Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Svajigt över 3000 rpm NG 900 * LÖST*

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Trångsund Sthlm.
    Inlägg
    63

    Svajigt över 3000 rpm NG 900 * LÖST*

    Hoppas någon kan hjälpa mig, som kanske haft samma problem.

    Så fort varvet går över 3000 börjar laddet svaja och någon gång om jag trampar fullt har den motorn gjort ett ordenligt ryck som om den dött men hoppat igång igen.
    Spelar ingen roll om jag gasar upp på trean eller ligger med noll ladd på femman och lägger på lite ladd ( säg 0,3 bar), samma fenomen om varvet är över 3000.
    För övrigt går bilen mycket bra.

    Provat / bytt inom närmsta halvåret: DI, Bensinpump, filter, provtryckt hela systemet, magnetventil.

    Hade jag haft hår hade jag rivit sönder det vid det här laget så kom gärna med kvalificerade gissningar om ni inte känner igen problemet.

    Tack på förhand/Per
    Fyrabarnspappa, 3 söner o 1 SAAB
    900 ng-96 SQR ST-4 *Såld*
    9-5 kombi 2,3 t -05

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Knislinge
    Inlägg
    528
    Man brukar nog säga stift, di, mv men jag hade samma problem precis innan turbon tackade för sig. Hade även liknande problem vid läckage på trycksidan men det hade du väl kollat.

    //Spets
    900SET -94 (Gammal och rostig men den är min) Nordic St 3....tills vidare
    9-5 2.3t -02 Vector

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Märsta
    Inlägg
    149
    Samma symptom som jag hade när magnetventilen var dålig! Mät resistansen mellan ytterstiften och mittenstiftet i kontakten (på ventilen), ska vara ca. 3 ohm. Mellan ytterstiften ska det vara ca. 6 ohm.

    Du kan även kolla drivstegen till MV genom att mäta mellan sidostiften i kontakten på sladden till MV och jord på t.ex. motorn. Där ska det inte vara kontakt, dvs. det ska vara oändlig resistans.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    230
    Exakt samma problem som jag hade tills jag bytte turbo. Berodde på kärvande wastegate.
    SAAB 9000 A50 2,0t -98

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Trångsund Sthlm.
    Inlägg
    63
    Hej, tack för svaren. Wastegaten har jag kollat redan, löper fint och klockan håller trycket.
    Kollade idag och såg att jag fått felkod 7 adaptionsfel vilket som innebär för snål blandning ( enl. Dr. Boost här på forumet) vilket kan stämma eftersom bilen dragit mindre på senare tid.
    Frågan är hur jag tar detta vidare, b-pumpen och filter byttes i våras.
    Var kan man mäta bränsletryck och hur högt ska det vara?
    Kan man kolla btr:n på något klurit sätt?

    Tacksam för ideér / Per
    Fyrabarnspappa, 3 söner o 1 SAAB
    900 ng-96 SQR ST-4 *Såld*
    9-5 kombi 2,3 t -05

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    230
    Citat Ursprungligen postat av schnyggwe
    Hej, tack för svaren. Wastegaten har jag kollat redan, löper fint och klockan håller trycket.
    Kollade idag och såg att jag fått felkod 7 adaptionsfel vilket som innebär för snål blandning ( enl. Dr. Boost här på forumet) vilket kan stämma eftersom bilen dragit mindre på senare tid.
    Frågan är hur jag tar detta vidare, b-pumpen och filter byttes i våras.
    Var kan man mäta bränsletryck och hur högt ska det vara?
    Kan man kolla btr:n på något klurit sätt?

    Tacksam för ideér / Per
    Även min wastegate löpte hur fint som helst när den var kall och jag testade med en annan tryckklocka men det hjälpte inte heller. Det var först när turbon blev varm som det började kärva, kanske p.g.a. invändig spricka? Jag kunde inte se nån iallafall.
    SAAB 9000 A50 2,0t -98

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    282
    Citat Ursprungligen postat av schnyggwe
    Var kan man mäta bränsletryck och hur högt ska det vara?
    Kan man kolla btr:n på något klurit sätt?

    Tacksam för ideér / Per
    Bränsletrycket kan du antingen mäta manuellt med en mätare som du kopplar till returslangen på fuelrailen.

    Eller så kan man bygla över ström i säkringshållaren från tex bromsljus till soppapumpen och därefter mäta hur mycket pumpen orkar flöda på 1 min. Det finns en tråd på detta forum med en guide på hur man gör just detta men den hittar jag inte..

    Men att den går snålt tror jag mer beror på tändstiften eller lamdasonden eller avluftningsventilen till kolkanistern. Denna sitter på höger fjäderben i fram. Testa att rycka ur kontakten till denna och provkör utan. Jag hade exakt samma fel som du och då var det denna ventil som var trasig.

    /Eric.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Nybro
    Inlägg
    198
    Citat Ursprungligen postat av Dahlhjelm

    Men att den går snålt tror jag mer beror på tändstiften eller lamdasonden eller avluftningsventilen till kolkanistern. Denna sitter på höger fjäderben i fram. Testa att rycka ur kontakten till denna och provkör utan. Jag hade exakt samma fel som du och då var det denna ventil som var trasig.

    /Eric.
    Hejsan!

    Gäller samma på og9-3 ?
    Isf du råkar inte ha någon bild på vart den sitter?
    Har nämligen själv lite problem med svaj och så har jag nyligen haft bilen inne för fjäderbens byte

    // ShaddeN
    Kör: 9-3 Turbo

    Min bil @ garaget.org

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Trångsund Sthlm.
    Inlägg
    63
    Tack Dahlhjelm, men avluftningsventilen är bytt i somras och funkar. Ska kolla bränsletrycket och lambdasonden som min programleverantör trodde också. Kan också vara läckage före lambdan så den blir lurad, ska också kollas.
    Magnetventilen får väl kollas ännu en gång då 'rå.
    Wastegaten kan man ju ta en titt på i varmt läge.
    Mycket ska kollas innan händerna trillar av. voj, voj
    Om/när jag hittar nåt meddelar jag.

    MVH /Per
    Fyrabarnspappa, 3 söner o 1 SAAB
    900 ng-96 SQR ST-4 *Såld*
    9-5 kombi 2,3 t -05

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Trångsund Sthlm.
    Inlägg
    63
    Hittade felet! Hurra, bilen går som aldrig förr. Efter att ha kollat allt (nästan) ovannämnda tänkta jag kolla lambdan, ryckte isär kontakten och mätte lite och kollade ansl.stiften. Tyckte allt såg bra ut och satte ihop. Allt detta med motorn igång! Fick CE och körde hem lite halvdeppig. Dagen efter testade jag och dra ut på växlarna igen och bilen gick som aldrig förr, vågade inte släcka CE-lampan på 2 dar. Men gjorde det idag och allt är helt perfekt. Måste ha varit nåt glapp.
    Eller finns det nån annan förklaring?
    Jag är iallafall toklycklig nu.
    Men det kommer säkert andra saker som strular, det får man räkna med när man kör uppgraderat på en gammal bil.

    Hadetbraochkörförsiktigt.
    Gör inte som jag gjorde, tittade för mycket på tryckmätaren igår på Nynäsvägen. Radarpolisen stod och sköt på bron vid Länna när jag passerade ( 170 ) tror dock han missade mig för inga blåljus i returflukten.
    Eller kommer det på posten månne?

    Nä nu har jag skrivit alldeles för mycke / Tjing Per
    Fyrabarnspappa, 3 söner o 1 SAAB
    900 ng-96 SQR ST-4 *Såld*
    9-5 kombi 2,3 t -05

Liknande ämnen

  1. svajigt laddtryck!
    Av rickard1987 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-06-05, 23:15
  2. [LÖST] Motorproblem vid runt 3000 varv. OG9-3 T5/B204
    Av Berner i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-10-08, 18:25
  3. Svajigt laddtryck 9-3 -02
    Av Epitaph i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-03-05, 14:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •