Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Drivknutsdamaskerna läcker?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    167

    Drivknutsdamaskerna läcker?

    Hej allihopa,

    Har satt din nytt fett och nya damasker på de inre drivknutarna och har nu märkt att det läcker ut lite fett längs kanterna på damasken. Klammern har jag dragit åt så hårt jag bara kan och exakt samma fel uppträder på båda drivknutarna. Jag antar att det här inte är normalt så jag undrar om någon kanske vet vad felet kan vara?

    Mvh,

    MartinP

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 871
    Flyttar till "Chassi, bromsar och transmission".
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918
    för mycket fett?

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    167
    Flyttar till "Chassi, bromsar och transmission".
    Ledsen för att jag la in det på plats. Måste ha varit trött igår.

    för mycket fett?
    Kommer det sluta läcka till slut i sånna fall om jag fortsätter torka bort det varje gång?

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918
    det vet jag inte men jag vet iallafall att har man för mycket fett i typ hjullager och drivknutar så går det varmt och fettet smälter och rinner ut.
    Dock vill jag påminna mig om att Saab brukar ha en ganska lättflytande typ av fett i de inre knutarna så tätt borde det väl vara för det. Har du korrekt damasaker så det inte är nåt universal då?

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    167
    Orginal damasker från saab. De gick på hur bra som helst när jag monterade de. Hade i 180g fett enligt Haynes.

  7. #7
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918
    180 gram fett? är inte det skapligt mycket? Det kanske är nån tankevurpa här för original är det som sagt nån form av seg olja som finns i små förpackningar på saab och den oljan kanske har annan densitet än fett? Normal drivknutsdos brukar vara en sån där liten tub och de är väl på 90gram tror jag så det låter lustigt att det ska gå åt dubbelt så mycket för innerknuten.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    167
    Kan citera det åt dig från Haynes ifall du inte tror mig, men det var det som stod. Jag köpte fettet från Speedparts, men det är Saab orginal fett i 90g förpackningar.
    Är det bara att öppna damaskerna och ta ut en del fett eller måste ja börja om från början och lägga i helt nytt? Känns ju som lite slöseri på färsk vara.

    EDIT: Förlåt, jag misstog mig om 5g.

    Det var i alla fall 175 g jag strävade efter. Tömde nästan två påsar per drivknut.

  9. #9
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918
    mängden fett som citeras är ju isåfall på helt rengjorda knutar utan tillstymmelse till fett. Som jag skrev så är ju 90gram det klassiska och inget drivknut behöver ju mer än så och det följer oftast inte med mer än så vid ny knut heller så varför saab elelr haynes skriver 180 gram vet inte jag. Det låter iallafall mycket och för mycket fett ger som sagt var varmgång och ev läckage.
    Nu säger jag inte att det ÄR det som orsakar dina fel, det var bara en tanke.

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    167
    Jag förstår ditt resonemang absolut och håller med dig, men jag förstår inte varför det i sånna fall står 175g ? Vad föreslår du som lösning, öppna och ta ut en del av fettet? Öppen för förslag.

    Som jag skrev så är ju 90gram det klassiska och inget drivknut
    Du har inte blandat ihop yttre och inre drivknutarna då? De yttre behöver ju enligt Saab bara 80g.

  11. #11
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918
    jag menade bara generellt drivknutar i allmänhet. Jag arbetar med bilreparationer och har aldrig sett mer än 90gram fett i någon knutsats från eftermarknaden. Bortsett från lite större 4wd knutar då........

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    167
    Vad tycker du att jag ska göra då? Ska jag låta det läcka ut eller ska ja öppna och ta ut en del av fettet?

Liknande ämnen

  1. IC läcker?
    Av metalhead_79 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-10-13, 18:11
  2. IC läcker?
    Av xtrem i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-11-15, 18:38
  3. ac läcker
    Av XGranis i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-09-01, 00:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •