Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Någon som löst Loudness problemt i 93 SS?

  1. #1
    Steg 1 MicEEs avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 980
    Medlem#
    7042

    Någon som löst Loudness problemt i 93 SS?

    hejsan alla saabar
    jag har ägnat helgen åt att montera en kicker 10" bas och uppgraderat alla högtalare runtom i bilen MEN så kommer denna j***r auto-loudness funktionen och förstör mitt ljud. när man spelar lågt blir det en sån jävla bas att det är allt man hör och när man höjer så märks det knappt att den är kvar. är ju inte bara volymen på basen utan även hur djupt den skall spela som ändras med volymen.

    finns det någon lösning på detta? går det att programmera eller hur skall jag göra? om detta inte funkar tar jag o köper mig en 9-5 annars.....
    9-5 Aero SC 2005 - 9-5 Vector SC 2.3t 2004 - 9-3 SC Aero 2.0T 2009

    http://www.garaget.org/MicEE (NR:7042)

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Falun
    Inlägg
    440
    Jag stör mig också på det, mycket irriterande! Löste det genom att koppla in basremoten som följde med mitt steg och sätta den fram under förarstolen så kan man ändra volymen på den lite separat, bra också då iaf jag inte vill ha lika mycket bas när jag lyssnar på rock som när jag lyssnar på techno och hiphop. Har också märkt att stereon automatiskt höjer basen ju fortare man åker, även fast jag har stängt av hastighetsberoende volym!! Skulle vara grymt nice att få programera stereon som man vill med frekvensdelning, EQ och loudness. Men man åker väl på att byta ut HUn då...

  3. #3
    Steg 1 MicEEs avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 980
    Medlem#
    7042
    just det glömde skriva att jag löste problemt själv. var bara att programmera om huvudenheten så löste det sig. så nu är jag helt utan loudness = helt otroligt bra!
    9-5 Aero SC 2005 - 9-5 Vector SC 2.3t 2004 - 9-3 SC Aero 2.0T 2009

    http://www.garaget.org/MicEE (NR:7042)

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    289
    Citat Ursprungligen postat av MicEE
    var bara att programmera om huvudenheten så löste det sig.
    Kan du ge lite detaljer?

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    31
    Ja hur får man bort auto loudness, snälla berätta!

    //Marcus
    9-3 SC -07 C2H5OH-POWER

  6. #6
    Steg 1 MicEEs avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 980
    Medlem#
    7042
    Citat Ursprungligen postat av mostling
    Citat Ursprungligen postat av MicEE
    var bara att programmera om huvudenheten så löste det sig.
    Kan du ge lite detaljer?

    jo eftersom att jag jobbar som mek på saab i halmstad så provade jag att sps dvs programmera om alla enheter och styrboxar i bilen med nyare/bättre program( bara för skojs skull liksom...) och det visade sig att genom att uppdatera drivrutinerna i bilen så försvann problemt. när jag sedan ringde etac(saab support) och pratade med dom om detta så sade dom att det inte skulle gå så jag kan ju inte garantera att det fungerar på allamen det funkade kalas på min iaf. bara att åka in till saab och be dom uppdatera programmet i stereon.
    så lätt var det.

    p.s det är altså fortfarande origianl program bara en nyare version..
    9-5 Aero SC 2005 - 9-5 Vector SC 2.3t 2004 - 9-3 SC Aero 2.0T 2009

    http://www.garaget.org/MicEE (NR:7042)

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    31
    Aha, men har de tagit bort funktionen i den nya utgåvan eller är den kvar och funkar bättre? Vet du när den nya programvaruversionen släpptes?
    9-3 SC -07 C2H5OH-POWER

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Falun
    Inlägg
    440
    Bra! Äntligen har jag en anledning att få in ny programvara i stereon! Var in på Saab förut och ville ha (mest för att se skillnaden och kanske råda bot på loudnessen) men dom sa då att så länge man inte vet att det blir bättre så gör dom inget åt det. Men nu ska dom då få göra en programmering på måndag, hoppas att det fungerar.

  9. #9
    Steg 1 MicEEs avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 980
    Medlem#
    7042
    Citat Ursprungligen postat av ChriZtoffer
    Bra! Äntligen har jag en anledning att få in ny programvara i stereon! Var in på Saab förut och ville ha (mest för att se skillnaden och kanske råda bot på loudnessen) men dom sa då att så länge man inte vet att det blir bättre så gör dom inget åt det. Men nu ska dom då få göra en programmering på måndag, hoppas att det fungerar.

    ja hoppas att det fungerar för dig okså.

    lycka till..
    9-5 Aero SC 2005 - 9-5 Vector SC 2.3t 2004 - 9-3 SC Aero 2.0T 2009

    http://www.garaget.org/MicEE (NR:7042)

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Falun
    Inlägg
    440
    Hmm, nu blev jag fundersam. Var in hos min lokala Saabhandlare igår (Carlia bil, Falun) och frågade tidsåtgång samt pris på att uppdatera mjukvaran i min huvudenhet, men killen bakom kassan stod bara och såg ut som ett fån och svarade mig att det nog inte gick att göra. Men efter lite prat så gick han iaf och pratade med en av verkstadskillarna som gav honom svaret att det inte går att byta mjukvaran i den stereon jag har. :S Skulle tydligen bara gå i dom nyare GM huvudenheterna. Nåt förslag på vad jag ska göra, kanske kan övertala dom? :P Vore ju kul att få prova på en annan mjukvara...

  11. #11
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458
    Eftersom MicEE verkar ha en 2003 så är det ju definitivt inte den nya GM-stereon i den.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Falun
    Inlägg
    440
    Nej det var min tanke också, och han verkar ju ha lyckats byta mjukvaran i den. Dom på Saab här i Falun kanske hade fullt upp och inte ville ha nå mera jobb nu... :P Aja får åka in sen igen, eller kanske ta det i samband mer servicen då.

  13. #13
    Steg 1 MicEEs avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 980
    Medlem#
    7042
    Citat Ursprungligen postat av ChriZtoffer
    Nej det var min tanke också, och han verkar ju ha lyckats byta mjukvaran i den. Dom på Saab här i Falun kanske hade fullt upp och inte ville ha nå mera jobb nu... :P Aja får åka in sen igen, eller kanske ta det i samband mer servicen då.

    nej jag har inte den "nya" stereon utan den gamla vanliga(tråkiga). detta går att uppgradera men kanske inget som "vanlig" mekaniker/anställd vet om eftersom att detta sällan utförs i reparationssyfte utan detta är om någon provat och lattjat lite själv som jag gjorde med min ocg upptäkte detta av en slump.
    ta det i samband med service så kan mekanikern sitta o pilla med det en stund.
    9-5 Aero SC 2005 - 9-5 Vector SC 2.3t 2004 - 9-3 SC Aero 2.0T 2009

    http://www.garaget.org/MicEE (NR:7042)

Liknande ämnen

  1. *LÖST* Någon som vet en billig/ bra verkstad?
    Av r2d2 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-12-25, 03:48
  2. Någon som vet lite om diodrar? *Löst*
    Av Jonas_latt i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-10-19, 22:47
  3. loudness och baslåda 9-3 sc
    Av WmB i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-05-02, 15:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •