Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 45

Ämne: AC-reparation som gick åt helvete...

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm/Hudiksvall
    Inlägg
    291

    AC-reparation som gick åt helvete...

    Om min 9-3:a från 2001...

    Lagom till värmen i somras, så gick AC:n på bilen sönder (såklart). Lämnade in den två veckor senare på reparation, där dom sa att kylpaketet hade gått sönder och läckte. Byte av det, och fyllning gick på 10500:-
    Surt, men skönt att det blev lagat. Tilläggas bör att när jag hämtade bilen så hade den stått under en gammal Maserati biturbo i verkstaden, så det var oljedropp på tak och huv, och att ett fult märke troligen tillkommit på motorhuven. Ringde och påpekade det vänligt, men orkade inte reta upp mig för mycket. En vecka senare märkte tjejen att det var simbassäng på passagerarsidans golv, och mycket riktigt så droppade det rätt ordentligt med vatten från värmepaketet(?) när ac:n gick.

    In på verkstaden igen för att åtgärda detta, killen ringde igår och sa att bilen är klar att hämtas, problemet var att ett dräneringsställe var fyllt med löv och barr, han hade dammsugit där men tydligen inte fått bort allt första gången, men nu gick det bra att komma och hämta bilen i alla fall.
    Åkte dit och hämtade den efter jobbet, tänkte på att det var någon ny doft i bilen när jag satte mig, men kunde inte sätta fingret på det. Skakade bort det och åkte hem. Nu i morse när jag kom till jobbet tog jag mod till mig och tittade på golvet på passagerarsidan. Nytt vatten!!!
    Skruvade loss den lilla plastkåpan och hittade orsaken till lukten, silikon! Man hade alltså försökt täta värmepaketet(?) med silikon.
    Ringde kl. 07:00 och sa att jag började tröttna på det här, och gärna vill ha bilen återställd som den såg ut innan, utan läckage och silikon. Killen svarade då att packningen där hade fnasat sönder när dom lagade det första gången, och dom tagit packningsmassa istället. Men han skulle beställa en ny packning nu, och bilen ska in imorgon igen.

    Då undrar jag, varför i helvete säger han först att det var löv och skit i vägen, när han i själva verket har silikonerat ihop skiten?
    Är det världens starkaste man som monterat ihop, så någon plast spruckit?

    Återstår att se imorgon om det blev tätt den tredje gången, men jag börjar tröttna helt på bilen nu, kommer ju inte våga lita på att det blir rätt den här gången!

    Ska ordna en bild under dagen, så ni ser vad jag menar. Och kanske någon duktig här kan säga vad den tror. Vore jättebra om jag hade lite mer kött på benen imorgon när jag lämnar in den igen.

    Mvh// En trött och grinig Anders

    PS. Om ni i Huddingetrakten funderar på att lämna in en bil på verkstad, PM:a mig....
    9-5 AERO-04, VW 1303S-73
    Bilder på schabraken

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Skåneland
    Inlägg
    838

    Re: AC-reparation som gick åt helvete...

    Citat Ursprungligen postat av ankan
    Då undrar jag, varför i helvete säger han först att det var löv och skit i vägen, när han i själva verket har silikonerat ihop skiten?
    Inget dem vill erkänna såklart.
    Dem vill göra så lite som möjligt och extrahera så mycket pengar de kan på folk.

    Jag ger mig fan på, att när dem budgeterar för året, så finns det en kolumn där det står " Blåsningar av folk "

    Citat Ursprungligen postat av ankan
    men jag börjar tröttna helt på bilen nu, kommer ju inte våga lita på att det blir rätt den här gången!
    Inte bilen du ska tröttna på, utan dåliga verkstäder, det verkar finnas alldeles för många av den varan...

    Tråkigt tråkigt, men stå på dig. Du ska inte betala en krona mer än det du redan har betalt.

    " Ska man få något gjort får man göra det själv " Och då vet man att det blir gjort på rätt sätt, tyvärr kan man ju inte göra allt själv...
    Mr. Blu-Ray
    "Fluffmatta"
    9-5 2.3t -01 TD04 E85 Mackanized.

  3. #3
    när jag hade min aero så var blev jag trött på allt och plånboken blev bara tunnare och tunnare.
    bmw 525 2002
    9-3 aero 2002 *såld*
    bmw 316i *såld*

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Skåneland
    Inlägg
    838
    Citat Ursprungligen postat av kamelkungen
    när jag hade min aero så var blev jag trött på allt och plånboken blev bara tunnare och tunnare.
    Ja, och din BMW 525 måste ju vara mycket billigare
    Mr. Blu-Ray
    "Fluffmatta"
    9-5 2.3t -01 TD04 E85 Mackanized.

  5. #5
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130
    Man blir mer och mer klar över att det snart är stört omöjligt att äga en bil utan att känna "rätt" folk.
    Jag är skitskraj för att min polare som jobbar på saab ska sluta, då vette sjutton hur man ska våga ha saab längre...
    För ett par år sen var han sjuk på den dagen när jag kom och skulle serva bilen så någon annan fick ta den. Dagen efter var jag på SBP och bilen gick inte igenom dåliga bromsvärden bak= snubben som servade hade inte som det står plockat ner bakbromsarna och smörjt upp. Tur för mig att det var så nära inpå servicen så saab fixade det gratis (fattas bara annat!) men man undrar ju vilka mer grejjer killen missade. Man hoppas ju att han kom ihåg att byta olja och filter, liksom...

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm/Hudiksvall
    Inlägg
    291
    Bilder på "Härligheten"






    Kan för övrigt tillägga att bilen var inlämnad på verkstad häromveckan för en försäkringsreparation. Främre stötfångaren och innerskärm skulle bytas på grund av knäckskada. Då dom ville lämna tillbaka bilen med mörkblå front, istället för klarblå så blev jag också lite sne...
    Verkstäder, älskar dom!
    9-5 AERO-04, VW 1303S-73
    Bilder på schabraken

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2008
    Inlägg
    26
    Verkar vara en riktig klabbarpare som jobbar på den verkstan!!
    Og 900 91:a såld, 9000 88:a såld, Ng 900 V6 96:a: såld, Ng 900: 94:a 2,3 SKROTAD! Og 9-5 2,3t 04:a

  8. #8
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130
    Du, jag hade nog funderat på att byta verkstad... för gott.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm/Hudiksvall
    Inlägg
    291
    Tro mig, när det här är åtgärdat så kommer jag aldrig mer att sätta min fot i närheten av den verkstaden. Kommer nog inte heller rekommendera folk att gå dit heller..

    Återstår att höra imorgon om ägaren till verkstaden skulle vilja att man reparerade hans Audi S6 på det där sättet.. suck...
    Tråkigt nog, så vet jag inte om jag vågar lita på reparationen sen, även om det visar sig vara tätt nu. Kan ju vara en till fullagning som ger med sig om tio år, ett halvår, eller en månad...
    9-5 AERO-04, VW 1303S-73
    Bilder på schabraken

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm/Hudiksvall
    Inlägg
    291
    Och vem trodde att följetången skulle ta slut här?

    Hämtade bilen igår efter jobbet, då dom haft den i tre!!!!!! dagar, med motiveringen att packningen har krånglat, dom har fått köpa två nya etc.
    Skrev innan jag lämnade in bilen upp mätarställningen av ren nyfikenhets skull, och av nån märklig anledning så hade den gått tre mil längre när jag hämtade den?

    Tog den till jobbet idag för att tvätta den, och titta mer noga på allt. Konstaterar när jag dammsuger bilen att någon suttit i baksätet med smutsiga skor (vad fan hade dom där att göra, åka på lunch med polarna?). På golvmattan fram, passagerarsidan är det silikonkladd.

    Och likaså på kåpan som täcker allt.

    Jag lättar på golvmattan, ser att det är en stor jävla silikonklutt under mattan, mot den ljuddämpande plasten som jag lyfter bort

    Klutten


    Och likt förbannat rinner det fortfarande vatten där, trots att den där jävla klåparen sa att han själv hade dubbelkollat, och kört den en bra stund utan läckage. Vad fan ska man ta sig till?!!
    På måndag kommer jag att åka dit så fort dom öppnar och se hur man löser det här. Jag kommer inte att ge upp, även om det är det dom verkar hoppas på att jag ska göra...

    Tilläggas bör, att plastniten man ser på översta bilden låg på golvet. Ska titta noggrannare under helgen och se vad mer dom ställt till med....
    9-5 AERO-04, VW 1303S-73
    Bilder på schabraken

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Skåneland
    Inlägg
    838
    omfg
    Man vet inte vart man ska ta vägen till slut när sånt där skit händer.
    Ingen ställs till svars heller.

    Dumma jävla idiot mekaniker, har fan inte där o göra, det syns ju lång väg.

    usch, jag lider med dig.
    Mr. Blu-Ray
    "Fluffmatta"
    9-5 2.3t -01 TD04 E85 Mackanized.

  12. #12
    Grundladd ReinOs avatar
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Uppsala/Junsele
    Inlägg
    352
    Men fy vad drygt. När det gäller så mycket pengar oxå. Tyckte själv det sved till ordentligt när jag fick lämna in min 9-3 för att byta AC-pumpen som skurit ihop. Gick på knappt 11 000 det med. Men man fick iaf jobbet gjort rätt ordentligt. Dessutom tog dom in den snabbt då jag skulle åka norröver samma vecka.

    Hoppas det löser sej för dej..

    Som man säger; Än är inte den sista idioten född.
    [Rein-O Racing]
    Aircraft: Saab 900s -90 (Gamle Svarten)
    Projekttråd på 900klubben.se

    SAAB - Som Alla Andra fast Bättre

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm/Hudiksvall
    Inlägg
    291
    Frågan jag ställer mig nu är, har dom ljugit om att kylpaketet var trasigt också? och är det ens bytt?
    Fick se en grej som såg ut som en intercooler, ca 1dm djup, 3dm bred, 2 dm hög (ungefär). Det sa dom var den trasiga delen från början, och den satt trångt uppe i kupén.

    MEN, nu undrar jag om den grejen dom visade mig verkligen var det. Och att dom utgick från att jag inte hade nån koll?
    Ska jag vara helt ärlig har jag ingen aning om hur ett kylpaket ser ut.
    9-5 AERO-04, VW 1303S-73
    Bilder på schabraken

  14. #14
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989
    Här ser du allt ditt värmepaket innehåller, bara att kolla om delen dom visade dig finns med!


  15. #15
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Södra Sverige
    Inlägg
    3 272
    I de allra flesta bilar är förångaren det som är absolut jävligast att byta, baserat på din beskrivning så låter det som en förångare, men det säger ju inte att det var fel på den eller om den kom från din bil..

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm/Hudiksvall
    Inlägg
    291
    http://www.youtube.com/watch?v=tfcqIHB61rA

    Dålig mobilfilm på eländet. Sett till bilden, så var nr. 10 den detalj som var mest lik det jag visades. Dock så påstod dom att det var kylaggregatet?
    Tilläggas bör att förra ägaren fick byta kompressor för drygt ett år sen..
    9-5 AERO-04, VW 1303S-73
    Bilder på schabraken

  17. #17
    Du skall ha tillbaka alla dina utlägg (vertenda öre) från den nämnda verkstaden. De har inte kompetens att laga din bil (försöka duger ej) utan har orsakat dig mer skada.

    Stå på dig och gå vidare till din konsumentvägledare /ARN.

    Att folk inte klagar mer i vårt land medför att inkompetenta personer kan fortsätta skinna folk på pengar.

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    1 085
    blåa tätningsmassan som dom har kletat dit... där ska det inte finnas någon packning då det bara är plast som tätar mot plast...
    verkar som om dom har försökt att blåsa dig på en rep genom att bara se till att det inte kommer in vatten in i bilen...

    //T
    ps: är dom ackrediterade för AC jobb?

    ps2: är inte nr 10 till för värmen (värmeväxlare) i bilen dvs den vattenburna och inte förångaren till AC´n
    900s-90 & 900T8-87
    9000 2.3T -91 & 9000 2.3T A50 -97
    http://www.garaget.org/?car=36979 varit forumsmedlem sedan 2002

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Älmhult
    Inlägg
    1 371
    Medlem#
    1774
    Citat Ursprungligen postat av termos
    blåa tätningsmassan som dom har kletat dit... där ska det inte finnas någon packning då det bara är plast som tätar mot plast...
    verkar som om dom har försökt att blåsa dig på en rep genom att bara se till att det inte kommer in vatten in i bilen...

    //T
    ps: är dom ackrediterade för AC jobb?

    ps2: är inte nr 10 till för värmen (värmeväxlare) i bilen dvs den vattenburna och inte förångaren till AC´n
    Där har du helt FEL...

    Det sitter en packning där som alltid ska bytas då man har haft väck det plastlocket då det vill läcka där om man använder samma packning 2ggr..

    Mvh Johan...
    Ng900 2,3T 541hk
    Ng900 2,3T 501hk Budget
    9-3 Cab 2,0T Aut 2011
    Tiguan TSI190 DSG R-line

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm/Hudiksvall
    Inlägg
    291
    Vilken antiklimax.

    Tog med mig chefen och åkte till firman i morse. Bad chefen följa med ut och ta en titt på bilen, han såg minst lika irriterad ut som mig. Och sa att nu var det lika bra att jag lämnar in den hos Saab, så får dom fixa det, och skicka fakturan till honom.

    Hade retat upp mig ordentligt, och var förberedd på att få tjafsa ordentligt där. Men det verkar kanske kunna lösa sig ändå, bilen ska till Svenska bil Globen på måndag. Så jag får spendera ännu en vecka utan att ha fläktarna igång...

    Men, löser det här sig. Så är jag nöjd, då slipper jag ha ont i magen över att dom har förstört något dyrare än dom reparerat....
    9-5 AERO-04, VW 1303S-73
    Bilder på schabraken

Liknande ämnen

  1. Byta kylare gick åt helvete! Nu kom nästa problem...
    Av Travis i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2008-01-04, 16:43
  2. helvete!!!! (kopplingsslarv)
    Av NaitSirk i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-10-04, 13:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •