Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Konstigt ljud vid radiomottagning 9-5 -04 AS2

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    42

    Konstigt ljud vid radiomottagning 9-5 -04 AS2

    Jag har en 9-5 Aero 05 med AS2 stereo.
    Jag tror jag har hittat problemet och undrar om nån råkat ut för liknande.
    Min högtalare uppe höger fram glappar när jag lyssnar på radio. Har ej lyckats få den glappa när jag lyssnar på cd så vet ej om det är problem där.
    Vad kan det vara fel på?

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2005
    Inlägg
    24
    Jeg har samme bil, 9-5 Aero Sedan MY05... Har også hørt at radio-lyd liksom "vandrer" litt mellom høyttalerne foran. Har lurt på om det er dårlig antenne eller noe ? Hører ikke noe galt hvis jeg hører på CD, kun radio.
    MY05 9-5 Aero Sedan
    http://www.garaget.org/?car=106162
    STCN #372

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    42

    Re: Glapp i ljudet

    Hej!

    Tar upp min gamla tråd igen. Har nu felsökt och det var min centerhögtalare fram som tappade ljudet lite då och då. Tog bort kontakten till den och satte tillbaka den igen. Vet inte om det har hjälp. Kanske glappar mindre nu. Nu känns det även som höger uppe vid framrutan glappar också men den tappar ej ljudet helt utan det blir lägre tror jag.
    Vad kan detta glappande bero på? Är det kontakterna vid högtalarna eller är det i huvuenheten det strular tro?

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    26

    Re: Glapp i ljudet

    Citat Ursprungligen postat av Vilse
    Hej!

    Tar upp min gamla tråd igen. Har nu felsökt och det var min centerhögtalare fram som tappade ljudet lite då och då. Tog bort kontakten till den och satte tillbaka den igen. Vet inte om det har hjälp. Kanske glappar mindre nu. Nu känns det även som höger uppe vid framrutan glappar också men den tappar ej ljudet helt utan det blir lägre tror jag.
    Vad kan detta glappande bero på? Är det kontakterna vid högtalarna eller är det i huvuenheten det strular tro?
    Tjejen har precis samma fel på sin 9-5 aero -01..
    Ljudet försvinner inte helt blir bara lägre.. Låter precis som att den går över till mono ljudoch sen till stereo igen.. Skit konstigt..
    - Kör du först, så väntar jag där framme -
    http://www.garaget.org/-Blomman-

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Dals-Ed
    Inlägg
    710

    Re: Glapp i ljudet

    Citat Ursprungligen postat av Vilse
    Hej!

    Tar upp min gamla tråd igen. Har nu felsökt och det var min centerhögtalare fram som tappade ljudet lite då och då. Tog bort kontakten till den och satte tillbaka den igen. Vet inte om det har hjälp. Kanske glappar mindre nu. Nu känns det även som höger uppe vid framrutan glappar också men den tappar ej ljudet helt utan det blir lägre tror jag.
    Vad kan detta glappande bero på? Är det kontakterna vid högtalarna eller är det i huvuenheten det strular tro?
    Det kan vara utgångarna på stereon som har börjat ge upp vilket inte borde vara så himla troligt. eller så är det kablarna som har fått sig någon smäll eller gått av innuti eller gått av längs vägen någonstans. eller så är det helt enkelt kontakterna på högtalarna som kanske ärjat(hur man nu stavar det) det ´man kan prova är att byta ut kontakten på på orginal sladden eller helt enkelt dra ner en sladd i hålen på kontakten och sedan fästa i högtalaren tillfälligt bara och se ifall det glappar lika mycket då. gör det inte det ja då är det kontakten som spökar helt enkelt men troligast tror jag det kan vara högtalarna i sig eller sladdarna du kan även prova en fungerande högtalare och koppla in den på sladde stå och spela en liten stund och se ifall det blir bättre med blir det det är det högtalaren funkar inte något utav det så kan det vara sladden längre in eller huvudenheten.

    Mvh
    Martin
    9-5 vector sc 2,3t -02

    http://www.garaget.org/euroman

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    42

    Re: Glapp i ljudet

    Citat Ursprungligen postat av Euroman
    Citat Ursprungligen postat av Vilse
    Hej!

    Tar upp min gamla tråd igen. Har nu felsökt och det var min centerhögtalare fram som tappade ljudet lite då och då. Tog bort kontakten till den och satte tillbaka den igen. Vet inte om det har hjälp. Kanske glappar mindre nu. Nu känns det även som höger uppe vid framrutan glappar också men den tappar ej ljudet helt utan det blir lägre tror jag.
    Vad kan detta glappande bero på? Är det kontakterna vid högtalarna eller är det i huvuenheten det strular tro?
    Det kan vara utgångarna på stereon som har börjat ge upp vilket inte borde vara så himla troligt. eller så är det kablarna som har fått sig någon smäll eller gått av innuti eller gått av längs vägen någonstans. eller så är det helt enkelt kontakterna på högtalarna som kanske ärjat(hur man nu stavar det) det ´man kan prova är att byta ut kontakten på på orginal sladden eller helt enkelt dra ner en sladd i hålen på kontakten och sedan fästa i högtalaren tillfälligt bara och se ifall det glappar lika mycket då. gör det inte det ja då är det kontakten som spökar helt enkelt men troligast tror jag det kan vara högtalarna i sig eller sladdarna du kan även prova en fungerande högtalare och koppla in den på sladde stå och spela en liten stund och se ifall det blir bättre med blir det det är det högtalaren funkar inte något utav det så kan det vara sladden längre in eller huvudenheten.

    Mvh
    Martin

    Fast problemet uppstår vid radiolyssning ej vid CD lyssning (vad jag märkt i varje fall).
    Inte orkat kolla på detta på länge men det är väldigt störigt.
    Kan det vara nått med själva radiodelen eller huvudenheten eller vad det nu heter? Tips på vad man kan göra?

  7. #7
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156

    Re: Glapp i ljudet

    Citat Ursprungligen postat av Vilse
    Fast problemet uppstår vid radiolyssning ej vid CD lyssning (vad jag märkt i varje fall).
    Inte orkat kolla på detta på länge men det är väldigt störigt.
    Kan det vara nått med själva radiodelen eller huvudenheten eller vad det nu heter? Tips på vad man kan göra?
    Visst finns det två FM band på stereon? Du kan ju testa byta till det andra FM-bandet. Att just ena bandet på stereon kan bryta ihop är inte så ovanligt, men vet inte om det kan påverka ljudet som ni beskriver.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  8. #8
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 129

    Re: Glapp i ljudet

    Jag skulle tro att det är just som någon föreslog; övergången mellan stereo och mono som gör att det låter konstigt. FM-radio har ju en intressant konstruktion för att få stereo.

    FM-stereo funkar som så att vid 19kHz skickas en så kallad pilotton. Denna ton används för att separera vänster och höger kanal, MEN, det är inte 2 kompletta uppsättningar kanaler som skickas utan över 38kHz finns en, som man skulle kalla i datorvärlden, "diff" på stereokanalerna. Alltså, all info finns i mono-kanalen (vänster och höger kanal ihopslagna) men över 38kHz finns den information som berättar hur den ena kanalen skiljer sig från den andra och den informationen används då för att skapa 2 nya kanaler i stereo ur mono-signalen. På grund av detta är ljudet väldigt olika i mono och stereo eftersom stereo-ljudet kräver att radion själv listar ut hur ljudet skall låta i de 2 kanalerna och inte som i mono-fallet bara skicka insignalen till utgången. Det blir även en väldigt stor skillnad på ljudet ur olika stereomottagare eftersom ljudet i stereo är till mycket stor del beroende av hur bra elektroniken är för att återskapa stereoljudet.

    Eftersom kanalskillnaden befinner sig över 38kHz är denna extra känslig för störningar eftersom ju sämre mottagning, desto sämre bandbredd och för att få komplett och bra stereosignal krävs nästan 60kHz bandbredd. Så, vid försämrad mottagning kommer "diffen" att vara det första som försämras varvid ljudet låter skumt för att när bandbredden sjunkit tillräckligt lågt så övergår radion till mono-mottagning. Just i 9-5 har jag känslan av att det kommer låta extra konstigt (AS2 och AS3) eftersom där finns ytterligare signalprocessing vid stereoåtergivning för att använda mittenhögtalaren fram på ett lämpligt sätt.

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    42

    Re: Glapp i ljudet

    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Jag skulle tro att det är just som någon föreslog; övergången mellan stereo och mono som gör att det låter konstigt. FM-radio har ju en intressant konstruktion för att få stereo.

    FM-stereo funkar som så att vid 19kHz skickas en så kallad pilotton. Denna ton används för att separera vänster och höger kanal, MEN, det är inte 2 kompletta uppsättningar kanaler som skickas utan över 38kHz finns en, som man skulle kalla i datorvärlden, "diff" på stereokanalerna. Alltså, all info finns i mono-kanalen (vänster och höger kanal ihopslagna) men över 38kHz finns den information som berättar hur den ena kanalen skiljer sig från den andra och den informationen används då för att skapa 2 nya kanaler i stereo ur mono-signalen. På grund av detta är ljudet väldigt olika i mono och stereo eftersom stereo-ljudet kräver att radion själv listar ut hur ljudet skall låta i de 2 kanalerna och inte som i mono-fallet bara skicka insignalen till utgången. Det blir även en väldigt stor skillnad på ljudet ur olika stereomottagare eftersom ljudet i stereo är till mycket stor del beroende av hur bra elektroniken är för att återskapa stereoljudet.

    Eftersom kanalskillnaden befinner sig över 38kHz är denna extra känslig för störningar eftersom ju sämre mottagning, desto sämre bandbredd och för att få komplett och bra stereosignal krävs nästan 60kHz bandbredd. Så, vid försämrad mottagning kommer "diffen" att vara det första som försämras varvid ljudet låter skumt för att när bandbredden sjunkit tillräckligt lågt så övergår radion till mono-mottagning. Just i 9-5 har jag känslan av att det kommer låta extra konstigt (AS2 och AS3) eftersom där finns ytterligare signalprocessing vid stereoåtergivning för att använda mittenhögtalaren fram på ett lämpligt sätt.

    Oj det var ett långt och avancerat svar. ;-)
    Men vad är lösningen då? Att byta ut stereon??

  10. #10
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 129

    Re: Konstigt ljud vid radiomottagning 9-5 -04 AS2

    Jag skulle börja med att kolla antennen. Har du en kombi är det väldigt lätt hänt att fästena på rutan slås av, har nog hänt ett par gånger på farsans 9-5a.
    Om de sitter där de skall så skulle jag kolla förstärkaren så inte den är trasig (antennförstärkaren alltså).
    Om den är hel och du ändå har dålig mottagning så skulle jag investera i den lite starkare, röda, "diversity-förstärkaren" för att få upp mottagningen.
    Om inte ens _det_ hjälper så skulle jag överge de radiokanaler som har dålig mottagning

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2010
    Inlägg
    475

    Re: Konstigt ljud vid radiomottagning 9-5 -04 AS2

    Vilken intressant tråd!
    Jag har misstänkt att felet ligger i att radion alternerar mellan mono och stereo. Nu vet jag också varför det låter som det låter! Tack!

    Vet någon om man kan "slå av" stereo? Dvs endast lyssna på mono.
    Mor åt gröt, far åt helvete.

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    24

    Re: Konstigt ljud vid radiomottagning 9-5 -04 AS2

    Har samma problem med min AS3, att ljudet "glappar"/vandrar. Nån som har lösningen?

    Mvh Kent
    9-5 aero sc -04

Liknande ämnen

  1. Konstigt ljud
    Av DanTheMan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-05-16, 13:59
  2. Konstigt ljud....
    Av Chrisha i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2005-03-13, 12:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •