Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: TD04 på T16? Hjälp

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    443

    TD04 på T16? Hjälp

    Tjena
    Har en TD04 liggandes som jag funderar på att sätta på min T16.
    Men har ju sett att "utblåset" till IC:n blir neråt iställer för uppåt som orginal. Så jag undrar lite hur ni har löst det på era bilar?
    Ni kan lägga in bilder och förklaringar här i tråden eller maila mig!
    Mail: kungenavis@hotmail.com

    tack på förhand
    Mvh Philip
    Lampan!
    Bilen på Garaget: www.garaget.org/Lampan

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Borås.
    Inlägg
    2 696
    Det går inte att vrida kompressorhuset?
    #5607 | 9-3ss 2.0t 2008

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    443
    det går kanske men jag hade isär turbon igår och det finns ju en liten pig som ska in i ett hål för att man ska få turbon rätt, det är i så fall om mab tar bort den?!
    Lampan!
    Bilen på Garaget: www.garaget.org/Lampan

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    731
    Den lilla styrningen kan du dra loss med en tång. Den har du ingen nytta av ändå.
    Däremot så behöver du fästa wastegate-klockan på ett annat sätt. Den sitter ju normalt på kompressorhuset.
    Börja med o vrida den som du vill ha den. Eventuellt kan du använda ena skruvhålet att fästa wg-klockan i.
    Hoppas du e med på hur jag menar?
    "Nä det är inte jag som är Djävulen...
    Jag är hans onda tvillingbror."
    900ng med rasad motor, bra anledning till att köpa en 900og. Äntligen!

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    279
    Du får helt enkelt vrida kompressorhuset!
    När du delat turbon ser du en styrpinne. Slipa ner den jämt och fint!
    Sedan vrider du kompressordelen till önskat läge..
    Att bygga nytt WG fäste verkar vara indivuellt konstigt nog
    Jag har inte behövt att göra detta och vet flera som inte behövt gjort det heller! Hoppas du har fått lite med kött på vaderna


    Mvh

  6. #6
    Steg 3 jonkas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    3 145
    Jag misstänker att du inte tänker köra original-intercooler på bilen (åtminstone inte senare)? Då är det inte helt fel att kompressorutloppet mynnar neråt, eftersom det är ganska smidigt att dra ut ett rör åt höger sida av bilen, bakom kylaren till en intercooler. Du slipper då göra om fästet till tryckklockan.

    Behöver du ha ut anslutningen åt vänster så länge skulle jag mecka ihop det med kortradieslangar/rör tills vidare.
    Jonathan Nilsson STCS#4021
    Saab 90RWD Projekttråden | Saab 90 RWD på garaget.org
    Alfa Romeo 2000 GTV Bertone 1973

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    443
    just nu siktar jag på att besikta den utan IC (motor från 900s) men så fort den är besiktad så ska ny turbo ohc ic på plats
    Men bra då vet jag iallafall att man kan vrida den om det skulle bli aktuellt. Men får se sen vad som blir lättast när man har fått tag på en IC.

    mvh Philip
    Lampan!
    Bilen på Garaget: www.garaget.org/Lampan

Liknande ämnen

  1. Ang byte från TD04 till t25 i ng900 HJÄLP!
    Av NIKKELICIOUS i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-08-01, 16:14
  2. Från Td04-15 til TD04-18T på 9-5 aero Steg 3
    Av LaBr_dk i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-08-31, 19:48
  3. Td04 15T ..Hjälp vet ej vad som vad!!!
    Av grappen86 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-03-25, 17:52
  4. Oljerör från 9000 TD04 till OG9-5 TD04
    Av Larzzon i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2005-01-29, 16:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •