Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: STP injection cleaner vs var 5:e tank bensin!

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Blekinge
    Inlägg
    461

    STP injection cleaner vs var 5:e tank bensin!

    Hej!
    Enligt SAAB ska man tanka min bil med 5-6 tank bensin (i runda slängar 8-900 vs ca 350 för etanol). Kan man inte lika gärna slänga i en "STP Injection Cleaner" vid var 5:e tank entanol? Kostar ca 70 kr. Borde ge samma "renande" effekt kan man tycka?
    Uppskattar om någon svarar som vekligen vet inte bara "har funkat bra för mig i 2000 mil" ...

    Mvh
    9000 ltt ca 13 k mil Nordic edition (gått i arv)
    95 2,3t Biopower Vector Kombi Jub++ -07 (såld)
    Yeti 4x4 TDI Beställd

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Eskilstuna.
    Inlägg
    642
    Det är väl inte "renande effekt" man är ute efter, utan "smörjande effekt" med bensinen?

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Blekinge
    Inlägg
    461
    ah kanske missförstått det hela totalt.... Trodde etanolen skapade beläggningar mm?

    Citat Ursprungligen postat av PaaNis
    Det är väl inte "renande effekt" man är ute efter, utan "smörjande effekt" med bensinen?
    9000 ltt ca 13 k mil Nordic edition (gått i arv)
    95 2,3t Biopower Vector Kombi Jub++ -07 (såld)
    Yeti 4x4 TDI Beställd

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 724
    Medlem#
    10798
    Nej, det är renande effekt man är ute efter. Man får beläggningar på insprutningsventiler och i insuget av E85.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Blekinge
    Inlägg
    461
    Hm 2 olika svar det som står under är det jag lärt mig med... Om vi utgår ifrån det kan vi kanske återgå till ursprungsfrågan .

    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan
    Nej, det är renande effekt man är ute efter. Man får beläggningar på insprutningsventiler och i insuget av E85.
    Mvh
    9000 ltt ca 13 k mil Nordic edition (gått i arv)
    95 2,3t Biopower Vector Kombi Jub++ -07 (såld)
    Yeti 4x4 TDI Beställd

  6. #6
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 573
    Gör som Saab rekommenderar och kör upp en 5-6 tankar med etanol och sen en tank vanlig soppa på det. Skit i STP:n.
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Född i Eskilstuna bor i Göteborg
    Inlägg
    498

    Re: STP injection cleaner vs var 5:e tank bensin!

    Citat Ursprungligen postat av Mr J
    Hej!
    Enligt SAAB ska man tanka min bil med 5-6 tank bensin (i runda slängar 8-900 vs ca 350 för etanol). Kan man inte lika gärna slänga i en "STP Injection Cleaner" vid var 5:e tank entanol? Kostar ca 70 kr. Borde ge samma "renande" effekt kan man tycka?
    Uppskattar om någon svarar som vekligen vet inte bara "har funkat bra för mig i 2000 mil" ...

    Mvh
    Jag vet inte hur STP Injection cleaner fungerar på E85 men jag som har konverterat till E85 och inte kan köra på bensin överhuvudtaget har provat denna som saluförs av Mekonomen:
    www.redlineoil.se/sialcohol.html

    Tyvärr verkar det som ingen vare sig här på STCS eller på Etanol.nu tror på produkten men jag kommer att köra den var 300 mil ändå.

    Mvh

    Thomas Alexanderson
    9-3 ss aero-04, Concept E85 343 hk.
    Livet är för kort för billig whisky och långsamma bilar.
    9-3 SS Aero VADÅ M3!

  8. #8
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 755
    En tank bensin per 10 000 km är vad som normalt kan behövas.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  9. #9
    Guest
    Citat Ursprungligen postat av 9000CSE
    Gör som Saab rekommenderar och kör upp en 5-6 tankar med etanol och sen en tank vanlig soppa på det. Skit i STP:n.
    Vad blir det för effekt när man skiter i STP:n???? Har aldrig testat?

    Mvh

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Blekinge
    Inlägg
    461
    Hm som väntat finns det många åsikter i frågan. Men ingen har väl egentligen svarat på dom STP:n fungerar eller inte. En sak som jag funderat på (och som någon nämnde) är om STP:n ens fungerar med etanol? Mest förvånande kanske DrBoost:s svar var som inte alls är vad man hört. Utveckla gärna och förklara vad den teorin grundar sig i?

    Mvh
    9000 ltt ca 13 k mil Nordic edition (gått i arv)
    95 2,3t Biopower Vector Kombi Jub++ -07 (såld)
    Yeti 4x4 TDI Beställd

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 427
    Citat Ursprungligen postat av Mr J
    Hm som väntat finns det många åsikter i frågan. Men ingen har väl egentligen svarat på dom STP:n fungerar eller inte. En sak som jag funderat på (och som någon nämnde) är om STP:n ens fungerar med etanol? Mest förvånande kanske DrBoost:s svar var som inte alls är vad man hört. Utveckla gärna och förklara vad den teorin grundar sig i?

    Mvh

    Det intressanta är vanligen inte vad "man hört" utan vad man kan få bekräftat av t ex biltillverkaren via t ex bilens handbok. Boost brukar sällan ha fel då man kan säga att det är hans arbetsuppgift att ha kunskap om SAAB:ar.


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 568
    [quote=Tony 418]
    Citat Ursprungligen postat av "Mr J":26b2p9zq
    Hm som väntat finns det många åsikter i frågan. Men ingen har väl egentligen svarat på dom STP:n fungerar eller inte. En sak som jag funderat på (och som någon nämnde) är om STP:n ens fungerar med etanol? Mest förvånande kanske DrBoost:s svar var som inte alls är vad man hört. Utveckla gärna och förklara vad den teorin grundar sig i?

    Mvh

    Det intressanta är vanligen inte vad "man hört" utan vad man kan få bekräftat av t ex biltillverkaren via t ex bilens handbok. Boost brukar sällan ha fel då man kan säga att det är hans arbetsuppgift att ha kunskap om SAAB:ar.


    MVH Tony[/quote:26b2p9zq]Tyvärr verkar det mer och mer förekommande på forumet att man inte slutar fråga då man fått korrekta svar utan upprepar frågan tills någon avger just de svar man vill höra.

    Då menar jag inte att kunna diskutera och vilja ha bakgrund till varför saker och ting förhåller sig på ett visst sätt utan helt enkelt att man inte gillar svaren man får, oavsett hur underbyggda dessa är.

    Ofta får man tyvärr också finna sig i att de som vet kanske inte alltid utan snarare oftast inte får delge sina kunskaper i alltför stor utsträckning.

    Angående STP Injection Cleaner så vare sig tror jag eller vet det ena eller det andra. Jo, förresten, jag köpte en flaska med sådant och hällde i tanken på en av mina tidigare bilar och effekten blev i alla fall inte märkbar.

    Jag skulle dock i fallet med biopowerbilarna definitivt lita mer på vad jag läste DrBoost skriva här ovan än vad jag "hört sägas"
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Blekinge
    Inlägg
    461
    Nja så är det inte i mitt fall alls. Jag frågar inte för att få det svar jag vill ha utan för att lära mig mer. Köper så klart ett svar vare sig det är possitivt eller negativt. MEN gillar om man förklarar bakgrundsfaktan också (precis som jag skrev i mitt första inlägg i tråden). Jag kunde ha skrivit att man ska tanka bensin varannan tank och inte mer men det säger inte så mkt eller hur?

    Nu betvivlar jag inte DrBoost på något sätt vet han sitter inne med stora kunskaper. Men ibland vill man lära sig och få reda på fakta och inte bara veta hur man "ska göra".. Om det nu stämmer hur har man kommit fram till det? Varför är det inte samma som SAAB säger officiellt? Vidare hade jag ju inte "bara hört" det med var femte tank bensin utan det är vad SAAB själva säger och verkstan.

    Vad det gäller STP har jag ingen kunskap heller och efterfrågade det också..

    Mvh

    [quote=LM]
    Citat Ursprungligen postat av Tony 418
    Citat Ursprungligen postat av "Mr J":2u50vspm
    Hm som väntat finns det många åsikter i frågan. Men ingen har väl egentligen svarat på dom STP:n fungerar eller inte. En sak som jag funderat på (och som någon nämnde) är om STP:n ens fungerar med etanol? Mest förvånande kanske DrBoost:s svar var som inte alls är vad man hört. Utveckla gärna och förklara vad den teorin grundar sig i?

    Mvh

    Det intressanta är vanligen inte vad "man hört" utan vad man kan få bekräftat av t ex biltillverkaren via t ex bilens handbok. Boost brukar sällan ha fel då man kan säga att det är hans arbetsuppgift att ha kunskap om SAAB:ar.


    MVH Tony
    Tyvärr verkar det mer och mer förekommande på forumet att man inte slutar fråga då man fått korrekta svar utan upprepar frågan tills någon avger just de svar man vill höra.

    Då menar jag inte att kunna diskutera och vilja ha bakgrund till varför saker och ting förhåller sig på ett visst sätt utan helt enkelt att man inte gillar svaren man får, oavsett hur underbyggda dessa är.

    Ofta får man tyvärr också finna sig i att de som vet kanske inte alltid utan snarare oftast inte får delge sina kunskaper i alltför stor utsträckning.

    Angående STP Injection Cleaner så vare sig tror jag eller vet det ena eller det andra. Jo, förresten, jag köpte en flaska med sådant och hällde i tanken på en av mina tidigare bilar och effekten blev i alla fall inte märkbar.

    Jag skulle dock i fallet med biopowerbilarna definitivt lita mer på vad jag läste DrBoost skriva här ovan än vad jag "hört sägas"[/quote:2u50vspm]
    9000 ltt ca 13 k mil Nordic edition (gått i arv)
    95 2,3t Biopower Vector Kombi Jub++ -07 (såld)
    Yeti 4x4 TDI Beställd

  14. #14
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 755
    Hej !

    Nu har ju jag varit papppaledig i ett ½-år, men innan dess så var rådet 1 tank bensin / 10 000 km. Detta har gått ut till verkstäderna och varit del av E85-utbildningen de fått.
    Samma information står i ägarmanualen till bilen. (såvida ingen har ändrat medans jag byter blöjor o busar med grabben....)
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Aneby
    Inlägg
    86
    Citat Ursprungligen postat av TurboBear^
    Citat Ursprungligen postat av 9000CSE
    Gör som Saab rekommenderar och kör upp en 5-6 tankar med etanol och sen en tank vanlig soppa på det. Skit i STP:n.
    Vad blir det för effekt när man skiter i STP:n???? Har aldrig testat?

    Mvh
    Det är nog inte att rekomendera, dessutom är det ju ganska äckligt också

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Smålandsstenar
    Inlägg
    876
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    Nu har ju jag varit papppaledig i ett ½-år, men innan dess så var rådet 1 tank bensin / 10 000 km. Detta har gått ut till verkstäderna och varit del av E85-utbildningen de fått.
    Samma information står i ägarmanualen till bilen. (såvida ingen har ändrat medans jag byter blöjor o busar med grabben....)
    Nä jag har då inte sett nån nyare information om detta än det du skrev,.
    Alltså en tank bensin/1000mil..

    Mvh. Mathias
    BMW 520d F10 -12, 900 Aero -88, Honda VFR750 -97
    http://www.garaget.org/T-PWR

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Blekinge
    Inlägg
    461
    Har lusläst min instr bok men kan inte hitta något om detta konstigt .. Men men i detta fallet litar jag helt enkelt på expertisen ..

    Hur var det med STP:n någon som vet om den hjälper alls? Går den ihop med Etanolen eller kan det skada? Köpte nämligen en flaska innan jag la inlägget då jag läst det i ett annat forum.

    Tack för bra inlägg!
    Mvh

    Citat Ursprungligen postat av T-PWR
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    Nu har ju jag varit papppaledig i ett ½-år, men innan dess så var rådet 1 tank bensin / 10 000 km. Detta har gått ut till verkstäderna och varit del av E85-utbildningen de fått.
    Samma information står i ägarmanualen till bilen. (såvida ingen har ändrat medans jag byter blöjor o busar med grabben....)
    Nä jag har då inte sett nån nyare information om detta än det du skrev,.
    Alltså en tank bensin/1000mil..

    Mvh. Mathias
    9000 ltt ca 13 k mil Nordic edition (gått i arv)
    95 2,3t Biopower Vector Kombi Jub++ -07 (såld)
    Yeti 4x4 TDI Beställd

Liknande ämnen

  1. Injection cleaner
    Av kapten65 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-10-14, 17:39
  2. Injection Cleaner - Fungerar eller bortkastat?
    Av Sasjjj i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-05-09, 11:46
  3. Var femte tank bensin!
    Av Tommy1975 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2011-05-27, 14:20
  4. STP Injection Cleaner i Biopower?
    Av viggenmange i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-10-26, 22:50
  5. Bensin tank 9-5 BP 2007
    Av Kvarten i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-04-13, 00:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •