Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Handbromsen fungerar bara på ena sidan OG900-89. Vad göra?

  1. #1
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557

    Handbromsen fungerar bara på ena sidan OG900-89. Vad göra?

    Har övertagit en gammal 900-89 som haft problem att komma igenom besiktningen. Vänster bak börjar ta en del redan på första hacket, och nästan stum på andra - inte så mkt att invänad med andra ord. Höger däremot händer det föga med .

    Började med att dra åt lilla insexan bakom oken så båda hjulen stumnade. Släppte ett halvt varv och båda gick fria. Sedan har jag försökt spänna högra Wire:n i kupén, utan framgång.

    Kände sedan med båda wire:arna avhängda från ok-armarna. På den okej sidan känner man hur den blir lagom stum när man pressar armen för hand, och kan sedan med kraft pressa den lite till - och hjulet nyper. På den högra, problemsidan, märker jag att armen på oket med lätt handkraft känns som den går hela vägen och sedan stoppar i vad som upplevs som ändläge. Hjulet blir där en aning trögre, men ändå lätt att snurra på.

    Så felet måste ligga i oket har jag kommit fram till, eller!? Och går det i så fall att göra ngt åt, eller måste jag byta hela oket för att få en fungerande handbromsmekanism?

    Färdbromsen fungerar ypperligt på båda sidor.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  2. #2
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 637
    Jag tror att oket har pajat...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Citat Ursprungligen postat av mågis
    Jag tror att oket har pajat...
    Då får jag prova imorgon att byta ok. Jag har ju en gammal skrotbil. 9000-87 som jag kan plocka höger ok av, för det ska ju vara samma. Får hoppas att den är okej efter att ha stått i 6 år bara...
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  4. #4
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 637
    Citat Ursprungligen postat av mågis
    Jag tror att oket har pajat...
    Jag kanske ska utveckla det där...
    Farsan hade likadant på sin 9000 förra året. Han justerade och det bar släppte efter. Det vart aldrig någon ordning på skiten förren han skaffade andra ok...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

Liknande ämnen

  1. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-11-05, 21:42
  2. Omlackning av bara ena sidan?
    Av Direkta i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-02-24, 17:52
  3. Handbromsen tar bara på ena sidan (ng900)
    Av Krille-R i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-06-24, 17:49
  4. ACC blåser bara hetluft på ena sidan!
    Av Kai i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-04-02, 00:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •