Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Nackdelar med ny vevhusvent. 9-5?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Stockholm / Haninge
    Inlägg
    173

    Nackdelar med ny vevhusvent. 9-5?

    Har någon här haft problem med den senaste uppgraderingen av vehusventilationen till Saab 9-5?
    -Jag har en 02 Aero som har orig. vevhusvent men Vössner-kolvar, inga problem eller missljud i motorn. Motorn är ngt trimmad och går på E85, gissningsvis ca 380-400hkr.

    Föregående ägare ville ej byta till nyare vevhusvent. pga att folk har haft/fått problem med dem på trimmade motorer enligt honom. Ligger det något i det eller är det bara att byta när jag ändå har en ny vevhusvent.sats liggandes?
    9-5 Aero Maptun kombi -02, ~400hp
    9-5 Aero Nordic sedan -00, ~300hp

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Skåneland
    Inlägg
    840
    Borde i allra högsta grad vara bättre med senaste uppdateringen än tidigare, särskilt om man kör trimmat.
    Jag kan inte se att det skulle vara sämre med uppdaterad vevhusventilation.

    Kanske kan vara så att trimningen i sig har gjort att det blir problem?
    Dock inte p.g.a ny vevhusventilation. utan för att andra komponenter har tagit stryk.

    Vilka problem hävdar förra ägaren att med uppdaterad vevhusvent i trimmad bil skulle orsaka?

    Intressant fråga.
    Mr. Blu-Ray
    "Fluffmatta"
    9-5 2.3t -01 TD04 E85 Mackanized.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Stockholm / Haninge
    Inlägg
    173
    Citat Ursprungligen postat av Falcy
    Kanske kan vara så att trimningen i sig har gjort att det blir problem?
    Dock inte p.g.a ny vevhusventilation. utan för att andra komponenter har tagit stryk.

    Vilka problem hävdar förra ägaren att med uppdaterad vevhusvent i trimmad bil skulle orsaka?

    Intressant fråga.
    Jo, kanske har trimning och slitage påverkat i andra fall. Det är de fallen jag är nyfiken på att höra om, dvs vad har hänt?

    Min bil har i dagsläget inga problem alls, funkar klockrent -inga missljud eller något som tyder på slitage. Täta oljebyten har nog hjälpt till där (500mils intervall)..
    -Men jag har som sagt en ny/uppgraderad vevhusvent liggandes, så det lutar åt att jag monterar den för "säkerhets skull" men ville först få input på om det fanns ev. nya problem med uppgraderingen.
    9-5 Aero Maptun kombi -02, ~400hp
    9-5 Aero Nordic sedan -00, ~300hp

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 298
    Det skulle väl isåfall vara om den drar mer olja men med en koll på stickan med jämna mellanrum och fortsatt täta oljebyten är inte det något problem.

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    698
    Den enda nackdelen jag har hört talas om är att vissa bilar börjar läcka olja vid turbons packningar. Detta är dock inte den nya vv:ns "fel" utan snarare att den gamla vv:n orsakat för högt tryck. Jag skulle byta till den nya vv:n oavsett följdproblemen.
    -16 c220d Bluetec 7G-Tronic AMG line - Polar White
    -09 9-3 Aero SC 2,0t AUT - Carbon grey metallic - SÅLD!
    Numera SAAB-lös och (fortfarande) bekymmersfri Mercedesägare.

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 298
    Citat Ursprungligen postat av Idlewild
    Den enda nackdelen jag har hört talas om är att vissa bilar börjar läcka olja vid turbons packningar. Detta är dock inte den nya vv:ns "fel" utan snarare att den gamla vv:n orsakat för högt tryck. Jag skulle byta till den nya vv:n oavsett följdproblemen.
    Det är samma med oljeläckage runt transmissionskåpan men det beror ju ofta på för högt vevhustryck och vitsen mad den nya vv:n är ju att trycket sänks så det kan bara bli bättre i det avseendet med steg 4 (eller steg 6 som vissa kallar den).

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Nacka
    Inlägg
    186

    Re: Nackdelar med ny vevhusvent. 9-5?

    Citat Ursprungligen postat av Gasser
    Har någon här haft problem med den senaste uppgraderingen av vehusventilationen till Saab 9-5?
    -Jag har en 02 Aero som har orig. vevhusvent men Vössner-kolvar, inga problem eller missljud i motorn. Motorn är ngt trimmad och går på E85, gissningsvis ca 380-400hkr.

    Föregående ägare ville ej byta till nyare vevhusvent. pga att folk har haft/fått problem med dem på trimmade motorer enligt honom. Ligger det något i det eller är det bara att byta när jag ändå har en ny vevhusvent.sats liggandes?
    Med Vössner kolvar så har du nog inte grundproblemet som man får med dessa junkiga std ecopower kolvar som inte håller riktigt tätt. Men det lär inte skada att byta.
    9-5 kombi 2.0t-00 TD04 steg 3

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 890
    Wössner.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Nacka
    Inlägg
    186
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Wössner.
    Messerschmitt skulle det va
    9-5 kombi 2.0t-00 TD04 steg 3

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 890
    Citat Ursprungligen postat av Magnuslink
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Wössner.
    Messerschmitt skulle det va
    Om du dagligen läst, flyttat och förtydligat lika många trådar som jag där folk påstår sig misslyckats att använda sökfunktionen (om de ens försökt söka alltså) insåg du också varför jag påpekade denna felstavning. JAG förstod vilket fabrikat som avsågs, sökfunktionen gör det inte.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

Liknande ämnen

  1. För och nackdelar med E85
    Av saabsport83 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2010-01-12, 15:42
  2. För och nackdelar med 19"
    Av aero026 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-09-13, 12:29
  3. För och nackdelar med öppetluftfilter.
    Av NoIQ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2005-09-24, 15:47
  4. Oljefundering. För/nackdelar 5w-40 vs 10w-50
    Av Kongo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-08-29, 23:58
  5. För/nackdelar med DI+apc vs DI/apc
    Av johamn i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-05-07, 14:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •