Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Gulkromatering

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    186

    Gulkromatering

    Jag skulle vilja gulkromatera några detaljer i motorrummet för att få det mesta rent och snyggt, samt korresionsbeständigt som samtidigt håller sig en stund.

    Undrar först och främst ifall det bara är aluminium man kan gulkromatera eller ifall det fungerar på stål?

    Till sist söker jag tips på företag som hjälpsamt skulle tänka sig att ta emot detaljer mot lite kaffepengar. Detta i Trollhättan eller runt Göteborg.
    Fredrik

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 922
    aluminium anodiseras eller eloxeras, järn kromateras men i vilket fall som helst så är det gula borta pga miljölagar så numera är det lite mer silvrigare.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    186
    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    aluminium anodiseras eller eloxeras, järn kromateras men i vilket fall som helst så är det gula borta pga miljölagar så numera är det lite mer silvrigare.
    Har en liten bok om aluminiumlära där ytbehandling som kromatering nämns. Men man kan alltså inte kromatera både järn och alu under samma process?

    Det gör inte jättemycket ifall det gula är nedtonat, huvudsaken är att det blir lite nydelskänsla över det.
    Fredrik

  4. #4
    Steg 3 Johan-99T16s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bäckefors
    Inlägg
    3 085
    Medlem#
    2661
    Visst går det att kroma både stål och aluminium, men bara om alu har tillräckligt bra kvalitet. Jag har ju kromat en hel del skruvar och fästen till min bil, men det är ju uppe i västmanland...
    Johan Carlsson#2661
    Saab 99 Turbo16 Instagram: 99turbo16
    Saab 9-3 SportCombi VectorActive 2.0t BioPower-08
    Tech2 med Candi finnes

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    186
    Okaj!

    Ingen annan som hittat några kring Göteborg som utför detta?
    Fredrik

  6. #6
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458
    Vi anlitade på mitt gamla jobb en gång en firma i Gamlestan (Göteborg) för svartkromatering. Tror dom hette något på ??? Galv???. Vet inte om dom finns kvar.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  7. #7
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 507
    Medlem#
    9481
    ska du ha 6 värt eller 3 värt gulkrom?

    hur stora/många delar gäller det?
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    186
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    ska du ha 6 värt eller 3 värt gulkrom?

    hur stora/många delar gäller det?
    Kunskapen kring 6 eller 3 värt har jag inte, förklara gärna skillnaden.

    Det är lite smågrejer det handlar om. Det jag kommer på nu på rak arm är detaljer kring spjällhuset. Bleck till gasvajer/oljerör, fjädern för att dra tillbaka spjället etc. Delarna är uppskattningsvis max 10cm, antagligen något mindre. Med några skruv inkluderade handlar det om ca 10-15 detaljer.
    Fredrik

  9. #9
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 507
    Medlem#
    9481
    6 värt krom är mycket intensivare gul än vad 3 värt är.
    Rostskyddsegenskaperna är ungefär dem samma.
    3 värt gulkrom är mindre skadligt för miljön och mindre giftigt, många håller på att byta över till 3värt, är väl egentligen baar volvobolagen som stretar emot de där...
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  10. #10
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 637
    6-värt krom har Erin Brockovich koll på...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    186
    Hur är jargongen kring dessa arbeten? Går det att hitta firmor som låter detaljer slinka med i något större bad tro? Eller vad kan man räkna med?
    Fredrik

  12. #12
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 637
    Jag kan ju inte svara för Göteborg, men i Askersund ligger det ett ställe som heter Galfa. Dom kan plocka med det mesta när dom ändå kör för kaffebröd...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  13. #13
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 507
    Medlem#
    9481
    vi har komplett ytbehandling med både vanlig blå och 3 värd gul på jobbet...

    Efter en del känningar på div ytbbolag så verkar det vara allmänt rätt fullt upp så det är inte bara sådär att kasta i, största problemet borde ju vara att hitta dina grejer ihop med en halv lastpall annat småpill efteråt.

    Kan nog tyvärr inte hjälpa dig då jag tror dina detaljer är försmå för att funka i våran ytb, inte så kul att stoppa i 15 grejer och få ut 3 i andra änden...
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    186
    Citat Ursprungligen postat av mågis
    Jag kan ju inte svara för Göteborg, men i Askersund ligger det ett ställe som heter Galfa. Dom kan plocka med det mesta när dom ändå kör för kaffebröd...
    Jag skall ringa till några ställen när jag har grejerna löst. Får man väl hoppas att någon är positiv till det hela.



    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    vi har komplett ytbehandling med både vanlig blå och 3 värd gul på jobbet...

    Efter en del känningar på div ytbbolag så verkar det vara allmänt rätt fullt upp så det är inte bara sådär att kasta i, största problemet borde ju vara att hitta dina grejer ihop med en halv lastpall annat småpill efteråt.

    Kan nog tyvärr inte hjälpa dig då jag tror dina detaljer är försmå för att funka i våran ytb, inte så kul att stoppa i 15 grejer och få ut 3 i andra änden...
    Tack ändå Pumba! Ibland glömmer man nästan hur stora dessa anläggningar kan vara.. Men som sagt, jag skall luska vidare.



    Just med tanke på att mina prylar är så små, hur fungerar det att bygga en egen anläggning? Har iaf sett folk som bygger egna anodiseringsbad. Men fungerar det bara att anodisera aluminium?
    Fredrik

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    1 572
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    vi har komplett ytbehandling med både vanlig blå och 3 värd gul på jobbet...
    blå??
    Är jag bakom flötet eller är det felskrivet?


    Pumba:
    Du som onekligen jobbar med saken kanske kan berätta mer om olika ytbehandlingar, hur det funkar, vilka material olika ytbehandlingar kan appliceras på och kanske skicka på ett par bilder som jämförelse mm....
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe@STCS
    Köp torktumlaren istället! Varför köpa en ful fälg bara för den är billig?

  16. #16
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 507
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av Rodder76
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    vi har komplett ytbehandling med både vanlig blå och 3 värd gul på jobbet...
    blå??
    Är jag bakom flötet eller är det felskrivet?


    Pumba:
    Du som onekligen jobbar med saken kanske kan berätta mer om olika ytbehandlingar, hur det funkar, vilka material olika ytbehandlingar kan appliceras på och kanske skicka på ett par bilder som jämförelse mm....
    "vanlig" elförsinkning kallas "blåkrom" den som man kanske i vardagligt tal skulle säga silver om kanske

    Jag jobbar bara lite på ytan med sånt där, finns oändligt med olika ytbehandlingar.
    De vi har på jobbet är 3 värd blå (vanlig) och 3 värd gul.


    Angående att göra en egen anläggning, tja våran är 30-40 meter lång, bildas div gaser, knallgas tex, man behöver ganska mycket kemikaler osv, så nej skulle jag nog säga på det, jag skulle inte vilja ha de prylar vi har där hemma, inte ens i garaget då det är dödskallar på både det ena och andra..

    De ytbehandlingar jag har kontakt med funkar bara på "vanligt" järn eller hur man ska kalla det, är ju en halv miljon olika beteckningar på nått man bara skulle benämna plåt...
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    1 572
    Tack för förklaringen va "blåkrom". Det ställe som jag o mina vänner använder frågar bara om man ska ha guld eller silver. Senast så upplyste de sock om att den nya gula inte var lika skarp i färgen som den gamla. Jag antar nu, efter att ha läst detta att de gått från 6värt till 3värt av miljöskäl.

    Själv är jag jäkligt nyfiken på allmänkunskap runt ytbehandling i allmänhet. Vad bestämmer vilken färg det blir, vilka färger är möjliga att få (svart?) och är det en varm eller kall process? Behöver material normaliseras efter? Om det är härdat material, görs härdning före eller efter. Ja... massor allmänkunskap för att få veta hur man kan leka med ytbehandling.
    Som många i bilhobbyn vet så är det detaljerna som gör skillanden, och just ytbehandling är fruktansvärt viktigt för att få detaljerna rätt.
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe@STCS
    Köp torktumlaren istället! Varför köpa en ful fälg bara för den är billig?

  18. #18
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 507
    Medlem#
    9481
    det är en kall process, "elkromatering" , först betar du grejerna i stark syra(tror jag) sen drar du ström genom vissa bad med vatten och metallkulor så olika kombinationer av vattenbad och metalkulor ger olika.

    Man härdar före, problemet är att man kan få vätesprödhet i grejerna, detta tar man bort genom att köra grejerna i ugn vid vissa temperaturer.

    Jur hårdare ju jäkligare är det.

    Svart är inte krom, det är oftast zinknikel eller zinkjärn, finns en del olika, men kan inte alltförmycket om dessa så är ute på ganska djupt vatten när jag pratar om dessa, finns även en mängd olika sätt att lacka grejer med.

    3värd krom går att få nästan samma gula som 6 värd, men det är en jäkla teknik, inga man lär sig över en vecka.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    1 572
    Tackar för ifyllnad.
    Det är alltså risken för vätesprödhet som gör att man ska kasta in grejjerna i ugnen. Det hade jag missat, men hört att det skulle göras.
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe@STCS
    Köp torktumlaren istället! Varför köpa en ful fälg bara för den är billig?

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    810

    Re: Gulkromatering

    Hej!

    Fredrik...hitta du nånsom kunde hjälpa dig med kromateringen?

    Jag är nämnligen i akut behov av detta nu, det hindrar mig i pearlprojektet


    Så om nån känner till någon som gulkromaterar helst i närheten av Varberg,Göteborg eller Halmstad så säg gärna till!
    Garaget.org
    900 T16-88 Projekttråd
    Pearlwhite og900 -84 Projekttråd

Liknande ämnen

  1. Gulkromatering av bromsskivor.
    Av SAABoholic i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-05-03, 22:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •