Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Saab 9000 2,3T-93 med ladddtrycksproblem

  1. #1

    Saab 9000 2,3T-93 med ladddtrycksproblem

    9000 2,3T-93 MS. Monterade pysventil efter köpet. Ställde upp den maximalt, men laddade bara hela gula fältet (exakt lika som när MV satt där) Sedan har jag kört så cirka 100 mil. Sedan provade jag att skruva ner pysventilen max. Då fick jag självklart inget ladd alls. Sedan när jag ställde upp pysventilen igen så har jag fortfarande inget laddtryck. Provade med MV igen men inget bättre resultat. Något var ju fel redan vid köpet. Kan säga att bilen är original och har mapsensor (Trionic). Kan det vara APC boxen? Styrboxen? Har kollat APC säkringen, vacuumslangar och alla möjliga saker. Tidigare har jag bytt tändstift. Turbon är helt död och laddar ingenting men går annars jämnt och fint utan misständningar eller tok i motorn. Vore jätte tacksam för hjälp!!


    Edit: Förtydligade trådrubriken något. Moderator /LM
    Saab 9000 T16 - Med jetplan i generna

  2. #2
    Det är mycket svårt att förklara bättre, men kom gärna med frågor så ska jag försöka beskriva bättre. kanske WG-klockan som fastnat??
    Saab 9000 T16 - Med jetplan i generna

  3. #3
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 120
    Citat Ursprungligen postat av DoubleD
    Det är mycket svårt att förklara bättre, men kom gärna med frågor så ska jag försöka beskriva bättre. kanske WG-klockan som fastnat??
    Kollat så tryckklockan fungerar som den skall, inga läckage på slangar?

  4. #4
    WG-stången rör sig inte om man varvar upp på neutral allafall. Ska kolla mera noga efter läckage imorgon men har letat tidigare idag utan resultat. Turbon laddar ju inte alls, tillochmed motarbetar sig själv. Men turbon är kontrollerad av en mekaniker nyligen och den var frisk enligt han.
    Saab 9000 T16 - Med jetplan i generna

  5. #5
    Steg 1 Mokko Js avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Forsa (Hudiksvall)
    Inlägg
    1 322
    Medlem#
    10610
    Haka av armen från WG klockan och känn om staget in i turbon rör sig som det ska eller inte, har vart med om att det har rostat fast bra många gånger så.

    MVH// Mokko
    SAAB 9000cc 1987 B234L Trionic 5.5

  6. #6
    Låter som en utmärkt idè att kolla imorgon. Måste man ta det underifrån för att komma åt? Är det svårt?
    Saab 9000 T16 - Med jetplan i generna

  7. #7
    Steg 1 Mokko Js avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Forsa (Hudiksvall)
    Inlägg
    1 322
    Medlem#
    10610
    Citat Ursprungligen postat av DoubleD
    Låter som en utmärkt idè att kolla imorgon. Måste man ta det underifrån för att komma åt? Är det svårt?
    Jag kan faktiskt inte minnas, men enklast från undersidan skulle jag nog säga.
    Nej det är väldigt lätt, ta bort låspinnen till WG stången och prova att röra på armen den pinnen satt på, är den stum så spruta på någon lämplig rostlösare och ta en tång så att du kan reka upp den igen, ska glida väldigt väldigt lätt när det är riktigt
    SAAB 9000cc 1987 B234L Trionic 5.5

  8. #8
    Tack för tipset och att du tog dig tid. Ska kika på det imorrn. MVH Dennis
    Saab 9000 T16 - Med jetplan i generna

  9. #9
    Steg 1 Mokko Js avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Forsa (Hudiksvall)
    Inlägg
    1 322
    Medlem#
    10610
    Citat Ursprungligen postat av DoubleD
    Tack för tipset och att du tog dig tid. Ska kika på det imorrn. MVH Dennis
    Så lite så, bara hoppas att det hjälper, annars kan du alltid se över alla slangar osv.

    MVH// Mokko
    SAAB 9000cc 1987 B234L Trionic 5.5

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Trollywood
    Inlägg
    147
    för det första ska man aldrig sätta en pysventil på en bil med APC. redan där kan du ha tabbat dig?! men men hoppas iaf du får ordning på det!
    ALLT UTAN TURBO SUGER!! 9000 cse 2.3t-94

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 053
    Citat Ursprungligen postat av sixth_of_june
    för det första ska man aldrig sätta en pysventil på en bil med APC. redan där kan du ha tabbat dig?! men men hoppas iaf du får ordning på det!
    Det är okey vid 2 tillfällen:
    1: Man vet vad man sysslar med
    2: När bilen är billig, och skroten nästa.
    Saablös dåre

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Trollywood
    Inlägg
    147
    [quote=_Strongman_]
    Citat Ursprungligen postat av "sixth_of_june":3edr2lu3
    för det första ska man aldrig sätta en pysventil på en bil med APC. redan där kan du ha tabbat dig?! men men hoppas iaf du får ordning på det!
    Det är okey vid 2 tillfällen:
    1: Man vet vad man sysslar med
    2: När bilen är billig, och skroten nästa.[/quote:3edr2lu3]
    APC står väl för Automatic Performance Controll, rätta mig om jag har fel? alltså sköts det automatiskt! varför ska man då dit o fingra manuellt??

    ska den till skroten är väl en skillnad men inte annars..
    ALLT UTAN TURBO SUGER!! 9000 cse 2.3t-94

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 053
    [quote=sixth_of_june][quote="_Strongman_":2k224v2v]
    Citat Ursprungligen postat av "sixth_of_june":2k224v2v
    för det första ska man aldrig sätta en pysventil på en bil med APC. redan där kan du ha tabbat dig?! men men hoppas iaf du får ordning på det!
    Det är okey vid 2 tillfällen:
    1: Man vet vad man sysslar med
    2: När bilen är billig, och skroten nästa.[/quote:2k224v2v]
    APC står väl för Automatic Performance Controll, rätta mig om jag har fel? alltså sköts det automatiskt! varför ska man då dit o fingra manuellt??

    ska den till skroten är väl en skillnad men inte annars..[/quote:2k224v2v]

    Man kan koppla ur apc:n och köra mekaniskt ladd genom pysventil. Du kan få fullt ladd på högre varv. du sparar in pengar för istället för att chippa etc.

    Dock så enligt mig gör man bara detta ifall man vet till 100% vad allt innebär samt att man vet vad man sysslar med. Eller om man har köpt en bil för 2000kr och vill köra skiten ur den innan den åker till skroten.

    Annars tar det emot i magen på mig :/
    Saablös dåre

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Samma växellåda i 9000cse -94 jämfört med -95
    Av Teet i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2019-09-26, 13:41
  2. [LÖST] Byta ratt från en 9000 cs -94 till en 9000 cs -97
    Av penta72 i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-10-10, 15:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •