Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: För mkt laddtryck efter turbobyte

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Enköping/Uppland
    Inlägg
    68

    För mkt laddtryck efter turbobyte

    Hej

    Har nu bytt till en ny fräsh td04 15t men har ett jäkla problem med laddtrycket, den laddar upp till laddspärren på en gång. Kopplar jag in C slangen till trycklockan så laddar den glt stabilt hela registret men så fort jag kopplar in till magnetventil så går den direkt till laddspärren vid full gas från 2an och uppåt.

    Testade att köpa en ny billigare variant på speedparts men med samma problem, så jag fixade en ny saab orginal MV men har samma problem. Har även kollat alla slangar och bytt ut men med inga resultat.

    Hade en garret t25 innan, bara en gissning men kan det bero på att jag har en programvara för orginal turbon? lite fundersam då jag hört att det ska gå bra att köra med en td04an utan att behöva uppdatera boxen.

    Saab 9-3 2.0t T5 2000 Nordic Steg 3

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Trollywood
    Inlägg
    149
    nu är inte jag så jätta haj på detta men! större turbo borde i regel ge högre tryck och eftersom programmvaran är ställd på max laddtryck för original turbo så borde vakten gå in o bryta vid högre tryck! så antagligen får du nog uppgradera till åtminstonde steg 1. är inte säker men det kan nog vara så?
    ALLT UTAN TURBO SUGER!! 9000 cse 2.3t-94

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Enköping/Uppland
    Inlägg
    68
    Jag glömde skriva att jag redan Har Nordics Steg 3 sen tidigare, har nu ändrat

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 527
    Det jag tycker du ska göra är först kontrollera att det programmet du har ska fungera med ett 15T och sen att den har rätt grundtryck med urkopplad MW. SAAB säger antagligen 0,45 +/- 0,05. Kanske Nordic säger något annat då det är deras program, och då ska du köra med det som Nordic uppger.

    Sen ska du låta motorn få adaptera sig till de nya förhållandena som en ny annorlunda turbo ger.

    Det är inte helt ovanligt att styrsystemet har lite problem att hinna med att reglera rätt när t ex en annorlunda turbo som beter sig lite annorlunda är monterad.

    Jag förutsätter att MV är felfri?


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Enköping/Uppland
    Inlägg
    68
    Citat Ursprungligen postat av Tony 418
    Det jag tycker du ska göra är först kontrollera att det programmet du har ska fungera med ett 15T och sen att den har rätt grundtryck med urkopplad MW. SAAB säger antagligen 0,45 +/- 0,05. Kanske Nordic säger något annat då det är deras program, och då ska du köra med det som Nordic uppger.

    Sen ska du låta motorn få adaptera sig till de nya förhållandena som en ny annorlunda turbo ger.

    Det är inte helt ovanligt att styrsystemet har lite problem att hinna med att reglera rätt när t ex en annorlunda turbo som beter sig lite annorlunda är monterad.

    Jag förutsätter att MV är felfri?


    MVH Tony
    GLT stog på 0,7 när jag köpte den så jag skruvade ner till 0,5 som är det minsta som går efter det är det inte mkt gäng kvar på pinnen.

    Men ingen skillnad alls om jag har 0,5 ller 0,7 på laddtrycket när MV är ikopplad. Jag mailade faktiskt NOrdic och dom sa att det ska funka ganska bra med ladd och prestandan men optimalast är med inställningar för just den turbon. Så jag förstod det som det skulle funka och inte hålla på ladda över hela tiden när man ska gasa lite.

    Efter jag monterat turbo började jag med att nolla boxen sen dess har jag kört ca 2 veckor med nya turbon men har inte vågat gasa ordentligt för varje gång så slår laddspärren till vid 1,54bar. SÅ nu kör jag med apc säkringen urkopplad så länge så inget går sönder med stabilt glt ladd.

    Då jag testat med både den gamla en ny pirat MV och en sprillans Saab orginal MV och likadant på alla 3 så borde det vara något annat.

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Ronneby/Johannishus
    Inlägg
    672
    Medlem#
    7641
    Hej, har du en fabriksny turbo eller en utbytes? jag köpte en utbytes och fick samma problem som du beskriver, det var WG som inte fungerade helt korrekt (kärvning ibland) vilket medförde att laddtrycksspärren gick in.
    Pumpa upp trycket direkt på W-slangen och kolla så att WG rör sig jämnt och fint.
    Kolla även mapsensorn, kan vara läckage i slangen eller defekt MS.
    Cosmic Blue: 9-3 2,8T Aero cab steg 2

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Enköping/Uppland
    Inlägg
    68
    Det är en utbytes som jag köpte så jag ska nog tryck testa WG så det inte kärvar. Det där med mapsensorn har jag också läst lite om så det är väl bara att köpa en ny och testa om det är den.

    Inte direkt så man känner någon som har saab T5 så man kan testa...tyvärr.

    För ett tag sen fick jag även en felkod om att bilen går för snålt men försvann dagen efter och har inte uppstått något mer, har även tomgång som svajar lite då och då när man gasat lite och sen kopplar ur. Vet inte om mapsensorn kan påverka detta.

Liknande ämnen

  1. Lägre laddtryck efter turbobyte! 9-5Aero
    Av Isseh i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-06-05, 21:32
  2. Problem med laddtryck efter turbobyte. ng900
    Av Arthur i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-07-06, 20:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •