Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Kupefläkt går för det mesta men lägger av ibland?! 9-5 -98

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    110

    Kupefläkt går för det mesta men lägger av ibland?! 9-5 -98

    Som sagt så funkar fläkten för det mesta i min 9-5 -98. Men ibland som tex idag så la den av o vägrade hoppa igång igen trots att ja drog av o på kliman. Dock gick den som vanligt sen igen när ja hade bilen. Har strulat nån gång tidigare o tidigare ägare informerade även om detta samt att han för ett par år sen bytt hela fläkten.


    Nu tycker ja dock det låter lite lustigt att fläkten skulle gå sönder igen på en så pass ny bil... den nya fläkten tror ja dessutom va från en -04.

    Har sökt lite här på sidan o läst att det är nått styr/reglerdon som kan strula?! Vart sitter det? Bara o smörja upp om det ser rackigt ut? I värsta fall vad kan ett nytt kosta?

    Kan även tillägga att när fläkten strular går den inte även om ja drar på fullt blås manuellt...


    Ideer?

    MVH Kalle
    Saab 9-5 2,0t -98

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Tvååker, Halland
    Inlägg
    223
    Jag hade liknande problem på min 9000 och till slut la den av helt, så det var bara att byta. Kolen var helt slut, så det var väl inte så konstigt att den la av. Skulle tro att det är samma med din. Håller dock med om att verkar lite konstigt när fläkten redan är bytt.
    Har den gått långt?
    Mvh/B
    9-5 aero salomon sedan -03

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    110
    nä den har just slagit över till 21000 mil.

    fläkten pajja på min förra 9000 med... verkar va en sjuka
    Saab 9-5 2,0t -98

  4. #4
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 996

    Re: Kupefläkt går för det mesta men lägger av ibland?! 9-5

    Citat Ursprungligen postat av Kalle LKPG
    Har sökt lite här på sidan o läst att det är nått styr/reglerdon som kan strula?! Vart sitter det? Bara o smörja upp om det ser rackigt ut? I värsta fall vad kan ett nytt kosta?
    Reglerdonet sitter nere vid pedalerna mot värmepaketet, sen går kabeln ut & över fläkthuset & in igen på passagerarsidan där kontakterna sitter... det ser ut såhär!



    Annars är det ju rätt vanligt att kolen tar slut i kupéfläkten, men om den var från en -04 borde dom ju inte vara slut!

    Denna sida är kanon om du ska byta kupéfläkt alt. kolla om kolen är slut! http://www.thesaabsite.com/95/95%20Saab ... r%20RR.htm

    På denna bild ser du kabeln till reglerdonet som går över fläkten! http://www.thesaabsite.com/95/Saab%2095 ... 0cover.jpg

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    110
    Chansar väl på kolena då! Fattat det som att fläkten borde gå på max om reglerdonet strula?

    Fått uppgifter om att kolena skall vara 8*9*ca 22mm....


    MVH Kalle
    Saab 9-5 2,0t -98

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Bromölla
    Inlägg
    281
    Hade samma på min 9-5 års 99 gick bara när den ville själv funkade ibland när man slog til på vänster sida på instrumenpanelen eller under den.Bytte till ny fläktmotor så nu funkar den strålande ALLTID mitt tips är att byta motor så blir det bra igen.
    Saab 9-5 (Speedparts steg2)

  7. #7

    Re:

    Kolla på mekonomen dom tar 2004kr för en ny motor, många pengar men nytt är nytt... Åker nog på att byta på min 9-5 -98

  8. #8
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 996

    Re: Re:

    Citat Ursprungligen postat av AnteMatt
    Kolla på mekonomen dom tar 2004kr för en ny motor, många pengar men nytt är nytt... Åker nog på att byta på min 9-5 -98
    Billigare på Speedparts om du är stcsmedlem!

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    110

    Re: Kupefläkt går för det mesta men lägger av ibland?! 9-5 -98

    Bytte kolena idag o det funkar ju kalas. fick ett visst ljud dock men antar att det är inslitning i början

    MVH Kalle
    Saab 9-5 2,0t -98

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    110

    Re: Kupefläkt går för det mesta men lägger av ibland?! 9-5 -98

    Funkade sådär efter ett tag. Kollektorn va väldigt sliten på motorn Går lite ibland så det är väl en ny motor som gäller. Är det mekonomen som är billigast med sina 2004kr lr finns det nått billigare o bättre? Vad kostar den på speedparts om man är medlem då?

    MVH Kalle
    Saab 9-5 2,0t -98

  11. #11

    Re: Kupefläkt går för det mesta men lägger av ibland?! 9-5 -98

    Jag bytte min fläktmotor men problemet kvarstår.
    Har märkt att om jag slår igen höger framdörr så hoppar fläkten igång igen.
    Men kör jag över ett gupp så lägger den av igen.
    Kan detta ha nått med reglerdonet att göra?
    Finns det nått man kan göra själv eller blir det en dyr historia och lämna in den?
    Jag har en Saab 95 -00

    /Micke

Liknande ämnen

  1. Dör när man lägger i driven ibland. 9-5 år00
    Av nillow i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-09-18, 00:06
  2. Radioproblem, radion lägger av ibland, og9-3 -99!
    Av Kivi i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-03-20, 04:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •