Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: köpråd 9-3 aero 01-02 automat eller manuell låda?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2

    köpråd 9-3 aero 01-02 automat eller manuell låda?

    Kollar lite efter en 9-3 aero 01-02, Men hittar ingen info om hur bilarna är med automat kontra manuell låda. Någon som kört båda modellerna som kan berätta lite kanske....

    Många bilar ligger ju runt 20,000 mil så man undrar ju lite hur länge en automat håller med turbo motor. 9-5 aero fungerar tydligen bra med automat men enligt mina efterforskningar är det inte samma låda som i 9-3.

    Finns det någon maxgräns gällande miltal på oil-sludge garantin,såvida man sköt servicen enligt boken?

    Finns det några iso fästen för barnsits i ovannämnda modell? Det är nämligen dags snart..

    Så nu var min första tråd skapad på detta forum.
    /Christopher

  2. #2
    om du köper en automat får du budgetera för att lådan kommer att behöva bytas. Manuell är det ända allternativet vad gäller växellåda
    bmw 525 2002
    9-3 aero 2002 *såld*
    bmw 316i *såld*

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Skåneland
    Inlägg
    838

    Re: köpråd 9-3 aero 01-02 automat eller manuell låda?

    Citat Ursprungligen postat av christopher_sthlm
    Finns det någon maxgräns gällande miltal på oil-sludge garantin,såvida man sköt servicen enligt boken?
    /Christopher
    8år från registrering av bilen. Ingen milbegränsning(vad jag vet).

    Välkommen till forumet
    Mr. Blu-Ray
    "Fluffmatta"
    9-5 2.3t -01 TD04 E85 Mackanized.

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    3 055
    Ska du bara åka bilen så ta en automat, men vill du köra och få ut lite av bilen så manuell! Du kan ju bestämma lite mer då
    Numera Golf TSi.
    BMW 120 M -08! Såld

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873
    Citat Ursprungligen postat av kamelkungen
    om du köper en automat får du budgetera för att lådan kommer att behöva bytas. Manuell är det ända allternativet vad gäller växellåda
    Ännu en "sanning" från kamelkungen som jag ifrågasätter: Vad har du för belägg för detta påstående?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av kamelkungen
    om du köper en automat får du budgetera för att lådan kommer att behöva bytas. Manuell är det ända allternativet vad gäller växellåda
    Ännu en "sanning" från kamelkungen som jag ifrågasätter: Vad har du för belägg för detta påstående?
    Hmmm vilka påståenden..

    Själv så körde ja en Automat og 9-3 aero - 02 innan den röda SS aero ja har nu.

    Automat är toppen helt klart.
    Den funka även för "hårdkörning"

    Automat eller Manuell !!!

    En manuell låda kan ju lika gärna rasa innan en automat....

    Så köper ni en Manuell budgetera för lådbyte!!!

    Nä allt hänger ju givetvis på service & hur dem personerna som ägt bilen innan behandlat lådan m.m ...

    En sak till givetvis så håller inte saker & ting för evigt.

    Men den automatlådan är "hållbar" enligt folk ja pratat med på verkstaden.
    Själv så gjorde ja extra olje byten på automatlådan , men enligt verkstaden så behövdes ej det men ja ville göra det vilket förmodligen gör att man får en mer ren & funtionsduglig låda.

    Bilen rulla ca:10 000 mil innan den såldes så ja han med ca: 9000mil
    På 3 år.

    Nä ett tips är att provkör bilen du är intresserad av & bilda dig en egen uppfattning av hur lådan känns vid växlingar m.m.

    Lycka till.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2
    Ok, låter som att både manuell och automat ska hålla hyffsat.

    Har snöat in lite på 01-02 9-3 aero modell pga man verkar få mycket för pengarna, bra tryck i motorn, och sköna skinn-stolar med Turbo emblem (02)..HAHA

    Får hoppas att det dyker upp någon bra på blocket snart så man kan slå till. Tänkte ha den som andra bil i familjen så mer en 65-70 tusen vill ja inte lägga. Och som ja ser det så borde man få en ganska fin bil som inte rullat över 20.000 mil-strecket för dom pengarna.

    Tack för alla svar
    /Christopher

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Österskär
    Inlägg
    189
    Hej!

    Jag äger en 9-3 02:a manuell men har även kört automat versionen.
    Tycker att Manuell är betydligt roligare att köra men antar att det är en smaksak, får man lägga en röst säger jag manuell
    9³ Viggen

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Blekinge..
    Inlägg
    28
    JAg har automat...tycker det är skönt...
    Tycker inte det är "tråkigare" att köra... jag kan använda mina paddlar om jag viill köra manuellt...
    Saab 95 sportkombi Aero Biopower..Anniversery..

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    45
    Den ända skillnaden jag kan bidra med är att jag inte gillade automatlådan alls i den, riktigt slö känns bilen jämfört med en manuell.

    Mvh.

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 087
    Citat Ursprungligen postat av Kilin
    Den ända skillnaden jag kan bidra med är att jag inte gillade automatlådan alls i den, riktigt slö känns bilen jämfört med en manuell.

    Mvh.
    Missade du S - knappen? skulle inte vilja ha något annat på min .

    Tror inte du hinner med en bil med samma effekt, när man kör med sportläget...

    kolla med "Dunken" han har kört hårt med sin aoutomatare, bla på Ringen, den går kanon,
    http://www.garaget.org/?car=6375
    Mats Fhinn/3499/

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Målilla
    Inlägg
    1 492
    S-läget ger snabba växlingar och jag betvivlar att en med manuell låda hinner med om ni samtidigt trycker gasen i botten. Den andra ska ju ned till trean eller fyran och detta går snabbt i s-läge.
    V70 D5 AWD snål och stark
    9-3 1.9TID Vector SportCombi
    9-5 2.3 Aero 2006 Nordic biopower st2

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    339

    Re: köpråd 9-3 aero 01-02 automat eller manuell låda?

    Automaten är riktigt skön att köra. Med sport-läget ikopplat blir bilen riktigt rapp.

    Tror att lådan håller minst lika länge som en manuell. Jag bytte olja i min direkt efter jag köpte den för att vara på den säkra sidan. Växlar riktigt mjukt och fint. Annars ligger ju serviceintervallen på 11 och 21-tusen mil tror jag.

Liknande ämnen

  1. Byta automat låda mot manuell?
    Av DumDum i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-07-04, 00:43
  2. Automat VS manuell v-låda?
    Av Pelleturbo i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-10-07, 22:13
  3. Automat eller Manuell på 9-3SC Aero
    Av Snobben i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-06-02, 22:14
  4. Automat eller manuell v-låda?
    Av Presho i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2004-11-12, 20:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •