Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 47

Ämne: Vilken Bensin...

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    186

    Vilken Bensin...

    Vi hade en ganska het diskussion på jobbet, jag satt dock bara o lyssnade och försökte reda ut vem som hade rätt.

    Är det någon som har konkret vilken mack som säljer den bästa bensinen. Det var en som hävdade att Q-Star hade sämst bensin, pga lågt oktaltal.

    Någon som kan reda ut detta ??
    M92, APC/DI, 2.3T, B234L, LH 2.4.2, Å Mats-Chip.....

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    143
    same shit different name...

    Nej jag vet faktiskt inte, men det kan väl ändå inte skillja något nämvärt eller?

    Mvh mattias

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    186
    Enligt 2 kollegor så spelade det stor roll pga okatantalet som kan variera massor mellan olika märken....
    M92, APC/DI, 2.3T, B234L, LH 2.4.2, Å Mats-Chip.....

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 820
    Det där är väl gammalt, för för många år sen skiljde det, och Q-star var sämst.
    Men nu i 2000-talet så är jag ganska säker på att det är i stort sett samma bensin.
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2004
    Inlägg
    81
    Personligen så tycker jag att Shell är helt ok......fick upp ögonen för dom när jag var nere i Tyskland för att köpa Aeron då dom kommit ut med deras 100 oktaniga bensin (inte hundra på att det verkligen är 100 oktanigt).

    Det häftiga var att pumpen markerades med en "ferrarihästen" och just då körde en RÖD Ferrari 360 upp och tankade just det !

    Då tänkte jag : Faan om man hunnit lägga på nått steg tre och jaga den längs hela autobahn

    Hehehehehehe lite önsketänkade är väl inte förbjudet (men besviken vart jag inte på Aeron trots allt......drog på raksträckorna för fullt)

    Dom måste maxas nån gång, och vad är bättre än autobahn en varm sommarnatt. Förbränner sot och skit som finns kvar........tyskar vet ju inte hur våra bilar ska köras....fick ta o visa dom lite !!!!!!!!

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    87
    Den bästa bensinen är den som säljs billigast...

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 108
    Hej,

    Vad är definitionen av "bäst"
    Billigaste (kr)
    miljörenaste?
    osv...

    Hur vet du att Q-star är sämst pga lågt oktantal?
    Är det lägre oktantal en angivet på pumpen, om så hur vet du det?
    Varför är en bensin sämre om det är lågt oktantal?
    Är inte oktantalet en benämning på "när bränslet självantänder"?
    Vad bestämmer energi innehållet i bensin?
    Varför är en std. bil så känslig för "bäst" bensin?

    mvh
    Johan
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    256
    Jag själv tankar nästan bara på Statoil, anser att dem har bäst bensin, vet fler som tycker det... men jag vet inte kanske bara är inbillning?

    MVH
    900 Turbo -97

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Ö-vik
    Inlägg
    411
    Jag tycker man märker skillnad mellan Jet's bensin och statoil, preems m.fl. bensin. Då menar jag att bilen går sämre på Jet's, därav tankar jag inte där. Det här ämnet har avhandlats förrut och då lät de inte till Jet's fördel den gången heller.

    mvh sundin
    Saab 900 2.3T Steg 3

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    87
    Citat Ursprungligen postat av sundin
    Jag tycker man märker skillnad mellan Jet's bensin och statoil, preems m.fl. bensin. Då menar jag att bilen går sämre på Jet's, därav tankar jag inte där. Det här ämnet har avhandlats förrut och då lät de inte till Jet's fördel den gången heller.

    mvh sundin
    Bara fördomar.
    Den enda egentliga anledning att man skulle tanka på ett visst ställe är att tanka där de flesta andra tankar dvs det är snabb omsättning på "färsk" bensin. Samt tanka på mackar med de nyaste/senast rengjorda tankarna för att slippa ev kondens och annat mys. Men om detta gör någon märkbar/mätbar skillnad vet de faan.

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    74
    känns som jag sett detta ämne dryftas här förr.. oktan har nåt med molekylsammansättningen i soppan att göra, den som läst kemi och kommer ihåg mer än mig kan nog klargöra..

    förra gången jag så denna disskution, så vann shell, varför minns jag inte, men det var ganska löjligt vill jag minnas.

    min något relaterade fråga är: vad skulle hända om jag skulle börja tanka E85 (Etanol 85%, 95-Oktansbensin 15%), i min gamla 9000i -87 ?

    argument: en del mackar har redan några procent Etanol i sin vanliga bensin, varför inte ha i nåra till? (E85 är ju BILLIGT) skulle bilen gå bättre/sämre, dra mer/mindre Liter bränsle per mil, och vad skulle pajja fortare/på en gång?

    såvida det inte är helt problemfritt, tänker jag givetvis inte prova!
    ENKÖPING! sveriges närmaste radioskugga.
    // TWi

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 280
    Tror bestämt inte att det skiljer mycket alls på bensinen mellan olika mackar.
    På de flesta mindre orter så är det tex samma leverantör till mackar.
    Tex sala som har OK. Statoil, Shell, Jet och en till vad det nu va....
    Alla får från samma!
    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 893
    Citat Ursprungligen postat av sundin
    Jag tycker man märker skillnad mellan Jet's bensin och statoil, preems m.fl. bensin. Då menar jag att bilen går sämre på Jet's, därav tankar jag inte där. Det här ämnet har avhandlats förrut och då lät de inte till Jet's fördel den gången heller.

    mvh sundin
    Lite intressant inflikning i detta ämne är dock jag min bil av någon outgrundlig anledning verkar dra mindre bensin när jag tankar Jet än om jag tankar Preem... ? (98 oktan från båda..)
    SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
    "Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 500
    Sen att JET skulle ha sämre bensin pga det låga priset är väl endå lite bullshit?!
    En obemannad station är alltid billigare än en bemannad.

  15. #15
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 303
    Raffineras inte största delen av den bensin som säljs i Sverige i Göteborg?

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Ö-vik
    Inlägg
    411
    Citat Ursprungligen postat av Znyper
    Lite intressant inflikning i detta ämne är dock jag min bil av någon outgrundlig anledning verkar dra mindre bensin när jag tankar Jet än om jag tankar Preem... ? (98 oktan från båda..)
    Nu är det bra länge sen jag körde på Jet's bensin så jag kommer inte ihåg hur bränsleförbrukningen skiljde sig. Men har inte Jet blyersättningsmedel i deras 98 oktan? Är det verkligen bra att tanka det?

    Det är ingen fördom att jag tyckte bilen gick märkbart bättre på andra stationers bensin jämfört med Jet's, det är vad jag kände själv innan jag läst något illa om någon station. Därför slutade jag tanka där och att jag sen läste massa historier om att Jet köper gammal bensin från armén och allt vad det hette gjorde inte saken bättre. Var även någon artikel någon länkade till som testade olika stationers bensin och visade där att Jet hade lägst oktantal.

    mvh sundin
    Saab 900 2.3T Steg 3

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    186
    Vad anser ni man ska köra min gosebil på då ? Jag har hittills bara tankat 95 pga att det är mera ekonomiskt. Men är det bättre med 98'an ?
    M92, APC/DI, 2.3T, B234L, LH 2.4.2, Å Mats-Chip.....

  18. #18
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 108
    Hej,

    Se instruktionsboken.

    Jag kör 9-5 Aero och tankar 95-oktan när vinterdäcken är på 98 med sommardäck, pga att det kan knacka på sommaren när det är varmt, annars hade jag kört 95, jag finner det ingen anledning annars.
    Tankar 95-oktan i min Kawasaki GPZ400R.

    mvh
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    846
    Citat Ursprungligen postat av sundin
    Men har inte Jet blyersättningsmedel i deras 98 oktan? Är det verkligen bra att tanka det?
    mvh sundin
    Nej, Jet slutade med blyersättningsmedel sommaren 2004.
    Kör 9-5 SC -07 2.3t Biopower och NG9-5 -10 TID4

  20. #20
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Borensberg
    Inlägg
    1 418
    haha ja det är ju samma lastbilar som kör ut till olika mackar och de hämtar från samma raffinaderier... var diskussion om det här på zatzy för ett tag sen och ett par tankbilschaffisar som körde bränsle beätta hur det var, så det är samma bensin överallt.

Liknande ämnen

  1. Skillnad på bensin och bensin?
    Av aiden i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2013-03-21, 12:11
  2. Vilken blandning etanol vs bensin?
    Av Tommy1975 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2010-04-15, 22:01
  3. Går dåligt med lite bensin (og900T16) *vilken pump passar ?*
    Av SaabAero i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2007-04-13, 10:51
  4. Vilken typ av bensin 2,3t chippad
    Av Flattbeat i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-05-23, 18:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •