Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Byte av lamdasond

  1. #1
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 894

    Byte av lamdasond

    Lambdasonden är att betrakta såsom förbrukningsvara ungefär så som tändstiften är. Uteblivet byte av lamdasond ger försämrade motorprestanda, förhöjd bränsleförbrukning, miljöföroreningar och snabb förslitning av katalysatorn.

    Hur ofta byter ni ?
    9-3 Aero Sc ttid
    The Red Rocketeer

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 704

    Re: Byte av lamdasond

    Citat Ursprungligen postat av Håkan 831
    Lambdasonden är att betrakta såsom förbrukningsvara ungefär så som tändstiften är. Uteblivet byte av lamdasond ger försämrade motorprestanda, förhöjd bränsleförbrukning, miljöföroreningar och snabb förslitning av katalysatorn.

    Hur ofta byter ni ?
    Har du ett bra/genomarbetat grundprgrogram så kör du med fördel utan lamdasond??
    Kanske inte

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    El Stockhlmo
    Inlägg
    2 347

    Re: Byte av lamdasond

    Citat Ursprungligen postat av Marko 1880
    Har du ett bra/genomarbetat grundprgrogram så kör du med fördel utan lamdasond??
    Visst, det beror lite på vad man vill uppnå. Varför kör Ni closed-loop egentligen?


    M.v.h.
    This profile is dead...

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 704

    Re: Byte av lamdasond

    Citat Ursprungligen postat av Jompa
    Citat Ursprungligen postat av Marko 1880
    Har du ett bra/genomarbetat grundprgrogram så kör du med fördel utan lamdasond??
    Visst, det beror lite på vad man vill uppnå. Varför kör Ni closed-loop egentligen?


    M.v.h.
    Inte aning , vad finns de för för/nackdelar med det när man kör upp ett "grundprogram" i T5?
    Vad kan man tänkas vilja uppnå , frångå lambda 1.00 ??

    Mvh Marko

    Edit: upp

  5. #5
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 859
    Hej !

    Att åka lambda 1 är varken bra ur effekt eller br-förbrukningssynvinkel.
    Man vill ha lambda 1 (i closed loop) för att inte grisa ned miljön "mer än nödvändigt".

    Lambdaregleringen skall inte ses som en "räddare i nöden" som reglerar hem bränslefelen i softwaran.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 704
    I vissa lägen kanske man vill frångå lambda 1.00 vid "låglast" med en maskin som har "dumma" kammar/topp.
    Över det med ett "styggt" laddtryck ska de förhoppningsvis gå under 1.00

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    El Stockhlmo
    Inlägg
    2 347
    Dr Boost är en påläst kille som ni ska lyssna lite till.


    Lambda 1 innebär optimal förbränning (enligt Miljöpartiet) men ska man ladda på gott med mos är det lite fetare blandning som sedvanligt används.
    Lambda är ett uträknat värde på bräsle/luft blandningen. "Formeln" ser ut så här lambda=blandningsförhållande/14,7. Med blandningsförhållande menas att det går åt 14,7kg luft till 1kg bensin för att få en fullständing förbränning av all bensin. Alltså 14,7/14,7=1 lamda ett. Men det är inte alltid lambda 1 man är ute efter, om man vill ha ut max effekt ur en motor är lambda 0,86 (12,6:1) som gäller som tumregel och lambda 1,05 (15,4:1) om man vill ha så låg bensin förbrukning som möjligt.

    Går man ännu lägre i "lambdakvot" (d.v.s ännu fetare) är syftet ett annat... Vanligen kylning medelst bensinen.



    Så... För Er som spanar i OBD2-protokollet i Er bil så kan Ni kolla på korrigeringen i "Short Fuel trim" för att se hur mycket sonden korrigerar bränsleblandningen mot de fasta mapparna som sprutet föreslår i förhållande till den bränsleblandning som verkligen mäts upp av första sonden.


    För de som kör med tvåsondsreglering... Glöm bakre sonden. Den brukar endast användas som diagnosverktyg för hur katalysatorn arbetar (i alla fall på min bil).




    Att köra utan sondreglering? Visst, det gör vi alla med smalbandare på fullast. Vad skulle hända annars om sonde fick lite "spel" och gav fel värden på full gas och reglerade soppan åt skogen... *KABLAM*

    Sondreglering har sina fördelar... men oxå sina nackdelar...



    M.v.h.
    This profile is dead...

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 894
    Bredbandare på heltid är ingen bra ide eller
    9-3 Aero Sc ttid
    The Red Rocketeer

  9. #9
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 859
    Hej !

    Bredband på heltid, nja, det är väl helt ok, finns massor av kandidater, NTK UEGO, samt en flock Bosch sonder.

    Vidare, man kan INTE titta på Short Term Fuel Trim (lambda int.), den luras eftersom det vanligtvis finns en Purge Adaption som hämtar hem lite långvarigare avvikelser. På detta har man sedan nå'n form av multiplikativ bränsle adaption....
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    El Stockhlmo
    Inlägg
    2 347
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Vidare, man kan INTE titta på Short Term Fuel Trim (lambda int.), den luras eftersom det vanligtvis finns en Purge Adaption som hämtar hem lite långvarigare avvikelser.
    Purge Adaption? Long Term Trim då eller?


    M.v.h.
    This profile is dead...

  11. #11
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 859
    Hej !

    Alltså, STFT är ju lambdaregleringen, OM urluftningen (purge) är aktiv så skall Purge Adaptionen ta hand om avdriften. STFT skall i idealläget svänga kring nollinjen. En ev. STFT avikelse från nollinjen tas omhand av Long Term Fuel Trim då purgen är avstängd, detta sker i princip en gång var 5:e minut. Så, det är alltså bättre att titta på PA med purgeledningen blockerad !. Under förutsättning att LTFT är nollad.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  12. #12
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    El Stockhlmo
    Inlägg
    2 347
    Är helt med på vad Du menar.

    Jag har fått för mig (genom att kolla funktionen hos FT) att det egentligen är ett system designat för att ta hand om degradationer av sonder eftersom dessa ändrar sig över tiden och att FT är ett "program" som ser till att kompensera för detta.

    I min värld är ST en temporär, snabbt reagerande och momentan åtgärd som inte sparas i ECU'n när tändningen slås av.
    Om ST ligger utanför designerade värden sparas det dock till LT för permanent korrigering. LT är enligt mitt minne inte snabb, och uppdateras endast av ST vid behov enligt ovan och blir sedemera en permanent standardjustering av all bensininsprutning i LT.
    Nu var det ju ett tag sedan jag pluggade dessa saker så jag kan va lite rostig... ;-)

    Jag håller mig till att meka Volvo's tror jag... :-)

    M.v.h.
    This profile is dead...

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    41

    tänkbara fel?

    Hej, jag bytte lamdasond för ett tag sedan, undrar nu om det kan påverka laddtrycket?

    Tycker nämligen att min bil är något slö och turbon laddar inte som den har gjort. vet inte heller om de kom till med att jag bytte sond. så jag skulle vilja veta om sonden kan påverka laddet?

    Har läst om att den kan ge vissa problem om man ej byter till orginal men ingen har kunnat säga mig vad för problem de kan ge.
    Kan ingen kunnig tala om för mig om det kan vara boven i dramat?
    Är annars inne på att byta turbo för den har gått en bra bit och viner gör den med.

    Jag har kollat magnetventil och alla tänkbara slangar, har även kollat WG utan att finna något fel.

    Snälla hjälllp mig
    Det är inte jag som är dum, det är alla andra som är smarta...

    9-3SS 2.0t -04

  14. #14
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 396

    Re: Byte av lamdasond

    Citat Ursprungligen postat av Håkan 831
    Hur ofta byter ni ?
    Hann bli lite nervös men sen blev jag lugn igen. Fast det är kanske ingen dum idé att plocka opp den ibland och kolla så det inte svartnat fullständigt för den. Vilket ju kan hända.

    Ett-noll, noll-ett-noll. Adolfson & Falk 1984.

    /jn
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

Liknande ämnen

  1. Lamdasond
    Av gösse i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-03-17, 16:59
  2. byte av lamdasond, kabelklämma?
    Av arsson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-07-13, 17:43
  3. Lamdasond.
    Av elof_von_gos i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-07-31, 19:59
  4. Vad tänka på vid byte av lamdasond
    Av Segfirre i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-05-19, 21:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •