Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Lufttryck i reservhjul = 4 bar?!

  1. #1
    Grundladd ReinOs avatar
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Uppsala/Junsele
    Inlägg
    354

    Lufttryck i reservhjul = 4 bar?!

    Hej. jag var och fyllde lite luft i mina däck idag och passade även på att fylla reservhjulet som var i stort sett tomt.

    Så står det på däcket att man ska fylla till 60psi och jag får fram av luftmojängen på macken att det motsvarar över 4 bar. Kan det verkligen stämma??

    Ska man verkligen ha så mycket luft i det där lilla klena däcket?

    //Seb
    [Rein-O Racing]
    Aircraft: Saab 900s -90 (Gamle Svarten)
    Projekttråd på 900klubben.se

    SAAB - Som Alla Andra fast Bättre

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    299
    Ja, det stämmer. Det är just för att det är så litet och smalt det behövs så högt tryck i däcket.
    Jag har vid ett tillfälle varit tvungen att köra med ett sådant och det var inte roligt. Det är verkligen ett "limp-home" hjul, max 40 km/h.
    9-5 Griffin 3,0t/200hk -99
    Medlem#6394

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 298
    Det ska vara 4,2 bar i däcket. Max 40? Nä, det är inga problem att köra i 80 som är rekommenderad maxhastighet. Det går tom. att köra i 160 med ett sådant hjul men det är inget jag varken rekommenderar eller gör om igen.

  4. #4
    Grundladd ReinOs avatar
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Uppsala/Junsele
    Inlägg
    354
    Okej. Ja då blir det väl att göra ett besök till macken igen då och fylla i det sista. Vågade bara dra i 2,5 bar. Fan man blir ju nästan rädd att det ska smälla när det är snack om såna tryck i så små däck.
    [Rein-O Racing]
    Aircraft: Saab 900s -90 (Gamle Svarten)
    Projekttråd på 900klubben.se

    SAAB - Som Alla Andra fast Bättre

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888
    Citat Ursprungligen postat av ReinO
    Okej. Ja då blir det väl att göra ett besök till macken igen då och fylla i det sista. Vågade bara dra i 2,5 bar. Fan man blir ju nästan rädd att det ska smälla när det är snack om såna tryck i så små däck.
    Fast det ju precis så det är: Ett tubdäck till en racercykel kan ha ett rekomenderat tryck på uppåt 15 bar medan ett stort traktordäck ligger ner mot 0.2 bar.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  6. #6
    Grundladd ReinOs avatar
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Uppsala/Junsele
    Inlägg
    354
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Fast det ju precis så det är: Ett tubdäck till en racercykel kan ha ett rekomenderat tryck på uppåt 15 bar medan ett stort traktordäck ligger ner mot 0.2 bar.
    Shit.. Det visste jag inte. Men men, man lär sej nåt nytt varje dag.
    [Rein-O Racing]
    Aircraft: Saab 900s -90 (Gamle Svarten)
    Projekttråd på 900klubben.se

    SAAB - Som Alla Andra fast Bättre

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    1 572
    Bytte däck på en däckfirma. Deras uppblåsningsmaskin blåser upp till 7.5 och släpper sedan ut till rätt tryck. Första gången jag såg detta så började jag gömma mig bakom lämpliga däcktravar
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe@STCS
    Köp torktumlaren istället! Varför köpa en ful fälg bara för den är billig?

  8. #8
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 243
    Citat Ursprungligen postat av Rodder76
    Bytte däck på en däckfirma. Deras uppblåsningsmaskin blåser upp till 7.5 och släpper sedan ut till rätt tryck. Första gången jag såg detta så började jag gömma mig bakom lämpliga däcktravar
    När däckkrängaren skall få ett 17-20" ut på fälgkanten och fyller upp däcket bävar man. När smällen kommer står man där med en fartrand i kallingarna. Numera tar man som sagt skydd bakom däcktravarna för att vara på den säkra sidan.

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 298
    Citat Ursprungligen postat av Rodder76
    Bytte däck på en däckfirma. Deras uppblåsningsmaskin blåser upp till 7.5 och släpper sedan ut till rätt tryck. Första gången jag såg detta så började jag gömma mig bakom lämpliga däcktravar
    Det där låter ju lite väl mycket, brukar stå maxtryck för att få ut däckssidorna mot fälgkanten. På dom flesta däck (av skiftande fabrikat men av god kvalitet) jag har monterat är det angivna maxtrycket en bra bit under 7,5 bar.

  10. #10
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 927
    ja 7,5 bar måste vara felaktigt. Måste man pumpa så mycket för att få clinchen att hoppa ut eller sätta sig så är det nåt som är fel och man är nog mycket nära gränsen till vad ett PV däck klarar. Man ska inte behöva gå över vad maxtrycket är satt till.
    Jag sköt av clinchen under montering av ett nytt Conti en gång (fabrikationsfel) och man blir ganska överraskad minst sagt.........

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    371
    Citat Ursprungligen postat av ReinO
    Okej. Ja då blir det väl att göra ett besök till macken igen då och fylla i det sista. Vågade bara dra i 2,5 bar. Fan man blir ju nästan rädd att det ska smälla när det är snack om såna tryck i så små däck.
    Det är ju med de små däck du inte behöver vara rädd. Stora däck med höga tryck blåser betydligt värre i ditt ansikte pga den stora luftmängden som kommer ut då ... Mycket farligare det där.
    900 Cab Aero 1993 / 2x 900 2.1i 1993 / 900 S 'Aero' 1993 / 900 CD T16 1985 / 900 CD T16 1984. Vardagen: MB S212

  12. #12
    Grundladd ReinOs avatar
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Uppsala/Junsele
    Inlägg
    354
    Citat Ursprungligen postat av Geert
    Det är ju med de små däck du inte behöver vara rädd. Stora däck med höga tryck blåser betydligt värre i ditt ansikte pga den stora luftmängden som kommer ut då ... Mycket farligare det där.
    Förvisso.
    [Rein-O Racing]
    Aircraft: Saab 900s -90 (Gamle Svarten)
    Projekttråd på 900klubben.se

    SAAB - Som Alla Andra fast Bättre

  13. #13
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 927
    ja min arbetsgivare stod framför ett lastbilshjul när det small.......åkaren var stressad och jag stod på sidan och pumpade och hörde hur det knakade till. Gick för att höra hur vi skulle göra och stressat som det var så skulle han pumpa och skulle precis böja sig fram för att pumpa vidare och smällen gjorde att han for iväg säkert 20 meter bort på asfalten och tryckvågen slet loss bröstfickan ur typ en overall. Sömmarna var som bortfläkta...........kusligt äckligt............efter det var det typ inget roligt att pumpa gamla sunkiga hjul till åkare som hela tiden lagade punkteringar på skitdäck...........

  14. #14
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 722
    Medlem#
    3346
    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    ja min arbetsgivare stod framför ett lastbilshjul när det small.......åkaren var stressad och jag stod på sidan och pumpade och hörde hur det knakade till. Gick för att höra hur vi skulle göra och stressat som det var så skulle han pumpa och skulle precis böja sig fram för att pumpa vidare och smällen gjorde att han for iväg säkert 20 meter bort på asfalten och tryckvågen slet loss bröstfickan ur typ en overall. Sömmarna var som bortfläkta...........kusligt äckligt............efter det var det typ inget roligt att pumpa gamla sunkiga hjul till åkare som hela tiden lagade punkteringar på skitdäck...........
    Särskilt inte som det kan vara upp till 9 bar i ett sånt däck.
    All makt åt Thengil!

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    7
    Några gubbar hämtade ett lastbilsdäck från jobbet och dom envisades om att det skulle bli pumpat till 10kg(dom hade ingen kompressor) även fast vi avrådde och upplyste om riskerna så fick dom som dom ville till slut! Dom åkte kanske 1km innan däcket small på flaket på deras skoda pickup! hela sidan av skoda pickupen låg vågrätt istället för lodrätt så den gick raka vägen till skroten den bilen! Så visst finns det kraft i smällarna! Bara att hålla sig undan!

    Finns även en historia från mitt jobb om en duett med ett fullpumpat lastbilsdäck i lastutrymmet! Den fick en synnerligen äggliknande form efter att däcket small! Som tur var så satt ingen i bilen!(stackars trumhinnor isåfall)

    MVH/Jon

Liknande ämnen

  1. Reservhjul på burk, sicket mög!
    Av polacoloco i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2012-08-30, 17:05
  2. [LÖST] Reservhjul standard? NG9-3 B284
    Av 9-3a i forum Allmänt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-07-18, 00:26
  3. Skum vs reservhjul
    Av MrGreen i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-05-05, 19:00
  4. SAAB reservhjul?
    Av Presho i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2005-07-27, 12:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •