Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Byte av turbo rör?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    59

    Byte av turbo rör?

    Tjena hoppsan!

    Har en ng900 -98:a med rasad turbo.

    Jag har plockat bort och fått en ny turbo. Har även gjort ren Ic mm.
    Men så till frågan:
    Måste jag byta oljerören och vattenrören som går till turbon?

    Jag pratade med en bilmekare som kanske skulle hjälpa mig att sätta tillbaks den nya turbon, och han sa att jag skulle köpa nya rör.
    Han sa att de eregerade och "flagnade" så det kunde komma skit i turbon efter bytet.

    Måste jag byta?
    Vart kan jag få tag på dem?

    Gärna snabba svar E ju världens bästa forum så

    MVH//RyZz3n

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 475
    Medlem#
    6973
    En -98 har väl T5-motor?

    Det är bara på T7 man byter/rengör rören vill jag minnas.

    Jag hade använt de gamla...

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    59
    tack för snabbt svar!
    Varför bytte man på dem äldre och inte de nya?
    Ngn som håller med Hyvens lr?

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    59
    ingen annan som har ngt fundering?
    Har hört att det viktigaste är olje ut röret, eftersom det är den som kan "kola" igen?
    Ngn som har ett sådant liggandes för en rimlig peng?
    THX!

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    59
    123 visningar men ingen som bytt en rasad tyrbo på en ng900? hur gjoe ni som bytt?

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 284
    Se till att tryckröret för oljesmörjningen till turbon inte är igensatt och att det inte finns gamla fastbrända oljerester i det. Sen tvättar du alla rör och oljereturen innan du återmonterar dom. Detta gör man oavsett motortyp. Vill du vara supernoga byter du oljeröret men resten finns ingen anledning att byta. Något som kan vara bra att kolla om motorn har gått långt är att oljesilen i tråget inte är igensatt. Eftersom man byter olja i samband med turbobytet blir det ju knappt någon extra kostnad om man gör jobbet själv, kom isåfall ihåg att byta o-ringar till oljepickupen och oljefördelningsröret samtidigt.

    Seriösare turbobyte får man leta efter.

Liknande ämnen

  1. turbo byte. RAS!
    Av saab_turbo_9-5 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-12-30, 17:52
  2. Turbo byte
    Av B-son i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-11-11, 14:29
  3. Turbo byte! vad kan ja ha?
    Av Gardan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2006-04-27, 22:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •