Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 26

Ämne: Partikelfilter o problem..

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    västkusten
    Inlägg
    14

    Partikelfilter o problem..

    Go kväll, gomorron..

    Nu har bilen börjat dra betydligt mer än den gjort.
    Den har hållt sig under 0,52/ mil alltid, betydligt lägre vid långkörning.
    Nu har den rejsat upp o e aldrig under 0,6 oavsett körstil/ längd på körning.
    Ett tag efter detta så hoppade en trottoarkant upp under bilen o kvaddade främre avgasrör.... Man plocka ner o monterade ett nytt, med ett mellanspel. Jag tog dammsugaren o dammsög försiktigt partikelfiltert, antar jag det var...
    Jösses vad förbrukningen sjönk, ner till det jag är van vid. Dock varade det inte länge, nu är jag tillbax.
    Funkar inte regeneringen bra eller?
    Kan jag på nåt sätt regenera partikelfilter själv? Eller måste jag betala 800:- till ANA för att dom ska kolla vad som är fel?
    Nån som sitter inne med bra tips eller vart jag kan få bra tips?

    Ja jag har kollat bromsar, däck, vanliga servicedetaljer!

    Bilen: 9-3 1,9 Tid SS-05 ca 8400 mil med standardskrammel o passform efter div garantireparationer.

    Tänk om SAAB kunde ha kvalite på detaljerna.. Då hade BMW o co varit slaktade...
    Tur för SAAB att fantaster finns som tar vid efter tjänstebilsförarna.....
    Saab 9-3 SS
    1.9 Tid

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    GBG
    Inlägg
    1 028
    Skölj rent partikelfiltret med varmt rent vatten, kommer en hel del gojs vill jag lova.
    Brorsans blev tätt och regenereringen hjälpte inte.
    Så efter inrådan från saab sköljdes det rent och har gått som en klocka sen dess.
    Saab har haft stora problem med regenereringen.
    Nytt filter kostar 17000:-

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    248
    Tja..

    Du ska INTE Skölja rent partikelfiltret Hemma..
    Partikelfilter är Absolut inte hälsosamt.. Vissa sorter är dödliga/canserframkallande..

    Låt din Saab Verkstad sköta det jobbet..

    Ett litet tipps
    9-3 2.3T -01 ca : 320hk/450nm

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    GBG
    Inlägg
    1 028
    Citat Ursprungligen postat av ZoreX
    Tja..

    Du ska INTE Skölja rent partikelfiltret Hemma..
    Partikelfilter är Absolut inte hälsosamt.. Vissa sorter är dödliga/canserframkallande..

    Låt din Saab Verkstad sköta det jobbet..

    Ett litet tipps

    Kan tillägga att Saabverkstäderna inte gör rent partikelfilter utan byter dom, till det fjuttiga priset av 17000:-
    Är väl förmodligen nåt med dom icke hälsosamma partiklarna som gör att dom byter istället för att rengöra.

    Fast med tanke på att äldre dieselbilar inte har partikelfilter utan släpper partiklarna rätt ut, så får man väl bedöma skadligheten av rengöring själv

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    västkusten
    Inlägg
    14
    Ja hälso/miljöaspekten tittar vi bort från för närvarande.
    En följdfråga! På min tidigt tillverkade kärra sitter partikelfilter "fast" i resterande avgasrör bakåt.
    Om man ska skölja med varmt vatten är det gärna en fördel o göra det " bakifrån o fram"?
    De bilder jag sett på systemet så går partikelfilter o byta separat eller är jag helt ute o cyklar???
    Saab 9-3 SS
    1.9 Tid

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 282
    Citat Ursprungligen postat av Fredde_H
    Citat Ursprungligen postat av ZoreX
    Tja..

    Du ska INTE Skölja rent partikelfiltret Hemma..
    Partikelfilter är Absolut inte hälsosamt.. Vissa sorter är dödliga/canserframkallande..

    Låt din Saab Verkstad sköta det jobbet..

    Ett litet tipps

    Kan tillägga att Saabverkstäderna inte gör rent partikelfilter utan byter dom, till det fjuttiga priset av 17000:-
    Är väl förmodligen nåt med dom icke hälsosamma partiklarna som gör att dom byter istället för att rengöra.

    Fast med tanke på att äldre dieselbilar inte har partikelfilter utan släpper partiklarna rätt ut, så får man väl bedöma skadligheten av rengöring själv
    Kan tillägga att det har förekommit rengöring av partikelfilter på auktoriserade saabverkstäder, dock är det inget som är rekommenderat av Saab.

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 282
    Citat Ursprungligen postat av Benny J
    Ja hälso/miljöaspekten tittar vi bort från för närvarande.
    En följdfråga! På min tidigt tillverkade kärra sitter partikelfilter "fast" i resterande avgasrör bakåt.
    Om man ska skölja med varmt vatten är det gärna en fördel o göra det " bakifrån o fram"?
    De bilder jag sett på systemet så går partikelfilter o byta separat eller är jag helt ute o cyklar???
    Nu vet jag inte hur det verkar på din bil men dom ska gå att byta separat.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2003
    Inlägg
    435
    [quote=E Larsson]
    Citat Ursprungligen postat av "Fredde_H":3tmfdtt9
    Citat Ursprungligen postat av ZoreX
    Tja..

    Du ska INTE Skölja rent partikelfiltret Hemma..
    Partikelfilter är Absolut inte hälsosamt.. Vissa sorter är dödliga/canserframkallande..

    Låt din Saab Verkstad sköta det jobbet..

    Ett litet tipps

    Kan tillägga att Saabverkstäderna inte gör rent partikelfilter utan byter dom, till det fjuttiga priset av 17000:-
    Är väl förmodligen nåt med dom icke hälsosamma partiklarna som gör att dom byter istället för att rengöra.

    Fast med tanke på att äldre dieselbilar inte har partikelfilter utan släpper partiklarna rätt ut, så får man väl bedöma skadligheten av rengöring själv
    Kan tillägga att det har förekommit rengöring av partikelfilter på auktoriserade saabverkstäder, dock är det inget som är rekommenderat av Saab.[/quote:3tmfdtt9]

    Säger vem??
    9k A50 T5suite steg3+ E85

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    västkusten
    Inlägg
    14
    Har varit inne på tennecos/walkers hemsida o tittat på bilder om avgas till denna kärra. Enligt den bilden ska partikelfilter sitta med en vanlig avgasklammer i bakkant. Min sitter defenetivt inte med det, där behövs vinkelslip för o dela röret. Det innebär att eventuell sköljning borde bli lite omständigare? Dock inte omöjligt utan söndagen kan nog gå till vissa improvisationer o försök. Vi får se om jag imorron kväll kan komma med några hurrarop eller inte..

    Sitter nån inne med en mer detaljerad arbetsbeskrivning så kan det nog vara dax o ge sej tillkänna!! Alltid intressant om nån varit med o gjort det, så man kan samla all erfarenhet i detta ämne.
    17000:- på ett partikelfilter är ett stort NONO!
    Då vet f-n om jag inte kör spettet igenom............
    Saab 9-3 SS
    1.9 Tid

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    GBG
    Inlägg
    1 028
    Citat Ursprungligen postat av Benny J
    Har varit inne på tennecos/walkers hemsida o tittat på bilder om avgas till denna kärra. Enligt den bilden ska partikelfilter sitta med en vanlig avgasklammer i bakkant. Min sitter defenetivt inte med det, där behövs vinkelslip för o dela röret. Det innebär att eventuell sköljning borde bli lite omständigare? Dock inte omöjligt utan söndagen kan nog gå till vissa improvisationer o försök. Vi får se om jag imorron kväll kan komma med några hurrarop eller inte..

    Sitter nån inne med en mer detaljerad arbetsbeskrivning så kan det nog vara dax o ge sej tillkänna!! Alltid intressant om nån varit med o gjort det, så man kan samla all erfarenhet i detta ämne.
    17000:- på ett partikelfilter är ett stort NONO!
    Då vet f-n om jag inte kör spettet igenom............
    Du har pm angående rengöring.

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    GBG
    Inlägg
    1 028
    Tycker dock att det är dåligt att Saab inte har förlängd garanti på partikelfiltret då det är väldigt många det strulat för pga en regenerering som inte fungerat som den skall...

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 959
    Punkt 1 med en Saab diesel med partikelfilter är om den varit strömlös, då ska en regenering göras manuellt av en Saabverkstad, då styrdonet sätter partikeltätheten i filtret till 70%, skulle tätheten varit högre än det när den blev strömlös så ligger den så mycket fel i uträkningen tills en automatisk har gjorts, och då kan det bli täppt innan.
    Täppta filter där det inte går att göra en regenerering, går att lura så att den gör det i allafall, genom att lossa flänsen innan partikelfiltret så att en lite större avgasläcka uppstår, då känner tryckkännaren mindre mottryck och regenereringen går att slutföra, sedan skruvar man ihop flänsen igen, och gör ytterligare en.
    Det att tvätta filtret med vatten är inget Saab på huvudort rekommenderar utan något storstadsverkstäderna sysslar med.
    Vi har inte ännu haft någon med så tätt partikelfilter att det inte går att lura fram en regenerering, och dom som råkat ut för det har varit strömlösa eller fått en mjukvaruuppdatering.

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 959
    Förresten har du fått mjukvaran uppdaterad på din bil, kan vara så att EGR'n hänger sig, och det finns ingen kontrollsignal på positionen av denna, utan du får felkod först när den känner att motorn får för mycket luftmassa i sig.
    Nyare mjukvara så gör EGR'n en öppna/stäng sekvens när motorn stängs av, för att rengöra axeln till EGR'n.
    Dessutom har virvelspjällen blivit bytta på bilen någon gång? Isåfall åk till en Saabverkstad och få dessa kontrollerade, det är förlängd goodwill på detta, kan dock inte mil och år.
    Har du automat så rekommenderar jag skarpt en uppdatering på den också, då den nya mjukvaran gör att lock-upen går i redan vid 90km/h som 07- gör

    Att ligga ner mot nedre delen på 0.5l/mil tycker jag låter helt otrolligt bra på en 1.9tid, dom brukar ligga emellan 0.56-0.62 blandad körning med manuell låda.

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    västkusten
    Inlägg
    14
    Tack för all info!
    Ang virvelspjäll så är jag rätt säker på att de inte är bytta.
    Egr har gått åt 2 st.
    Programvaruppdatering var troligtvis när senaste egr byttes..
    Strömlös har jag haft den men det var ca 1 år sedan, då borde det vara överspelat, eller?
    Är manuell samt min sambo som kör det mesta därav förbukningssiffrorna.
    Rekodet ligger på 0,47 tor stockholm-västkusten.
    Jag har tid bokat på ANA Trollhättan, dock ville de ha 800:- i felsökningsavgift.
    O jag vill gärna ha så mkt info som möjligt. Vilket jag fått av er!
    Men fortsätt gärna!
    Saab 9-3 SS
    1.9 Tid

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    västkusten
    Inlägg
    14
    Herre d---lar va aska o sot man spolade ur!
    Mängen är svår o uppskatta.
    Det märks skillnad i bottendrag åtminstone.
    Återkommer om ett par dagar o ca 70 mil, då har vi en trend.
    Kommer o ha kvar tiden på ANA så virvelspjällen mm blir kollade.

    Tack för all hjälp!!
    Saab 9-3 SS
    1.9 Tid

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2008
    Inlägg
    1

    Re: Partikelfilter o problem..

    hur har det gått?

    Exakt hur spolade du partikelfiltret, och vad blev resultatet?

  17. #17
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 737
    Medlem#
    10798

    Re:

    Citat Ursprungligen postat av Benny J
    Då vet f-n om jag inte kör spettet igenom............
    Det resulterar i felkod, så det är ingen lösning.

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Inlägg
    448

    Re: Partikelfilter o problem..

    Rengöring med vatten är visst en lösning man kan prova.
    Enligt tips från Saab själva.

    Det är ytterst sällan fel på själva partikelfiltret.
    Problemet är istället att EGR/virvelspjäll blir kassa.
    Resultatet blir igengeggat filter.
    Fixa problemet, sen skölj med vatten.

    Ingen idé att bara skölja, felet kommer tillbaka när filtret geggat igen.

    EDIT: Hur man spolar är lätt. Plocka ner bråtet och kasta i en vattenslang, alt under en kran. Ha inte för hård stråle bara. Skölj tills det inte kommer mer smeggma.

  19. #19
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 768

    Re: Partikelfilter o problem..

    Lägger in en fråga i ämnet:
    Hur funkar regenereringen?

    mvh Jonas

  20. #20
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 790

    Re: Partikelfilter o problem..

    Hej !

    Mängden sot beräknas utifrån körförhållande, när DPF är "full" så kommer den att regenereras. Detta innebär på ren svenska "elda upp sotet".
    Genom att låta ordinarie insprutningsventil (cåmmånn räjl) ge en liten dos när kolven är nära nedre dödpunkt så får man HC i avgaserna vilket ger en tempstegring i DPF o skiten brinner upp.

    (kkort sammanfattning)
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

Liknande ämnen

  1. Partikelfilter problem
    Av imported_PåVeN i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-08-31, 19:49
  2. Givare partikelfilter
    Av JonasAdo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-06-29, 00:13
  3. Problem partikelfilter på NG9-3 1,9TiD
    Av asfalt1 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2010-12-17, 15:57
  4. partikelfilter
    Av zvjcre i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-12-28, 17:37
  5. partikelfilter
    Av zvjcre i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-02-09, 11:52

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •