Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 24

Ämne: Köpa eller inte, en 9-3 2.2 TiD med tunn oljefilm i...

  1. #1

    Köpa eller inte, en 9-3 2.2 TiD med tunn oljefilm i...

    motorrummet?

    Hej på er saabare. Var igår och provkörde en 9-3 2.2 TiD -99 som gått 12000 mil. Tidigare ägare var en lantbrukare. Bilen var inte i riktigt i det vårdade skick man kan önska sig efter 12k mil. Jag kollade i motorrummet och hittade en tunn olje / sotfilm på batteriet och andra plana ytor. Det såg lite "smutsigt / oljigt" ut ... generellt sett. Oljestickan visade på kolsvart olja. Tecken på slarvig skötsel / service? Olof Larsson bil i Ua hade t ex inte koll på serviceboken...

    Dock drog motorn bra och jämt från ca 1900 rpm upp till 4000 rpm. Kom relativt lätt upp i 170 km/h men efter det gick det trögt. Nådde 190 efter några km körning men fick sedan bromsa in o svänga av. Dieselns styrka är ju inte på toppvarv men skall den ändå lätt klara 200 km/h eller får man pina?

    Jag känner mig lite osäker avseende servicar och finns ingen servicebok hoppar jag nog över denna bil, trots det låga miltalet. Vad säger ni experts???

    Mvh D
    Saab 9-3 2.2 TID, MY00
    Saab 9-5 SC Vector, 2.3t, MY05

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Skåneland
    Inlägg
    838
    Priset på bilen kunde vara intressant?

    Och är inte priset något alldeles oerhört bra så skulle inte jag tagit den, om det är som du säger, bilen är i dåligt skick, trots låga mil.
    Servicebok saknas.

    Att oljestickan är svart är, vad jag vet, för en diesel, normalt? Kan ha helt fel här men då blir jag rättad snart.
    Mr. Blu-Ray
    "Fluffmatta"
    9-5 2.3t -01 TD04 E85 Mackanized.

  3. #3
    Priset är 64 500 sek. Tänkte lätt pruta till 60 men det hjälper föga om det blir dyra reparationer ma p oljeläckage eller så...

    Mvh D
    Saab 9-3 2.2 TID, MY00
    Saab 9-5 SC Vector, 2.3t, MY05

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Skåneland
    Inlägg
    838
    Hittade den på blocket...
    Och nej, jag skulle inte köpa. Handlaren har inte koll på serviceboken...vilket skämt.

    Det finns bättre...
    Mr. Blu-Ray
    "Fluffmatta"
    9-5 2.3t -01 TD04 E85 Mackanized.

  5. #5
    All right, expertisen har talat! Letar vidare, hittade en i Thn som gått längre män sägs vara i fint skick.

    Tack!

    Mvh D
    Saab 9-3 2.2 TID, MY00
    Saab 9-5 SC Vector, 2.3t, MY05

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Skåneland
    Inlägg
    838
    Citat Ursprungligen postat av Dragonsailor
    All right, expertisen har talat! Letar vidare, hittade en i Thn som gått längre män sägs vara i fint skick.

    Tack!

    Mvh D
    Nja, nu ska du inte överdriva min kunskap.
    Avvakta ett par timmar så kanske någon annan har mer att tillägga.

    Hade det funnits servicebok, så hade vi kanske varit i ett annat läge, varför finns inte denna?

    Att motorrummet blir smutsigt är en sak, det fixar man med motortvätt.
    Mr. Blu-Ray
    "Fluffmatta"
    9-5 2.3t -01 TD04 E85 Mackanized.

  7. #7
    Har jagat på Olof Larsson om servicebok. Han som bytt in bilen vabar och då kan de inte få fram serviceboken... märkligt! Den skall ju sitta i plastmappen tillsammans med instr-boken och övriga papper!
    De skall kolla med ANA i Thn också... för servicarna lär vara gjorda där, om det inte skötts hemma på gårdsplanen hos tidigare ägare...

    Men en tunn olje / sotfilm på inte bara motor utan också batteri, ovansida på lite plastkåpor mm??? Det syntes direkt att det var ngt klet. Inte så att man upptäckte det först när man var där och petade med fingret. Nu blev man oljifg och lite sotig. Det är väl inte normalt? En hyfsat modern diesel är ju inte som fars gamla Skandia tändkulemotor direkt...

    Mvh D
    Saab 9-3 2.2 TID, MY00
    Saab 9-5 SC Vector, 2.3t, MY05

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003
    Lågmil = ofta parkerad. Vad har bonden haft i samma garage tro? Kanske maskiner.... Kladdiga avgaser?
    Fredrik J

  9. #9
    Hmm, men om kladdiga avgaser fån andra maskiner lägger sig i motorrummet på denna bil då torde hela bilen behöva avfettas o tvättas flera ggr i mån... och det gör man ju gärna inte. Bilen såg f ö normal ut på andra ställen, avseende det här kletet. Ngt har läckt i motorn. Kanske är så enkelt som att man slarvat med locket till oljepåfyllningen.

    Mvh D
    Saab 9-3 2.2 TID, MY00
    Saab 9-5 SC Vector, 2.3t, MY05

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Skåneland
    Inlägg
    838
    Citat Ursprungligen postat av Dragonsailor
    Hmm, men om kladdiga avgaser fån andra maskiner lägger sig i motorrummet på denna bil då torde hela bilen behöva avfettas o tvättas flera ggr i mån... och det gör man ju gärna inte.
    Mvh D
    Du ska ge din bil kärlek. Så att tvätta bilen ett par gånger / månad hör till

    Men att det ev. lägger sig "kladdiga" avgaser i motorrummet kommer det ju troligen inte att göra om du köper den. För du ska väl inte ha bilen parkerad som bonden ?

    Försök få tag i servicebok eller få historik bekräftad, ring förra ägaren och fråga vart han har servat bilen. Sen åker du till den verkstaden och kollar historiken.
    Mr. Blu-Ray
    "Fluffmatta"
    9-5 2.3t -01 TD04 E85 Mackanized.

  11. #11
    Kärlek ja, men det skall frugan o de två små kidsen också ha , och de går faktiskt före bilen ... men visst skall den hållas efter och vårdas för att rulla långt och slippa rost!

    Väntar på svar från bilfirman om service mm.

    Mvh D
    Saab 9-3 2.2 TID, MY00
    Saab 9-5 SC Vector, 2.3t, MY05

  12. #12
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 819
    Citat Ursprungligen postat av Falcy
    Att oljestickan är svart är, vad jag vet, för en diesel, normalt? Kan ha helt fel här men då blir jag rättad snart.
    Stämmer, den blir kolsvart typ direkt när man vrider på nyckeln efter service..
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  13. #13
    Var precis och provkörde en 02´a i Thn som var slö som tusan (18900 mil), skevt säte, SID´en var paj och en dörrlist var heltrasig (antagligen fastfrusen). Förbrukningen var också något hög tyckte jag. Gick inte att köra i 90 på 0.45 - 0,50 l/mil... I övrigt var bilen fräsch men jag tror ändå jag hellre tar den tidigare nämnda 99´an som gått 12k mil... Se länk nedan. Servicepapprena var de på spåren så för den sakens skull skall den vara ok. Om oljan blir kolsvart precis efter att man vridit om startnyckeln är den väl ok då...? Byter väl ändå olja själv direkt efter köpet... för säkerhets skull.

    Mvh D

    http://oloflarssonbil.dealer.peugeot.se ... eugeot.cgi
    Saab 9-3 2.2 TID, MY00
    Saab 9-5 SC Vector, 2.3t, MY05

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Kumla
    Inlägg
    113
    Kanske bara är jag men låter inte 65k lite väl mycket?
    Stolt ägare till en 9-3 SS Aero -04

  15. #15
    Jodå, du är inte ensam, jag tycker också 65 är för mycket. Tänker bjuda 55, något mer om de gör service innan leverans = motorolja o filterbyte. Tänkte de skulle byta växellådsoljan också...


    Mvh D
    Saab 9-3 2.2 TID, MY00
    Saab 9-5 SC Vector, 2.3t, MY05

  16. #16

    Såå ja, då har man blivit rånad på 60 tusen ...

    ... men fick alltså en 9-3 2.2 TiD som viss kompensation

    Skämt åsido. Ju mer jag tittade på bilen desto bättre blev den . Körde ACC-testet också o det gick utan problem. Får en service av firman också med olja + filter + bränslefilter vilket känns bra, både för mig och för dem...

    Jaa, so far so good som man säger. Bilen har ju gått knappt 12kmil så det innebär att jag har lite att köra på om man så säger. Har inte heller tid o lust att kuska land o rike runt för att leta "rätt" bil som vi gjorde vid båtköpet, nu när man är småbarnsförälder. Denna bil känns ändå rätt "rätt"!

    Återkommer väl med frågor om problem uppkommer


    Mvh D
    Saab 9-3 2.2 TID, MY00
    Saab 9-5 SC Vector, 2.3t, MY05

  17. #17
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Priset vart?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  18. #18
    Aha, det står alltså i ämnesraden, 60kkronor. Som sagt en bil till salu på hemmaplan. Det blir ju alltid dyrare på firma men jag fick ner den 4500 + får service så det kan jag ta.

    Mvh D
    Saab 9-3 2.2 TID, MY00
    Saab 9-5 SC Vector, 2.3t, MY05

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Skåneland
    Inlägg
    838
    Lycka till!
    Mr. Blu-Ray
    "Fluffmatta"
    9-5 2.3t -01 TD04 E85 Mackanized.

  20. #20
    Tackar!

    Mvh D
    Saab 9-3 2.2 TID, MY00
    Saab 9-5 SC Vector, 2.3t, MY05

Liknande ämnen

  1. Ng 9-5 köpa eller inte(?)
    Av Lostmygun i forum Allmänt
    Svar: 85
    Senaste inlägg: 2010-04-27, 00:06
  2. Tryckande tunn kylfläkt, SPAL eller annan?
    Av mioh i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-01-26, 17:50
  3. Ska jag köpa eller inte?
    Av mps i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-12-27, 11:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •