Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Generatorn laddar dåligt!

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2003
    Inlägg
    39

    Generatorn laddar dåligt!

    Hej, har en 9-5 Aero -00 som generatorn laddar dåligt.

    Den laddar 13.5V-13.7V men inte mer! Min första tanke var att det är dålig kontakt till jord, har putsat batteripolerna och jordningsledningen mellan motorn och ramen. Det hjälpte inte. Batteriet är relativt nytt och laddar jag upp det går bilen flera månader innan batterispänningen till sist blir lite för låg för att orka starta (kör mest korta sträckor, så då hinner inte generatorn med bara ca.13.5V ladda batteriet tillräckligt)

    Min fråga är igentligen kan generatorn vara trasig så att den laddar för lite?

    Tycker det låter konstigt borde det inte vara att antingen funkar den eller så inte, åtminstone tycker jag laddningslampan borde blinka till om tex. kolen var slut, vilket den inte gör.

    Har någon några tips vad det kan vara?

    Finns det flera jordledingar? Kanske kontakterna på generatorn och kablarna där behöver putsas det har jag inte gjort.

    Tacksam om någon har några funderingar i ämnet!

    //Sture
    //Sture (1862)
    ** Saab 9-5 Aero -00 **
    ** Förbrukat Saab 9000 2,3T **

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487
    Min laddar 13,5 med, är ganska säker på att det är ett normalt värde. Har aldrig haft några problem med elektrisiteten i bilen iaf. Mer än att stereon drar lite mer än batterit klarar av att leverera då
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  3. #3
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 614
    Tycker det låter helt normalt jag. Dagens bilar med sin elektronik kräver väldigt mycket av batteriet. Och när du kör korta sträckor så hinner aldrig batteriet laddas helt fullt för att till slut dö av. Fixa en schysst batteriladdare och ladda på batteriet mellan varven så är "problemet" löst. Alternativt att du tar en rejäl sväng på landsväg på några mil säg en gång i veckan åtminstone, det tycker motorn om också att du kör den ordentligt varm så oljetemperaturen hinner komma upp i bra nivå.
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2003
    Inlägg
    39
    Tack för inläggen!

    Hmm, alla bilar jag ägt tidigare brukar helt klart ladda strax över 14V (ca14,2V) vilket jag brukar ha som standardvärde för en fungerande generator. Skall den få någon kräm i ett batteri borde nog det ligga där någonstans. Har för mig att den gjort det tidigare också men jag kan komma ihåg fel.

    Känner mig inte bekväm med 13,5V men kanske det är så här efter?!

    Någon fler som har en kommentar?
    //Sture (1862)
    ** Saab 9-5 Aero -00 **
    ** Förbrukat Saab 9000 2,3T **

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Oxelösund
    Inlägg
    582
    Medlem#
    6892
    Som föregående sagt, den ska inte ladda mer än så.
    Vid 14,xV så bildas ju knallgas och de är ingen höjdare att ha i en bil...

    Se till att underhålla bilens batteri lite eller ta en extra sväng då och då.

    Mvh Johan

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2003
    Inlägg
    39
    ok får väl ge mig då!

    Det goda i "kråksången" är ju att jag slipper krypa runt och leta fel då.
    Får väl försöka ladda lite nu och då när man hör att den börjar sucka.

    Batteriet lever nog ett hårt liv hos oss (iaf vintertid), när man startar kör 6km ofta med stereo, stolvärmen, fläkten på max och kanske defrosten på bakrutan. Inte alltid men då man "glömt" att parkera i garaget och lämnat den ute i nattfrosten.

    Tack för svaren!

    //Sture

    PS. Det underliga är iof att det funkat tidigare (har bott på samma ställe nu i 4 år) och körmönstret har varit ungefär det samma. Men batteriet är nu 4år och har kanske tappat lite i effekt och när det var nytt och 100% klarade det av detta trots de korta resorna...
    //Sture (1862)
    ** Saab 9-5 Aero -00 **
    ** Förbrukat Saab 9000 2,3T **

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487
    Kan ju mycket väl vara så att batteriet håller på å sjunger på sin sista vers. Åk till någon mack/verkstad och be å få låna en batteritestare å se hur batteriet mår. Men är det 4 år gammalt så kan det mycket väl vara dags för nytt.
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2003
    Inlägg
    39
    Var och kollade det redan innan jag öppnade tråden, och det visade sig att det inte var lika bra som ett nytt batteri men trots allt i ett gott skick och mekarkillen menade nog att det borde funka bra med detta batteri en tid till.

    Det kan ju hända att det mycket väl skulle göra det om jag hade längre väg till jobbet. Men nu under dessa omständigheter jag har krävs ett nästintill 100% fräscht batteri. Skall avvakta lite än och se hur jag gör men om inte annat blir det nog ett nytt batteri till vintern det är ju inte kul när bilen inte startar när man står på någon parkering.

    Men jag var som sagt lite misstänksam mot generatorspänningen (13,5V) och ville reda ut det innan jag köpte ett nytt batteri i "onödan". Men när nu flera källor bekräftar att 13,5V är normalt så blir det nog ett nytt batteri snart, för som sagt det har ju funkat tidigare trots de korta resorna.

    //Sture
    //Sture (1862)
    ** Saab 9-5 Aero -00 **
    ** Förbrukat Saab 9000 2,3T **

  9. #9
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 922
    tänk på att en modern bil drar ganska mycket ström så visst kan du säkert få upp spänningen till 14V om du ser till att alla förbrukare slutar dra ström.................i det här fallet innebär det förmodligen att du får slå av bilen...........

Liknande ämnen

  1. Generatorn laddar dåligt 9000
    Av rgolsson i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2014-04-01, 21:53
  2. Generatorn laddar dåligt i 99'an. *Fixat!*
    Av mioh i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2008-07-23, 17:26
  3. mäta om/hur mkt generatorn laddar?
    Av SaabTurbo95 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2006-01-11, 20:01
  4. Generatorn laddar ej
    Av marty i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-01-25, 16:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •