Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 41 till 45 av 45

Ämne: AC-reparation som gick åt helvete...

  1. #41
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2004
    Inlägg
    945
    Citat Ursprungligen postat av turbo4ever
    Du skall ha tillbaka alla dina utlägg (vertenda öre) från den nämnda verkstaden. De har inte kompetens att laga din bil (försöka duger ej) utan har orsakat dig mer skada.

    Stå på dig och gå vidare till din konsumentvägledare /ARN.

    Att folk inte klagar mer i vårt land medför att inkompetenta personer kan fortsätta skinna folk på pengar.

  2. #42
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Huddinge
    Inlägg
    26

    Re: AC-reparation som gick åt helvete...

    Ha jag ringde idag för att höra vad påfyllning av min 9-5 skulle gå på. Nu har verkstaden blivit en Mekonomen butik så jag trodde att de är hyfsade.
    Killen jag fick pratade med sa direkt att "en vanlig reparation på AC brukar gå på mellan 6 och 10 tusen". Kontrade med att jag bara ville ha påfyllning och lite kontroll för jag hade en gammal bil och då sa han "det kostar minst 2000". Verkar konstigt att skrämma iväg kunder redan innan man kommit dit.
    Nu har jag istället bokat tid hos ACService.nu som skall ta 800pix för enkel kontroll samt påfyllning.
    SAAB 9-5 SC Aero -03

  3. #43
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 949

    Re: AC-reparation som gick åt helvete...

    Låter lite konstigt att du kan få en påfyllning. Saknas det gas i systemet är det läckage, och det är OLAGLIGT i Sverige att medvetet köra med ett läckande R134a eller R12 system.
    Alltså får inga AC firmor eller verkstäder bara fylla systemet utan att ha gjort någon reperation. Ett undantag finns och det är vid väldigt små läckor så kan systemet tillfälligt fyllas med mindre gasmängd och spårmedel, men då ska kunden återkomma inom rimlig tid för läckagekontroll och reperation.

  4. #44
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Huddinge
    Inlägg
    26

    AC-reparation som gick åt helvete...

    Hej!
    De gör en läckagekontroll och därefter påfyllning.



    /mattias
    Sent from my iPhone using Tapatalk.
    SAAB 9-5 SC Aero -03

  5. #45
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 462
    Medlem#
    6901

    Re: AC-reparation som gick åt helvete...

    Citat Ursprungligen postat av gazer3312
    Låter lite konstigt att du kan få en påfyllning. Saknas det gas i systemet är det läckage, och det är OLAGLIGT i Sverige att medvetet köra med ett läckande R134a eller R12 system.
    Alltså får inga AC firmor eller verkstäder bara fylla systemet utan att ha gjort någon reperation. Ett undantag finns och det är vid väldigt små läckor så kan systemet tillfälligt fyllas med mindre gasmängd och spårmedel, men då ska kunden återkomma inom rimlig tid för läckagekontroll och reperation.

    Hej!

    Jag vet inte hur det är på Saab , men när jag jobbade AC så var en normal förlust av gas ca60-80 gram/år , men detta var somsagt inte Saab , Så efter 10 år var det inte konstigt att det var slut i systemet utan att ett "läckage" påträffades.

    MVH
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

Liknande ämnen

  1. Byta kylare gick åt helvete! Nu kom nästa problem...
    Av Travis i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2008-01-04, 16:43
  2. helvete!!!! (kopplingsslarv)
    Av NaitSirk i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-10-04, 13:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •