Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 24

Ämne: 9000 2.0t -97 A50 vägrar starta!!

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Bergsjö
    Inlägg
    79

    9000 2.0t -97 A50 vägrar starta!!

    Hej har nu läst ungefär hälften av forumet om 9000 krångel!! hittar inget som liknar mitt problem!! snälla länka om det finns! i af så har bilen funka skit bra hittils, det ända som hänt är av mitt eget fel, jag körde slut på batteriet genom att spela med bas/stereo utan att ha igång bilen! som gör att datan i bilen inte vill funka som den ska, men om man tar bort minus polen en tid så funkar det igen(=nollställning). Men detta är ännu knepigare! har typ gjort allt som finns här, kollat bränsletrycket till motorn, säkringar, bytt relän, kolla alla kablar/slangar i motorrummet och även bytt Tändkasett(Röd till röd)! men inget verkar funka!! Halvtank, laddat batteri, all el kollad(som är enkelt utan dator) och lyssnat och letat forumet här på Stcc... men har inte sett nått som har samma problem! Min bror trodde det kunde vara någon kännare på vevhuset som skickar signaler till bilen för att säga att bilen är igång?! kan detta stämma? den går från uppå växellådan sen till insuget senare till en tjockare kabel(flera sladdar går ihop till en grövre) som senare går till relä hållaren, och en till sak han sa var att den kan säga till när bensin pumpen ska bygga förtrycket för start?! kan det vara så enkelt? ska se om det fungerar med start gas! Mvh Andreas!!! Vill få igång den nu!!! http://www.garaget.org/Moon_Goose

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 364
    De är inte så att de är startspärren som har gått i??
    Har du testat att trycka på nyckeln med förar dörren öppen och sen starta bilen??
    Hur låter de när du försöker starta bilen??
    Ta ur stiften och kolla om dom är blöta så du får bränsle fram.

    MVH

    F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skene, Västragötaland
    Inlägg
    1 179
    Det första som dök upp i min skalle var VSS eller vad den heter. Startspärren. Tändlåset kan ju ge upphov till liknande symtom...

    Jag är ingen expert så det finns säkert fler som kan ge dig bättre tips.

    Mvh Martin
    Individuellt 321hk/463NM
    http://www.garaget.org/?car=73793 Uppdaterad 090723

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Bergsjö
    Inlägg
    79
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik.j
    De är inte så att de är startspärren som har gått i??
    Har du testat att trycka på nyckeln med förar dörren öppen och sen starta bilen??
    Hur låter de när du försöker starta bilen??
    Ta ur stiften och kolla om dom är blöta så du får bränsle fram.

    MVH

    F

    Det ska jag prova jag har kollat stiften och de verkar helt ok, den låter som den gjorde när den gick problemt fritt! inget missljud ingen bensinpump som går hela tiden och absolut inget knack/klick nånstans! den bara snurar! så start spärr verkar logiskt! men varför med öppen dörr?(bara frågar om du har en tekniskt svar) tack för ett snabbt och smart svar!

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Bergsjö
    Inlägg
    79
    Citat Ursprungligen postat av Martin 2445
    Det första som dök upp i min skalle var VSS eller vad den heter. Startspärren. Tändlåset kan ju ge upphov till liknande symtom...

    Jag är ingen expert så det finns säkert fler som kan ge dig bättre tips.

    Mvh Martin
    jaha! ja det finns fler som tror det tack för svaret iaf! ska snart ut och kolla! om det är så, så har jag 3st tändkasetter 2 över man kan alltid hoppas!

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Bergsjö
    Inlägg
    79

    En sak till...

    Jag har ju ett "förstört" lås, jag kan ta ut nyckeln när bilen är igång... och nyckeln fastnade i låset engång av någon anledning, så jag kollade de genom att kolla hela låskolven(yttre) för att knacka och känna om det var nått fel, och då såg jag nått så amatör likt så jag höll på att åka till förra ägaren!(10mil!) det var nån jävel som hade sågat med någon sorts metallsåg längst bak i kolven!! kan det vara nått? har ej gjort nått med kolven sedan dess och inte haft nått problem med nått sånt sedan dess! jag vill seriöst plåga den som gjorde något så dumt! jaja Mvh Andreas

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Bergsjö
    Inlägg
    79

    Nu börjar det ta slut...

    Hej igen!! var nyss ute och kollade om det gick att få igång den med tipsen jag fick! men VSS/startspärr är väll bara de med fjärrlås? det har jag inte! och den låter och snurrar som vanligt men vägrar än att starta!! är det någon uppe än? skulle uppskatta ett svar i natt! Mvh Andreas!!

    PS
    -------
    Kan det vara tändkasetten? har ju en till som jag kan byta med! har bytt en gång(bättre begagnad)

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    809
    Medlem#
    11844
    Då kan det vara vevaxelgivaren som sagt upp sig. När du kör på starten rör sig då varvräknaren?? den ska liksom små hoppa lite, är den helt död så är det nog vevaxelgivaren.

    Ger inte den utslag då ger den ingen gnista och sätter inte igång bränslepumpen heller.
    //PA - Sundsvall - Sålt Saaben och åker Hyundai i30 diesel nu pga rådande bensinpriser.....

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Bergsjö
    Inlägg
    79
    Citat Ursprungligen postat av Porki
    Då kan det vara vevaxelgivaren som sagt upp sig. När du kör på starten rör sig då varvräknaren?? den ska liksom små hoppa lite, är den helt död så är det nog vevaxelgivaren.

    Ger inte den utslag då ger den ingen gnista och sätter inte igång bränslepumpen heller.
    näe precis! har kollat även att det inte kommer nått ur bränsle returen(troligtvis har bränsle tryck), jag sprutade start gas in i insuget och då tände bilen men heller inte då ville den slå runt... kan det vara någon bränslepump eller nått sådant det är fel på? bränsleregulator? pumpen låter inget alls! har kollat alla säkringar osv! men en skum grej hände när den krånglade förut, pumpen gick utan relän och säkringar(som har med bränslepumpen att göra!), kan det vara en kortslutning nånstans? har dragit 2st strömkablar(bara +) från motorn kan det ha något sammanhang? alltså den har gått bra efter monteringen men kanske har blivit nött/skadad?

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 782
    Citat Ursprungligen postat av Moongoose
    men en skum grej hände när den krånglade förut, pumpen gick utan relän och säkringar(som har med bränslepumpen att göra!), kan det vara en kortslutning nånstans? har dragit 2st strömkablar(bara +) från motorn kan det ha något sammanhang? alltså den har gått bra efter monteringen men kanske har blivit nött/skadad?
    Är du verkligen säker på detta? Att pumpen skulle snurra utan att relät eller säkringarna sitter där låter väl som att du lyckats med något alldeles extra även om jag har svårt att inse riktigt HUR.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Bergsjö
    Inlägg
    79
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av Moongoose
    men en skum grej hände när den krånglade förut, pumpen gick utan relän och säkringar(som har med bränslepumpen att göra!), kan det vara en kortslutning nånstans? har dragit 2st strömkablar(bara +) från motorn kan det ha något sammanhang? alltså den har gått bra efter monteringen men kanske har blivit nött/skadad?
    Är du verkligen säker på detta? Att pumpen skulle snurra utan att relät eller säkringarna sitter där låter väl som att du lyckats med något alldeles extra även om jag har svårt att inse riktigt HUR.
    jo den snurra och pumpa! vi skruvade löst returslangen och körde nått varv då sprutade det och lät konstant! sen skruva vi fast den för det kunde ju inte vara det felet då! men sen tog vi bort säkringar och relän(inne i motorutrymmet) men den fortsatte ändå(endast när tändningen var på)

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 782
    Citat Ursprungligen postat av Moongoose
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av Moongoose
    men en skum grej hände när den krånglade förut, pumpen gick utan relän och säkringar(som har med bränslepumpen att göra!), kan det vara en kortslutning nånstans? har dragit 2st strömkablar(bara +) från motorn kan det ha något sammanhang? alltså den har gått bra efter monteringen men kanske har blivit nött/skadad?
    Är du verkligen säker på detta? Att pumpen skulle snurra utan att relät eller säkringarna sitter där låter väl som att du lyckats med något alldeles extra även om jag har svårt att inse riktigt HUR.
    jo den snurra och pumpa! vi skruvade löst returslangen och körde nått varv då sprutade det och lät konstant! sen skruva vi fast den för det kunde ju inte vara det felet då! men sen tog vi bort säkringar och relän(inne i motorutrymmet) men den fortsatte ändå(endast när tändningen var på)
    Vilket ju betyder att du tagit bort något annat relä än bränslepumpen och någon annan säkring då bränslepumpsrelä och säkring sitter inne i kupén ovanför handskfacket.
    Troligen har du väl varit på ABS-pumpens relä och säkring? Har för mig att det är benämnt "Pump Relay" och sitter i en egen elcentral i motorrummet.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Bergsjö
    Inlägg
    79
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av Moongoose
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av Moongoose
    men en skum grej hände när den krånglade förut, pumpen gick utan relän och säkringar(som har med bränslepumpen att göra!), kan det vara en kortslutning nånstans? har dragit 2st strömkablar(bara +) från motorn kan det ha något sammanhang? alltså den har gått bra efter monteringen men kanske har blivit nött/skadad?
    Är du verkligen säker på detta? Att pumpen skulle snurra utan att relät eller säkringarna sitter där låter väl som att du lyckats med något alldeles extra även om jag har svårt att inse riktigt HUR.
    jo den snurra och pumpa! vi skruvade löst returslangen och körde nått varv då sprutade det och lät konstant! sen skruva vi fast den för det kunde ju inte vara det felet då! men sen tog vi bort säkringar och relän(inne i motorutrymmet) men den fortsatte ändå(endast när tändningen var på)
    Vilket ju betyder att du tagit bort något annat relä än bränslepumpen och någon annan säkring då bränslepumpsrelä och säkring sitter inne i kupén ovanför handskfacket.
    Troligen har du väl varit på ABS-pumpens relä och säkring? Har för mig att det är benämnt "Pump Relay" och sitter i en egen elcentral i motorrummet.
    kan vara halv sant men jag är säker på att det också står ac/Abs/pump där alltså ac'en pump å allt(10A) ABS(30A) Pump(30A) det kan väll inte vara 2st säkringar för ABS systemet och själva ABS pumpen? vet hur det funkar men vet inte helt 100 vilka mekaniska under som gör allt ^^

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Bergsjö
    Inlägg
    79
    Hallå? varför dog detta inlägg? är det inte fler som har något tips? !! Hur i helvete får man bort kapseln/höljet som bränsle pumpen sitter i!! man kommer ju åt den inifrån men jag fattar inte om man ska snurra, dra eller "gnugga" ut?! den måste ändå bytas...

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    166
    Har du ägt bilen länge? VSS var väll standard på MY96-MY98? kan va så att du inte fått med larmdoserna när du köpte bilen och nu när batteriet dog gick startspärren i, så var det på min a50 när jag bröt strömmen ialla fall.

    Min gick att låsa med nyckel som vanligt då aktiverades inte larmet.

    Mvh Henke
    Ng900 2,0i -94
    Ng900 2,0i -95

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Bergsjö
    Inlägg
    79
    Citat Ursprungligen postat av HenkeTIC
    Har du ägt bilen länge? VSS var väll standard på MY96-MY98? kan va så att du inte fått med larmdoserna när du köpte bilen och nu när batteriet dog gick startspärren i, så var det på min a50 när jag bröt strömmen ialla fall.

    Min gick att låsa med nyckel som vanligt då aktiverades inte larmet.

    Mvh Henke
    näe jag har inte larm eller VVS. fick 2st nycklar ingen var fjärrstyrd eller hade alarmknapp... men har hittat felet nu! tror jag... bensinpumpen är iaf död, provade att köra med direkt ström men den ville inte snurra. Så nu är problemet att få ur pumpen!! har du gjort den någon gång? eller är det någon annan som gjort det? snälla svara Mvh Andreas

  17. #17
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 782
    Citat Ursprungligen postat av Moongoose
    Så nu är problemet att få ur pumpen!! har du gjort den någon gång? eller är det någon annan som gjort det? snälla svara Mvh Andreas
    Jaså, nya bud? Nyss gick ju pumpen utan både relä och säkring och nu går den inte alls?
    Jag bytte pump förra söndagkvällen. Som sagt är egentligen det enda problemet att få loss ringen som håller armaturen fast i tanken men där hade jag ett för ändamålet tillverkat verktyg tillgänligt. Så hårt som min ring satt är jag tveksam om ens en tillsågad bit formplyfa hade hållit så det var bra att ha en bygel i metal och 50cm dragskaft.
    Många rapporterar ju att de lyckats med en stor polygrip eller tom korslagda skruvmejslar.
    Du hittar en del tips om bytet bla här: http://www.twinsaabs.com/9000/fuelpu...o.asp?nsteps=3

    Lycka till!
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Bergsjö
    Inlägg
    79
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av Moongoose
    Så nu är problemet att få ur pumpen!! har du gjort den någon gång? eller är det någon annan som gjort det? snälla svara Mvh Andreas
    Jaså, nya bud? Nyss gick ju pumpen utan både relä och säkring och nu går den inte alls?
    Jag bytte pump förra söndagkvällen. Som sagt är egentligen det enda problemet att få loss ringen som håller armaturen fast i tanken men där hade jag ett för ändamålet tillverkat verktyg tillgänligt. Så hårt som min ring satt är jag tveksam om ens en tillsågad bit formplyfa hade hållit så det var bra att ha en bygel i metal och 50cm dragskaft.
    Många rapporterar ju att de lyckats med en stor polygrip eller tom korslagda skruvmejslar.
    Du hittar en del tips om bytet bla här: http://www.twinsaabs.com/9000/fuelpu...o.asp?nsteps=3

    Lycka till!
    Aha jag har varit på den och den sitter ju sten hårt :S går det med en navkapselbortagare? de som följer med 99 och 900 är ju perfekt för att tvinga ut saker ur hål ^^ jag ja den gick utan de grejerna men dagen efter inte alls därför trodde jag att det var en kortslutning! men näe ^^ är det lätt eller riktigt svårt att få bort hela enheten? för jag vill inte förstöra nått skruva böja bända? eller bara bända?

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Hökarängen
    Inlägg
    128
    Titta på länken som LM postade. Klicka på "Step 1".
    Jag tycker det är en riktigt bra guide.

    (sidan du kommer till om du klickar på Step 1: http://www.twinsaabs.com/9000/fuelpump/ ... p?nsteps=3)
    Nu: Saab 9-5 Vector Sportcombi 2,3t från 2002 (trimmad). Pilotpaket, massa lullull.
    Tidigare: Saab 9000 2,3t -1997 (konverterad till FTT med styrbox från 2.3T 200hk + MV)

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Bergsjö
    Inlägg
    79
    Citat Ursprungligen postat av JBjorling
    Titta på länken som LM postade. Klicka på "Step 1".
    Jag tycker det är en riktigt bra guide.

    (sidan du kommer till om du klickar på Step 1: http://www.twinsaabs.com/9000/fuelpump/ ... p?nsteps=3)
    men jag fattar inte hur?! den där j*ävla ringen!! hur i norden får man bort något så åt sittande och sårbart?! jag har kämpat snart i 2-3 dagar med skit bara för att fatta att det är fysiskt och psykiskt omöjligt för en sån amatör som mig!!! jag tar sönder mer än jag gör nytta! och jag börjar bli väldigt less på att vara så nära men ändå så långt bort!!!

Liknande ämnen

  1. 9000 2.3T CSE vägrar att starta
    Av Luban i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-11-27, 18:14
  2. Saab 9000 -94 2.3T vägrar starta..
    Av xdigger i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2008-12-07, 20:25
  3. 9000 som vägrar starta!
    Av Turbo_Performance i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2007-03-06, 20:38
  4. saab 9000 cse 2,3-16 vägrar starta
    Av mangeSBR i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-09-01, 20:25
  5. 9000 vägrar starta.
    Av Robban_GBG20 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-10-28, 15:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •