Sidan 5 av 5 FörstaFörsta ... 345
Resultat 81 till 100 av 100

Ämne: Eftersnack STCS Kinnekulle 13/9 2008

  1. #81
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlskrona/Hasslö
    Inlägg
    488
    Citat Ursprungligen postat av Rickard
    Stannade bara till 14:15, så jag missade säkerligen många trevliga vrv på banan.
    japp, det gjorde du.
    För från c:a 14:45 till 16:30 va det bankörning hela tiden.
    //Dennis
    9-3 Aero-01**900 T8 special-89**ng900 2,0T-95**
    Med i RACE CREW (och har en GUL väst på sig)

  2. #82
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Borås.
    Inlägg
    2 712
    Citat Ursprungligen postat av dresen
    MEn visst är det fel att blockera oavsett /läge/situation...?? om någon legat i 1-2 varv och fiskört bakom och ändå inte blir förbi släppt?
    I mina ögon är det lika fel att "trycka sig förbi" som du skrev att du gjorde. Bättre att efter körpasset gå fram och prata med föraren berätta att han/hon behöver ha bättre koll i speglarna nästa gång.

    Bättre att köra lugnt än att börja tumma på säkerheten.
    #5607 | 9-3ss 2.0t 2008

  3. #83
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Motala
    Inlägg
    146
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Rickard
    Instämmer med de övriga, mycket lyckad träff och bra organiserad.

    Stort tack till Racecrew och alla runt omkring som gjorde att det flöt på.
    Även en eloge för att tiderna publicerades snabbt .


    Mvh Johan

  4. #84
    STCS Ordförande tornross avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 330
    Medlem#
    4827
    Jag såg ett mycket tydligt önskemål ute på banan då vissa bakomliggande bilar låg och blinkade för omkörning.
    Ifall man ser detta i bakspegeln bör man förstå sitt eget bästa och helt enkelt släppa förbi bakomliggande bil.

    Det handlar inte om att vinna till vilket pris ute på banan utan att lära sig hantera sitt eget fordon samt ha kul.

    Precis som beskrivs ovanför är det tydligen så att samspelet på banan har blivit sämre.

    Samtidigt måste jag säga att man inte får ta till idiotomkörningar bara för att komma förbi framförvarande.
    Chansningar kan lätt leda till kollision och det vill vi verkligen inte ha på våra träffar.
    Jag säger inte att det försegick några idiotomkörningar på denna träffen, absolut inte.
    Jag förtydligar bara att alla måste köra med respekt för varandra ute på banan.

    Känner man att man vill passera framförvarande bil kan man helt enkelt börja blinka för omkörning.
    Om framförvarande bilist inte uppmärksammar detta under till exempel 1-2 varv kan alternativet vara att vi plockar ut en blåflagg = Snabbare fordon bakom och därmed är man skylldig att släppa förbi.
    Vet att användandet utav den blåa skylten har diskuterats kring andra banträffevent vi har haft.

    Mvh Michael
    Michael Törnros. STCS #4827, SSK #5375, SBS #134.
    Saab 9-3 Viggen 1999
    Saab 9-3 Aero V6 SportSedan 2006, Saab 900 s "Aero" -91, Saab 99 cab -72, Saab 900 Turbo -91, Tidigare bilar.

  5. #85
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Vara, Västra götalands län
    Inlägg
    175
    Nuvarande omkörningsregel tycker jag är bra. De bakomvarande visar att den vill om och den framförvarande visar att den är beredd på att omkörningen. För att samspelet ska fungera krävs att den som blir omkörd är beredd att ev släppa av.

    Jag är inte på något sätt snabbast på banan och har defenitivt inte den motorstarkaste bilen. Men vid de (få) tillfällen jag varit snabbare än framförvarande på de kurviga partierna och jag har blinkat för omkörning på rakan, händer det alltför ofta att den framförvarande då "trycker på gasen" för att känna kraften. Detta leder till att min motorsvagare bil inte kommer om. När vi sedan kommer till kurvorna får man ligga och "hålla igen".

    Uppsikt bakåt, respekt och samspel är ledorden för att inte vi ska drabbas av kollisioner ute på banan.
    Hälsningar Ola
    *******************************************
    SAAB 9-3 Aero SportCombi 2.0T BioPower XWD -10

  6. #86
    STCS Styrelse,
    Kommunikationsansvarig
    Samuelfs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    634
    Medlem#
    6969
    Allt detta prat om vem som ska släppa om vem var och hur leder till ett lite intressant resonemang; Vad är viktigast eller bäst? Att vara snabb på rakorna eller i kurvorna? Det beror naturligtvis på banans upplägg, men uppenbarligen så verkar de flesta tycka att det är självklart att den som är snabb i kurvorna ska få köra om, medan den som istället kan dra ifrån på rakorna inte ska få göra det. Jag vet inte riktigt var jag står. Jag är varken "snabb" i kurvorna eller på rakorna än. ;)

    Klart att jag vill öva så att jag blir så bra på att hantera mitt fordon som möjligt, och där ingår väl även att dra nytta av dess fördelar och försöka kringgå dess nackdelar?

    Går det att slänga in en brasklapp om att jag inte vet vad jag tycker är mest rätt? ;) Jag har iaf haft skitkul på de två STCS-banträffar jag varit med på och har försökt släppa om så fort jag märkt att nån är uppenbart snabbare än jag själv, oavsett om det är på rakorna eller i kurvorna de kommer ifatt. Jag har själv en relativt motorsvag bil men har full förståelse för de med lite skojigare trim som vill få en chans att nyttja detta på rakorna precis som de som kanske styvat upp sitt chassi och monterat vettigare fjädrar/dämpare samt har en större förståelse för det där magiska med kurvtagning än vissa andra och vill utnyttja detta.

    (Hmm... Efter att ha läst mitt eget inlägg får jag nog för mig att jag gillar att gasa på rakorna... Så opartisk var alltså jag... ;))
    Saab 9000 Aero -91 (Projekttråd/ Garaget)

  7. #87
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Karlsborg
    Inlägg
    688
    Medlem#
    6934
    Om framförvarande bilist inte uppmärksammar detta under till exempel 1-2 varv
    Dock får vi ju, på gott och ont, endast köra 5 varv/utsläpp. Så........

  8. #88
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2004
    Inlägg
    1 010
    Hur svårt kan det va att släppa förbi snabbare bilar, eller beror det på att man inte klarar av att titta i speglarna...Borde va så att dom som tror att man är ensam på banan får köra ett pass medans dom som är beredda att släppa snabbare bilar kör ett annat pass helt enkelt.....Innan varje bankörning så går ju Robertsson igenom hur man skall köra under dagen för att det skall bli så smidigt som möjligt, ser du en snabbare bil bakom så släpp förbi den.

  9. #89
    Individuell mappning sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    7 000
    Medlem#
    4706
    Citat Ursprungligen postat av hampe4pet
    Hur svårt kan det va att släppa förbi snabbare bilar, eller beror det på att man inte klarar av att titta i speglarna...Borde va så att dom som tror att man är ensam på banan får köra ett pass medans dom som är beredda att släppa snabbare bilar kör ett annat pass helt enkelt.....Innan varje bankörning så går ju Robertsson igenom hur man skall köra under dagen för att det skall bli så smidigt som möjligt, ser du en snabbare bil bakom så släpp förbi den.

  10. #90
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    615
    Citat Ursprungligen postat av sportsedan
    Citat Ursprungligen postat av hampe4pet
    Hur svårt kan det va att släppa förbi snabbare bilar, eller beror det på att man inte klarar av att titta i speglarna...Borde va så att dom som tror att man är ensam på banan får köra ett pass medans dom som är beredda att släppa snabbare bilar kör ett annat pass helt enkelt.....Innan varje bankörning så går ju Robertsson igenom hur man skall köra under dagen för att det skall bli så smidigt som möjligt, ser du en snabbare bil bakom så släpp förbi den.
    Dessutom skadar det kanske inte att släppa förbi en förare som är snabbare i kurvorna och lägga sig bakom och observera kurvteknik och placering m.m.
    Det är ju lite därför vi har bankörningen, att lära sig köra sin bil
    Syftet med klubbens verksamhet är bl.a. att ge klubbens medlemmar chansen att under ordnade former testa sin bil och utveckla sin körskicklighet på en riktig motorbana.

  11. #91
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Skene
    Inlägg
    1 007
    Citat Ursprungligen postat av rodge
    Citat Ursprungligen postat av sportsedan
    Citat Ursprungligen postat av hampe4pet
    Hur svårt kan det va att släppa förbi snabbare bilar, eller beror det på att man inte klarar av att titta i speglarna...Borde va så att dom som tror att man är ensam på banan får köra ett pass medans dom som är beredda att släppa snabbare bilar kör ett annat pass helt enkelt.....Innan varje bankörning så går ju Robertsson igenom hur man skall köra under dagen för att det skall bli så smidigt som möjligt, ser du en snabbare bil bakom så släpp förbi den.
    Dessutom skadar det kanske inte att släppa förbi en förare som är snabbare i kurvorna och lägga sig bakom och observera kurvteknik och placering m.m.
    Det är ju lite därför vi har bankörningen, att lära sig köra sin bil
    Syftet med klubbens verksamhet är bl.a. att ge klubbens medlemmar chansen att under ordnade former testa sin bil och utveckla sin körskicklighet på en riktig motorbana.
    Är inne på min 5:e OG900 TurboDe räcker inte med mycke effekt,man ska ju kunna köra bil också!!!
    In hoc signo vinces 5146

  12. #92
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2004
    Inlägg
    1 010
    Denna finns till försäljning på biltema för dom som inte ser så bra , det dumma med den är att den hjälper inte till att svälja stoltheten......Panoramaspegel artnr:33-760, funkar hur bra som helst...lyckades se en gammal sleten grå 900, en klumpig svart 9000 och en nästan ny halvmatt röd 9-3 SC med vita fälgsidor med denna suveräna produkt, hade jag inte haft denna panoramaspegel från Biltema så hade dom aldrig kommit om haha....

  13. #93
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    2 604
    Citat Ursprungligen postat av hampe4pet
    Denna finns till försäljning på biltema för dom som inte ser så bra , det dumma med den är att den hjälper inte till att svälja stoltheten......Panoramaspegel artnr:33-760, funkar hur bra som helst...lyckades se en gammal sleten grå 900, en klumpig svart 9000 och en nästan ny halvmatt röd 9-3 SC med vita fälgsidor med denna suveräna produkt, hade jag inte haft denna panoramaspegel från Biltema så hade dom aldrig kommit om haha....
    Hinner inte med allt.....

  14. #94
    STCS Ordförande tornross avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 330
    Medlem#
    4827
    Citat Ursprungligen postat av hampe4pet
    Denna finns till försäljning på biltema för dom som inte ser så bra , det dumma med den är att den hjälper inte till att svälja stoltheten......Panoramaspegel artnr:33-760, funkar hur bra som helst...lyckades se en gammal sleten grå 900, en klumpig svart 9000 och en nästan ny halvmatt röd 9-3 SC med vita fälgsidor med denna suveräna produkt, hade jag inte haft denna panoramaspegel från Biltema så hade dom aldrig kommit om haha....
    Verkar dock som om du ser världen ur en lite skev synvinkel.
    Den odoargråa og900 Aeron är verkligen inte sliten utan en fin gammal klenod, den svarta 9000:en rör sig med en panders smidighet längs banan och den röda 9-3 SC är bländande röd och fin.
    Dessutom är backspegeln bara en sak som behövs när man notterar att man håller på att bli omkörd

    "Röda bilar är snabbast"

    Mvh Michael
    Michael Törnros. STCS #4827, SSK #5375, SBS #134.
    Saab 9-3 Viggen 1999
    Saab 9-3 Aero V6 SportSedan 2006, Saab 900 s "Aero" -91, Saab 99 cab -72, Saab 900 Turbo -91, Tidigare bilar.

  15. #95
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Skene
    Inlägg
    1 007
    Citat Ursprungligen postat av fredde1
    Citat Ursprungligen postat av hampe4pet
    Denna finns till försäljning på biltema för dom som inte ser så bra , det dumma med den är att den hjälper inte till att svälja stoltheten......Panoramaspegel artnr:33-760, funkar hur bra som helst...lyckades se en gammal sleten grå 900, en klumpig svart 9000 och en nästan ny halvmatt röd 9-3 SC med vita fälgsidor med denna suveräna produkt, hade jag inte haft denna panoramaspegel från Biltema så hade dom aldrig kommit om haha....
    klockrent
    Är inne på min 5:e OG900 TurboDe räcker inte med mycke effekt,man ska ju kunna köra bil också!!!
    In hoc signo vinces 5146

  16. #96
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2004
    Inlägg
    1 010
    Citat Ursprungligen postat av tornros
    Citat Ursprungligen postat av hampe4pet
    Denna finns till försäljning på biltema för dom som inte ser så bra , det dumma med den är att den hjälper inte till att svälja stoltheten......Panoramaspegel artnr:33-760, funkar hur bra som helst...lyckades se en gammal sleten grå 900, en klumpig svart 9000 och en nästan ny halvmatt röd 9-3 SC med vita fälgsidor med denna suveräna produkt, hade jag inte haft denna panoramaspegel från Biltema så hade dom aldrig kommit om haha....
    Verkar dock som om du ser världen ur en lite skev synvinkel.
    Den odoargråa og900 Aeron är verkligen inte sliten utan en fin gammal klenod, den svarta 9000:en rör sig med en panders smidighet längs banan och den röda 9-3 SC är bländande röd och fin.
    Dessutom är backspegeln bara en sak som behövs när man notterar att man håller på att bli omkörd

    "Röda bilar är snabbast"

    Mvh Michael

  17. #97
    Individuell mappning MrTurbos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göta
    Inlägg
    7 534
    Medlem#
    1469
    Ang snacket om snabb på rakorna eller snabb i kurvorna...

    Låt oss tänka på hur tiden på ett VARV skulle bli så inser vi fort att det svänger mer än det går rakt och därmed är en bil med väghållning snabbare än en med bara motor på ett varv.

    Slutsatsen, ni som kör långsamt i kurvorna får finna er i att släppa och bli omkörda på rakorna! Köra fort rakt fram klarar ju vem / vad som helst...
    Pelle Ahlqvist <------> Saab4Fun lever igen! :-)
    En gång trodde jag att jag hade fel men det visade sig vara ett misstag...
    Besök mig på garaget.org Kunnskap är mackt! "Alltid Rött Alltid Rätt "

  18. #98
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås(utanför)
    Inlägg
    1 484
    Medlem#
    3456
    Citat Ursprungligen postat av tornros
    Citat Ursprungligen postat av hampe4pet
    Denna finns till försäljning på biltema för dom som inte ser så bra , det dumma med den är att den hjälper inte till att svälja stoltheten......Panoramaspegel artnr:33-760, funkar hur bra som helst...lyckades se en gammal sleten grå 900, en klumpig svart 9000 och en nästan ny halvmatt röd 9-3 SC med vita fälgsidor med denna suveräna produkt, hade jag inte haft denna panoramaspegel från Biltema så hade dom aldrig kommit om haha....
    Verkar dock som om du ser världen ur en lite skev synvinkel.
    Den odoargråa og900 Aeron är verkligen inte sliten utan en fin gammal klenod, den svarta 9000:en rör sig med en panders smidighet längs banan och den röda 9-3 SC är bländande röd och fin.
    Dessutom är backspegeln bara en sak som behövs när man notterar att man håller på att bli omkörd

    "Röda bilar är snabbast"

    Mvh Michael
    Nu kan jag nästan instämma på detta oxå då en röd og900 har inkommit i min samling men i mitt garage har den vita ett visst effektövertag men det betyder ju inte att den är snabbast för det

    Kan förstå er som vill köra snabbt och även kör snabbt på banorna...jag förstår er frustration när ni blir bromsade bakom en bil i kurvorna men blir frånåkta på rakorna till er finns det bara en sak att säga...Trimma mera
    9000 CC AERO -91http://www.garaget.org/?car=279293
    OG 900 T16 Trionic 5.5 Biopower 4Krafs http://www.garaget.org/?car=32658
    Brukis:OG900S T16 Sedan Trionic 5.5///Mackanizedhttp://www.garaget.org/?car=263322

  19. #99
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Skene
    Inlägg
    1 007
    Citat Ursprungligen postat av Larzzon
    Citat Ursprungligen postat av tornros
    Citat Ursprungligen postat av hampe4pet
    Denna finns till försäljning på biltema för dom som inte ser så bra , det dumma med den är att den hjälper inte till att svälja stoltheten......Panoramaspegel artnr:33-760, funkar hur bra som helst...lyckades se en gammal sleten grå 900, en klumpig svart 9000 och en nästan ny halvmatt röd 9-3 SC med vita fälgsidor med denna suveräna produkt, hade jag inte haft denna panoramaspegel från Biltema så hade dom aldrig kommit om haha....
    Verkar dock som om du ser världen ur en lite skev synvinkel.
    Den odoargråa og900 Aeron är verkligen inte sliten utan en fin gammal klenod, den svarta 9000:en rör sig med en panders smidighet längs banan och den röda 9-3 SC är bländande röd och fin.
    Dessutom är backspegeln bara en sak som behövs när man notterar att man håller på att bli omkörd

    "Röda bilar är snabbast"

    Mvh Michael
    Nu kan jag nästan instämma på detta oxå då en röd og900 har inkommit i min samling men i mitt garage har den vita ett visst effektövertag men det betyder ju inte att den är snabbast för det

    Kan förstå er som vill köra snabbt och även kör snabbt på banorna...jag förstår er frustration när ni blir bromsade bakom en bil i kurvorna men blir frånåkta på rakorna till er finns det bara en sak att säga...Trimma mera
    Då skulle ja hellre LÄTTA mer
    Är inne på min 5:e OG900 TurboDe räcker inte med mycke effekt,man ska ju kunna köra bil också!!!
    In hoc signo vinces 5146

  20. #100
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Karlsborg
    Inlägg
    688
    Medlem#
    6934
    Eller kanske lägga pengarna på lite aerodynamik....."hört" att man ska kunna kapa varvtiderna rätt fint med lite mindre luftmotstånd/ mer downforce

Liknande ämnen

  1. Eftersnack STCS Kinnekulle Ring 13/6 2009
    Av znorc i forum Officiella klubbträffar
    Svar: 50
    Senaste inlägg: 2009-06-19, 11:38
  2. Eftersnack STCS Mantorp 16/8 2008
    Av MrLila i forum Officiella klubbträffar
    Svar: 137
    Senaste inlägg: 2008-12-30, 10:46
  3. Inför STCS Kinnekulle 13/9 2008
    Av znorc i forum Officiella klubbträffar
    Svar: 101
    Senaste inlägg: 2008-09-13, 20:52
  4. Eftersnack, Kinnekullering STCS 31/5 2008
    Av BBR i forum Officiella klubbträffar
    Svar: 155
    Senaste inlägg: 2008-06-22, 22:09
  5. Inför STCS Kinnekulle 31/5 2008!
    Av znorc i forum Officiella klubbträffar
    Svar: 184
    Senaste inlägg: 2008-05-31, 07:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •