Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Byta motor og900s - hur lång tid tar det?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    193

    Byta motor og900s - hur lång tid tar det?

    Tjena!

    Om det nu blir så att jag kommer byta motor så vill jag informera mig lite grann.

    Hur pass lång tid (mellan tummen och pekfingret) tar det att byta motor i en gammal saab? Ingen AC eller ABS som krånglar till det.
    (Tala gärna om hur pass mycket erfarenhet ni har av motorbyten också, första eller femtielfte gången ).


    Varför krånglar man med gamla bilar när det finns nya....

    Mvh Martin
    900 SET> 900 T16> 9000 Aero> nu 900s -91

  2. #2
    Steg 1 Realpowers avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 285

    Re: Byta motor og900s - hur lång tid tar det?

    Citat Ursprungligen postat av Martin900SET
    Tjena!

    Om det nu blir så att jag kommer byta motor så vill jag informera mig lite grann.

    Hur pass lång tid (mellan tummen och pekfingret) tar det att byta motor i en gammal saab? Ingen AC eller ABS som krånglar till det.
    (Tala gärna om hur pass mycket erfarenhet ni har av motorbyten också, första eller femtielfte gången ).


    Varför krånglar man med gamla bilar när det finns nya....

    Mvh Martin
    Hur komplett är motorn du ska byta till? Är den helt komplett med låda, koppling och all annan kringutrustning byter du den med lätthet under en dag.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    193
    Förhoppningsvis är den så komplett som möjligt. Skaffar jag en motor vill jag helst ta den från en bil jag kan provköra. Antog att det inte skulle vara så värst krångligt.
    900 SET> 900 T16> 9000 Aero> nu 900s -91

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Smålandsstenar
    Inlägg
    884
    45min för demontering när jag var förbannad och hade rasat 3:ans drev för några år sedan,.

    Nädu, svårt att säga nån tid där,. Beror helt på erfarenhet och hur hårt allt sitter och tillgång till verktyg m.m

    Mvh. Mathias
    BMW 520d F10 -12, 900 Aero -88, Honda VFR750 -97
    http://www.garaget.org/T-PWR

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 541
    Min erfarenhet är att det mesta tar rätt lång tid första gången man gör det. När jag bytte låda på 9000 första gången höll jag på en hel helg. Sedan när man väl gjort det en gång så gjorde jag samma grej lite senare på en eftermiddag. Det som brukar ta tid är om ngn bult har rostat fast och jäklas med en. Sedam brukar två tredjedelar av tiden för mig gå åt att leta verktyg, för jag är ju så ordningssam...
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

Liknande ämnen

  1. Kort / Lång motor
    Av v4-95 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 74
    Senaste inlägg: 2022-08-09, 06:09
  2. Motorbyte 9000 2,3t lång- till kortmotor
    Av Tommy 99 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-05-13, 10:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •