Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 78

Ämne: Montera laddtrycksmätare T7

  1. #1
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 501

    Montera laddtrycksmätare T7

    Tänkte svänga ihop en liten FAQ för montering av laddtrycksmätare för T7'or.

    Monterade mätare i min bil idag men hade ingen kamera med mig. Så om någon bara kan bistå med bilder under huven på en saab med en T7'a där man främst ser BTR och "trädet" som BTR'en är kopplad till så tar jag å skriver ihop en FAQ så slipper vi fler sånna frågor

    Tack på förhand
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Oxelösund
    Inlägg
    591
    Medlem#
    6892
    Gjorde denna installation igår.
    Kan se om jag kan komma ihåg att gå ut och ta lite kort idag/ikväll.

    Mvh Johan

    1 användare gillar detta inlägg



  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 501
    Har fått tag på lite bilder så nu tar jag och börjar knåpa på texten

    ===============================================
    Detta är vad du behöver:

    Torxnycklar
    Kniv/sax
    ca 50cm 3mm vaccumslang
    litet spärrskaft med 10'ans hylsa
    Modell hårdare ståltråd att använda som "fiskelina"
    Avbitartång
    Modell mindre skruvmejsel
    Lödkolv
    Krympslang
    El-tejp
    ===============================================

    Nu till själva monteringen:

    Steg ett: Dragning av vaccumslang.

    Dom flesta brukar ju vilja ha sin laddtrycksmätare vid A-stolpen på förarsidan av bilen. Det finns ett hål som är mer eller mindre gjort för detta ändamål precis bredvid hålet där wiren till huvlåset går igenom torpeden.

    Börja med att lossa plasten som sitter ovanför pedalerna så du kommer åt sladdar och sånt som redan är draget däromkring. Där kommer sen slangen till mätaren komma ner.

    Öppna upp huven och leta rätt på huvwiren och hålet där den går ner. Som du kommer se så sitter täckplasten vid ruten ivägen för det hålet vilket gör det lite knöligare att komma åt men det går.

    Börja med att lossa det fästet till huvwiren som är skruvat med en torx-skruv (är markerat på bilden nedan)



    När det fästet är lossat, lossa även wiren från dom små plastklipsen som sitter längs wiren.

    Nu kommer wiren vara tillräckligt slapp för att den inte ska vara ivägen när vi ska in under platsen och mecka.

    Lossa nu tätningsiten som håller plasten på plats nedanför torkarna.

    Nu kan du böja upp platsen tillräckligt för att kunna få in handen och armen och komma åt hålet som slangen ska in igenom.

    Till höger om hålet där huvwiren går igenom sitter en gummiplugg som täcker ett hål. Peta bort den med en liten skruvmejlsel eller liknande. Du kommer nu märka att det är massa isolering och så i vägen men detta är inga problem.

    Ta nu ståltråden och peta igenom den genom hålet, genom isoleringen och du kommer se att den tittar ut nere till vänster om pedalerna (just denna bit kan underlätta om man har en kompanjon som ligger och tittar efter ståltråden när den kommer ner mot pedalerna)
    När du fått igenom ståltråden, fäst då vaccumslangen som ska till mätaren på ståltråden. Detta gör du enklast från "pedal-hållet" genom att du trär över slangen över ståltråden så ståltråden är 5 cm in i slangen. Se nu till att tejpa kring slangen och ståltråden så slangen sitter fast. Dra sedan försiktigt igenom ståltråden så kommer slangen att följa med och den "bökiga" biten" med detta är avklarat.

    Nu kan du montera tillbaks alla detaljer du petat undan så som tätninslist etc.

    Steg två: Koppla vaccumslangen till insug.

    Nu till biten som dom flesta har frågor om. Var man kopplar in vaccumslangen och hur.

    Laddtrycksmätaren kopplas med fördel in på slangen som går till bränsletrycksregulatorn (BTR) för att få rätt värden. BTR'n sitter på höger sida av fuelrailen ungefär vid pilen på bilden nedan.



    Det är ganska trångt just där du behöver pilla med slangar och så men det går om man bara vill BTR'en ser ut ungefär enligt bilden nedan:



    Vaccumslangen från BTR'en går till ett "träd" som sitter fast i insuget. I det trädet finns två likadan slangar och BTR'en är kopplad till den nedersta anslutningen. Jag tyckte det var enklast att komma åt allt om man skruvade bort trädet från insuget. Den sitter bara med en 10mm bult så lossa den så kommer du komma åt bättre.

    Slangen som sitter där "original" är som du kommer märka väldigt kort. Ta då vaccumslangen som jag nämde i "Detta är vad du behöver-listan" längre upp och dela den på två bitar. Ta bort "originalslangen" från både BTR och trädet och tryck dit en bit av den nya slangen på BTR och en bit på trädet. Koppla ihop dessa med T-korset du bör ha fått med laddtrycksmätaren och i sista anslutningen kopplar du på slangen till din mätare.
    Skruva tillbaks trädet i insuget.

    Steg tre: Koppla el till mätaren.

    El till mätaren kan man sno från ljusvredet till vänster om ratten. Öppna upp säkringsluckan på sidan och tryck på ljusvredet bakifrån så den ploppar ut.
    Lossa kontakten från själva armaturen.

    Håller kontakten så som den sitter i armaturen så har du matningsströmmen på vänster sida av kontakten. Längst upp till vänster sitter en relativt grov grön sladd och precis nedanför sitter en svart sladd. Den gröna är plus och den svarta är minus.

    På mina mätare så fanns också en tredje sladd för dimmerfunktion. Denna kopplas in på den blåvita sladden som sitter i samma kontakt som den gröna och svarta. Finns ingen speciell sladd för detta så ska plussladden kopplas på den kontakten istället.

    Klipp av dessa kablar så du har mån att skala och löda sladdarna. (Det finns ingen ström i dessa så länge tändningen är avstängd så det är inte nödvändigt att lossa batteriet eller liknande för denna operation men det är helt klart rekommenderat att göra det ändå för att vara på den säkra sidan). Löd ihop kablarna med dom kablar som går till mätaren, se till att INTE GLÖMMA KRYMPSLANGEN för att undvika kortslutningar. När du lödit ihop allt igen, slå på tändningen, se så belysningen till mätaren fungerar samt att ljuset på bilen fungerar som det ska.



    Jag ska försöka knäppa lite bilder på min installation så det fylls på med sådant i denna FAQ men tror detta är en bra början för att folk inte ska behöva skapa en ny "hur gör jag-tråd" varje gång det ska installeras laddtrycksmätare

    Kommentarer/synpunkter på det jag skrivit?
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Oxelösund
    Inlägg
    591
    Medlem#
    6892
    Citat Ursprungligen postat av Manick

    Håller kontakten så som den sitter i armaturen så har du matningsströmmen på vänster sida av kontakten. Längst upp till vänster sitter en relativt grov grön sladd och precis nedanför sitter en svart sladd. Den gröna är plus och den svarta är minus.

    Klipp av dessa kablar så du har mån att skala och löda sladdarna. (Det finns ingen ström i dessa så länge tändningen är avstängd så det är inte nödvändigt att lossa batteriet eller liknande för denna operation). Löd ihop kablarna med dom kablar som går till mätaren, se till att INTE GLÖMMA KRYMPSLANGEN för att undvika kortslutningar. När du lödit ihop allt igen, slå på tändningen, se så belysningen till mätaren fungerar samt att ljuset på bilen fungerar som det ska.


    Kommentarer/synpunkter på det jag skrivit?
    Strålande initiativ!!!

    1. Jag skulle rekommendera den blå/vita kabeln på strömställaren.
    Kopplar man in den som "plus" istället så får du också effekten att kunna reglera ljusstyrkan som på den övriga instrumentbelysningen.
    Svart dvs jord kan man plocka var sjutton som helst. Jag valde en jordpunkt bakom strömställaren.

    2. Jag skulle rekommendera att lossa batteriet ändå! Bättre att göra en sådan rekommendation eller ingen alls, just eftersom man är inne och pillar vid säkringsboxen och de tjocka kabelstammarna. Det är inte kul om man slinter med lödpennan eller en mejsel.

    Annars tycker jag det är en strålande beskrivning.
    Gjorde som sagt just denna manöver igår.

    Mvh Johan

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 501
    Vet du om det går att få så mätarna slocknar när man trycker på Night panel knappen? :o
    Senast redigerat av Moderator den 2023-01-28 klockan 11:48. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Oxelösund
    Inlägg
    591
    Medlem#
    6892
    Ja, om man tjuvar ström från någon enhet som slocknar vid "Night panel"...

    Ganska enkelt egentligen, bara att leta sig fram...

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 501
    Jo men då lär det ju bli lite kabeltattande kors å tvärs över hela bilen :P
    Senast redigerat av Moderator den 2023-01-28 klockan 11:49. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Sthlm/Sorunda
    Inlägg
    248

    Re: Montera laddtrycksmätare T7 FAQ (Flyttas till FAQ?)

    Är det fel att ta vacumet ifrån bypassventilen?
    SAAB 9-5 SportCombi Aero

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 501

    Re: Montera laddtrycksmätare T7 FAQ (Flyttas till FAQ?)

    Vågar inte svara på om det är rätt eller fel. Säkrast är väl att koppla in sig på slangen till BTR som är en väl beprövad metod?

    Det tar ju inte så mkt längre tid...
    Senast redigerat av Moderator den 2023-01-28 klockan 11:50. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    117

    Re: Montera laddtrycksmätare T7 FAQ (Flyttas till FAQ?)

    skulle man kunna borra ett mindre hål bredvid wiren te huven behöver nämligen få in min plus kabel te slutsteget där med.
    //Waller
    95 2,0T -99

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 501

    Re: Montera laddtrycksmätare T7 FAQ (Flyttas till FAQ?)

    Där borde det inte vara några problem att borra, vad jag märkte så låg det inga rör eller nån elektronik precis bakom där.
    Senast redigerat av Moderator den 2023-01-28 klockan 11:51. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    117

    Re: Montera laddtrycksmätare T7 FAQ (Flyttas till FAQ?)

    ok, näe precis känns som att det borde vara lugnt eftersom att wiren redan går igenom
    //Waller
    95 2,0T -99

  13. #13
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 309

    Re: Montera laddtrycksmätare T7 FAQ (Flyttas till FAQ?)

    Till och med SAAB säger att man skall borra där (om vi pratar 9-5) när man skall installera originalkablage för extraljus. Plocka bort plast/gummipluppen och borra igenom ljudisoleringen under. Efter installation så skall man skydda med något tätmedel.

    J.K Nilsson
    Senast redigerat av Moderator den 2023-01-28 klockan 11:51. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    26

    Re: FAQ: Montera laddtrycksmätare T7

    Vill bara säga att det inte är bra att koppla laddtrycksmätaren på BTRen då bilen kommer få för lite bränsle.. Ringde till saab och snackade med dom även dom sa att det inte var att rekomendera.. Utan man skulle sätta den på den svarta givaren vid insuget..
    - Kör du först, så väntar jag där framme -
    http://www.garaget.org/-Blomman-

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Oxelösund
    Inlägg
    591
    Medlem#
    6892

    Re: FAQ: Montera laddtrycksmätare T7

    Med "SAAB" menar du en återförsäljare?
    Fick du dessutom prata med den personen som var expert på eftermarknadsprylar samt trim till SAAB?

    Av vilken anledning skulle bilen få för lite bränsle om man sätter en mätare från BTRen?

    Mvh Johan
    Senast redigerat av Moderator den 2023-01-28 klockan 11:52. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    191

    Re: FAQ: Montera laddtrycksmätare T7

    Det sägs kunna orsaka tryckförlust. Har varit mycket snack om detta på b la skylineforumet. Men o andra sidan borde det tryckförlusten vara minimal..

    Vad jag förstått det så är det inte så bra att skarva in sig på bränsletrycksregulatorns vacuum. Blir det något vajs med laddtrycksmätaren och det börjar läka i slangen så har du fel soppablandning kombinerat med missvisande laddtryck. Stackars motor
    Du har så rätt.
    Vad jag menade var att man ska skarva in sig efter spjället/spjällen som bränsletrycksgivaren.
    Jag tänkte rätt, men skrev fel

    De flesta tillverkare rekommenderar att skarva in sig på bränsletrycksgivarens vaccum i deras manualer.
    Troligtvis av smidighetsskäl och för att motorerna inte ser likadana ut och man kan använda samma manual till alla bilar.

    Men som jag skrivit överallt annars, ska man vara seriös så ska man skarva in sig på en annan slang.
    Exempelvis vaccumstyrningen till de båda dumpventilerna.

    Mvh// Hammar
    Senast redigerat av Moderator den 2023-01-28 klockan 11:53. Anledning: Lagat trasigt citat
    Saab OG9 3 aero Nordic Steg III
    http://www.garaget.org/Fel_xi

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    71

    Re: FAQ: Montera laddtrycksmätare T7

    ja tryckförlusten är nog inget problem skulle jag tro. Får man däremot läckage vid laddtrycksmätaren eller om en slang skjuter/spricker så går ju bränsletrycket ner och upptäcker man det inte i tid så har man nog ett motorras ganska snart.
    9-5 vector sedan -06

  18. #18
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 501

    Re: FAQ: Montera laddtrycksmätare T7

    Spricker den slangen så får du ju inte bara lägre bränsletryck utan även lägre tryck i insuget.

    Tror inte du behöver oroa dig allt för mycket. Folk har monterat laddtrycksmätare sen urminnes tider på detta vis utan problem.
    Senast redigerat av Moderator den 2023-01-28 klockan 11:53. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    71

    Re: FAQ: Montera laddtrycksmätare T7

    sant, det funkar jättebra. och har gjort i alla tider. och slangar brukar inte spricka eller hoppa av. så rätt så. men motorras är inte kul.
    Det lägre tryck du talar om i insuget när en 3mm! vakuumslang spricker/hoppar av kommer dock inte påverka mycket. kanske sänker trycket i insuget med 0,05bar när du ligger på fullt laddtryck (runt 1,3bar med chippad box).
    original bränsletrycksregulator ligger på 3bar.
    när bränsletrycket försvinner (och då går ner från ca 4,3 till 3bar) så förlorar du dock mycket bränsle. MEN T7 systemet kanske känner av det i tid isåfall och sänker laddtrycket pga för snål bränsleblandning eller vad tror ni?? är inte så haj på T7.

    om så är fallet behöver man inte oroa sig.
    Senast redigerat av Moderator den 2023-01-28 klockan 11:54. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    9-5 vector sedan -06

  20. #20

    Re: Montera laddtrycksmätare T7

    Tja!

    Följde instruktionerna, som var mycket bra. Men min laddtrycksmätare visar på took för mycket! :S Har fått upp den på 1.4bar på 2:an. Och på 3:an o 4:an ligger den på 1.1 ungefär :S Bilen är en og93 aero, som är helt orginal förutom öppen filter från jr. Vad jag har hört så ska väll min bil ladda runt 0.8 orginal?
    Är det fel på mätaren eller kopplat fel? Eller vad kan det vara för andra orsaker.
    Kopplade som det stog, från btr:en till den undre ingången på trädet och sen ett t-kors med backventilen till mätaren. Kan man koppla på nått annat sätt?

    MVH Marcus

Liknande ämnen

  1. Montera laddtrycksmätare T7, HJÄLP!
    Av glnrt i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-02-23, 19:11
  2. Montera Laddtrycksmätare T7
    Av Manick i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-09-03, 01:36
  3. Montera laddtrycksmätare 9000
    Av frankieboy i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-08-31, 18:17
  4. Montera laddtrycksmätare, hur?
    Av salkin i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2005-07-10, 16:25

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •