Sidan 51 av 94 FörstaFörsta ... 41495051525361 ... SistaSista
Resultat 1 001 till 1 020 av 1865

Ämne: 900 2,3T - 505hk/690Nm Nordic Extreme R

  1. #1001
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    283

    Re: Deja vu part I - 900 2,3T E85 - (515,2 hk på veven )

    Hehe det missade jag. Dom första var med den utväxlingen Fredde hade i gammla lådan. Då såg Arash att varvtal i bilen och i rototesta inte stämde. Med dina uppgifter stämde det dock.

    Kan höra med Arash på måndag ang wbl. Det vart brådis som tusan då han hade möte inbokat.

    /Eric

  2. #1002
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 878

    Re: Deja vu part I - 900 2,3T E85 - (515,2 hk på veven )

    Citat Ursprungligen postat av Dahlhjelm
    Fick ett svep skickat nu. 430hk.

    http://www1.garaget.org/gallery/archive ... nmnofe.jpg

    /Eric
    Leta reda på repan på 460hk nu och ge i alla fall oss en hint om vad ni gjorde för modifieringar.

    Sedan är jag för egen del jäkligt intresserad vad WBL gav för uppgifter, bra att veta hur 750cc hänger med.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  3. #1003
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    2 945

    Re: Deja vu part I - 900 2,3T E85 - (515,2 hk på veven )

    Citat Ursprungligen postat av Plupp
    Citat Ursprungligen postat av Dahlhjelm
    Fick ett svep skickat nu. 430hk.

    http://www1.garaget.org/gallery/archive ... nmnofe.jpg

    /Eric
    Leta reda på repan på 460hk nu och ge i alla fall oss en hint om vad ni gjorde för modifieringar.

    Sedan är jag för egen del jäkligt intresserad vad WBL gav för uppgifter, bra att veta hur 750cc hänger med.
    Förändringen verkar bara ha varit konfigureringen av Rototesten så att motorns och bänkens uppfattning om motorns varvtal stämde...
    Bruksbil: Opel Insignia med A20NHT. Busbil: Mazda MX-5 -91
    Största problemet med stämningen på detta forum är det lilla antal personer som ideligen klagar över stämningen.

  4. #1004
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 878

    Re: Deja vu part I - 900 2,3T E85 - (515,2 hk på veven )

    Citat Ursprungligen postat av Mats 2720

    Förändringen verkar bara ha varit konfigureringen av Rototesten så att motorns och bänkens uppfattning om motorns varvtal stämde...
    Aha, missade eftersom det inte var citerat.

    Men man ändrade alltså 3ggr och nu är man säker att det är rätt utväxling?
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  5. #1005
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Jakobstad, Finland
    Inlägg
    2 150

    Re: Deja vu part I - 900 2,3T E85 - (515,2 hk på veven )

    Bra karaktär på motorn! Jämt vrid från en 3800 rpm till 6000 rpm utan några jobbiga pikar som förstör greppet. Hur kom laddet i bänken? motsvarar körning på vilken växel tillbelastning ungefär?

    Grattis till fina siffror :-)
    "Utan tvivel är man inte klok"

  6. #1006
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 795
    Medlem#
    3183

    Re: Deja vu part I - 900 2,3T E85 - (515,2 hk på veven )

    Citat Ursprungligen postat av Plupp
    Citat Ursprungligen postat av Mats 2720

    Förändringen verkar bara ha varit konfigureringen av Rototesten så att motorns och bänkens uppfattning om motorns varvtal stämde...
    Aha, missade eftersom det inte var citerat.

    Men man ändrade alltså 3ggr och nu är man säker att det är rätt utväxling?
    Dom hade inga uppgifter ursprungligen så de testade lite innan de ringde mig och fick rätt värden.

    Ang 750cc så ska det bli intressant o se lambda. Dock vet jag att det går att leana duktigt på E85.
    Själv har jag inte provat så mycket, ligger på 0,83-0,84 vid maxlast men Marko har ofrivilligt testat 2bar och närmare 1 i lambda och det höll, dock inte att rek. Berodde på igensatta bräslefilter om jag minns rätt.

    Så 0,88-0,90 tror jag def skulle fungera men då sliter det nog en del så jag safear på 0,84

    /Johan
    Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
    Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning!

  7. #1007
    Steg 4 airflowfreddes avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    4 849
    Medlem#
    1574

    Re: Deja vu part I - 900 2,3T E85 - (515,2 hk på veven )

    Citat Ursprungligen postat av Tomsan
    Fredde: Vad har du 100-200?
    7,8 med RL har jag för mig.
    100-150 3,2.

    Mätt av R Uhr vid mappning

  8. #1008
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    283

    Re: Deja vu part I - 900 2,3T E85 - (515,2 hk på veven )

    Kan säga att AFR var 13,5-14 vid fulllast på 4ans växel på sista svepet (460hk) Det var det jag såg.

    Hur långt tror ni 044 pumpen räcker med e85? Eller ska man göra dubbla 255or? 1660cc borsch, 8an tryck och 6an retur. 9-5 fualrail med dubbla ingångar?

    /Eric.

  9. #1009
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2005
    Inlägg
    1 641

    Re: Deja vu part I - 900 2,3T E85 - (515,2 hk på veven )

    Citat Ursprungligen postat av Dahlhjelm
    Kan säga att AFR var 13,5-14 vid fulllast på 4ans växel på sista svepet (460hk) Det var det jag såg.
    Med etanol?
    Saab 900 Turbo Cabriolet -88
    Saab 96, Sport-wannabe -64
    Saab 9-3 2.0t Vector Cabriolet -04
    Alfa Romeo GTV6 3.0 "Busso" -83, Polestar 2 -22

  10. #1010
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Olofström
    Inlägg
    2 283

    Re: Deja vu part I - 900 2,3T E85 - (515,2 hk på veven )

    Citat Ursprungligen postat av airflowfredde
    Citat Ursprungligen postat av Tomsan
    Fredde: Vad har du 100-200?
    7,8 med RL har jag för mig.
    100-150 3,2.

    Mätt av R Uhr vid mappning
    Bra där.

  11. #1011
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 795
    Medlem#
    3183

    Re: Deja vu part I - 900 2,3T E85 - (515,2 hk på veven )

    Citat Ursprungligen postat av Roijer
    Citat Ursprungligen postat av Dahlhjelm
    Kan säga att AFR var 13,5-14 vid fulllast på 4ans växel på sista svepet (460hk) Det var det jag såg.
    Med etanol?
    Det får vi verkligen inte hoppas eftersom lambda 1 är AFR 10,0 på E85

    Jag tror att en tankevurpa föreligger...
    Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
    Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning!

  12. #1012
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    283

    Re: Deja vu part I - 900 2,3T E85 - (515,2 hk på veven )

    Citat Ursprungligen postat av Johan H
    Citat Ursprungligen postat av Roijer

    Med etanol?
    Det får vi verkligen inte hoppas eftersom lambda 1 är AFR 10,0 på E85

    Jag tror att en tankevurpa föreligger...
    Nej, Denna wbl är helt ny så den är inte omställd till E85. alltså är lambda 1 fortfarande 14.7.

    /Eric.

  13. #1013
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Olofström
    Inlägg
    2 283

    Re: Deja vu part I - 900 2,3T E85 - (515,2 hk på veven )

    alltså lambda 0,91

  14. #1014
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 795
    Medlem#
    3183

    Re: Deja vu part I - 900 2,3T E85 - (515,2 hk på veven )

    Citat Ursprungligen postat av Dahlhjelm
    Citat Ursprungligen postat av Johan H
    Det får vi verkligen inte hoppas eftersom lambda 1 är AFR 10,0 på E85

    Jag tror att en tankevurpa föreligger...
    Nej, Denna wbl är helt ny så den är inte omställd till E85. alltså är lambda 1 fortfarande 14.7.

    /Eric.
    Undrar hur det blir rent blandningsmässigt i motorn
    Eftersom den fortfarande mäter luftmängden ifht bränsle så ger det en väldigt tunn blandning om vi snackar E85 med tanke 1=10 som jag skrev...

    eller så är jag ute o cyklar, lite osäker nu
    Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
    Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning!

  15. #1015
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 795
    Medlem#
    3183

    Re: Deja vu part I - 900 2,3T E85 - (515,2 hk på veven )

    Citat Ursprungligen postat av Tomsan
    alltså lambda 0,91
    Om det stämmer så ger det så klartr en hel del mos, EGT hade varit roligt o veta, även IGN

    Jag körde tidigare på 750spridare och E85.
    Med lambda runt 0,83-0,85 så hade jag DC 100% och en uppskattad effekt på 480hk framräknat av Olde.

    Bara som kuriosa
    Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
    Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning!

  16. #1016
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    283

    Re: Deja vu part I - 900 2,3T E85 - (515,2 hk på veven )

    Citat Ursprungligen postat av Johan H
    Citat Ursprungligen postat av Dahlhjelm

    Nej, Denna wbl är helt ny så den är inte omställd till E85. alltså är lambda 1 fortfarande 14.7.

    /Eric.
    Undrar hur det blir rent blandningsmässigt i motorn
    WBLn mäter syreöverskott och bryr sig inte om vad man har för bränsle.
    lambda 1 med e85 och bensin är detsamma. 14.7 eller 9.9 är något som lambda mätaren räknar om. Så vart man vill ha lambda 1 är en inställningsfråga.

    /Eric.

  17. #1017
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    283

    Re: Deja vu part I - 900 2,3T E85 - (515,2 hk på veven )

    Citat Ursprungligen postat av Johan H
    Citat Ursprungligen postat av Tomsan
    alltså lambda 0,91
    Om det stämmer så ger det så klartr en hel del mos, EGT hade varit roligt o veta, även IGN
    Jepp, mer utförlig bänkning kommer att göras tidigt i sommar. Nu ville vi ha en handpekning på effekt innan årets modefieringar görs.

    /Eric.

  18. #1018
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 795
    Medlem#
    3183

    Re: Deja vu part I - 900 2,3T E85 - (515,2 hk på veven )

    Citat Ursprungligen postat av Dahlhjelm
    Citat Ursprungligen postat av Johan H

    Undrar hur det blir rent blandningsmässigt i motorn
    WBLn mäter syreöverskott och bryr sig inte om vad man har för bränsle.
    lambda 1 med e85 och bensin är detsamma. 14.7 eller 9.9 är något som lambda mätaren räknar om. Så vart man vill ha lambda 1 är en inställningsfråga.

    /Eric.
    Jo det vet jag, så jag snurrade nog bort mig själv i resonemanget ovan
    Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
    Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning!

  19. #1019
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 795
    Medlem#
    3183

    Re: Deja vu part I - 900 2,3T E85 - (515,2 hk på veven )

    Citat Ursprungligen postat av Dahlhjelm
    Citat Ursprungligen postat av Johan H
    Om det stämmer så ger det så klartr en hel del mos, EGT hade varit roligt o veta, även IGN
    Jepp, mer utförlig bänkning kommer att göras tidigt i sommar. Nu ville vi ha en handpekning på effekt innan årets modefieringar görs.

    /Eric.
    Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
    Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning!

  20. #1020
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 795
    Medlem#
    3183

    Re: Deja vu part I - 900 2,3T E85 - (515,2 hk på veven )

    Citat Ursprungligen postat av Dahlhjelm
    Hur långt tror ni 044 pumpen räcker med e85? Eller ska man göra dubbla 255or? 1660cc borsch, 8an tryck och 6an retur. 9-5 fualrail med dubbla ingångar?

    /Eric.
    Jag kör AN6(dubbla fram) som sedan går ihop via Y-kors till en AN6 innan fuelrail.
    Sen enkel AN6 tillbaka. Enkel anslutning in/ut på railen. Optimalt hade varit AN8 sista biten efter Y'et men det fungerar

    Ang pumpar så har jag dubbla externa walbro 255.
    Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
    Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning!

Liknande ämnen

  1. 5-speed emblem, hur ska det sitta?
    Av Anth i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-07-22, 23:50
  2. Goodwood - Festival Of Speed
    Av Myggan i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-07-22, 18:58
  3. Autobahn - Vad er din max speed?
    Av hel i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-08-03, 17:28
  4. Speed warning?
    Av glassguran i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2006-03-17, 13:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •