Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Beöver hjälp fort tacksam för svar!

  1. #1

    Beöver hjälp fort tacksam för svar!

    Hallå! Jag ska åka och kolla på min förstabil på fredag! det är en saab 9-3 aero -01 som har gått ca 17 mil.
    Killen jag pratat med har nämnt 2 saker som jag undrar lite över!

    Den första saken var att inte spolarvätskan funkar till bakrutan, vad kan detta bero på och hur löser man de?

    Den andra saken var att CE började lysa när han hade satt på öppetfilter och dump. Men han ska ha byt till orginal direkt efter igen. Men vad kan detta vara för orsak?

    Eftersom att fredan närmar sig skulle de va snällt om någon skulle vilja ta sig tid att hjälpa mig! skulle va skönt att veta vad orsakerna skulle kunna va och hur mycket de skulle kunna kosta! Han vill ha 65:- för bilen är det värt?

  2. #2
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Rubriken!!!
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Vettet (Helsingborg)
    Inlägg
    2 121
    Medlem#
    6101
    Spolarvätskan brukar bero på en liten ventil som sitter efter pumpmotorn direkt på slangen. Kostar säkert inte många tior (andra får fylla på med art#).
    Första gången jag har hört talas om att CE tänts pgr av ett öppet filter, men däremot har jag hör talas om att LMM har bränt sönder på grund av inpregneringsoljan till filtret då man slaskat på för mycket olja. Oljedimman har fastnat i tråden som då bränt av. Dock har jag bara hört talas om detta på T8.

    Min svåger bytte in sin Aero 02:a med c:a 14K på mätaren för 55K:- , så det finns nog utrymme för lite prut.

    Ps:
    Ändra topicen så det är rätt personer som intresserar sig för tråden Dessutom ligger den kanske lite felplacerad. "Verkstäder, Försäkringar och Köpråd" hade passat bättre.
    Målet med resan är just.....Resan
    9³SC M-08. Gamla bilen http://www.garaget.org/?car=17692

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873
    Flyttar till just "Verkstäder, Försäkringar och Köpråd".
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    541
    Jag skulle också gissa på en backventil till spolaren bak. Isåfall enkelt att fixa. CE beror kanske på en felaktig dump?

    Annars skulle jag nog inte tveka att betala 65 kronor för en bil som gått 17 mil. I värsta fall så har man förlorat en dagens lunch.
    Om vi talar om 65000 kronor och 17000 mil så blir det lite lurigare. Då beror det väldigt mycket på skick och utrustning. Borde gå att pruta en aning åtminstone. Glöm inte att kolla försäkringskostnad etc om det är första bilen, så att inte den delen svider mer än önskvärt.

    Sist, men inte minst, fixa gärna rubriken som RZ påpekade. Den säger ju faktiskt ingenting om vad du vill ha hjälp med. Rubriken ska dra läsare, inte skrämma bort dem.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2004
    Inlägg
    363
    Skriv gärna hur långt den gått! 17mil kan ju vara 17mil, 1700 mil, 17000mil? Nu är väl sannolikheten störst att den gått 17000mil men man vet aldrig.

    För det första, öppet filter går bort. För mig iaf då jag läst igenom de flesta tester och fått uppfattningen om att gör man det inte ORDENTLIGT (via inloppsslangar osv) så får du varmare och sämre luft = sämre effekt. Jag kör på ett insatsfilter istället, iofs inte heller helt optimalt med en LMM som är känslig men det får man ta.

    Dumpen går också bort för mig då jag också kikat på tester och kommentarer på detta forum = dump för t7 motorer är inte bra även om det finns "specialgjorda" till t7.

    Om han nu satt tillbaka orginal så ser jag väl ingen anledning att nämna till dig att CE lyste då han hade sakerna på? Varför gör man så om allt är ok igen efter "test", ta en nogrannare koll under huven och lyssna. Kör bilen en stund och ge fullt lite här och där när du kör. Börjar den lysa igen så bör du passa dig.

    Priset? då jag precis köpt en 9-3 -01 aero med 8800mil på mätaren så tycker jag det var lite högt. Min var helt orginal i kanonskick, dvs. inga repor, fullservad, bra däck osv. Gav 73000 för den (privat). Då fick jag även blockets försäkring på köpet samt skatten betald

Liknande ämnen

  1. hjälp med saab 95 aero -02? tacksam för snabba svar.
    Av Bohlin i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-01-22, 21:22
  2. Passar dom här fälgarna? tacksam för svar!
    Av Eriksson866 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-07-17, 22:06
  3. Låg oljenivå??!! Kan nåt ha hänt?? Tacksam för snabba svar!!
    Av wolfpack i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-06-16, 13:12
  4. AC-rem?! Tacksam för snabbt svar
    Av WELiN i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-01-28, 03:38
  5. Kolasås i oljeröret!!!! Tacksam för snabbt svar
    Av Zab i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-02-17, 08:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •