Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Något nytt fel med laddtrycket

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    168

    Något nytt fel med laddtrycket

    Hej

    Tog lös min slang och såg att en av dem var trasig och bytte ut den mot VAGs backventil. Körde från Gallsäter (några mil norr om Härnösand) och ända till Söderhamn och bilen kändes som en kanon.
    Där stannade jag och åt lite mat och skulle sedan köra vidare (på semester om ni undrade) men när jag startade bilen och körde iväg var den inte lika pigg längre. Hmm, tänkte jag. Funderade om det var andra backventilen som gått sönder. När jag kom hem efter semestern så bytte jag andra backventilen också men bilen är fortfarande inte lika pigg som efter att jag bytte första ventilen.

    Har trycktestat båda ventilerna och de håller för 1.5bar.

    Vad är det nu som är fel?

    I tråden "Äntligen, felet fixad! bilen har aldrig gått så bra som nu!!" http://forum.saabturboclub.com/viewt...657585#1657585 har jag också beskrivit problemet och fick svaret att det kan vara LMM eller andra äldre vakuumslangar som gått sönder för trycket.

    - Är LMM trasig eller ska jag prova spraya med CRC Air Sensor Clean?
    - Angående vakuumslangarna: Vilken/Vilka skulle det vara? Och varför skulle det bli heldåligt efter att jag stängde av bilen och sedan startade den (efter jag käkat klart på McDonken)?

    Ni som har WIS kan gärna med bilder visa vilka slangar som skulle kunna gå sönder.
    Ge mig tips så jag kan gå ut och få tillbaka det underbara trycket jag hade!!!

    MVH..[/b]

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    168
    Ingen som har något tips på vad jag ska göra/testa?

    HJÄLP!

  3. #3
    Du kan alltid testa att göra rent LMM med elektronik spray tex. Jag sprayade min o använde tops med försiktighet och den fungerade igen efter det!

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    168
    Finns det någon FAQ om hur man rengör LMM?

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1
    I en annan tråd så hittade jag ett inlägg från DrBoost där han kört hem från Tyskland utan lmm ..... ( skall visst funka bra på en STANDARD bil , ingen trim mjukvara )

    http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... mm+drboost


    Är det så enkelt att testa om lmm inte spelar rent så kan det ju vara värt att testa ( tyvär har jag rycknings bekymmer och håller på att försöka utesluta alla kända felkällor )

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    107
    lånar tråden fort då ni skriver om lmm
    jag har en 9000 2.0 -90 men en lmm som ska sitta på en 2.3 -91 bilen laddar bara glt ungefär .. har tästat allt .. kan det ha ngt med att det är fel lmm på?

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    168

    Re: Något nytt fel med laddtrycket

    Jag har nu tagit tag i problemet och rengjort LMM. Kan säga att den var rejält smutsig så det räckte inte endast med att bespruta med Air Censor Clean utan fick ta till tops.

    Lät den torka och satte tillbaka den i bilen och jag fick tillbaka en del av trycket jag hade sedan tidigare, men ändå inte allt tryck som jag hade precis efter jag fixat de blå backventilerna.
    Så fortfarande är det något som inte stämmer.
    En återblick --> Körde på E4an och allt var frid och fröjd. Stannade på Donken och skulle äta lite och när jag skulle iväg var det där trycket som jag hade innan borta.

    Ang. slangar som kan vara trasiga och gamla så är det inte VevhusVentilations-slangarna då dessa är helt nya sen tidigt i sommar.

    Är det någon som kan ge tips på vad som kan vara fel och som kan åtgärdas av en hemmapulare!?

    Svar uppskattas rejält.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Vargön
    Inlägg
    85

    Re: Något nytt fel med laddtrycket

    Citat Ursprungligen postat av AcidSleeper
    [size=7]Jag har nu tagit tag i problemet och rengjort LMM. Kan säga att den var rejält smutsig så det räckte inte endast med att bespruta med Air Censor Clean utan fick ta till tops.

    [size=7]Lät den torka och satte tillbaka den i bilen och jag fick tillbaka en del av trycket jag hade sedan tidigare, men ändå inte allt tryck som jag hade precis efter jag fixat de blå backventilerna.
    Så fortfarande är det något som inte stämmer.
    En återblick --> Körde på E4an och allt var frid och fröjd. Stannade på Donken och skulle äta lite och när jag skulle iväg var det där trycket som jag hade innan borta.

    Ang. slangar som kan vara trasiga och gamla så är det inte VevhusVentilations-slangarna då dessa är helt nya sen tidigt i sommar.

    Är det någon som kan ge tips på vad som kan vara fel och som kan åtgärdas av en hemmapulare!?

    Svar uppskattas rejält.


    Hade det varit mig.. då hade jag bytt LMM bums.


    Mvh Anders
    Carlsson

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    168

    Re: Något nytt fel med laddtrycket

    Utveckla...

  10. #10
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 050
    Medlem#
    6220

    Re: Något nytt fel med laddtrycket

    Ja att LMM är trasig. BYT.

    Kolla över ALLA vaccumslangar byt ut ALLA om du är osäker.
    Finns även en liten vit backventil som kan ställa till det om den inte håller tätt. den sitter mellan spjällhuset och ventilkåpan.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    168

    Re: Något nytt fel med laddtrycket

    Jag tänkte mer att det är flera som sagt att de har använt tops så jag fick för mig att det kunde bli så ibland... därför jag ville ha ett utvecklat svar!

    Finns det någon i UMEÅ som kan tänkas låta mig provlåna en LMM till en Saab 9-5 2.0T -98?
    Vad kostar en ny LMM?

    Ang. slangarna och vita backventilen: någon som kan fixa bilder, från ex. WIS?

  12. #12
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 050
    Medlem#
    6220

    Re: Något nytt fel med laddtrycket

    Citat Ursprungligen postat av AcidSleeper
    Ang. slangarna och vita backventilen: någon som kan fixa bilder, från ex. WIS?
    Om du lyfter på plastkåpan över insuget så ser du istort sätt alla vaccumslangar alla är ~6mm tjocka, köper du ny slang så ska du ha 4mm invändigt mått. Byt ut samtliga.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    168

    Re: Något nytt fel med laddtrycket

    Det är väl bl.a. vevhusventilationsslangarna eller misstar jag mig? Finnsdet ytterligare slangar där som passar in på beskrivningen?

    Slangar för VV är utbytta med senaste uppdateringen, vet inte om det är alla eller inte. Får ta mig en titt till helgen!

  14. #14
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 050
    Medlem#
    6220

    Re: Något nytt fel med laddtrycket

    Citat Ursprungligen postat av AcidSleeper
    Det är väl bl.a. vevhusventilationsslangarna eller misstar jag mig? Finnsdet ytterligare slangar där som passar in på beskrivningen?

    Slangar för VV är utbytta med senaste uppdateringen, vet inte om det är alla eller inte. Får ta mig en titt till helgen!
    Har du någonsin tittat där under kåpan?

    Det finns ett antal små slangar där under.. tittar du och följer några så hittar du fler.

    Vaccumslangarna har inget med VV-slangar att göra, förutom den med vita backventilen den är ansluten på nippeln vid ventilkåpans vänstra övre hörn.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    168

    Re: Något nytt fel med laddtrycket

    Citat Ursprungligen postat av _oxygene_
    Har du någonsin tittat där under kåpan?

    Det finns ett antal små slangar där under.. tittar du och följer några så hittar du fler.

    Vaccumslangarna har inget med VV-slangar att göra, förutom den med vita backventilen den är ansluten på nippeln vid ventilkåpans vänstra övre hörn.

    Mvh
    Visste bara inte vilka som tillhör VV-slangarna... Ska kolla till helgen.

    Men är det ingen som har en LMM som jag kan få testa. Finns i Umeå.

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    168

    Re: Något nytt fel med laddtrycket

    Fick ett tips om att ta bort kontakten till LMM och testa köra bilen... Blir det någon förändring så är LMM allt från hel till halvdöd och om det inte blir någon förändring så är den helt död.

    Tycker själv det verkar omständigt, bättre att byta med någon.

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    168

    Re: Något nytt fel med laddtrycket

    Ja då har man fått hjälp av en snäll själ (gamm_micke på Garaget.org) men tyvärr kunde vi utesluta både LMM och MV.

    Har inte gjort någon koll på slangarna ännu men det kommer...

    Om det inte är slangarna vad kan det vara då?
    Symptom: Tvekan vid gaspådrag och rycker till och släpper direkt efter...

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    168

    Re: Något nytt fel med laddtrycket

    Om vi säger så här då:

    Vilka källor är det som brukar ge upphov till ovan angivna symptom?

    Några tips jag fått är dessa:
    LMM (Utesluten)
    MV (Utesluten)


    Vakuumslangar
    Dumpventil/By-passventil
    Wastegateklocka

    Flera eventuella felkällor eller är det någon vi kan utesluta direkt?

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    168

    Re: Något nytt fel med laddtrycket

    LÖST

    Det var att två vakuumslangar var lite dåliga och den ena var så dålig att den hade lossnat.



    Så ni som har detta fel... kolla slangarna först så slipper man kanske en del skruvade...

Liknande ämnen

  1. Filteret igen, med något nytt kanske
    Av Olde i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-09-29, 13:27
  2. Att öka laddtrycket.
    Av Kevin_the_boy2005 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-05-11, 13:42
  3. laddtrycket
    Av andersu i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2005-03-21, 18:20
  4. [LÖST] Får ej upp laddtrycket OG900 T16
    Av Robert 900T i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2004-12-11, 11:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •