Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Oljenivå

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    23

    Oljenivå

    Hej !

    Har kört min 9-3 -03 ca 250 mil sedan jag köpte den. Den var ny servad när jag hämtade den. Nu har jag upptäckt att dom har haft i ca 3dl för mycket olja i motorn(suck). Kan något tagit skada av att det varit för mycket olja i motorn under dessa mil jag kört? bilen har rulla 9100 mil.

    Hasse

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888
    3 dl för mycket är knappast skadligt men hur vet du det? Tappat ur 3 dl innan det var nere på MAX på stickan?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    23

    oljenivå

    Japp sög upp ca 3 dl med en olje sug innan jag var nere vid maxstrecket på stickan. skall mäta upp exakt hur mycket olja det är jag sög ut.
    Vad tror du gränsen går för hur mycket över maxnivån man kan ha utan att motorn skadas. Tänkte om han nu har dragit lite olja under mina 250 mil så kan det ju ha varit mer i förut.

    Hasse.

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nu mer Södermanland
    Inlägg
    2 420
    Det är 100% ofarligt att åka med 3dl för mkt olja.
    Så din motor har inte skadats av detta.
    3814#
    9-5 Vector SC -05, 9-3 "Aero" SC -08 & Volvo V70!?
    http://www.garaget.org/dave79

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    23
    Man får tacka så mycket för det positiva svaret.

    Hasse.

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    572

    Re: Oljenivå

    *Megabump*

    Fråga 1: Är det ofarligt att köra även en 9-5 2.0t Biopower -06 med c:a 3-4 dl för mycket olja i motorn?

    Fråga 2: Hur svårt ska det vara för en mekaniker att fylla på med rätt oljemängd vid service?

    Iakttagelse: Det går ganska fort för motoroljan att ändra färg. Min bil har gått c:a 175 mil sedan senaste service (enbart E85) och oljan är redan mer röd än gyllenbrun. (Vilket jag antar är typiskt när motorn enbart matas med E85)
    Honda Accord 2.2 iDTEC Automat Tourer 2009
    9-5 SC Vector 2.0t Biopower 2006 Såld.

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 765
    Medlem#
    10798

    Re: Oljenivå

    Det är i regel inte speciellt svårt för en mekaniker att fylla på rätt oljemängd. Vanligtvis så tappar de ut den gamla oljan och fyller sedan på med det antal liter motorn ska ha, många verkstäder har pumpar för detta. Problemet kommer sedan när bilägaren mäter själv med stickan.

    Oljestickan är inte något mätverktyg med hög precision och det kan även bli kvar lite olika mängd olja i motorn när man tappar ut oljan.

    Att köra med för mycket olja i motorn är i regel inget problem, så länge vi inte talar om litervis med olja.

Liknande ämnen

  1. Stigande oljenivå 9k
    Av Mussla i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-03-04, 16:10
  2. Kontrollera oljenivå.
    Av RoOp86 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-08-06, 18:16
  3. Låg Oljenivå
    Av strankan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-11-12, 15:00
  4. Oljenivå 93
    Av Aero_Jansson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-04-16, 16:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •