Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: kylvätska blå eller röd???

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    örebro
    Inlägg
    45

    kylvätska blå eller röd???

    Jag byte kylvätska idag i min 9-5 -03 och jag hade bara den blåa hemma och inget var öppet för att köpa den röda men måste jag byta till den röda nu
    För jag spola ur hela systemet innan jag fyllde på med ny kylarvätska.

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Karlsborg
    Inlägg
    680
    Medlem#
    6934
    Är ingen expert men jag ser inget måste i att du behöver byta.

    Dem har väl olika entalpivärden och glykolen har ju lite rostskyddande egenskaper..........
    Lite OT men jag kör enbart med vatten i min

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Vettet (Helsingborg)
    Inlägg
    2 100
    Medlem#
    6101
    Jag har "hört" att det finns lite olika kylvätskor, varav några longlife, därav några av dessa ska vara anpassade för motorer med mycket aluminium.

    Kan någon bekräfta/dementera detta?

    Det jag är 99,9% säker på är att det finns typer man ABSOLUT inte ska blanda med varandra.
    Målet med resan är just.....Resan
    9³SC M-08. Gamla bilen http://www.garaget.org/?car=17692

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 724
    Medlem#
    10798

    Re: kylvätska

    Citat Ursprungligen postat av spawn81
    Jag byte kylvätska idag i min 9-5 -03 och jag hade bara den blåa hemma och inget var öppet för att köpa den röda men måste jag byta till den röda nu
    För jag spola ur hela systemet innan jag fyllde på med ny kylarvätska.
    Varför bytte du kylvätska? Den röda, eller snarare orange-färgade är av longlife typ och behöver inte bytas.

    Har man en gång slagit i den blågröna glykolen så har man förstört longlife egenskaperna hos den orange-färgade och man blir då tvungen att byta kylarvätska precis som på äldre modeller.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    örebro
    Inlägg
    45

    Re: kylvätska

    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan
    Citat Ursprungligen postat av spawn81
    Jag byte kylvätska idag i min 9-5 -03 och jag hade bara den blåa hemma och inget var öppet för att köpa den röda men måste jag byta till den röda nu
    För jag spola ur hela systemet innan jag fyllde på med ny kylarvätska.
    Varför bytte du kylvätska? Den röda, eller snarare orange-färgade är av longlife typ och behöver inte bytas.

    Har man en gång slagit i den blågröna glykolen så har man förstört longlife egenskaperna hos den orange-färgade och man blir då tvungen att byta kylarvätska precis som på äldre modeller.
    begrund av jag hade fått ett rejält turbo ras och sen att den blå rök som en tok efter turbo bytet så kolla jag kylvätskan och den såg inte vacker ut var brun såg ju inte botten på kylvätske behållaren.
    Men tyckte att verkstan borde ha sett det men icke så jag byte den och vips så har bilen slutat blå ryka.

    Men om den enda skillnaden är att man måste byta kylvätskan oftare så kan jag leva med det

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 724
    Medlem#
    10798

    Re: kylvätska

    Citat Ursprungligen postat av spawn81
    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan
    Citat Ursprungligen postat av spawn81
    Jag byte kylvätska idag i min 9-5 -03 och jag hade bara den blåa hemma och inget var öppet för att köpa den röda men måste jag byta till den röda nu
    För jag spola ur hela systemet innan jag fyllde på med ny kylarvätska.
    Varför bytte du kylvätska? Den röda, eller snarare orange-färgade är av longlife typ och behöver inte bytas.

    Har man en gång slagit i den blågröna glykolen så har man förstört longlife egenskaperna hos den orange-färgade och man blir då tvungen att byta kylarvätska precis som på äldre modeller.
    begrund av jag hade fått ett rejält turbo ras och sen att den blå rök som en tok efter turbo bytet så kolla jag kylvätskan och den såg inte vacker ut var brun såg ju inte botten på kylvätske behållaren.
    Men tyckte att verkstan borde ha sett det men icke så jag byte den och vips så har bilen slutat blå ryka.

    Men om den enda skillnaden är att man måste byta kylvätskan oftare så kan jag leva med det
    Att bilen slutade ryka blått har inget med bytet av kylarvätska att göra. Pga olja i avgassystemet och eventuellt oljespill på turbon i samband med bytet är det vanligt att det blåryker ett tag efter bytet.

    Att det blir lite rost i kylarvätskan är normalt, detta gör den grumlig.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    örebro
    Inlägg
    45

    Re: kylvätska

    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan
    Citat Ursprungligen postat av spawn81
    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan
    Citat Ursprungligen postat av spawn81
    Jag byte kylvätska idag i min 9-5 -03 och jag hade bara den blåa hemma och inget var öppet för att köpa den röda men måste jag byta till den röda nu
    För jag spola ur hela systemet innan jag fyllde på med ny kylarvätska.
    Varför bytte du kylvätska? Den röda, eller snarare orange-färgade är av longlife typ och behöver inte bytas.

    Har man en gång slagit i den blågröna glykolen så har man förstört longlife egenskaperna hos den orange-färgade och man blir då tvungen att byta kylarvätska precis som på äldre modeller.
    begrund av jag hade fått ett rejält turbo ras och sen att den blå rök som en tok efter turbo bytet så kolla jag kylvätskan och den såg inte vacker ut var brun såg ju inte botten på kylvätske behållaren.
    Men tyckte att verkstan borde ha sett det men icke så jag byte den och vips så har bilen slutat blå ryka.

    Men om den enda skillnaden är att man måste byta kylvätskan oftare så kan jag leva med det
    Att bilen slutade ryka blått har inget med bytet av kylarvätska att göra. Pga olja i avgassystemet och eventuellt oljespill på turbon i samband med bytet är det vanligt att det blåryker ett tag efter bytet.

    Att det blir lite rost i kylarvätskan är normalt, detta gör den grumlig.
    okej en följd fråga på det för att det låg en tunn olje hinna på kylvattnet och det finns en lite olja hinna i behållaren.
    När turbon rasar kan det komma med olja i kylvattnet då eller är det topplocks packningen som börja ge upp???

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Karlsborg
    Inlägg
    680
    Medlem#
    6934
    På en bil som bara körs aktivt och kommer ej att köras på vintern vad rekomenderas: Kylarvätska med glykol eller bara vatten?

  9. #9
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 550
    Citat Ursprungligen postat av Keezo
    På en bil som bara körs aktivt och kommer ej att köras på vintern vad rekomenderas: Kylarvätska med glykol eller bara vatten?
    Med glykol så sänker du fryspunkten OCH höjer kokpunkten. Det är dock ej godkännt med glykol i alla reglementen vad jag har förstått. Wattervetter (stavning...) från ex.vis Mekonomen rekomenderas då för att vattenpumpen ska få sin smörjning...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Karlsborg
    Inlägg
    680
    Medlem#
    6934
    Just nu kör jag med bara vatten och märker inte direkt någon större skillnad från när jag körde med "kylarvätska", kanske dags att skaffa en riktigt tempmätare för alltid på bankörning går tempvisare upp rejält så efter 5-10 varv får jag åka in och "vila".

    Jag har hört att det krävs mer energi att värma vatten än vatten+glykol(kylarvätska) Och isåfall borde det ju vara bättre med vatten om man ska köra på bana men om det är som du säger stämmer det ju icke....

  11. #11
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 550
    Citat Ursprungligen postat av Keezo
    Just nu kör jag med bara vatten och märker inte direkt någon större skillnad från när jag körde med "kylarvätska", kanske dags att skaffa en riktigt tempmätare för alltid på bankörning går tempvisare upp rejält så efter 5-10 varv får jag åka in och "vila".

    Jag har hört att det krävs mer energi att värma vatten än vatten+glykol(kylarvätska) Och isåfall borde det ju vara bättre med vatten om man ska köra på bana men om det är som du säger stämmer det ju icke....
    Nja, det går ju åt mer energi för att värma det till kokning då kokpunkten ligger högre...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    200

    Re: kylvätska

    Precis som SaabJohan säger. Hade den blå i min -01 men visste inte vilken jag hade när jag skulle köpa ny så jag köpte den "rosa/orange".
    Trots att jag fyllde på med rent vatten och körde motorn varm 2 ggr och spolade ur mellan varje så tror jag att det finns lite blå vätska kvar i systemet.
    Det jag vill ha sagt är att det är svårt att få bort all gammal vätska, vilket du måste om du vill ha tillbaka den rosa/orange vätskans fulla egenskaper.

    Har märkt de olika vätskorna skiktar sig och den blå hamnar överst i kylarvätskebehållaren, så nu har jag börjat suga ur lite från det översta lagret med en hävertpump och fyllt på med ny rosa/orange vätska.
    Blir nog ett fullt byte igen om ett tag då med den rosa/orange igen.

    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan
    Citat Ursprungligen postat av spawn81
    Jag byte kylvätska idag i min 9-5 -03 och jag hade bara den blåa hemma och inget var öppet för att köpa den röda men måste jag byta till den röda nu
    För jag spola ur hela systemet innan jag fyllde på med ny kylarvätska.
    Varför bytte du kylvätska? Den röda, eller snarare orange-färgade är av longlife typ och behöver inte bytas.

    Har man en gång slagit i den blågröna glykolen så har man förstört longlife egenskaperna hos den orange-färgade och man blir då tvungen att byta kylarvätska precis som på äldre modeller.
    900T16 -91 |-\___\\-------//___/-| 9-5 Aero -03
    Tidigare 9-5 AERO -04 Aut 9-5 AERO -01 9000 Griffin -94 2.3T 200+

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 724
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av spawn81
    okej en följd fråga på det för att det låg en tunn olje hinna på kylvattnet och det finns en lite olja hinna i behållaren.
    När turbon rasar kan det komma med olja i kylvattnet då eller är det topplocks packningen som börja ge upp???
    Nej, olja kan inte komma in i kylvätskan via turbon vid ett ras. Det måste till ett sprucket lagerhus för att det ska vara möjligt, något som är extremt osannolikt.

    Citat Ursprungligen postat av Keezo
    På en bil som bara körs aktivt och kommer ej att köras på vintern vad rekomenderas: Kylarvätska med glykol eller bara vatten?
    Kylarvätska pga dess korrosionsskyddade additiv.

    Citat Ursprungligen postat av Keezo
    Just nu kör jag med bara vatten och märker inte direkt någon större skillnad från när jag körde med "kylarvätska", kanske dags att skaffa en riktigt tempmätare för alltid på bankörning går tempvisare upp rejält så efter 5-10 varv får jag åka in och "vila".

    Jag har hört att det krävs mer energi att värma vatten än vatten+glykol(kylarvätska) Och isåfall borde det ju vara bättre med vatten om man ska köra på bana men om det är som du säger stämmer det ju icke....
    Vatten är ett bättre kylmedium; lägre viskocitet och högre värmekapacitet. Men rent vatten saknar korrosionsskyddade additiv och bör således inte brukas i längden. Vill man köra med vatten så bör man tillsätta additiv för att motverka korrosion.

    Rent vatten har också en lägre kokpunkt, något man i tävlingsbilar löser genom att öka trycket i kylsystemet. Tävlingsbilar har också en annan utväxling på kylvätskepumpen; den varvar inte lika mycket som i en produktionsbil, något som förbättrar kylningen vid höga motorvarvtal.

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Karlsborg
    Inlägg
    680
    Medlem#
    6934
    Vet du någon bra vätska som man kan blanda ut vattnet med för att förhindra korrosion utan att använda "kylvätska"?

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Skåneland
    Inlägg
    815
    Min SID sa åt mig att fylla på kylvätska idag.

    Några frågor på det...

    1. Behållaren är halvfull, kanske t.om något mer än halv när bilen är varm.

    2. Det står Cold på behållaren med en markering, ska man verkligen fylla på ändå upp dit när bilen är kall ?

    3. Vätskan i behållaren är blå. Så jag antar att jag kan använda vanligt vatten och vanlig glykol från t.ex OKQ8 eller ?

    Tack!
    Mr. Blu-Ray
    "Fluffmatta"
    9-5 2.3t -01 TD04 E85 Mackanized.

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Skåneland
    Inlägg
    815
    Någon måste väl veta ? ^^
    Jag har inte tillgång till instruktionsboken här.
    Mr. Blu-Ray
    "Fluffmatta"
    9-5 2.3t -01 TD04 E85 Mackanized.

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Inlägg
    217
    Är den full upp till cold-markeringen när den är kall är det väl givaren som spökar?

    /A

  18. #18
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 724
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av Keezo
    Vet du någon bra vätska som man kan blanda ut vattnet med för att förhindra korrosion utan att använda "kylvätska"?
    http://www.redlineoil.se/waterwetter.html
    http://www.biltema.se/products/product. ... emId=82895

    Citat Ursprungligen postat av Falcy
    Min SID sa åt mig att fylla på kylvätska idag.

    Några frågor på det...

    1. Behållaren är halvfull, kanske t.om något mer än halv när bilen är varm.

    2. Det står Cold på behållaren med en markering, ska man verkligen fylla på ändå upp dit när bilen är kall ?

    3. Vätskan i behållaren är blå. Så jag antar att jag kan använda vanligt vatten och vanlig glykol från t.ex OKQ8 eller ?

    Tack!
    Den ska fyllas till markeringen ja. Överfyller du så pyser det bara ut och nivån sjunker.

    Det finns ett antal olika kylarvätskor, och olika tillverkare kan ha olika färger. Är det en 01'a så använd en amin, fosfat och nitritfri etylenbaserad kylarvätska.

    Man kan blanda med vanligt vatten, men destillerat vatten är fördelaktigt att använda.

Liknande ämnen

  1. Låg kylvätska
    Av BillyBragg i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-10-21, 13:50
  2. Kylvätska
    Av zRo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-04-30, 15:35
  3. Kylvätska ?
    Av SuperFaCeR i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-09-08, 16:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •