Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Försöka få på en korttopp eller porta en långis?

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    572

    Försöka få på en korttopp eller porta en långis?

    Hejsan.

    Går i tankarna om att försöka få på en korttopp på min 9000 -93a.
    Den är lite trimmad nu ca 370hk och mer där till skall i till våren. Etanol och ska försöka landa på 420hk.

    Men redan nu så har jag ju turbosurge. Antar att det är för att toppen flödar för dåligt?

    Så min fundering är då om man skall försöka sätta dit en korttopp eller om det är smartare att köpa en långis billigt och be nån porta den?

    Tips och ideer
    9000 Aero -93 350hk
    900 2.3T "Lila" 470hk Projekttråd!

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 433
    Du kan lätt utgå att kortopp är bättre som standard än långtopp och håller bättre pga sin konstruktion. Långtopp har en knöl i varje förbränningskammaren och värme samt tryck gör att samandragningar blir osymmetriska och vill gärna spricka vid knölen dvs mellan insug och avgas ventilerna ENDAST där var knölen finns och inte mellan samma ventiler på andra sidan i samma kammaren.!!
    De är ingen fel på knölar med dom ska ju finnas 2 eller ändå bättre 4 i kammaren och inte bara en(1). Har två st. lång toppar som är spruckna. Satsa på kortopp i försthand trots dom modifieringar som du måste göra för att passa långblock. E85 och din trimning klarar den som standar skulle jag tro.

    Med vänlig hälsning
    George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    572
    Tror det får bli så att jag skaffar en korttopp. Får höra med någon om dom kan modifiera den så den passar rakt på min bil bara. Är inte så händig med svets själv. Särskilt inte när det gäller alu :P

    Tack för svaret
    Senast redigerat av Moderator den 2022-08-08 klockan 19:52. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    9000 Aero -93 350hk
    900 2.3T "Lila" 470hk Projekttråd!

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 506
    Det är väl transkåpan som ska moddas,enklare än att moda toppen(?)

    /M
    Akta skinnet!

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 433
    Själv har jag moddat kåpan som du sa men även toppen.

    PS! alla sätt är bra bara om de fungerar.

    Med vänlig hälsning
    George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 782
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

Liknande ämnen

  1. Byta försäkring eller ska jag försöka få ner priset?
    Av visslaren i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2013-05-21, 15:15
  2. Svar: 24
    Senaste inlägg: 2011-07-17, 10:54
  3. Porta T25, eller?
    Av Mitsu Bitchie TD-007 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-11-30, 14:52
  4. När larmar oljetryckskontakten? B234 Långmotor
    Av jonTe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2006-08-31, 23:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •