Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Regnläckage og900, vindrutan?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    194

    Regnläckage og900, vindrutan?

    Tjena!

    När det regnar så läcker det ganska snart in vatten i kupén, närmare bestämt vid förarplatsen. Blir inte klok på var det kan komma in. Bilen är inte det minsta rostig.
    Kan det komma in runt vindrutan? Hur sitter den? Är den limmad? Ser inga sprickor eller andra defekter i gummilisten runt rutan, men var kan det rinna in?

    Gummipackningen runt vänster torkare är ju förmodligen, enligt konstruktionen, inte tät. Vart tar det vattnet vägen som rinner in där? Rinner det längs torpeden ner? Kan det kanske läcka in via torpeden tro?

    Om bilen är i rörelse eller ej spelar ingen roll.

    Blir inte klok, tacksam för svar...


    /Martin
    900 SET> 900 T16> 9000 Aero> nu 900s -91

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 938
    Knäbrädan i 900 sitter skruvad i mitten av konsollen - samt med en skruv på vardera sidan utifrån! Kika ungefär där blinkersen sitter på varje sida. Vid montering på Saab så sattes en klump med klet där för att täta, men detta försvinner ofta, särskilt om din knäbräda vart väck. Sätt gött med klet för att täta, kan ofta komma in vatten där annars! Rätt korkat med en skruv utifrån och rakt in i kupen egentligen. Tror det är en 12mm bult som sitter där och sticker rakt in i knäbrädan.

    Lycka till!
    MEDLEM 7032.

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918
    vindruteläckage på 99/900 är inte direkt ovanligt så en sväng förbi glasmästaren och be dom mata i tätning runt rutan kan mycket väl fixa det hela. (de har en speciell spruta och massa)

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    194
    Knäbrada? Vilken är det?
    900 SET> 900 T16> 9000 Aero> nu 900s -91

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 938
    Alltså under intstrumentpanelen sitter en lång plast-aktig bräda, längs hela panelen. Rakt ovanför knäna när du kör eller sitter bredvid, därför vi kallar den för knäbräda! Den sitter som nämnt skruvad utifrån och rakt igenom karossen. Vatten som läcker in där pga att skruvarna ej är tätade hamnar på golvet vid pedalerna eller vid fötterna för passageraren, oftast under mattan = rost och massa elände. Kolla på det! Rutan kan det absolut vara också, men fokusera inte bara på det.
    MEDLEM 7032.

  6. #6
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 143
    Medlem#
    7182
    Hej!

    Kan även vara värt att kolla så att det sitter en gummiplugg/tätning vid kabelgenomföringen under vänster A-stolpe. På min 900S saknades denna varpå det rann in vatten rakt in bilen som la sig på instegslisten.

    Går att känna den från insidan också även om man inte tar ner knäpanelen, men det är lite klurigt och hitta rätt om man inte vet exakt vart hålet är.

    MVH

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    194
    Kan även vara värt att kolla så att det sitter en gummiplugg/tätning vid kabelgenomföringen under vänster A-stolpe. På min 900S saknades denna varpå det rann in vatten rakt in bilen som la sig på instegslisten.
    Nu börjar jag känna igen mig
    Det har aldrig kommit in vatten på passagerarsidan, så jag gissar mer på genomföringen. Rutan tror jag inte på för jag tycker inte det finns något som pekar på det.

    Ut och kika så fort morgondagen gryr då!
    900 SET> 900 T16> 9000 Aero> nu 900s -91

Liknande ämnen

  1. Nya vindrutan viner?
    Av Rampan i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2014-04-08, 23:30
  2. Kom åt under vindrutan 9-5
    Av fältan i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-02-22, 12:48
  3. Byta hörnor vid vindrutan og900 -tips önskas!
    Av HFR i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-09-16, 10:10
  4. Få tag i lim till vindrutan
    Av Martin H i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-08-18, 12:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •