Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Vad ska jag ta för bilen?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    umeå
    Inlägg
    285

    Vad ska jag ta för bilen?

    Bilen ska bytas nu

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873
    Flyttar till "Verkstäder, försäkringar och köpråd" eftersom "Här diskuteras finansiering, verkstäder, servicefrågor, försäkringar, köpråd och värderingsfrågor."
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    umeå
    Inlägg
    285
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Flyttar till "Verkstäder, försäkringar och köpråd" eftersom "Här diskuteras finansiering, verkstäder, servicefrågor, försäkringar, köpråd och värderingsfrågor."
    Oj sorry, missade helt den här avdelningen trots intensivt bläddrande

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481
    inte många kronor är nog mitt svar, när du börjar komma till bilar i denna klassen så är det ju mer eller mindre om bilen är bes&skattad som avgöra om den är värd nått.

    med tanke på att du kan få en betydligt nyare för 10 000kr...

    Men som sagt är den nybes&skattad är den väl värd lite, är det inte det så är det nog inte många kronor...
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    umeå
    Inlägg
    285
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    inte många kronor är nog mitt svar, när du börjar komma till bilar i denna klassen så är det ju mer eller mindre om bilen är bes&skattad som avgöra om den är värd nått.

    med tanke på att du kan få en betydligt nyare för 10 000kr...

    Men som sagt är den nybes&skattad är den väl värd lite, är det inte det så är det nog inte många kronor...
    Måste väl vara värd lite mer än en standard 9000 -88 iallafall med tanke på skicket + det som ingår, dv.s trim, ljud, servicen är gjord med olja + filter, tändstift, skattad & besiktad till 2009, nya bromsar, nya drivknutar och allt sådant. Finns drag på bilen också om det behövs.

    Finns inget & klaga på på kärran, allt som ska bytas är bytt. Karossen är OK rostmässigt och inredningen är utbytt till helfräscht..

    Tanken var väl inte att sälja bilen som A till B bil, snarare som utställning eller trimning eller bara köra skiten ur den på helgerna..

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    768
    Citat Ursprungligen postat av Rejvscorpio
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    inte många kronor är nog mitt svar, när du börjar komma till bilar i denna klassen så är det ju mer eller mindre om bilen är bes&skattad som avgöra om den är värd nått.

    med tanke på att du kan få en betydligt nyare för 10 000kr...

    Men som sagt är den nybes&skattad är den väl värd lite, är det inte det så är det nog inte många kronor...
    Måste väl vara värd lite mer än en standard 9000 -88 iallafall med tanke på skicket + det som ingår, dv.s trim, ljud, servicen är gjord med olja + filter, tändstift, skattad & besiktad till 2009, nya bromsar, nya drivknutar och allt sådant. Finns drag på bilen också om det behövs.

    Finns inget & klaga på på kärran, allt som ska bytas är bytt. Karossen är OK rostmässigt och inredningen är utbytt till helfräscht..

    Tanken var väl inte att sälja bilen som A till B bil, snarare som utställning eller trimning eller bara köra skiten ur den på helgerna..
    Tror du kommer får svårt att hitta "rätt" köpare som är villig att betala för allt "extra". De flesta söker "A till B" bil. Men visst, om rätt person skulle dyka upp så. Var beredd på att det kan ta tid.
    9-5 Vector -02 "Hector" SÅLD
    Mazda 6 2.5 Sport - i väntan på att ng9-5 ska komma ner i pris
    Ducati 944 ST2 "Isabelle"

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    umeå
    Inlägg
    285
    Citat Ursprungligen postat av Styrman_Jansson
    Citat Ursprungligen postat av Rejvscorpio
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    inte många kronor är nog mitt svar, när du börjar komma till bilar i denna klassen så är det ju mer eller mindre om bilen är bes&skattad som avgöra om den är värd nått.

    med tanke på att du kan få en betydligt nyare för 10 000kr...

    Men som sagt är den nybes&skattad är den väl värd lite, är det inte det så är det nog inte många kronor...
    Måste väl vara värd lite mer än en standard 9000 -88 iallafall med tanke på skicket + det som ingår, dv.s trim, ljud, servicen är gjord med olja + filter, tändstift, skattad & besiktad till 2009, nya bromsar, nya drivknutar och allt sådant. Finns drag på bilen också om det behövs.

    Finns inget & klaga på på kärran, allt som ska bytas är bytt. Karossen är OK rostmässigt och inredningen är utbytt till helfräscht..

    Tanken var väl inte att sälja bilen som A till B bil, snarare som utställning eller trimning eller bara köra skiten ur den på helgerna..
    Tror du kommer får svårt att hitta "rätt" köpare som är villig att betala för allt "extra". De flesta söker "A till B" bil. Men visst, om rätt person skulle dyka upp så. Var beredd på att det kan ta tid.
    Dom flesta ja, men jag riktar mig inte till svensson 54 som har 4 barn och ska ha Saaben till att åka till Maxi

    Och att hitta rätt köpare gäller ju igentligen alla bilar, en helt org. fräsch Saab kan vara svår att sälja ändå även fast priset redan är lågt, allt handlar ju om vad köparen behöver och vill betala

    Men absolut enklast är ju isf att riva isär allt, sälja allt trim löst, ljudet löst. Är ju mycket pengar i bara dom grejorna ihopräknat.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    umeå
    Inlägg
    285
    ...

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    25
    Hmmm… Är inte problemet här att den som vill ha en ”jättemaxad” bil vill göra jobbet själv som hobby och få det precis som man själv vill. Om du inte gjort förändringar av bilen för att hålla den i ”mint condition” med originaldelar så är det, i värsta fall bara Du själv som vill ha bilen som den står, även om folk som ser den kan erkänna och uppskatta Ditt arbete.

    En helt ok 9000 av de sista årgångarna får Du väl under 15000:-. Med all utrustning etc. En tio år äldre bil som Du, i och för sig, lagt massa tid, kraft och pengar på, men som inte längre är en ”vanlig” bil är, för de flesta, värd mindre än en ”normal” sådan.

    Plocka bort och sälj vad Du kan separat. Tyvärr är det normalt inte heller en särskilt bra affär eftersom begagnade delar har ett mycket lågt andrahandsvärde, kanske 10% av vad Du gett. Dessutom har Du jobbet med att plocka bort och återställa som ger Dig en obefintlig timpeng.

    En strippad bil kan Du sen kanske få 5’ för… möjligen 7’ om Du har sagolik tur, men antagligen inte. Sorry..

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    umeå
    Inlägg
    285
    Citat Ursprungligen postat av MatsL
    Hmmm… Är inte problemet här att den som vill ha en ”jättemaxad” bil vill göra jobbet själv som hobby och få det precis som man själv vill. Om du inte gjort förändringar av bilen för att hålla den i ”mint condition” med originaldelar så är det, i värsta fall bara Du själv som vill ha bilen som den står, även om folk som ser den kan erkänna och uppskatta Ditt arbete.

    En helt ok 9000 av de sista årgångarna får Du väl under 15000:-. Med all utrustning etc. En tio år äldre bil som Du, i och för sig, lagt massa tid, kraft och pengar på, men som inte längre är en ”vanlig” bil är, för de flesta, värd mindre än en ”normal” sådan.

    Plocka bort och sälj vad Du kan separat. Tyvärr är det normalt inte heller en särskilt bra affär eftersom begagnade delar har ett mycket lågt andrahandsvärde, kanske 10% av vad Du gett. Dessutom har Du jobbet med att plocka bort och återställa som ger Dig en obefintlig timpeng.

    En strippad bil kan Du sen kanske få 5’ för… möjligen 7’ om Du har sagolik tur, men antagligen inte. Sorry..
    Ja alltså bilen är ju fortfarande 9000, fast riktigt fräsch både in + utvändigt.
    Har bytt alla paneler och inredning till det fräschaste jag kunnat hitta, samma sak med utseénde, karossen är inte uppskuren, inte kjolarna heller så den är ju inte byggd för Min smak utan jag vill behålla andan som 9000 har.

    Men att det man plockar ur bara är värt 10% har jag svårt att tro på, att skicka en 3" IC för 800-900:- är inga problem, röda spridare kan man skicka för 3-500:-, Matschip finns det folk som jagar hela tiden till 9000, dv.s med samma setup.
    Motor / lådor skickar man ju för 500-1000:- utan problem.
    Så om jag gett 1500:- för ett chip så faller ju inte värdet till 150:- bara för att den är använd

    Plockade isär en annan 9000 tidigare och folk köpte som galningar, fick 400:-/st bara för ABS givarna..

    Det enda som avviker bilen karossmässigt är 2st logon på huv + bagage, båda går att ta bort.

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    25

    re...

    Perfekt ... Då är ju ekvationen enkel. Det låter som om Du tror att Du minst får 20' för delarna. Det får Du antagligen inte för bilen.

    Då är det är bara att beräkna antalet timmar det tar att plocka loss och återställa. Ta sen och räkna fram Din timkostnad och bedöm om Du vill lägga ner jobbet för de pengar Du får...

    Tex om jag höftar vilt. (behöver naturligtvis inte stämma alls)

    Pris i delar 20'. Pris som den står 7'. Antal timmars jobb 40. Du tjänar alltså 13' på 40 timmars jobb vilket är 325 pix skattat i timmen, vilket naturligtvis är bra... Dock utgår vi, i exemplet, ifrån att Du verkligen säljer alla grejjerna och att det inte är några kostnader förenade med försäljningen. Lycka till..

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    umeå
    Inlägg
    285

    Re: re...

    Citat Ursprungligen postat av MatsL
    Perfekt ... Då är ju ekvationen enkel. Det låter som om Du tror att Du minst får 20' för delarna. Det får Du antagligen inte för bilen.

    Då är det är bara att beräkna antalet timmar det tar att plocka loss och återställa. Ta sen och räkna fram Din timkostnad och bedöm om Du vill lägga ner jobbet för de pengar Du får...

    Tex om jag höftar vilt. (behöver naturligtvis inte stämma alls)

    Pris i delar 20'. Pris som den står 7'. Antal timmars jobb 40. Du tjänar alltså 13' på 40 timmars jobb vilket är 325 pix skattat i timmen, vilket naturligtvis är bra... Dock utgår vi, i exemplet, ifrån att Du verkligen säljer alla grejjerna och att det inte är några kostnader förenade med försäljningen. Lycka till..
    Ja hur det fungerar söderut vet jag inte, kanske glömde nämna att jag är från norrland, vi har inte sönderrostade vrak och 50 skrotgårdar i samma stad

    Fick en komplett kärra utan rost av en bekant, sålde istort sett hela bilen i delar, alltifrån avgas till drivknutar, abs givare, kupe´fläkt och t.om frontläppen under stötfångaren. Bara delarna i sig drog in 6.000:-. Karossen gick till skroten, rensad på inredning och motorrum. Bagageluckan var väl det som fick stanna kvar.
    Och det var en org. 9000i -90 med röd inredning..

    Så vi får väl formulera om frågan, Vad är en norrlands 9000 värd

    Så ja, det är nog sant, man ska inte bo i Norrland om man vill ha en bil som går sönder ofta

    Nu vet jag inte vart du fick det ifrån att delarna skulle kosta 20.000 heller. Men nog får man mer än 7 för en 9000 som är fräsch in / utvändigt, Airflow + vinge och norrlandskörd sen dag 1..

  13. #13
    alla VET att en norrlandskörd bil är en fin bil

    köpte min S4 som jag hade förut därifrån. den hade inte en rostfläck!
    9-3 aero 2001

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    umeå
    Inlägg
    285

    Re: re...

    Citat Ursprungligen postat av MatsL
    Perfekt ... Då är ju ekvationen enkel. Det låter som om Du tror att Du minst får 20' för delarna. Det får Du antagligen inte för bilen.

    Då är det är bara att beräkna antalet timmar det tar att plocka loss och återställa. Ta sen och räkna fram Din timkostnad och bedöm om Du vill lägga ner jobbet för de pengar Du får...

    Tex om jag höftar vilt. (behöver naturligtvis inte stämma alls)

    Pris i delar 20'. Pris som den står 7'. Antal timmars jobb 40. Du tjänar alltså 13' på 40 timmars jobb vilket är 325 pix skattat i timmen, vilket naturligtvis är bra... Dock utgår vi, i exemplet, ifrån att Du verkligen säljer alla grejjerna och att det inte är några kostnader förenade med försäljningen. Lycka till..
    Svarade aldrig på det här inlägget.

    Sålde prylarna löst som trim / fälgar etc och drog in 17.000, bytte bort bilen mot en fyrhjuling och sålde fyrhjulingen för 15.000.

    Alltså, 32.000:- fick jag in för en gammal trist 9000 med trim & ombyggnationer.

    Nu är Saab tiderna slut och jag håller mig till Supror

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •