Backventil till mätaren? Hur tänkte du nu?
Backventil till mätaren? Hur tänkte du nu?
Senast redigerat av Moderator den 2023-01-28 klockan 11:54. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
Min projekttråd på STCS
Det kanske är "strypning" som avses fastän det står backventil?
Senast redigerat av Moderator den 2023-01-28 klockan 11:55. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
9000 2.3t A50 -97
.."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."
Jo, måste vara så. Annars släpper ju inte mätaren ut övertryck som blivit, borde ju bli stopp? Skulle iofs funka bra om man vill se vad laddtrycket peakar på men nu är ju inte det syftet
Senast redigerat av Moderator den 2023-01-28 klockan 11:55. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
Min projekttråd på STCS
Ja på t-korset sitter det väll en backventil så som jag fattat det iaf? Men är det en strypning? Den ska gå till mätaren står det i beskrivningen. Men så fort jag släpper gasen så går mätarn ner under noll. Och det ska den väll?Ursprungligen postat av Manick
Senast redigerat av Moderator den 2023-01-28 klockan 11:55. Anledning: Raderad dubbelcitat
Det är bara en strypning som sitter där. Och mätaren ska gå ner under noll, vid låg belastning så har du alltid undertryck i insuget.
Senast redigerat av Moderator den 2023-01-28 klockan 11:56. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
Min projekttråd på STCS
Jaha okej, vad är den strypningen till för? Undertryck har jag men att det står att den laddar så mycket är lite konstigt :S Vad kan det va för orsak?
Senast redigerat av Moderator den 2023-01-28 klockan 11:56. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
Tja. Visst borde man väll kunna sätta en T-fördelare baki orginalladdtryckmätaren?
På T7 bilar ör det inte en laddtrycksmätare som på de tidigare T5. Det är en elektronisk mätare.
Senast redigerat av Moderator den 2023-01-28 klockan 11:56. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
Blir ju svårt på en bil med T7 som den här tråden gäller då mätaren är helt elektrisk och dessutom inte ens visar laddtrycket.
Senast redigerat av Moderator den 2023-01-28 klockan 11:57. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
9000 2.3t A50 -97
.."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."
Okey, ja det förklarar ju en hel del
Självklart, kör på bara. Alltid skoj att se hur folk har löst saker och ting
Jag monterade min mätare igår. Men jag lyckades inte hitta någonstans att ta strömmen för att få mätaren att slockna vid "night panel". (Provade lite runt ljusreglaget och runt SID/ACC, testade dock inte varenda kabel)
Är det någon som fått detta att fungera och kan du säga vart du tog ström ifrån?
Där jag tog så varierade spänningen mellan ca 12V vid max ljusstyrka ner till ca 7V(har jag för mig) vid lägsta ljusstyrka. När jag tryckte på Night Panel så sjönk spänningen också till omkring 7V. Borde väl bli 0V eller åtminstonde väldigt lågt?
Kan man inte möjligtvis koppla T-korset på andra sidan om trädet? borde väl ge samma tryckt tycker jag?
Jag gjorde så. Men vad som är konstigt är att på tomgång ligger laddtrycksmätaren på minus 1bar? är detta normalt. eller? jag blev väldigt konfunderad.
Tänkte att jag kunde ta och dela med mig av hur jag monterat mina mätare i min 9-5a från 2003.
Som många vet så finns det ingen dubbel hållare till A-stolpen på bilar nyare än 01 (om jag kommer ihåg rätt) Inte på speedparts iaf.
Så jag tänkte att jag tar och anpassar den lite så att den delvis kommer in under klädseln på A-stolpen. Det ända jag kunde gjort lite bättre var att slipa ner kanten på huset mer så att kanterna inte syns lika mkt som de gör nu. Men det funkar bra.
Jag har inte tryckt in mätarna i husen än eftersom jag håller på att dra elen just för tillfället. Så jag vill inte ploppa in dem helt :P då de kan vara jobbiga att få ut igen. utan att repa.
Här kommer tre stycken. förhoppningsvis inspirations-givande bilder.
Ganska så nöjd om man får säga det själv.
Tittar man noga så ser man att kanten inte är helt 100 jämn, men det var för att jag darrade av upphetsning
Någon som vet om det finns något smidigt hål att dra igenom om man vill ha mätaren i hanskfacket istället? Så man sliper dra igenom hela intrumentbrädan.
Sen funderar jag på om det finns inget ömtåligt i lyckan till hanskfaket? tänkte nämligen sätta en hållare med några skruvar där, så man kan gömma mätarna ibland.
Peta igenom kabeln vid styrboxen.. Får du ner kabeln bredvid där så hamnar den precis bakom handskfacket, skruva ner facket bara så kommer sladdrackarn ligga där (om vi pratar 9-5'a dvs)
Senast redigerat av Moderator den 2023-01-28 klockan 11:42. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
Min projekttråd på STCS
Skall strypningen i original T-korset monteras emot laddtrycksmätaren?
http://photo.platonoff.com/Auto/2004041 ... e_install/
Men här tar dom ju från den övre slangen istället för den undre?
Senast redigerat av Moderator den 2023-01-28 klockan 11:43.
SAAB 9-5 2.3t Kombi -00 + VW Passat TDI Syncro kombi -99
Ursprungligen postat av MaCCe_93
Utan strypningen så hade nålen på din laddtrycksmätare fladdrat.
När man har stora tryckförändringar i sitt luftsystem på industrier så har man ofta glycerinfyllda manometrar för att undvika fladdrande nålar. (visaren på tavlan)
/Henrik
Rudan
2.0 Ltt---såld
Numera 95 aero -03
Jag monterade min laddtrycksmätare idag. Bilderna på guiden har försvunnit och jag tyckte att det såg väldigt trångt ut vid huv-vajerns hål, så jag modifierade gasvajerns hål så att slangen kom igenom. Det gick smidigt och allt fungerar bra. Jag kopplade in mätaren till en slang i insuget istället för vad jag tror ni menar "trädet" enligt denna bild: