Sidan 1 av 5 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 100

Ämne: 9-3 SS Aero - Sommarsulor på!

  1. #1
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 893

    9-3 SS Aero - Sommarsulor på!

    Då var det dags för nästa Saab och den första som inte är svart. (Vad har det hänt?)

    Jakten på en riktig bil att köra på bana och leka med går vidare men man har ju även behov av en att transportera sig dagligen i.

    Efter några dagars intensivt letande på blocket mellan olika bilar från 04-07 men problem att hitta något som inte var övervärderat jämfört med att köpa nytt så dök denna upp på blocket för småpengar.

    Snart 13.000mil, fullskinn, navi, telefon, bluetooth, stora bromsarna och det viktigaste automat.

    Var ner och kollade på den och visst, den är inte i nyskick men med lite kärlek så ska det nog gå att få fason på bilen. Skambjöd och ägaren godtog det.










    Vad är det då att hinna med att göra innan jag lämnar landet den 1:a September?

    Navigatorn krånglar, har hittat en skiva men bilen tror jag är i Moholm istället för Storvik! Vart ska jag börja felsöka antennproblem?

    Nya framdäck måste på då nuvarande är som slicks utan grepp

    Rekond av bilen
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Kristinehamn.
    Inlägg
    1 196
    Medlem#
    6124
    Grattis till nya bilen.

    Men den skulle ju ha varit svart nej då är en otroligt snygg färg.

    Mvh Håkan

  3. #3
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 893
    Citat Ursprungligen postat av daree
    Grattis till nya bilen.

    Men den skulle ju ha varit svart nej då är en otroligt snygg färg.

    Mvh Håkan
    Har redan gått igenom en fin samling svarta bilar. Denna ska mestadels tjejen glida runt i och då är nog någon variant av smutsgrå att föredra.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  4. #4
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 911
    Medlem#
    2959
    Grattis till rolig bil. Behövs inte så mycket för att det ska svänga bra i dessa. Lite mer effekt och ett par bra sulor (typ Michelin PS2) så kommer man långt.

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 871
    Hur många nya bilar skall du ha Sebastian? (Apropå din signatur. )

    Vilken årsmodell är det?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  6. #6
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 893
    Citat Ursprungligen postat av Stoffe #2959
    Grattis till rolig bil. Behövs inte så mycket för att det ska svänga bra i dessa. Lite mer effekt och ett par bra sulor (typ Michelin PS2) så kommer man långt.
    Tackar, det är nog ungefär där det får sluta på denna bil. Blir nog mer tillbehör och tillbehör som har funktion även utanför effektvägen.

    Jag har ju fått OK på ett köp av ilte värre bil ifall jag håller tassarna ifrån att spåra ur med denna. (Ett E85 program skulle dock inte sitta fel)



    Tror jag även hittade problemen med Navigatorn, antennen i taket verkar ha problem med ena kontakten som är trasig. Har satt ihop det temporärt och startade nyss bilen för att se ifall den hittar på något.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  7. #7
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 893
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Hur många nya bilar skall du ha Sebastian? (Apropå din signatur. )

    Vilken årsmodell är det?
    Blir en en massa bilar att slå till på

    Otroligt nog blev det en 03:a även fast jag försökte undvika det in i det längsta. Att hitta bilar med fullskinn är nästan omöjligt och de 05:or med låga mil jag hittade var en i Malmö och en här på forumet.

    Testkört en hel del mellan 03-06 och angående barnsjukdomar med inredning osv verkar det vara från bil till bil och inte årsmodell. Att denna sedan kostade mindre än hälften motför vad de andra jag tittat på gjorde det inte så svårt att svälja att man fick fixa lite.

    Den ska ju trots allt rulla som vardagsbil.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  8. #8
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 893
    Wiii!

    Hittade felet till navigatorn som har varit det stora problemet hittils.

    Skivan låg gömd vid reservhjulet och sedan funkade inte mottagningen. Efter en massa letande så hittade jag att kontakten till antennen i taket inte var 100%. Nu åtgärdat och till och med den stora byn Näs fanns med.

    04:ans karta känns dock liiiiiiite gammal.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 032
    Fin kärra Sebastian!

    Kör också en 04a, familjen har haft en 03a precis i säljstarten och jag upplevde den lite bättre i kvalitet än min 04a... vet inte riktigt varför, men det är mycket knirr o knarr o så från min bil, vet inte om det är så från din?


    Fin bil anyhow!
    Ш E L i П - 9-3 2.0t

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    3 837

    Re: Saab 9-3 Aero Sportsedan - Vardagsbilen

    Citat Ursprungligen postat av Sebastian
    ...och det viktigaste automat.
    Varför var det viktigast?

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 032

    Re: Saab 9-3 Aero Sportsedan - Vardagsbilen

    Citat Ursprungligen postat av petson
    Citat Ursprungligen postat av Sebastian
    ...och det viktigaste automat.
    Varför var det viktigast?
    ¨

    upplever att jag också skulle haft det på under mina kriterier när jag letade SS det är grymt drygt att sitta o spaka, HELA tiden i en bruksbil!
    Ш E L i П - 9-3 2.0t

  12. #12
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 893

    Re: Saab 9-3 Aero Sportsedan - Vardagsbilen

    Citat Ursprungligen postat av petson
    Citat Ursprungligen postat av Sebastian
    ...och det viktigaste automat.
    Varför var det viktigast?
    Jag bara älskar att köra med det när man ändå inte ska ut på bana eller köra rejs. En fjöjd i köer och annat.

    Jag är såld, och önskar bara att Saab kunde koma med en DSG-låda.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  13. #13
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 911
    Medlem#
    2959
    Citat Ursprungligen postat av Sebastian
    Otroligt nog blev det en 03:a även fast jag försökte undvika det in i det längsta. Att hitta bilar med fullskinn är nästan omöjligt och de 05:or med låga mil jag hittade var en i Malmö och en här på forumet.
    Håller med. Fullskinn i en SS/SC är ett absolut måste. Den andra klädseln är både ful och smutskänslig. Tål inte ens lite fukt fören det blir en fläck.

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    3 837
    Jag bara undrade... Jag har bara testat automat (med paddlar) i en 1,9TiD (150hk) och visst är det smidigt med automat men jag blev besviken på paddlarna. Så segt... kanske hade jag för höga förväntningar.

    Sitter själv och bläddrar igenom blocket med jämna mellanrum...

  15. #15
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    3 837
    Citat Ursprungligen postat av Stoffe #2959
    Fullskinn i en SS/SC är ett absolut måste. Den andra klädseln är både ful och smutskänslig. Tål inte ens lite fukt fören det blir en fläck.
    Jupp. Jag ångrar verkligen att vi inte valde till det... Dumsnålt så här i efterhand. Med två små barn i bilen är det ju dessutom dömt att bli fläckar!

  16. #16
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 893
    Citat Ursprungligen postat av petson
    Jag bara undrade... Jag har bara testat automat (med paddlar) i en 1,9TiD (150hk) och visst är det smidigt med automat men jag blev besviken på paddlarna. Så segt... kanske hade jag för höga förväntningar.

    Sitter själv och bläddrar igenom blocket med jämna mellanrum...
    Det är långt ifrån en SMG II-III låda och paddlarna är värdelösa. Ja allt förutom själva automat-läget är värdelöst

    Men otroligt skönt att slippa spakandet.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  17. #17
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Bra skit!

    Dirt Grey är en av Saabs mest underskattade färger. Riktigt snygg när den är nyputsad och snygg även när den är dyngskitig.

    Blir det steg 3 etanol på denna?

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  18. #18
    Steg 5
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    skogen
    Inlägg
    5 057
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Bra skit!

    Dirt Grey är en av Saabs mest underskattade färger. Riktigt snygg när den är nyputsad och snygg även när den är dyngskitig.

    Blir det steg 3 etanol på denna?

    Mvh

    KK
    Tror inte det, vi gör inte steg 3 på aut bilarna på E85.
    Chaos, panic and disorder ... my work here is done.
    Never argue with a idiot. He will pull you down to his level and then beat you with experience

  19. #19
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 893
    Som det ser ut nu blir det nog max steg3 men mer troligt steg1 E85.

    Färgen är underbar, tror den kommer bli riktigt fin när man polerar upp den och får bort lite smårepor som finns.


    En däckfråga, det sitter idag 225/45/17 på fälgarna och framdäcken behöver bytas omgående då jag inte släpper iväg tjejen med dessa. Att investera i nya prestandadäck känns inte helt rätt då dessa enbart kommer att rulla säsongen ut.

    Blir vinterdäck på dessa fälgar och sedan nya fälgar och däck till sommaren.

    Men vad går på dessa fälgar? 215/45, 225/45 och 235/40-45?
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  20. #20
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av Sasse
    Tror inte det, vi gör inte steg 3 på aut bilarna på E85.
    Tror inte Sebbe hade tänkt byta trimleverantör i alla fall...

    Ser ingen anledning att inte köra steg 3 E85 bara för att den har slushbox. 280 hk/420 Nm borde skjuta på rätt bra i en SS aut.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

Liknande ämnen

  1. Vad ska man köpa för nya sommarsulor?
    Av the_Mattsson i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-04-09, 11:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •