Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 63

Ämne: var kan jag hitta trimm-kammar till B202?

  1. #41
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2003
    Inlägg
    49

    omslipade kammaxlar

    Det som händer med omslipade kammaxlar är att bascirklen minskas till ca 32mm i stället för 34mm.Villket gör att tryckaren går fullt ut så det blir lite ventil slammer när den blir varm .detta är förklaringen mellan en omslipat och en kammaxel som är gjord på en råstomme .Effekt mässigt så skilljer det inget i mellan dom har kört över 10 000 mil nu med mina första kammaxlar utan problem.Skillnaden blir stor i mellan 3000-7000 varv om man har bra hårdvara+ rätt inställningar+ kunna ställa in overlappett rätt oxå.Där har ni faktum och inget bortförklarings tjafs om detta.

  2. #42
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrort!
    Inlägg
    1 918

    Re: omslipade kammaxlar

    Citat Ursprungligen postat av 2984
    Det som händer med omslipade kammaxlar är att bascirklen minskas till ca 32mm i stället för 34mm.Villket gör att tryckaren går fullt ut så det blir lite ventil slammer när den blir varm .detta är förklaringen mellan en omslipat och en kammaxel som är gjord på en råstomme .Effekt mässigt så skilljer det inget i mellan dom har kört över 10 000 mil nu med mina första kammaxlar utan problem.Skillnaden blir stor i mellan 3000-7000 varv om man har bra hårdvara+ rätt inställningar+ kunna ställa in overlappett rätt oxå.Där har ni faktum och inget bortförklarings tjafs om detta.


    Thats the fact... end of story!!!
    Reality beats fiction.
    Vardagsbil: BMW 120D M-Sport.
    Finbilar: Saab 9000 Aero . BMW M3 Kompressor.

  3. #43
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Gislaved
    Inlägg
    3 743
    Hej !

    Nu har ju "någon jäktat upp Mats" att ge sig i diskution.

    Av anledning att jag inte vill bli åsams med någon, blir det som sagt, end of storry.

    Ha D

    PS: Man skiter i att ställa in kammar då man har råämnes kammar, man skippar ju problem med tryckare som överexpanderar ( i princip går ju att fixa) och sen går ju att få råämneskammar till ombyggnad till mekaniska tryckare, vilkett är ju "lite" problematisk med att slippa om profiler från hydrauliska till mekaniska o bobeholla alla egenskaper som en råämnes kam erbjuder.
    Detta med att få bascyrkel till 32 ger ju 1mm i extra lyft, teoretisk dock

    End of storry, visst, det går ju bra det med, men ska ju hälst påpeka att det fins skilnader som inte går att bara förkasta, inte om man väljer ett vis omslipning, för att den når ju sina gränser. Vill man vidare? Då slutar ju storry inte här o inte på detta viset
    CD65R

  4. #44
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrort!
    Inlägg
    1 918
    Citat Ursprungligen postat av Presho
    Hej !

    Nu har ju "någon jäktat upp Mats" att ge sig i diskution.

    Av anledning att jag inte vill bli åsams med någon, blir det som sagt, end of storry.

    Ha D

    PS: Man skiter i att ställa in kammar då man har råämnes kammar, man skippar ju problem med tryckare som överexpanderar ( i princip går ju att fixa) och sen går ju att få råämneskammar till ombyggnad till mekaniska tryckare, vilkett är ju "lite" problematisk med att slippa om profiler från hydrauliska till mekaniska o bobeholla alla egenskaper som en råämnes kam erbjuder.
    Detta med att få bascyrkel till 32 ger ju 1mm i extra lyft, teoretisk dock

    End of storry, visst, det går ju bra det med, men ska ju hälst påpeka att det fins skilnader som inte går att bara förkasta, inte om man väljer ett vis omslipning, för att den når ju sina gränser. Vill man vidare? Då slutar ju storry inte här o inte på detta viset


    Det behöver inte sluta här Persho och man blir inte osams över ett forumpå internet..man ska ta vissa saker med glimten i ögat.

    har du något du vill säga eller en annan teori du tror på,skriv det då så får väl mats förklara sin..vem vet kanske kommer ni fram till samma sak...tycker bara de tär konstigt att Maptun börjat att sälja kammar som i stortsett är identiska med mats...och det skiljer TIO år imellan...mats började ta fram kamamr då...och anno 2004 börjar Maptun...och sen skriver ni att mats bara är en tangetbordstrimamre...det är bara sånt man retar sig på.

    mvh
    Reality beats fiction.
    Vardagsbil: BMW 120D M-Sport.
    Finbilar: Saab 9000 Aero . BMW M3 Kompressor.

  5. #45
    Grundladd grewens avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    478
    ok men va blir summan av kardemumman här nu då? ska ja ringa mats o säga att ja vill ha råämneskammar för d verkar ju vara bättre... vill försöka hålla trimminingen på en relativt seriös nivå. men va ska ja ha för duration o lyfthöjd då? om man ska lite "lagom" trim.... bara d går att varva ordentligt o gärna sen fila av dreven lite så att man kan ha ett par mm överlapp

    mvh
    99 -73 T16 Trollspeed 346 hk http://www.garaget.org/Grewen
    900 Cab Turbo S aut -91, 9000 Aero aut -98, 9000 CS 2.0T -98, 99 -79 T16

  6. #46
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrort!
    Inlägg
    1 918
    Citat Ursprungligen postat av grewen
    ok men va blir summan av kardemumman här nu då? ska ja ringa mats o säga att ja vill ha råämneskammar för d verkar ju vara bättre... vill försöka hålla trimminingen på en relativt seriös nivå. men va ska ja ha för duration o lyfthöjd då? om man ska lite "lagom" trim.... bara d går att varva ordentligt o gärna sen fila av dreven lite så att man kan ha ett par mm överlapp

    mvh

    GREWEN: ring Mats,prata med honom och kom fram till en lösning. han kommer att rekomenderar kamamr från rå ämne tror jag...men är inte så väldans insatt i kam världen. prata säg vad du ahr för modds osv osv..så löser ni något..vill du ha hans telenr,så är det bara att pm:a ..eller så sickar du pm till användare 2984 som skrev längre upp i tråden det är mats.

    mvh
    Reality beats fiction.
    Vardagsbil: BMW 120D M-Sport.
    Finbilar: Saab 9000 Aero . BMW M3 Kompressor.

  7. #47
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 819
    Citat Ursprungligen postat av grewen
    ok men va blir summan av kardemumman här nu då? ska ja ringa mats o säga att ja vill ha råämneskammar för d verkar ju vara bättre... vill försöka hålla trimminingen på en relativt seriös nivå. men va ska ja ha för duration o lyfthöjd då? om man ska lite "lagom" trim.... bara d går att varva ordentligt o gärna sen fila av dreven lite så att man kan ha ett par mm överlapp

    mvh
    Ring Mats, han kan de där, hade hade en profil där man hade kvar lågvarvsegenskaperna och det var den bästa med hydraliska tryckare.

    Jag själv hade tänkt att köpa omslipat till min topp för jag ska ändå byta till mekaniska tryckare sen.
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  8. #48
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    762
    Citat Ursprungligen postat av 900 Power
    Jag själv hade tänkt att köpa omslipat till min topp för jag ska ändå byta till mekaniska tryckare sen.
    Vilken tryckare satsar du på, Renult?

    Jag funderar på att göra dom i titan, vet dock inte om det blir för kraftigt slitage då titan inte är så hårt. Jag mätte på en orginal hydraulisk tryckare och den låg på 58 HRC att gämnföras med titan som ligger på ca 30-35 HRC. Dock är titan segt och kanske begränsar det slitaget. Troligen kommer tappen som trycker på ventilskaftet att stuka sig ganska snart men dom hade blivit lätta.

  9. #49
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 819
    Citat Ursprungligen postat av Qrille
    Citat Ursprungligen postat av 900 Power
    Jag själv hade tänkt att köpa omslipat till min topp för jag ska ändå byta till mekaniska tryckare sen.
    Vilken tryckare satsar du på, Renult?

    Jag funderar på att göra dom i titan, vet dock inte om det blir för kraftigt slitage då titan inte är så hårt. Jag mätte på en orginal hydraulisk tryckare och den låg på 58 HRC att gämnföras med titan som ligger på ca 30-35 HRC. Dock är titan segt och kanske begränsar det slitaget. Troligen kommer tappen som trycker på ventilskaftet att stuka sig ganska snart men dom hade blivit lätta.
    Det lutar åt Trollspeed, men jag ska kolla upp om en volvokille kunde fixa fram några billigare. Vad är det för mått på en Saab tryckare? orkar inte leta upp nån och mäta..

    Finns det någon Renullt som passar bolt on? vore ju himla mycket bättre.

    Jo, inte så kul om de skulle pajja, men oj va lätt det skulle varit.
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  10. #50
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    762
    [quote=900 Power]
    Citat Ursprungligen postat av Qrille
    Citat Ursprungligen postat av "900 Power":1q2er6rh
    Jag själv hade tänkt att köpa omslipat till min topp för jag ska ändå byta till mekaniska tryckare sen.
    Vilken tryckare satsar du på, Renult?

    Jag funderar på att göra dom i titan, vet dock inte om det blir för kraftigt slitage då titan inte är så hårt. Jag mätte på en orginal hydraulisk tryckare och den låg på 58 HRC att gämnföras med titan som ligger på ca 30-35 HRC. Dock är titan segt och kanske begränsar det slitaget. Troligen kommer tappen som trycker på ventilskaftet att stuka sig ganska snart men dom hade blivit lätta.
    Det lutar åt Trollspeed, men jag ska kolla upp om en volvokille kunde fixa fram några billigare. Vad är det för mått på en Saab tryckare? orkar inte leta upp nån och mäta..

    Finns det någon Renullt som passar bolt on? vore ju himla mycket bättre.

    Jo, inte så kul om de skulle pajja, men oj va lätt det skulle varit.[/quote:1q2er6rh]

    Trollspeed kör Renult, passar klockrent. Dock ligger prislappen på 455 kr/st. SAAB tryckare är dia 33 och volvos vitmotor mekaniska är dia 32.

    Pajja gör det nog inte, problemet är att man får ett hiskeligt ventilspel.

  11. #51
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 819
    [quote=Qrille]
    Citat Ursprungligen postat av 900 Power
    Citat Ursprungligen postat av Qrille
    Citat Ursprungligen postat av "900 Power":2f2xo0ap
    Jag själv hade tänkt att köpa omslipat till min topp för jag ska ändå byta till mekaniska tryckare sen.
    Vilken tryckare satsar du på, Renult?

    Jag funderar på att göra dom i titan, vet dock inte om det blir för kraftigt slitage då titan inte är så hårt. Jag mätte på en orginal hydraulisk tryckare och den låg på 58 HRC att gämnföras med titan som ligger på ca 30-35 HRC. Dock är titan segt och kanske begränsar det slitaget. Troligen kommer tappen som trycker på ventilskaftet att stuka sig ganska snart men dom hade blivit lätta.
    Det lutar åt Trollspeed, men jag ska kolla upp om en volvokille kunde fixa fram några billigare. Vad är det för mått på en Saab tryckare? orkar inte leta upp nån och mäta..

    Finns det någon Renullt som passar bolt on? vore ju himla mycket bättre.

    Jo, inte så kul om de skulle pajja, men oj va lätt det skulle varit.
    Trollspeed kör Renult, passar klockrent. Dock ligger prislappen på 455 kr/st. SAAB tryckare är dia 33 och volvos vitmotor mekaniska är dia 32.

    Pajja gör det nog inte, problemet är att man får ett hiskeligt ventilspel.[/quote:2f2xo0ap]

    Det va inte till vitmotor de tryckarna var till, men de hade 35mm diameter


    Vet du från vilken Renult de kommer ifrån? måste ju vara billigare att köpa en hel sån topp eller nått.
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  12. #52
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    762
    [quote=900 Power][quote=Qrille]
    Citat Ursprungligen postat av "900 Power":o9qf6fsw
    Citat Ursprungligen postat av Qrille
    Citat Ursprungligen postat av "900 Power":o9qf6fsw
    Jag själv hade tänkt att köpa omslipat till min topp för jag ska ändå byta till mekaniska tryckare sen.
    Vilken tryckare satsar du på, Renult?

    Jag funderar på att göra dom i titan, vet dock inte om det blir för kraftigt slitage då titan inte är så hårt. Jag mätte på en orginal hydraulisk tryckare och den låg på 58 HRC att gämnföras med titan som ligger på ca 30-35 HRC. Dock är titan segt och kanske begränsar det slitaget. Troligen kommer tappen som trycker på ventilskaftet att stuka sig ganska snart men dom hade blivit lätta.
    Det lutar åt Trollspeed, men jag ska kolla upp om en volvokille kunde fixa fram några billigare. Vad är det för mått på en Saab tryckare? orkar inte leta upp nån och mäta..

    Finns det någon Renullt som passar bolt on? vore ju himla mycket bättre.

    Jo, inte så kul om de skulle pajja, men oj va lätt det skulle varit.
    Trollspeed kör Renult, passar klockrent. Dock ligger prislappen på 455 kr/st. SAAB tryckare är dia 33 och volvos vitmotor mekaniska är dia 32.

    Pajja gör det nog inte, problemet är att man får ett hiskeligt ventilspel.[/quote:o9qf6fsw]

    Det va inte till vitmotor de tryckarna var till, men de hade 35mm diameter


    Vet du från vilken Renult de kommer ifrån? måste ju vara billigare att köpa en hel sån topp eller nått.[/quote:o9qf6fsw]

    Inte en aning.

  13. #53
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 819
    Men det borde gå att ta reda på.
    Det bör ju sitta på en 16v motor?

    Och nyare borde väl ha hydraliska.
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  14. #54
    Steg 1 NPs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 313
    Medlem#
    1887
    Med lite detektivarbete, och hjälpen Qrille har gett dig, så har du snart listat ut det 900 Power
    Pensionsfonden
    Saab 9-5 SC -06 / Saab 9-3T Cabriolet -99 / Porsche 997.1TT M6 / BMW 530d M -17 / BMW M135i -16

  15. #55
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 819
    Citat Ursprungligen postat av NP
    Med lite detektivarbete, och hjälpen Qrille har gett dig, så har du snart listat ut det 900 Power
    Va snäll du e, du vet säkert, kan ju PMa mej :P
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  16. #56
    Steg 1 NPs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 313
    Medlem#
    1887
    Citat Ursprungligen postat av 900 Power
    Citat Ursprungligen postat av NP
    Med lite detektivarbete, och hjälpen Qrille har gett dig, så har du snart listat ut det 900 Power
    Va snäll du e, du vet säkert, kan ju PMa mej :P
    Nej jag berättar inte vad jag vet.

    Orsaken är självklart inte att vara egoistisk.
    Det kommer sig av att jag personligen inte offrat XX antal timmar rotandes i kataloger och med telefonluren i handen.

    Utan det är någon annan som har gjort det, och jag har sedemera hört vad denna har kommit fram till.

    Då tycker jag att man får visa respekt för att man fått ta del av denna kunskap som vederbörande har som levebröd, och inte vind för våg sprida det vidare utan dennes godtyckande.

    Hoppas jag inte uppfattas som stygg, men detta håller jag på.
    Pensionsfonden
    Saab 9-5 SC -06 / Saab 9-3T Cabriolet -99 / Porsche 997.1TT M6 / BMW 530d M -17 / BMW M135i -16

  17. #57
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Gislaved
    Inlägg
    3 743
    Hej !

    Va inte nått i stilen att Mats inte kan detta med kammar. Vet att han gör det, är ju bara att då va det snack om omslippade, då va det bra att han skrev själv.
    Ville inte hjälpa till med missuppfattningar, så det va därför jag inte ville dras in i en diskution utan att personen ifråga inte är närvarande. Enkelt.

    Dut är som sagt att det funkar med oslipade, men önskemål och vrekligheten har öffta skilda sidor.
    Iom det är ju en B202 ifråga kan ju även här säga : Ring Mats

    Det fins ju gränser i B202ans grundmotor och dessa är ju i principen där omslipade kammar slutar göra efekttiskot.

    Ha D
    CD65R

  18. #58
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 819
    Citat Ursprungligen postat av NP
    Citat Ursprungligen postat av 900 Power
    Citat Ursprungligen postat av NP
    Med lite detektivarbete, och hjälpen Qrille har gett dig, så har du snart listat ut det 900 Power
    Va snäll du e, du vet säkert, kan ju PMa mej :P
    Nej jag berättar inte vad jag vet.

    Orsaken är självklart inte att vara egoistisk.
    Det kommer sig av att jag personligen inte offrat XX antal timmar rotandes i kataloger och med telefonluren i handen.

    Utan det är någon annan som har gjort det, och jag har sedemera hört vad denna har kommit fram till.

    Då tycker jag att man får visa respekt för att man fått ta del av denna kunskap som vederbörande har som levebröd, och inte vind för våg sprida det vidare utan dennes godtyckande.

    Hoppas jag inte uppfattas som stygg, men detta håller jag på.
    Okej det är lugnt, nu vet jag oxå Men jag sger de inte till nån. Va ju jobbigt att hitta

    Förstår dej till fullo.

    Nu ska jag åka till Renault återförsäljaren Kanske e billigare än Trollspeed nya annars blir det nått samtal till skroten
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  19. #59
    Steg 1 NPs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 313
    Medlem#
    1887
    [quote="900 Power"]
    Okej det är lugnt, nu vet jag oxå Men jag sger de inte till nån. Va ju jobbigt att hitta
    [quote]

    Om du klurar ut ett par lämpliga tryckare själv så skall du ju självklart inte skämmas för att berätta, om du så vill. (Såå där superlurigt är det ju inte att hitta det man vill ha. Allt handlar ju om research.)

    Ring Renault imorgon och återkom gärna med svaret
    Pensionsfonden
    Saab 9-5 SC -06 / Saab 9-3T Cabriolet -99 / Porsche 997.1TT M6 / BMW 530d M -17 / BMW M135i -16

  20. #60
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skene, Västragötaland
    Inlägg
    1 183
    Citat Ursprungligen postat av PhiLLe
    Citat Ursprungligen postat av Presho
    Hej !

    Nu har ju "någon jäktat upp Mats" att ge sig i diskution.

    Av anledning att jag inte vill bli åsams med någon, blir det som sagt, end of storry.

    Ha D

    PS: Man skiter i att ställa in kammar då man har råämnes kammar, man skippar ju problem med tryckare som överexpanderar ( i princip går ju att fixa) och sen går ju att få råämneskammar till ombyggnad till mekaniska tryckare, vilkett är ju "lite" problematisk med att slippa om profiler från hydrauliska till mekaniska o bobeholla alla egenskaper som en råämnes kam erbjuder.
    Detta med att få bascyrkel till 32 ger ju 1mm i extra lyft, teoretisk dock

    End of storry, visst, det går ju bra det med, men ska ju hälst påpeka att det fins skilnader som inte går att bara förkasta, inte om man väljer ett vis omslipning, för att den når ju sina gränser. Vill man vidare? Då slutar ju storry inte här o inte på detta viset


    Det behöver inte sluta här Persho och man blir inte osams över ett forumpå internet..man ska ta vissa saker med glimten i ögat.

    har du något du vill säga eller en annan teori du tror på,skriv det då så får väl mats förklara sin..vem vet kanske kommer ni fram till samma sak...tycker bara de tär konstigt att Maptun börjat att sälja kammar som i stortsett är identiska med mats...och det skiljer TIO år imellan...mats började ta fram kamamr då...och anno 2004 börjar Maptun...och sen skriver ni att mats bara är en tangetbordstrimamre...det är bara sånt man retar sig på.

    mvh
    Kanske ett helt meningslöst inlägg från min sida, men skita samma

    Jag har köpte kammar av Maptun som var inköpta från av Mats för rätt många år sedan. Om inte jag är helt fel underrättad så är det en Herr Hedlund som fixar till Mats kammar. (Det var vad jag fick vet av Mats själv via tel. samtal)Absolut inget fel med det!

    Jag har full förståelse varför det inte för än nu börjar marknadsföras vassare kammar. Fler människor vill lägga ner stora pengar och mycket tid och dessutom inte räds för att lyfta på ventilkåpan.

    För 5 år sedan så var det värsta grejen att åka med 270 hk å 400nm
    i motorn, i dag lyfter man inte påögonbrynet för dessa effektsiffror.

    Fler och fler vill kliva över 350-400 hk sträcket och för det bör man använda vassare grejor än originalet.

    Så detta märkliga med att Maptun inte har börjat sälja vassare kammar förän nu, det är så märkvärdig och konstigt att man nästan tuppar av

    Mvh Martin, långvarig Maptun missbrukare
    Individuellt 321hk/463NM
    http://www.garaget.org/?car=73793 Uppdaterad 090723

Liknande ämnen

  1. Ställbara kamdrev till b202-kammar?
    Av Davvva i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-11-21, 16:17
  2. B202 kammar
    Av Hytin i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-05-30, 16:46
  3. trimm kammar vad gäller
    Av henrik99 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2007-01-22, 22:08
  4. Vassare kammar osv. till b202 turbo
    Av T16 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-11-18, 12:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •