Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: problem med justering handbroms NG900

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Vilda Väsby
    Inlägg
    122

    problem med justering handbroms NG900

    Har bytt vajer på bilen eftersom den andra gick av. Bytte även backar och monteringsdetaljer. Har sedan fått problem med att få den att ta..

    Gör som man skall vid justeringen, får den att låsa hjulet vid 0 belastning på handbromsen, lätttar ett kugg eller två så hjulet släpper och bromsen inte ligger på. När jag sedan drar åt handbromsen så tji i h-vetet att den tar tillräckligt. Om jag spänner hårdare på kuggen eller vajern så ligger ju hjulet på då jag kör istället vilket inte är ok.
    Handbromshandtaget går också väldigt trögt känns det som. På min mitsubishi kan jag dra åt handbromsen med tummen och pekfingret men på SAABen är det som om man nästan sliter lös vajern när man skall dra åt handbromsen..skitskumt! Vajern e ju ny och backarna med....och vajern går ju inte direkt att dra fel heller..?

    Vad e problemet? Kan spännarmen eller vad det heter till backarna vara nötta så det inte blir rätt hävefekt där då man drar åt handbromsen eller vad? Går den att få tag på lös hos SAAB eller nåt annat ställe?

    Andra tips?
    SAAB 900i -97 Icke turbo(Ja jag vet!!!)
    VOLVO 855 T5 -94 *under construction*
    MITSUBISHI Galant 2,4 GDI -99 KOMBI

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    2 599

    Re: problem med jsutering handbroms NG900

    Citat Ursprungligen postat av GST Spyder
    Har bytt vajer på bilen eftersom den andra gick av. Bytte även backar och monteringsdetaljer. Har sedan fått problem med att få den att ta..

    Gör som man skall vid justeringen, får den att låsa hjulet vid 0 belastning på handbromsen, lätttar ett kugg eller två så hjulet släpper och bromsen inte ligger på. När jag sedan drar åt handbromsen så tji i h-vetet att den tar tillräckligt. Om jag spänner hårdare på kuggen eller vajern så ligger ju hjulet på då jag kör istället vilket inte är ok.
    Handbromshandtaget går också väldigt trögt känns det som. På min mitsubishi kan jag dra åt handbromsen med tummen och pekfingret men på SAABen är det som om man nästan sliter lös vajern när man skall dra åt handbromsen..skitskumt! Vajern e ju ny och backarna med....och vajern går ju inte direkt att dra fel heller..?

    Vad e problemet? Kan spännarmen eller vad det heter till backarna vara nötta så det inte blir rätt hävefekt där då man drar åt handbromsen eller vad? Går den att få tag på lös hos SAAB eller nåt annat ställe?

    Andra tips?
    Köper du annan vajer än saab original så är de tröga tyvärr
    Det finns inget smörjmedel i dem.

    Det kan vara dit fäste till vajern precis bakom där den gängade stången sitter. "Justerskruven"

    Den brukar kunna rosta och släpper då först i bakkanten..... vilket resulterar i att hanbromsen tar mycket dåligt.

    Kolla detta först.
    Hinner inte med allt.....

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Vilda Väsby
    Inlägg
    122
    tyvärr var det en mekonomen vajer..så den är sämre alltså? Visste inte att det skiljde så på dem. Vad går en vajer lös på saab då må tro?

    hehe fästet i karossen ( styrhylsorna menar du antar jag) bakom stången har redan släppt en gång helt och hållet, men det är monterat tillbaka på rätt ställe igen så det är inte där det är problem nu.

    Det jag tycker är så konstigt är ju att den inte låser då jag drar åt handbromsen, eftersom den låser perfekt när jag justerat skruven i trumman, jag släpper ett hack eller två på kuggen och monterar dit däcket igen och då funkar det inte då jag drar åt.Trumman sitter somd en skall, skruven håller den pl plats och allt..mycket roligt fel detta :-)
    SAAB 900i -97 Icke turbo(Ja jag vet!!!)
    VOLVO 855 T5 -94 *under construction*
    MITSUBISHI Galant 2,4 GDI -99 KOMBI

  4. #4
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 484
    Medlem#
    6901
    Gör såhär:

    Lossa justerskruven på vajern nästan helt , sedan justerar du på backarna som du gjorde innan:

    Sedan spänner du vajern om du behöver.
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918
    att de går tungt är ju vanligt fel och det beror nog mest på konstruktionen med alla böjar och vinklar på wiren..........Det är ju helt klart en efterhandskonstruktion som inte är så lyckad.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Vilda Väsby
    Inlägg
    122
    jag måste ju likt f-bannt få ordning på det innan jag skall bsiktiga...Och det känns typ som om vajern är för lång nästan...Får ju sätta justerskruven på vajern nästan helt i bott föratt ens kunn abörja justera i oket..Jaja..får börja om från början och se om jag kan få ordning på det ....


    Kan man inte spruta in nåt smörjmedel i vajren också? BOrde väl gå att få in något som underlättar vajerns väg i höljena eftersom det det är så mycket böjar på den..
    SAAB 900i -97 Icke turbo(Ja jag vet!!!)
    VOLVO 855 T5 -94 *under construction*
    MITSUBISHI Galant 2,4 GDI -99 KOMBI

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    230
    Har liknande problem, men det är snarare konstruktionsmiss än något annat. Gör så att du först ställer in backarna i oket. Den inställningen är oberoende av huruvida vajern är spänd eller inte eftersom den nyper åt backarna i andra änden mot trumman, jämfört med vajern. Därefter får du justera vajern. Du kan prova smörja vajern så gott det går. Det är det enda jag kan komma på. Efter ett par timmars svordomar plockade jag ner vajern och smorde den. Det räckte precis för att komma igenom.

    Lycka till
    Co-Founder SNOWIS Racing - Teori och praktik i fullständigt förvirrad symbios.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Vilda Väsby
    Inlägg
    122
    skall plocka lös vajern opch seom jag int kan smörja den med något lämpligt...För det är en f-n till att gå tungt :-)

    Vad menar du med att backarna spänner olika genom vajern och annars?Tänkte du att justerskruven drar isär backarna nedtill medans vajern drar isär dem upptill?
    Om jag fattat rätt så skall jag alltså släppa vajern helt, spänna backarna genom justerskruven i trumman tills det tar stopp-släppa lite igen. Sedan häkta på vajern och justera skruven under h-bromsen tills det blir bra. är det så du menar?
    SAAB 900i -97 Icke turbo(Ja jag vet!!!)
    VOLVO 855 T5 -94 *under construction*
    MITSUBISHI Galant 2,4 GDI -99 KOMBI

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    230
    Exakt så som du säger. Justerskruven vid backarna får dem att tryckas utåt i nederkant, och därefter kommer vajerns anordning få backarna att pressas utåt i överkant. Smeta lite fett på vajern vid ingångarna till höljet, dra vajern fram o tillbaka, upprepa... tills den går någorlunda lätt att dra för hands. Sen kan du justera vajern så att hjulen är låsta i 3:e eller 5:e klicket på handbromsspaken (beroende på om du har dubbel- eller enkelvajer)
    Co-Founder SNOWIS Racing - Teori och praktik i fullständigt förvirrad symbios.

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Vilda Väsby
    Inlägg
    122
    lysande! Skall ta ner skiten på onsdag då jag är ledig och fixa detta. Hoppas det funkar bättre då :-)Å
    Tack tack!
    Återkommer med resultatet! :-)
    SAAB 900i -97 Icke turbo(Ja jag vet!!!)
    VOLVO 855 T5 -94 *under construction*
    MITSUBISHI Galant 2,4 GDI -99 KOMBI

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    230
    ..men tänk på att den där konstruktionen inte är ett under av ingenjörskonst, så förvänta dig inga "kryckvändningar" med bilen. Min låser inte men den bromsar tillräckligt för att bli godkänd iaf
    Co-Founder SNOWIS Racing - Teori och praktik i fullständigt förvirrad symbios.

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Vilda Väsby
    Inlägg
    122
    hahaha nej jag har inga planer på kryckvändningar med denna bil..den har liksom inte riktigt den kapaciteten ;-) Vill bara få den bra nog att man kan dra åt den då man skall postlådan ( i backe) tex... och få den genom besiktningen.

    Har regnat hela dagen här så det får bli att skruva imorrn istället...
    SAAB 900i -97 Icke turbo(Ja jag vet!!!)
    VOLVO 855 T5 -94 *under construction*
    MITSUBISHI Galant 2,4 GDI -99 KOMBI

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    116
    Har precis samma problem som dig och kan bara säga att saabs handbroms är skit!
    Köpte vajer och klossa på biltema och bytte, vid justering så nöp vänsterhjulet bra men höger tar mycket sämre, höll på och justera i 2 timmar. Står jag still på en grusväg med handbromsen i och provar att köra så släpar det efter, men om jag kommer körandes i låg fart och drar handbromsen så tycker jag inte att det bromsar så nämnvärt.
    Alla andra bilar jag kört så blir hjulena låsta så fort man drar kryckan, jag får se nu snart när jag ska in till bilprovningen vad dom tycker.
    MVH Per
    // 9-3 Aero -01

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 871
    Citat Ursprungligen postat av Las Peras
    Köpte vajer och klossa på biltema och bytte, vid justering så nöp vänsterhjulet bra men höger tar mycket sämre, höll på och justera i 2 timmar.
    Högre upp i tråden:
    Citat Ursprungligen postat av fredde1
    Köper du annan vajer än saab original så är de tröga tyvärr
    Det finns inget smörjmedel i dem.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    116
    Ja men det är inte trögheten som spelar roll, utan jag tror det är ett konstruktionsfel som gör att höger hjul tar mycket sämre efter som det är dubbelt så lång wire dit. Det spelar ingen roll hur mycket jag justerar det högra hjulet, släpper jag 2-3 hack så tar det inte, men släpper jag ett hack så ligger det lite an men tar ändå på handbromsen.
    MVH Per
    // 9-3 Aero -01

  16. #16
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    2 037
    Om parkeringsbromsen inte tar bra så är det skit bakom spakarna, det är inget konstruktionsfel. Den här konstruktionen är en av de bästa man kan ha, om man justerar det rätt vill säga.

    Till trådskaparen ställer jag frågan:
    Hur såg hävarmen ut inne i trumman? Den del där vajern hakas i. Det är en två eller tre delad mojäng som ska kunna röra sig för att fördela kraften på backarna. På min ng900 var denna totalt ihoprostad.
    Gone country....

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Vilda Väsby
    Inlägg
    122
    SNABBE:

    Har plocklat isär hävarmsdelen på bägge sidor, smörjt upp och sett till att de går lätt och helt fritt. Det roliga är att allt går lätt var för sig.. Dvs tar jag lös vajern och har den lös så glider allt finfint. Samma gäller i oken, hävarmarna går hur fint som helst. När jag sedan sätter dit vajern på bilen och kopplar dit skiten på bromsarna så går det tungt utav bara h-vete igen:-( Allt funkar var för sig men tillsammans blir det skit. Har fått till det hyfsat nu så jag får seom den passerar besiktningen....

    Vänster är inga problem att få till, men höger sida dvlas hela tiden..antingen tar det hela tiden eller så tar det inte alls...

    EDIT: Själva handtaget i bilen går också lätt, om någon undrar över det.
    SAAB 900i -97 Icke turbo(Ja jag vet!!!)
    VOLVO 855 T5 -94 *under construction*
    MITSUBISHI Galant 2,4 GDI -99 KOMBI

  18. #18
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe
    Om parkeringsbromsen inte tar bra så är det skit bakom spakarna, det är inget konstruktionsfel. Den här konstruktionen är en av de bästa man kan ha, om man justerar det rätt vill säga.

    Till trådskaparen ställer jag frågan:
    Hur såg hävarmen ut inne i trumman? Den del där vajern hakas i. Det är en två eller tre delad mojäng som ska kunna röra sig för att fördela kraften på backarna. På min ng900 var denna totalt ihoprostad.
    man kan inte kalla en konstruktion med en wire dubbelt så lång som den andre för lyckad och helt klart är att det ÄR ett problembarn på just 900. På motsvarande Oplar med exakt samma handbroms existerar inte ens problemet om man bortser från rena förslitningdelar som backar och sånt. Där går wirarna rakt fram till spaken och det är aldrig nåt problem medans det i Saaben alltid är nåt tjafs.

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Vilda Väsby
    Inlägg
    122
    jag kan inte svara på om konstruktionen är bra eller dålig rent tekniskt..Det jag kan svara på är att jag aldrig sett en konstruktion som förlitar sig på något så vekt som fästet för styrhylsorna under bilen t.ex.... Att sedan vajerdragningen är mysko och så det må vara hänt. Jar har dock aldrig haft problem med någon annan bils handbromsar och jag har ägt och skruvat en hel del unde rmina 15 år jag hållit på med bilar.

    Kanske hag jar ett fett måndagsex ac saab, kanske inte, men det har aldrig varit sådana här problem med en handbroms oavsett märke tidigare.

    Strunt samma..konstruktionsmiss elle ej..jag måste få ornding på det innan besiktningen så jag får väl ta och köpa en vajer på saab och se om det hjälper .
    SAAB 900i -97 Icke turbo(Ja jag vet!!!)
    VOLVO 855 T5 -94 *under construction*
    MITSUBISHI Galant 2,4 GDI -99 KOMBI

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Vilda Väsby
    Inlägg
    122
    nånom har priset på en vajer hos saab i huvvet?


    Skall in o besiktiga och vet ej om jag skall byta vajer först o åka in, eller chansa på att jag klarar mig...har justerat i förbannelse nu och den låser däcken så pass att jag kan stå i en brant backe utan att bilen rullar iväg..men det går trögt att dra handbromsen tyvärr...
    SAAB 900i -97 Icke turbo(Ja jag vet!!!)
    VOLVO 855 T5 -94 *under construction*
    MITSUBISHI Galant 2,4 GDI -99 KOMBI

Liknande ämnen

  1. Justering handbroms Saab 95 års 06.
    Av terner i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-05-26, 22:43
  2. Justering för spärr till handbroms? - 9-3SS [LÖST]
    Av Prodigal_Son i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-03-19, 20:32
  3. Justering av koppling ng900
    Av Styrman_Jansson i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-04-07, 22:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •