Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Saab og900 S vxl-olja

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    målilla
    Inlägg
    59

    Saab og900 S vxl-olja

    hej
    jag har en saab og900 S och växellådan är trög så det e nog antagligen syncringarna som e slut på den så jag hade täünkt mig att byta växellådsolja på den! det kanske hjälper eller vad tror ni ??? jag har hört att man typ aldrig behöver byta växellådsolja i en sådan växellåda och frågan är ju också vart man ska kolla oljan till vxl-lådan nånstans?


    nån som kan hjälpa mig ???

    mvh david
    Saab 900og T8 (under constuction)

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    185
    Det finns en plugg under grenröret som går ner i växellådan, jag tror det är en sticka på den. Jag bytte oljan genom att lätta på locket bak på lådan för att tömma ut oljan sen fyllde jag på ny, i instruktionsboken står det nog 10W-40 eller 30 mineral olja. Det körde jag med och min växellåda blev mycket bättre, delvis säkert för att det var för lite olja i innan.

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 938
    Ja, en S har förmodligen en plugg under grenröret långt ner som lossas med en Hylsa. Kommer inte ihåg storlek, 17 eller nåt sånt troligen. Finns en sticka på den att kolla nivån med.

    1990 års modell och nån gång fram till 1991 har en Plugg i botten för tömning, mkt smidigt. Sen försvann pluggen troligen pga av kostnadsbesparingar och man får tömma genom att suga ur påfyllningspluggen eller genom att skruva loss en kåpa baktill som ovan nämnt.

    Många kör med special växellådsoljor, men "original" är Mineral-olja. Kör på det själv och det funkar kanon.
    MEDLEM 7032.

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 859
    Flyttar till ”Chassi, bromsar och transmission”.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

Liknande ämnen

  1. Vxl olja går ut på lamellen og900
    Av vwmania i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-04-26, 18:01
  2. Vad kör ni med för olja i era Og900.ors växellådor??
    Av larsola i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-10-02, 23:46
  3. Olja på lamellaxlen og900
    Av Morti i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-07-07, 20:17
  4. olja i tryckrör og900
    Av razmataz i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-05-04, 17:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •