Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 31

Ämne: Missljud vid gas..(ångbåts-tuta) HJÄLP! Saab 9-5 2,3T 98'a

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    18

    Missljud vid gas..(ångbåts-tuta) HJÄLP! Saab 9-5 2,3T 98'a

    Råkade ut för ett turboras nere i göteborg i somras (bor i stockholm). Vart tvungen att lämna in bilen på verkstad där nere och dom bytte turbon, vevhusventilation och bytte olja.

    Efter detta har det uppstått ett missljud när jag gasar, låter som en ångbåt som tutar när jag accelererar med lagom gas, tar jag i hårdare eller riktigt fin ekonomikörning hörs inget.

    Har haft bilen inlämnad en gång här i stpckholm för kontroll och dom gjorde:
    Turbo Laddningstrycks kontroll
    Gumidistans byte
    Justering insugsrör
    (pris 1517kr) och problemet kvarstår. Nu ska bilen in igen för kontroll men litar inte på den verkstaden.

    NÅGON som vet nått va de kan vara eller kan gissa?

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    värnamo
    Inlägg
    54

    missljud

    har tyvärr inte lösningen på problemet har dock exakt samma problem på min ng900 2,0T.
    om du ska lämna in den och får någon klarhet om vad det kan varr så skriv gärna in det i tråden isåfall...hade ju varit grymt schysst!
    9-5 Vector Griffin Sportcombi -09
    9-3 sc 2.8 V6 Aero -06 SÅLD

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    18

    Re: missljud

    Citat Ursprungligen postat av vmo_tt
    har tyvärr inte lösningen på problemet har dock exakt samma problem på min ng900 2,0T.
    om du ska lämna in den och får någon klarhet om vad det kan varr så skriv gärna in det i tråden isåfall...hade ju varit grymt schysst!
    Om verkstaden kommer fram till vad det är denna gång så berättar jag det. Det kom efter turbobytet men enligt dom har det inget att göra med själva bytet.
    Annars får vi hoppas på att någon annan kan hjälpa oss!
    /Mattias

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    värnamo
    Inlägg
    54
    ja det får vi hoppas.
    jag har ju inte bytt min turbo utan det kom bara en dag som ett brev på posten
    men vi får hoppas att dte löser sig.

    emil
    9-5 Vector Griffin Sportcombi -09
    9-3 sc 2.8 V6 Aero -06 SÅLD

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 457
    Avgasläckage vid grenröret. Kolla pinbultar och dra om lite till.
    Ganska vanlig fel på fjärde cyl att den läcker avgaser samt olja vid toppen.

    PS! gäller endast om bilen, annars går bra.

    MVH George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  6. #6
    Steg 1 Slenders avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    1 081
    Medlem#
    7289
    Vet inte om jag har samma problem, men jag har ett missljud (ungefär som en ångbåtstuta med) men det uppstår när jag accelerar förbi 2000 varv +- 500 varv... Känns som nåt sorts resonansljud pga av vibrationer kanske? Kan dock inte urskilja var det kommer ifrån :\

    Mvh Marcus

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Borensberg
    Inlägg
    1 418
    det är avlastningsventilen! väldigt vanligt.

  8. #8
    Steg 1 Slenders avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    1 081
    Medlem#
    7289
    Citat Ursprungligen postat av kvistarn
    det är avlastningsventilen! väldigt vanligt.
    Inte kan väl den lilla saken ge ifrån sig ett såpass dovt ljud ändå? Den borde väl låta som en vissling typ? Fast vad vet jag, är ingen höjdare på sånt här

    Mvh Marcus

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 457
    Om trådskapare gör upload av ljud file då kan man säga mer noggrannare ?
    Hade samma/liknande problem och den var värme beroende , dvs blev mindre oljud när bilen var varm och tätade bättre grenröret mot toppen
    En bult av och två lösa är facit av mit oljud.

    MVH George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    18
    Får tacka för alla svar hittills, fler som vet? -så tveka inte att skriva....

    Citat Ursprungligen postat av George
    Om trådskapare gör upload av ljud file då kan man säga mer noggrannare ?
    Hade samma/liknande problem och den var värme beroende , dvs blev mindre oljud när bilen var varm och tätade bättre grenröret mot toppen
    En bult av och två lösa är facit av mit oljud.

    MVH George
    - Ska försöka fixa en bra ljudinspelning imorgon. Dock är mitt problem tvärt om ditt, låter inget när motorn är kall, låter mer när motorn är varm, låter mer när det är finare varmare väder ute, men även regniga varma dagar, mindre ofta när det är kallt ute och väldigt slumpartat.


    Citat Ursprungligen postat av Slender
    Vet inte om jag har samma problem, men jag har ett missljud (ungefär som en ångbåtstuta med) men det uppstår när jag accelerar förbi 2000 varv +- 500 varv... Känns som nåt sorts resonansljud pga av vibrationer kanske? Kan dock inte urskilja var det kommer ifrån :\

    Mvh Marcus
    -Låter som samma problem.

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Härliga Härjedalen
    Inlägg
    471

    Re: Missljud vid gas..(ångbåts-tuta) HJÄLP! Saab 9-5 2,3T 98

    Citat Ursprungligen postat av BreVis
    Råkade ut för ett turboras nere i göteborg i somras (bor i stockholm). Vart tvungen att lämna in bilen på verkstad där nere och dom bytte turbon, vevhusventilation och bytte olja.

    Efter detta har det uppstått ett missljud när jag gasar, låter som en ångbåt som tutar när jag accelererar med lagom gas, tar jag i hårdare eller riktigt fin ekonomikörning hörs inget.

    Har haft bilen inlämnad en gång här i stpckholm för kontroll och dom gjorde:
    Turbo Laddningstrycks kontroll
    Gumidistans byte
    Justering insugsrör
    (pris 1517kr) och problemet kvarstår. Nu ska bilen in igen för kontroll men litar inte på den verkstaden.

    NÅGON som vet nått va de kan vara eller kan gissa?
    Var det inte någon typ av oljefilter som gjorde att bilen "tutade" vet att en hemma i byn råkade ut för detta, men bytte filter så blev det tyst.. Vet inte vilket filter det var men det var någon av orginalfiltren. Om de kankse har satt dit nåt "äldre" de hade hemma och inte de där nya Longlife filtren.

    // Isse
    Kör mina kombinerade sommar och vinterbilar
    9-5 Aero Kombi & 9000I, OG 900 T8/T16 den sista under renovering.

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 298
    Jag har haft missljud vid cirkus halvgas ibland, byte av avlastningsventil löste det problemet. Ljudet lät inte ens i närheten av hur en AV brukar låta när den är hel så det är lätt att lura sig att det är någon annat. Det är ju inte säkert att det är samma fel på era bilar men det är som sagts tidigare ganska vanligt och dessutom enkelt att testa.

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    18
    Citat Ursprungligen postat av E Larsson
    Jag har haft missljud vid cirkus halvgas ibland, byte av avlastningsventil löste det problemet. Ljudet lät inte ens i närheten av hur en AV brukar låta när den är hel så det är lätt att lura sig att det är någon annat. Det är ju inte säkert att det är samma fel på era bilar men det är som sagts tidigare ganska vanligt och dessutom enkelt att testa.
    Hur lätt är det att byta och va kostar det ungefär?

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Långaryd
    Inlägg
    1 256
    Medlem#
    6069
    Speedparts tar 320:- för en original-AV.
    96 DE LUXE -61, Volvo V60 T6 -11

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Borensberg
    Inlägg
    1 418
    Citat Ursprungligen postat av Slender
    Citat Ursprungligen postat av kvistarn
    det är avlastningsventilen! väldigt vanligt.
    Inte kan väl den lilla saken ge ifrån sig ett såpass dovt ljud ändå? Den borde väl låta som en vissling typ? Fast vad vet jag, är ingen höjdare på sånt här

    Mvh Marcus
    jooo den låter precis som en brunstig älg eller nåt, har haft så på 3 av mina bilar, även brorsans låter så.

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    18
    Citat Ursprungligen postat av kvistarn
    Citat Ursprungligen postat av Slender
    Citat Ursprungligen postat av kvistarn
    det är avlastningsventilen! väldigt vanligt.
    Inte kan väl den lilla saken ge ifrån sig ett såpass dovt ljud ändå? Den borde väl låta som en vissling typ? Fast vad vet jag, är ingen höjdare på sånt här

    Mvh Marcus
    jooo den låter precis som en brunstig älg eller nåt, har haft så på 3 av mina bilar, även brorsans låter så.
    Jaså, då kanske det är det då. Men hur byter man den då? Är det lätt eller ska jag låta verkstaden göra det?
    Mina bilkunskaper: har bytt avgassystem med en kompis annars inget gjort själv. Dock har jag kompisar som kanske kan hjälpa.

    Och en sak till, kan det ha nått med turbobytet att göra? Om det är det har jag kostnadsfri service från Svenska bil. Dom bytte olja, filter, vevhusventilation och turbon.
    Ljudet uppstod iallafall efter detta byte

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    95
    Kolla den tunna slangen till avlastningsventilen först. Min slang gick av när jag bytte turbo och efter det så lät bilen som en ko.

    Slangen blir riktigt dålig när den blir gammal, faller isär när man tar i den.

    //x
    OG SAAB 9-5 BioPower 2006

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    18
    Citat Ursprungligen postat av Xonia
    Kolla den tunna slangen till avlastningsventilen först. Min slang gick av när jag bytte turbo och efter det så lät bilen som en ko.

    Slangen blir riktigt dålig när den blir gammal, faller isär när man tar i den.

    //x
    Okej , ska väl kolla det, dock vet jag ej vad som är avlasningsventilen och slangen till den.
    Vet vart batteriet sitter, och vet vart turbon sitter, mer vet jag inte :P Är totalt sämst på bilmotorer, har varit en riktig datornörd och försöker nu övergå till bilnörd minus nörd, dör så långt kommer ajg inte att ta mig

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    95
    Här är en (klickbar) bild.

    Jag kan ju naturligtvis inte garantera att detta är felet, men du kan ju kolla.

    OG SAAB 9-5 BioPower 2006

  20. #20
    Hallo.
    Har exakt samma "ångbåts" problem på min 95a.

    Hur kan man testa om det är avlastningsventilen det är fel på? om man inte har utbytes.

    Och är det nått skadligt för bilen om den låter så eller är det bara att köra om man kan leva med att det låter ibland?

    Äntligen kanske man får en lösning på problemet tack vare er kunniga.
    Saab= Saab Allt Annat är Bögigt. egen påhittad kanske inte så rolig men alltid nått:-)

Liknande ämnen

  1. Problem med Airbag och signalhorn (tuta) Saab 9-3 01
    Av reloops i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-07-21, 16:22
  2. Hjälp med att identifiera missljud.
    Av körsaabnu i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-07-16, 15:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •