Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Högtalarbyte 9-5 SC -04 AS2

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    60

    Högtalarbyte 9-5 SC -04 AS2

    Hallå hallå!

    Har tröttnat på det inte allt för roliga ljudet ur en AS2

    Har läst en hel del trådar här ang. ljuduppdatering av AS2 i 9-5 SC.
    Tänkte börja med att enbart byta högtalarna i instrumentpanelen, fram- och bakdörrar.
    Någon som gjort denna operation och kan uttala sig om resultatet?
    Blir det stor skillnad eller är ett krav att även AS2 steget ryker mot ett vassare eftermarknads steg?

    Vilka högtalare är att rekommendera då ohmtalen på Saabs högtalare skiljer sig lite från de flesta eftermarknads högtalare.

    För att få ett lite fylligare ljud med mer bastryck kanske även en baslåda borde finnas med i tankarna, dock av modell mindre då jag har annat som tar upp bagagen

    Tacksam för alla svar!

  2. #2
    Jag bytte i min 9-5 Aero 02 för ett tag sen och i min bil var alla orginalhögtalare på 4 ohm. 3,5" i instrumentpanelen, 6,5" i framdörrarna och 5,25" i bakdörrarna. Jag tycker de blev bra mycke finare ljud men jag saknade basen så jag slog på stort och slängde ut reservhjulet och tryckte dit en baslåda och ett nytt 5 kanals steg som nu driver alla högtalarna i bilen.
    Nu har jag bytt ut stereon mot en dvd med så från att bara skulle byta högalarna i början så har det blivit en ganska mycke större och dyrare affär! Jag köpte blaupunkt till framsystemet och 2 st mutant MT1005XXX i lådan.

    Mvh Johan
    Saab 9-5 Aero Kombi 02

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    60
    Bytte du till ett 5 kanals steg innan du bytte stereo, med hjälp av backes Saab3 eller? Klarade du dig ifrån ljudstörningar?

    Tror jag kommer att göra samma sak, alltså först testa att enbart byta samtliga högtalare i bräda fram- och bakdörrar. Men har man väl gjort dé så kanske steg och en liten låda i bagagen följer med som ett brev på posten

    Har varit å kollat lite på en Pioneer FH-P80BT, tror nog jag vill ha dubbel din om jag kommer kasta ut std enheten. Några synpunkter på denna enhet?

  4. #4
    Nej stereo steg och låda kom smatidigt.
    Jag har ingen koll på vad som är bra eller dåligt när de gäller bilstereo jag har en dubbel din dvd av okänt märke som jag köpte billigt på blocket och den har funkat som jag vill att den ska så jag är nöjd!
    Saab 9-5 Aero Kombi 02

  5. #5
    Grundladd Turborulles avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    277
    Jag byggde om AS2:an i min 9-5 -04 för ett tag sedan. Se: http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... highlight=

    Baslådan i skuffen är löstagbar, så understundom så händer det ju att jag kör utan den när jag måste lasta mycket. Däremot så försämras inte basen speciellt mycket. De midbashögtalare som sitter i framdörrarna räcker riktigt bra till om jag vrider upp basen på max.

    Så om man vill prioritera sakerna i rätt ordning, så skulle jag ha väntat med baslådan och lagt pengarna på ett annat slutsteg än det anskrämligar AS2-steget. Då kan du även fritt välja BRA högtalare, utan att behöva ta hänsyn till den konstiga impedansen som AS2:s slutsteg kräver.

    Beträffande störningar så kopplades mitt DLS-slutsteg in med en Backe-adaptor, men ingen galvanisk avskiljare. När det var absolut tyst mellan låtarna så kunde man urskilja ett mycket mycket svagt generatorvin, om man ansträngde sig. Vi kopplade då in en galvanisk isolator och störningarna försvann helt.
    BMW 328 GT M-sport
    Tidigare: og900 turbo 3d 1980, og900 turbo 3d 1981, og900i 3d 1985, Volvo 744 GLE 1988, 9000 CSE 1994, 9-5 Aero SC 2004
    https://www.garaget.org/Turborulle

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    60
    Tack för era matnyttiga tips!
    Kommer nog att bli ett samtal till backes på måndag för beställning utav högtalare, steg och saab3 adapter. Kommer nog att börja riva ur dörrsidor i helgen för att påbörja ljudisolering utav dörrarna. Vad finns det för bra och billiga varianter utav isoleringsplattor att köpa?

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    60
    Tror jag kommer satsa på bitum från Mekonomen.

    Vad tror ni om följande högtalarsammansättning;
    Instrumentpanel JBL GTO-327

    Framdörrar Infinity REF6522i

    Bakdörrar Infinity REF5022i


    Och till detta ett lämpligt steg att driva allt med, gärna ett 5 kanals för framtida bas utbyggnad funderar på ett DLS Performance CA51.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    60
    Turborulle var placerade du dina diskanter till dina 6,5" DLS reference högtalare?

  9. #9
    Grundladd Turborulles avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    277
    Citat Ursprungligen postat av emzer
    Turborulle var placerade du dina diskanter till dina 6,5" DLS reference högtalare?
    De diskanterna användes inte. Man kan köpa enbart midbashögtalarna utan diskanter. Högtalarna i instrumentpanelen, koaxial JL Audio TR 3,5”, ger en alldeles tillräckligt bra diskant.
    BMW 328 GT M-sport
    Tidigare: og900 turbo 3d 1980, og900 turbo 3d 1981, og900i 3d 1985, Volvo 744 GLE 1988, 9000 CSE 1994, 9-5 Aero SC 2004
    https://www.garaget.org/Turborulle

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    60
    De diskanterna användes inte. Man kan köpa enbart midbashögtalarna utan diskanter. Högtalarna i instrumentpanelen, koaxial JL Audio TR 3,5”, ger en alldeles tillräckligt bra diskant.
    Ok, hat tittat runt en del på olika högtalare och det lutar nog åt att det blir DLS för mig oxå!

    Var runt och skulle köpa bitummattor i helgen, men tyvärr slut överallt.
    Hoppas de får hem nytt till veckan.

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    60
    Baslådan i skuffen är löstagbar, så understundom så händer det ju att jag kör utan den när jag måste lasta mycket. Däremot så försämras inte basen speciellt mycket. De midbashögtalare som sitter i framdörrarna räcker riktigt bra till om jag vrider upp basen på max.
    Hur kopplade du/Backe in baslådan med tanke på att det inte finns någon utgån för basen på stereon?

    Högtalarna i instrumentpanelen byttes till koaxial JL Audio TR 3,5”
    Är det inte bättre att köra med diskanterna från DLS R6A uppe i instrumentpanelen, och skippa JL elementen? Eller tänker jag fel då ?

  12. #12
    Grundladd Turborulles avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    277
    DLS-slutsteget som jag har är försett med fem kanaler, två till framsystemet, två till baksystemet och en till baslådan. Så det är bara en sladd med en skarvkontakt från slutsteget till baslådan.

    Det är möjligt att man får ännu bättre diskant om man sätter diskanthögtalarna från DLS Reference 6,5” uppe i instrumentpanelen. Å andra sidan så får man med JL Audio TR 3,5” förutom diskanten, även mellanregister.

    Som jag skrev i min tråd om ombyggnaden, så lät jag Mathias på Backes föreslå en lösning som han hade god erfarenhet av och jag ifrågasatte egentligen inte hans förslag. Du kan ju kolla med honom vad han tycker om andra alternativ. Den här lösningen passade bra för det som jag hade budgeterat för en förbättring av ljudet, men det går naturligt att få det ännu bättre om man vill lägga ner mer pengar.
    BMW 328 GT M-sport
    Tidigare: og900 turbo 3d 1980, og900 turbo 3d 1981, og900i 3d 1985, Volvo 744 GLE 1988, 9000 CSE 1994, 9-5 Aero SC 2004
    https://www.garaget.org/Turborulle

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    60
    Då var "grejerna" beställda från Backes, pratade med Mathias om de olika varianterna på framsystemet och han föreslog JL Audio i instrumentpanelen istället för diskanterna från DLS:en.

    Får se om dom dyker upp här i början på nästa vecka....

    Kanske man skulle vågar sig på en ljudisolering av dörrarna i helgen men med tanke på att det sitter en givare för sidoairbagen där så får man nog va lite försiktig.......

  14. #14
    Grundladd Turborulles avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    277
    Citat Ursprungligen postat av emzer
    Kanske man skulle vågar sig på en ljudisolering av dörrarna i helgen men med tanke på att det sitter en givare för sidoairbagen där så får man nog va lite försiktig.......
    Sitt inte och luta dig mot sidan av stolen medan du jobbar bara......
    BMW 328 GT M-sport
    Tidigare: og900 turbo 3d 1980, og900 turbo 3d 1981, og900i 3d 1985, Volvo 744 GLE 1988, 9000 CSE 1994, 9-5 Aero SC 2004
    https://www.garaget.org/Turborulle

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Fagersta
    Inlägg
    459
    ...eller koppla ur batteriet när du jobbar.

    Då borde du bara ha den eventuella påverkan som dämpningen kan ha på sensorns funktion kvar att oroa dig för. D.v.s. om kudden fortfarande funkar som den ska om det smäller.
    *Såld* 9-5 Aero SC Aut -02
    V70 T6 -14

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    60
    Ja dé är nog bäst att koppla ur batteriet för att va på den säkra sidan när man monterar dämpningen. Men själva dämpningen i sig borde ju inte påverka sensorn något nämnvärt tycker jag.....

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    60
    Första lagret dämpning är nu på plats!
    Har även dragit lågnivå till bagagen samt börjat dra högtalarkabel till framdörrarna. Lite små trångt att komma igenom genomförningen till framdörren bara får nog köpa en bit ståltråd eller liknande för att komma igenom. Kommer sen antagligen borra upp kabelkontakten till dörren.

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    60
    Då var allt på plats, måste säga att det blev en otrolig skillnad på ljudet trots originalstereon. Näst på tur blir en specialbyggd baslåda som jag tänker bygga emot baksätet anpassat mot hjulhusen.



    Slutsteget placerade jag under befintligt golv på ett "nytt" golv som tillverkades och klädes in i ett mörkt högtalartyg.

Liknande ämnen

  1. Högtalarbyte / "Problem"
    Av BAAS 3-9 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-07-06, 02:36
  2. Högtalarbyte (Saab 9-5 -00 med AS1 / Popular)
    Av Mate Dogg i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-11-14, 12:13
  3. Kopplingar mm vid högtalarbyte Saab 9-5 sc -05 As2
    Av Attac i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-03-25, 01:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •