Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Var jorda? Klart med mycket intressant resultat!

  1. #1
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 508
    Medlem#
    9481

    Var jorda? Klart med mycket intressant resultat!

    Hallå.
    Ska byta jord(-) kablarna från batteriet och funderar på lämpliga punkter att jorda på.

    Har en 35mm^2 som ska va chassiejord
    och en 25mm^2 som ska vara motorjord.

    Ska man köra på original jordpunkter eller finns det andra mer lämpliga punkter att rekommendera?
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Ödsmål/Stenungsund
    Inlägg
    79
    Hej!

    Jag hade kört på befintliga punkter då dem är beprövade.

    Har inte kollat dem än men jag skall byta mina med... vad det lider.
    9/3 -98

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 508
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av LjudTomten
    Hej!

    Jag hade kört på befintliga punkter då dem är beprövade.

    Har inte kollat dem än men jag skall byta mina med... vad det lider.
    jo jag har gått i den tanken med, men det som slog mig är att jag tycker chassiejorden sitter riktigt klent till uppe vid spolarbehållaren funderade jag på om det fanns något annat bra ställe, men det kanske inte har så stor betydelse.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 508
    Medlem#
    9481
    så nu i helgen har jag bytt lite kablar!

    2st 35mm^2 agerar nu jordkablar, lyckades inte få till det sådär snyggt det får bli en senare fråga men funktionen finns där nu.

    Passade även på att byta + kablen fram till huvudsäkringarna då den va riktigt taskig.

    Men till det mest intressanta, som säkerligen kan va intressant för andra stereobyggare är resultatet av detta, tidigare hade jag problem emd att lyset blinkade i tackt med basen, en kondensator inköptes då jag trodde det var batteriet som inte orkade, detta tog faktiskt bort mycket av ljusblinket, men löste inte problemet helt.

    Nu dock med nya jordkablar så är ljusblinket historia, spänningen ligger superstabilt.
    Med tändningen på så ligger spänningen bak till kondingen på ca 12,75V
    drar jag på stereon så går det ganska snart ner till ca 12V, pendlar nu bara inom intervall på +-0,05V enligt mätare när jag mäter där bak, då med tändning och stereo på så bra skiten går innan det börjar låta illa.

    Helt klart betydligt bättre nu än tidigare, kan ju vara nått för alla dem som har problem med ljusblink i takt med musiken, den kablen som går till chassiejord original på ng900 är inte mycket att hänga i granen 16mm^2 max, tänk då när man skaffar 35mm^2 till stereon, då har man ju likväl flaskhalsen fram!
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Ödsmål/Stenungsund
    Inlägg
    79
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    så nu i helgen har jag bytt lite kablar!

    Passade även på att byta + kablen fram till huvudsäkringarna då den va riktigt taskig.
    Vad menar du för kabel ?
    Hur hittar jag den lättast ?


    Ett annat känt faktum är :

    byt kablarna mellan
    + från batteri till generator

    samt mellan
    + på batteri till startmotor...

    Kan skilja hur det sitter från bilmärke till bilmärke...

    Sen när allt detta är gjort...och en eller ett par (riktiga elektrolyt)kondningar har införskaffats... så är det denna (se nedan) som skall till för att få det där "lilla" extra... *skratt*

    http://www.carbonize.se/shop/product_in ... cts_id=492

    Då har du helt plötsligt fått ur dina steg "allt" som går...

    (Sanning med modifikation!, för jag har fler "ess i rockärmen"... detta är ett av dem...bättre)
    9/3 -98

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 508
    Medlem#
    9481
    + kabeln jag bytte är den som lite tunnare som går från batteriet till den lilla boxen med huvudsäkringar på högra sidan, är bara 2 kablar, den ena är väl startmotor och den andra går till huvudsäkringarna som sitter precis vid påfyllningen för spolarvätskan.
    Anledningen till att jag bytte den var att plasten börjat sprika i den.

    Byta +kabeln till generatorn och startmotorn kändes som rätt meningslöst då de inte på något vis är kopplat till mitt egentliga problem, klena jordkablar.

    Jag har 1600W totalt i bagagen och det räcker gott med 1 konding just nu volten ändra sig som sagt knappt mätbart.

    Kan redan spela så högt att jag inte kan vara i bilen så har ingen större anledning att få ur mer ur stegen.

    Anledningen till att skriva resultatet var att det har varit uppe många trådar där folk haft ljusblink osv efter stereoinstallationer, oftast så är det ju kondensator som är rekommenderat, men kan ju även va en billig grej att se över hur jordningen fram ser ut.

    Hela detta kostade ju mig 150kr att göra.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Ödsmål/Stenungsund
    Inlägg
    79
    Tackar för ditt svar!

    Att inte byta kabeln till generatorn är lika meninglöst som att inte byta jordkabeln...

    (Det är i grund o botten samma problem!!)

    Varför bytte du jordkabeln ?

    Förmodligen för att det inte gick igenom tillräckligt med kräm...

    utav exakt samma anledning så byter man kabeln till generator o startmotor...

    Dom slits med åren o ärglar....inuti...så när man ser över dem så byter man till grövre...

    "Jag" hade 240mm2 kabel till strömmen från batterierna och lika grov till jorden...och "jag" hade ca 5500 watt o driva 8st 15" stroker basar med...

    så jag lovar, jag vet vad jag talar om.

    Att du spelar tillräckligt högt... är ju bra men det är alltid bra med dynamikreserv!!

    Det är som att säga: mina 35Hk räcker gott, behöver inte köra fortare...

    och varvet på högsta växeln är 6500 rpm...det räcker till mig...

    Detta är inte sagt till dig, utan detta är generellt "matnyttigt" för alla som läser detta inlägg!

    Detta gäller även "mindre" anläggningar, man har inget att förlora!
    Bara vinna!

    Sen hur du gör det är upp till dig...

    Det är ett billigt sätt att bättra på sin anläggning på....

    Du vet väl att det är från generatorn i första hand du får krämen, om du har bilen igång ????!


    När du kör bilen så fungerar batterierna snarare som en extra förbrukare än som ett extra tillskott för din anläggning.

    I det fallet så så får generatorn göra hela jobbet!!


    Så då förstår du kanske sambandet...varför byta kablarna till generatorn med...

    bor man i Sverige o om vintern försöker mala igång bilen med iskall motor...i xx antal minus så tar betteriet fort slut...så byt även kabeln till s-motorn.

    Pumba du behöver inte svara på detta inlägg då detta är ett tips till övriga som läser detta.
    9/3 -98

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 105
    Hej,

    På vilket sätt påverkar kabelarean till startmotorn?

    Hur påverkar motorvärmare?

    Finns det batterier med olika startströmsegenskaper(CCDA) ?

    Mvh
    Johan
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Ödsmål/Stenungsund
    Inlägg
    79
    Citat Ursprungligen postat av Johan S
    Hej,

    På vilket sätt påverkar kabelarean till startmotorn?

    Hur påverkar motorvärmare?

    Finns det batterier med olika startströmsegenskaper(CCDA) ?

    Mvh
    Johan
    Hej på dig Johan!

    Visst finns det olika sorters batterier, men först skall man se över hela "bilstereons" elsystem innan man lägger pengar på batteri o dylikt.

    Du köper väl inte värsta prylarna till bilen för väghållning, och sedan kör på reggumerat ?

    Och motorvärmare ja..hur menar du ??

    Läs nedan så förstår du att inte motorvärmare kan avhjälpa huvudproblemet... (Om du nu menar så..:-)))

    Jo ang byte av div. kablar:

    Det är ju ibland väldigt kallt i vårt land...mer i norr än i söder...

    Så vi säger du bor i Norra Jämtland, då kan det stå minus 35-40 grader på termometern...inte helt ovanligt att tempen är än lägre...

    Och om du har en jätte anläggning med undermålig strömtillförsel...så blir det så att du drar ur batteriet onödigt mycket ifall kabelarean är klen till startmotorn pga ökat motstånd när allt är mer än djupfryst!!

    Nu har jag tagit ett extremt exempel vad gäller tempen på kylan...Detta gäller igentligen alltid när tempen (ute) krupit ner till den kallare delen....

    Har du grövre kabel så får du max kräm till tex startmotorn och bilen startar fortare med mindre slitage på batteriet pga ökat flöde genom kabeln...däremot så är det aldrig att rekomendera o starta en svinkall motor utan motorvärmare...

    Detta med ökat motstånd gäller även en varm motor...med org. kabelgrovlek

    (för kabeln har ju den grovlek den har original, dessutom så kan den vara alldeles grön inuti efter bara några år, då ökar motståndet extremt mycket mer, skulle jag tro... :-))

    Är du med mig på vad jag menar ?

    Med ett kraftigt mattat batteri o full fart på stereon med kalla koner o du har mer problem än du kunnat drömma om, vad gäller trasiga bilstereo prylar (Vid "extrem"fall) Har du lågt volttal samt lite ampere i batteriet efter ovan beskrivna händelse så kan du få mkt problem...helt enkelt.

    Du skulle väl aldrig ens tänka på att tanka den vrål trimmade bilen med 75 oktanig bensin(om det fanns) och kanske få ut (oktan/procent satsen är taget ur luften) 50% effekt från motorn vid ett kommande race tillfälle !??

    För batteriet o krämen därifrån, är ju bilstereons motsvarighet till bränsle.

    Utan ordentligt "bränsle" ...."ingen" stereo (Du fattar...!)

    Men detta fenomen verkar vara helt okej när det gäller bilstereo...

    Hoppas du fått svar på dina frågor!



    Vill du veta något mera ang hifi/bilstereo så rekommenderar jag:

    Mejla mig...eller ännu hellre : ta tag i din lokala bilstereohandlare...

    eller så rekommenderar jag dessa sidor:

    http://www.bcae1.com
    http://www.the12volt.com/caraudio/boxcalcs.asp

    http://home1.swipnet.se/al/bilstereo/index.html
    http://www.perfoatris.com/bilstereo/
    http://www.drkrupp.se/hifi/box_basreflex_dubbel.html
    http://hemsidor.torget.se/users/b/b...vert/conv_s.htm
    http://www.drkrupp.se/hifi/box.html
    http://www.eurab.se/ezt/pa/pa600.html
    http://www.kensonpro.com/index.htm
    http://home.rty.nu/~mt4base/artiklar/Artikelindex.htm
    http://www.zatzy.com/showthread.php?t=270678
    http://graph.flexunits.com:8080/index.htm
    http://www.electronicsinfoline.com/...CFQdUZwodiwjm1w

    http://www.bilstereoipraktiken.se/
    Vet inte om den är komplett på nätet än...

    Lycka till med era anläggningar!
    9/3 -98

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 105
    Hej,

    Det jag menar med batterier är att det är just stor skillnad på strömstrykan när det är kallt se test www.gp.se/content/1/c6/30/18/26/bilbatterier_ny.pdf så det jag menar är att ett bra batteri med goda egenskaper i kylan underlättar.

    En bilmotor räknas som kall om den är under +60 grader, motorvärmaren gör att batteriet slits mindre(dvs blir mindre urladdat) dvs motorn blir varm och friktionen minskar i den och det åtgår mindre effekt av batteriet för att starta motorn.

    Kabelarean beror på längden på kabeln och effekten på brukaren, antar att biltilverkaren har räknat lite på detta map startmotor.
    Liknelse vattenslag 10 cm i diameter och du har ett vattenflöde på 8 cm i diameter, om du väljer en vattenslag med 50 cm i diameter så har det ringa betydelse om du fortfarande har 8 cm högt vatten i slangen.

    Sedan torde det vara att generator laddar batteriet när bilen är igång. Att en kabel ärgar på utsidan har inget med flödet i den, dock om kontakterna är ärgade så minskas givetvis effektiviteten i kablaget, bra kontakt och jordytor är A&O.
    Sedan är väl ett batteri att betrakta som "starthjälp" och se generatorn som leverantör till anläggningen.

    Dock så håller jag med dig att ett bra kabalage med goda kontaktytor och jordpunkter gör susen för en anläggning, övriga saker som batteri och kondenstatorer är ett senare steg.
    Mvh
    Johan
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Ödsmål/Stenungsund
    Inlägg
    79
    Citat Ursprungligen postat av Johan S
    Hej,

    Det jag menar med batterier är att det är just stor skillnad på strömstrykan när det är kallt se test www.gp.se/content/1/c6/30/18/26/bilbatterier_ny.pdf så det jag menar är att ett bra batteri med goda egenskaper i kylan underlättar.

    Ja givetvis...
    men säg mig: är solen gul o skiter björnen i skogen ?

    Det är helt oväsentligt om inte strömmen kommer fram ordentligt!
    "lyx"Batterier är ett sekundärt problem(Förutsatt att det är ett ordinärt friskt batteri från början)
    Kablarna är primära!! För även du har dem till att förmedla ström till strömförbrukare med eller ?

    Jag förutsätter att ingen är så dum att dem inte ens har ett friskt batteri i bilen när dem monterar en större anläggning med ett större steg som lämnar tex. 12-1800 watt! (ett exempel bara)

    Tro mig mina kunskaper gällande bilstereo o ström har räckt till ett flertal meriter... och det är svårt att förklara allt... med "några korta" rader... det tar ett tag bara o lära sig..

    "Ju mer man lär sig, desto mer inser man hur lite man kan"

    läs gärna dem internetsidor som jag bifogat i förra meddelandet så tar vi en diskussion om någon vecka (efter du läst dem) via personliga meddelanden!!




    En bilmotor räknas som kall om den är under +60 grader, motorvärmaren gör att batteriet slits mindre(dvs blir mindre urladdat) dvs motorn blir varm och friktionen minskar i den och det åtgår mindre effekt av batteriet för att starta motorn.

    Det sista håller jag med om (Även det om motorvärmarn, men säg mig vän av ordning: är inte detta högst oväsentligt i bilstereoanläggnings sammanhanget som jag tidigare beskrivit gällande grövre kablar till generator o startmotorn, och dessutom så använder väl alla motorvärmare i Sverige, året om...eller ?)





    Kabelarean beror på längden på kabeln och effekten på brukaren, antar att biltilverkaren har räknat lite på detta map startmotor.

    Säg mig : vilken tillverkare som räknar (vid ritbordet) med att deras blivande kund sätter in ett steg som lämnar tex. 1600watt ??

    Så se där har du helt fel!
    Vad biltilverkaren inte räknade med vad att det skulle in ett eller flera steg som drar ner den befintliga kabeluträkningen i avgrunden (Hoppas du förstår nu)

    och den kabeln du menar (den som är helt "uträknad" av mig *asg*) är inte en labbkabel utan en som använts låt oss säga i tio år redan...
    och jag lovar den har inte samma förutsättningar att leverera längre, inte ens till en original anläggning!

    Och hela den här tråden gällde ju att bättra på den klena kabelutrustning som finns original på bilen, och att man har ett steg i 1600 watts klassen...

    Så då går det inte att komma med: Detta är uträknat av bilfabrikanten...

    Och precis som jordkabeln behöver den bytas ut mot grövre när förutsättningarna ändras med anläggningar som "behöver" kilowatt steg för att "prestera"

    Och om det stämmer det du säger så varför utav huvud taget byta jordkabeln den borde ju bilfabrikanten också ha räknat på ? Eller ?





    Liknelse vattenslag 10 cm i diameter och du har ett vattenflöde på 8 cm i diameter, om du väljer en vattenslag med 50 cm i diameter så har det ringa betydelse om du fortfarande har 8 cm högt vatten i slangen.


    Vi kan dra hur många liknelser som helst...

    (ändå du tror nog fortfarande att du har rätt, även efter detta inlägg...skulle jag kunna tro)

    Vad är åtgången på "vatten" till ett eller flera steg i kilowatt klassen tror du ?

    Så är det något som är av ringa betydelse så är det motorvärmare o biltillverkarens uträkningar gällande en seriös bilstereoinstallation! :-)))




    Sedan torde det vara att generator laddar batteriet när bilen är igång. Att en kabel ärgar på utsidan har inget med flödet i den, dock om kontakterna är ärgade så minskas givetvis effektiviteten i kablaget, bra kontakt och jordytor är A&O.

    Jo just det generatorn laddar batteriet...där är vi överens, även i mitt förr förra inlägg där jag nämde det.. Du kanske skall läsa igenom vad jag tidigare skrivit o inte haka upp dig på petitesser ?

    men säg mig drar inte ett 1600watts steg lite ström det också ??

    Vart tar den den strömmen ifrån ? Generatorn kanske..(om motorn är igång, annars batteriet, v.a.o)

    Ja, det går ström från generatorn "via" batteriets pluspol, som i sin tur är kopplad via en grövre strömkabel som går till steget/stegen


    Eller har du kopplat steget direkt till generatorn ? *skratt*

    Så nu borde vi vara överens om att den kabeln mellan generator o batteri, behöver vara grövre än original... För det var ju det du opponerade dig emot... i mitt tips till andra
    (som förstod det hela hoppas jag)

    eller skall vi diskutera grader på kall motor o motorvärmare igen ?

    Vi tar det privat va ?


    En kabel ärgar inte på utsidan för dem jag använder har plastöverdrag och "den" typen av kabel har även uträknarn hos biltillverkaren använt sig av! skämt åsido....Du fattar ju!?!

    Sedan är väl ett batteri att betrakta som "starthjälp" och se generatorn som leverantör till anläggningen.

    Det är ju det jag redan sagt!! Mycket bra sagt käre WATTson!

    Hur många ampere drar ett steg i kilowattklassen tror du ?
    Tror du att generatorn är uträknad för den anläggningen (med 1,6 kilowatts steg) hos biltillverkarn ?

    Jo men har du tänkt på om bilen är iskall (för sladden var urdragen *s* )
    du drar igång bilen och vips så har "vattnet" gått ? *s*

    Jag skojar, nä du har dragit igång en iskall bil så
    har du förbrukat en hel del ur batteriet, och då behöver det laddas eller ????????
    + att du har en stereo som drar enormt med ström... så vore det inte vettigt o erkänna att det är en bra ide o byta strömkabeln till (en grövre) generatorn också då ???

    Och om inte jag missminner mig så finns det bilar med en kabel från generatorn via startmotorn till batteriet ???

    (Vi behöver inte gå in på hur strömmen vandrar ,för det är att förlöjliga detta än mer!!)

    Och då är det en fördel med en grövre kabel till batteriet från generatorn...
    om man har en anläggning som drar ström vill säga, men du kanske är av annan åsikt även här ??

    även batteriet är en förbrukare när motorn är igång!

    Hoppas du förstår....



    Dock så håller jag med dig att ett bra kabalage med goda kontaktytor och jordpunkter gör susen för en anläggning, övriga saker som batteri och kondenstatorer är ett senare steg.

    Det är ju vad jag menat hela tiden...o sagt...Men före ett "bättre" batteri så byt ut generatorn för det är ju den som ger steget ström sa "du" ju *skratt*

    Så säg mig snackar du om att driva anläggningen med eller utan motorn igång ???

    Är det med , så skaffa en större generator (Är aldrig fel när det gäller större anläggningar)
    Är det utan: så skaffa extra batterier...
    ty extra batterier har endast betydelse när du står stilla
    (Motor avslagen, bäst att förtydliga för v.a.o = vän av ordning)

    En kondensator kan i många fall vara en bättre investering än ett extra batteri (Detta förutsätter en tillräckligt stor generator, v.a.o) bästa lösningen är förståss att investera i alla tre!

    Fråga din handlare (Inte konstruktören av bilen) hur du skall göra...det är enklast.. *ler*

    Så låt oss byta jordkabeln (Med en grövre) mellan batteri o kaross o motor... samt byta strömkabeln "från" batteriet till generatorn... samt till startmotorn...För det var ju det , det hela handlade om från början!

    Eller är du fortfarande av annan åsikt, Johan ?

    Om...Så tar vi det privat, efter du läst samtliga siter som jag bifogat.
    Eller du kanske har tillgång till (pärmen) Bilstereo i praktiken ?

    Den bästa literaturen som någonsin skrivits i ämnet bilstereo!
    Skrivet av Stoffe Pelc,

    Han o jag är (läs : var. För han är bortgången, alldeles för tidigt)
    precis lika meriterade.

    Men för den skull så är vi inte lika kunniga där ligger jag milsvida ifrån honom i kunskap, och kommer aldrig ifatt ens!

    Där var han världsmästare!!!!

    Stoffe Pelc = En Legend i bilstereosamanhang

    Vänligen //

    Tord



    MvhJohan
    9/3 -98

  12. #12
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 508
    Medlem#
    9481
    men alltså herregud, ingen orkar sitta och läsa allt detta längre.

    vet inte om jag är helt villig att hålla med dig i allt, generatorsladden måste ju rimligen vara dimensionerad för att klara av vad generatorn klarar av att ge, stereon kan ju omöjligen ta mer ström från generatorn än den klarar att generera.

    hela poängen med min tråd var att man kan se över kablarna med om man har problem med ljusblink.

    Efter byte av stereo under dagen så har det visat sig att byte av jordkablarna inte var tillräckligt ändå, blir vissa ljusblink ändå, och nej det beror inte på generatorn då innebelysningen blinkar när bilen är avstängd, så har införskaffat ytterliggare en kondensator som jag hoppas ska ta bort det sista blinkandet, dock så gjorde ju jordkablarna en hel del men inte allt.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Ödsmål/Stenungsund
    Inlägg
    79
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    men alltså herregud, ingen orkar sitta och läsa allt detta längre.

    vet inte om jag är helt villig att hålla med dig i allt, generatorsladden måste ju rimligen vara dimensionerad för att klara av vad generatorn klarar av att ge, stereon kan ju omöjligen ta mer ström från generatorn än den klarar att generera.

    hela poängen med min tråd var att man kan se över kablarna med om man har problem med ljusblink.

    Efter byte av stereo under dagen så har det visat sig att byte av jordkablarna inte var tillräckligt ändå, blir vissa ljusblink ändå, och nej det beror inte på generatorn då innebelysningen blinkar när bilen är avstängd, så har införskaffat ytterliggare en kondensator som jag hoppas ska ta bort det sista blinkandet, dock så gjorde ju jordkablarna en hel del men inte allt.
    Du kanske skall prova, det enda det kostar dig är en/två meter kabel + ett par skor till dem...

    Och i värsta fall så händer inget...men se det tror jag det gör...

    Du behöver inte tacka mig sedan... *S*

    Du skall komma ihåg att din anläggning drar ström... och den kanske behöver mer än bilen kan leverera...

    Batteriet har en max begränsning på hur mkt spänning den kan lagra
    och det är ca 12,7 volt..din generator lämnar 14,2-14,6 volt

    Om du kopplar en lampa på ca: 2,5volt i serie på pluskabeln från generatorn kan du se om generatorn laddar tillräckligt..

    slå på alla förbrukare, lyse fläkt o annat som du brukar ha igång när du kör din bil...

    skruva sedan på stereon sakta på volymen...iaktta lampan...den skall lysa hela tiden!! inte slockna...om den slocknar när du spelar "lite" så har du för klen generator...! Då råder jag dig att skaffa en kraftigare generator..samt en kondning till..i vilket fall som...

    Detta diskuterar jag inte för jag orkar inte med fler...
    acceptera eller låt bli!


    Har du bytt huvudenhet eller vad menar du med bytt stereo ?



    Kan ju säga att det har då alltid hjälpt mig till det bättre o byta den kabeln till generatorn, är det så svårt att acceptera ? *skrattar*

    Hjälpt till det bättre alltså...

    Det finns vissa "fenomen" här i världen som är "oförklarliga" för somliga...och för vissa självklara...dem är bara o acceptera om dem funkar eller ?... faktum är: det funkar!

    Och enligt din tes så skall du inte behöva byta jordkablarna heller...men det har du ju gjort...och det funkar...

    Hur ser det ut "på tävlingscirkusen" tror du ??

    i såfall så är ju Generatorn endast dimensionerad för bilens original utrustning...
    och du har lagt i ett 1600watts (sinus live steg kanske ??) steg med original generator....hmmmm hur går det ihop ?


    Även om det är ett klass D steg så vill det ha Ström...

    Förstår inte hur man kan börja diskutera innan man testat själv o stödja sig på "gamla lagar"...

    Hade alla gjort det som vill spela högst... eller köra fortast i världen med bil, mc, raket vad du vill... så hade det inte blivit några nya rekord om man inte prövar det obeprövade!!

    En kondning på en farad skall räcka till 1000 watt o du har 1600 watt...

    Har du räknat hur mkt din anläggning drar ?

    Det finns många förståsigpåare som lyssnar på andra (eller inte lyssnar alls) o inte kommer någon vart...
    sen finns det dem som prövar sig fram själv...det är dem som vinner oftast.

    För att "vinna", gör följande : testa något nytt...blev det bättre ? skriv upp vad du gjorde o gå vidare till nästa obeprövade...blev det sämre ?
    Gå då ett steg tillbaka...

    sedan så pröva något nytt...bättre ?
    mmm ok...testa sedan den "grejen" som gav minus resultat med den nya "grejen" du gjort som ökat på resultatet...då kanske det ökar än mer...eller blir kanske än sämre....vänd o vrid hela tiden o ge aldrig upp...då är det förlorat!

    Så gjorde vi när vi tävlade, och det fungerade uppenbarligen.

    Lita aldrig på vad andra gör, har gjort...då kommer du alltid vara tvåa...

    Det är så jag lärt mig en del av bilstereo...

    Inte genom att ifrågasätta...
    åtmindstonde inte innan man testat själv... och det gäller det jag beskrivit för dig, och inte i tävlingssammanhang, då gäller det "bara" att vinna, och det gör man "enbart" med nytänkande!!!

    Och glöm aldrig det som funkar i min bil behöver inte göra det i din...för vi kanske har olika åsikter om hur det skall låta med...

    O det tror jag bestämt!
    9/3 -98

Liknande ämnen

  1. Jorda slutsteg, var?
    Av Grovsnus i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-02-09, 23:43
  2. bagaget klart..99% klart iaf :)
    Av SaabTurbo95 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2004-12-22, 12:30
  3. Intressant
    Av Aero_Masse i forum Allmänt
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2004-11-20, 07:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •