Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Fundering ang. bilköp

  1. #1

    Fundering ang. bilköp

    Ska göra mig av med min gamla volvo och har börjat kika på alternativen.

    Har cirka 50.000 att lägga på bil.

    Under en månads tid så har jag sneglat på Saab 93 2,0T (gärna SE), av årsmodell 02. Har tyvärr på senare dagar blivit något avskräckt då jag hört rykten om vibrationer vid acceleration, är det något som förekommer på alla modeller?

    Har sett att den nyare generationens 93 börjat rasa i pris, och att det finns sådana för runt 70.000, men jag är egentligen inte så pigg på att behöva fixa mer pengar = vänta några månader till med bilköpet, men det kanske vore värt det, vad är det som är uppdaterat/snyggare förutom hela bilens utseende, finns det någon nackdel angående övergången som ni har upptäckt?

    Är lite skeptisk mot att införskaffa första årsmodellen av en "ny generation", har jag belägg för det eller är det lika problemfritt ägande av den första (2003) som av senare? Vill ha det så problemfritt som möjligt, därför kikade jag på 02 av den lite äldre modellen, men det lät ju inte allt för kul med rattvibrationerna... sen är ju den nyare ruskigt snygg

    mer frågor kommer nog, hoppas att någon svarar tack på förhand!

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481
    gillar du problem så är ju helt klart 02an ett perfekt köp...

    nya 9-3an (03 och framåt) har betydligt mindre problem.

    gamla 9-3an har du ju motorproblemen, testa att sök på oilsludge, finns massor med intressant att läsa om detta skit...

    hade nog lagt till de extra 1000lapparna på en ng9-3 istället för en og9-3, allternativt köpt en tidig modell av gamla 9-3an med de mindre problemtygnda motorena.

    Några vibrationer vid acceleration har jag aldrig hört skulle va problem.

    men som sagt, jag hade gått på en nyare 9-3a, skaffa sig en gammal är ju lite av vågspel nu när garantier osv börjar gå ut på dem, kan ju bli äckligt dyrt då om nått händer.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    768
    Rattvibrationer är så vitt jag vet inget standardfel på 9-3. Inget jag märkte på den jag hade. Dock så har framvagnen en tendens att orma sig lite vid kraftig acceleration. Inget man märker vid normal körning. Börjar man trimma så blir det dock tydligare.

    Jag skulle välja en äldre 9-3 98-00 då de motorerna (T5) inte omfattas av oilsludge problemet (vissa 00:or har den nyare T7 motorn).
    T5 motorn är också generellt hållbarare. Det rimmar också bra med din budget.

    Som pumpa säger är de nya 9-3:orna trevligare. Men lite över din budget än så länge.
    9-5 Vector -02 "Hector" SÅLD
    Mazda 6 2.5 Sport - i väntan på att ng9-5 ska komma ner i pris
    Ducati 944 ST2 "Isabelle"

Liknande ämnen

  1. Råd vid bilköp..
    Av Sonny Hansson i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-08-18, 00:00
  2. Bilköp Ng 900 2,0T
    Av ISBjörnen i forum Allmänt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-12-27, 22:55
  3. bilköp ng 900...
    Av The Rob i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-06-14, 18:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •