som kan hjälpa mig. Eller är min enda möjlighet att lämna in den på verkstad och köra diagnos på den.

    Inverkar lambda och mapsensor på laddtrycket? I och med att det är ett intermittent fel så kan jag inte tänka mig att det skulle vara aktuatorn. Men jag är inget snille direkt så hjälp är behövligt!!!

    Mvh

    Daniel

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Mora
    Inlägg
    474
    Hej!

    Jag har kopplat bort batteriet, jag tänkte om det var adaptionsproblem, men problemet kvarstår. Jag kopplade bort slangen från kompressorhuset och den håller tryck då, så det är inget fel på wastegaten.

    Någon som kan ha några idéer?

    Mvh

    Daniel

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Mora
    Inlägg
    474
    Hej igen!

    Kan det vara fel på mapsensorn? Jag har dubbelkollat alla slangar och jag hittar inget fel. Jag kan väl inte ha knäckt två magnetventiler på några dagar.

    På Maptun trodde man efter mitt mail att det var luftläckage eller MV'n.

    Är det ingen som har några bra idéer?

    Jag funderar på att bara skita i allt och koppla ur magnetventilen och köra otrimmat.

    Mvh

    Daniel

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 480
    9000 CSE A50 2,3T200 Aut -97
    9-5 SC Vector 2,0 BioPower Aut -09 BSR Steg2
    TECH 2 med CANdi-box Senaste SW för 9K, 900, 9-3 (Og+Ng) samt 9-5

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Mora
    Inlägg
    474
    Hej!

    Jag har kört ett tag utan magnetventilen inkopplad. När jag kopplade in den så har ett surrande ljud uppstått, fanns för övrigt innan jag kopplade ur den, men det var borta när jag hade den urkopplad. Detta surrande försvinner när jag bromsar. Eller bara trampar lätt på bromspedalen och aktiverar bromsljuskontakten. Så jag tänker att det är bromsljuskontakten som surrande kommer ifrån. Hur som helst så har jag läst något i en tråd om att kolla upp bromsljuskontakten vid laddtrycksproblem. Hittar inte tråden igen, så min fråga är följande: Kan den inverka på laddtrycket? Bör jag byta den och prova?

    Mvh

    Daniel

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Ronneby/Johannishus
    Inlägg
    672
    Medlem#
    7641
    Du bör ju inte ha felet i MV om du bytt denna, men Mekonomens MV har väl en tveksam funktion vad jag hört. Prova en original MV.
    Surret du hör är nog från MV den är inte aktiverad när man bromsar eller när säkring 5 är borta och då skall du endast få GLT konstant.
    Fel i Mapsensorn kan även ge dessa symptom eftersom den känner av trycket i insugningsröret som sedan skickar signal till boxen för styrning av MV.
    Prova original MV samt annan mapsensor (byt slang )
    Cosmic Blue: 9-3 2,8T Aero cab steg 2

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Mora
    Inlägg
    474
    Tja!

    Att tillägga är att den har börjat att dra mer bensin. Jag kör samma sträcka varje dag utan undantag och nu har den börjat att dra 0,89 istället för 0,86 som förut. Kanske en liten skillnad men ändock...

    Rock on pappkartong

    Daniel

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873
    Citat Ursprungligen postat av Traktorturbo
    Att tillägga är att den har börjat att dra mer bensin. Jag kör samma sträcka varje dag utan undantag och nu har den börjat att dra 0,89 istället för 0,86 som förut. Kanske en liten skillnad men ändock...
    Kallare nätter dvs längre körsträcka med kall motor kanske?

    Kör du fortfarande med MV:n urkopplad?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Tvååker, Halland
    Inlägg
    223
    Ursäkta en dum fråga i debatten, men vad är en aktuator?
    Mvh/B
    9-5 aero salomon sedan -03

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Mora
    Inlägg
    474
    Citat Ursprungligen postat av varaderon
    Ursäkta en dum fråga i debatten, men vad är en aktuator?
    Mvh/B
    Membrandosa med stång, wastegate. Kärt barn med många namn.

    Mvh

    Daniel

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Tvååker, Halland
    Inlägg
    223
    Aha, då lärde man sig nått nytt i dag med... ;-)
    Tack för det.
    Mvh/Bengan
    9-5 aero salomon sedan -03

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Mora
    Inlägg
    474
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av Traktorturbo
    Att tillägga är att den har börjat att dra mer bensin. Jag kör samma sträcka varje dag utan undantag och nu har den börjat att dra 0,89 istället för 0,86 som förut. Kanske en liten skillnad men ändock...
    Kallare nätter dvs längre körsträcka med kall motor kanske?

    Kör du fortfarande med MV:n urkopplad?
    Tja!

    Jo, det gör jag. Ska köpa en begangnad orginalventil som ska fungera, så då får jag se om det är Scan-Techventilerna som är problemet. JAg ska även ta isär boxen i helgen och mäta upp den. Jag blir bara så J***A trött på sånt här..

    Daniel

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Mora
    Inlägg
    474
    Hej igen

    Jag undrar om slangarna till MV'n kan ställa till det. Jag har monterat MV'n på batterihyllan och använt 6mm bränsleslang till den. Läste någon tråd, tror jag, när någon frågade om det kan vara problem men det blev inget svar i den tråden. Kan det ställa till något? Jag tycker det verkar underligt om det är så.

    Daniel

Liknande ämnen

  1. Problem med laddtryck 9000 2.0t
    Av kim_hln i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-08-24, 14:12
  2. Problem med laddtryck, ltt-ftt 9000 -97
    Av 900 Power i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-10-05, 16:01
  3. Problem med laddtryck på en 9000 Aero
    Av red9k i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2007-12-04, 17:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •