Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Check Engine 2.8T

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    606

    Check Engine 2.8T

    Hej,

    Hade inne bilen (aero v6) på verkstaden för att åtgärda ett elfel härom veckan.
    Nu får jag plötsligt check engine meddelande.

    Behöver givetvis inte ha med vartannat att göra,
    men eftersom de bytte ut lite all möjlig programvara i bilen
    - var ett extremt ovanligt fel som typ ingen annan bil hade haft innan så de körde till slut på uteslutnings-metoden -
    undrar jag om det kan förekomma att de klantar sig och laddar ner inkompatibla programvaror som orsakar sådant här?

    Samt har oljestickan försvunnit.
    Kan avsaknad oljesticka orsaka ett tillräckligt tryckfall för Ce-meddelande?

    Om ni inte finner endera av detta sannolikt, några teorier?

    mvh
    9-3 SC Aero 07

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 871

    Re: Check Engine 2.8T

    Citat Ursprungligen postat av icbm
    Samt har oljestickan försvunnit.
    Kan avsaknad oljesticka orsaka ett tillräckligt tryckfall för Ce-meddelande?
    Det har väl förekommit på andra bilmodeller, vet ej hur det är på 2.8T.

    Hur kan den ha försvunnit? De på verkstaden har alltså glömt att sätta tillbaka den?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    606

    Re: Check Engine 2.8T

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av icbm
    Samt har oljestickan försvunnit.
    Kan avsaknad oljesticka orsaka ett tillräckligt tryckfall för Ce-meddelande?
    Det har väl förekommit på andra bilmodeller, vet ej hur det är på 2.8T.

    Hur kan den ha försvunnit? De på verkstaden har alltså glömt att sätta tillbaka den?
    Just det.
    Såvida jag inte har glömt att låsa då (har inte hänt på många år) och något fyllo har härjat runt...

    Om det är pga oljetrycket, går det att nolla felkoden genom att koppla bort strömmen i några min?
    9-3 SC Aero 07

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    199

    Re: Check Engine 2.8T

    Citat Ursprungligen postat av icbm
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av icbm
    Samt har oljestickan försvunnit.
    Kan avsaknad oljesticka orsaka ett tillräckligt tryckfall för Ce-meddelande?
    Det har väl förekommit på andra bilmodeller, vet ej hur det är på 2.8T.

    Hur kan den ha försvunnit? De på verkstaden har alltså glömt att sätta tillbaka den?
    Just det.
    Såvida jag inte har glömt att låsa då (har inte hänt på många år) och något fyllo har härjat runt...

    Om det är pga oljetrycket, går det att nolla felkoden genom att koppla bort strömmen i några min?
    Borde du inte fundera mer på var oljestickan tagit vägen, eller varför man bör ha oljestickan där den skall vara? Fråga verkstaden vettja!

    Är inte oljestickan monterad så fungerar inte vevhusventilationen som det är tänkt, motorn tar tjuvluft den vägen. Troligen orsaken till CE.

    //Mr MEP

  5. #5
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 911
    Medlem#
    2959
    Ursäkta OT, men du frågade mig vad jag tyckte om V6 och nu har du också köpt en.
    Får jag fråga vad du själv tycker om den?

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    606

    Re: Check Engine 2.8T

    Citat Ursprungligen postat av Mr MEP
    Borde du inte fundera mer på var oljestickan tagit vägen, eller varför man bör ha oljestickan där den skall vara? Fråga verkstaden vettja!

    Är inte oljestickan monterad så fungerar inte vevhusventilationen som det är tänkt, motorn tar tjuvluft den vägen. Troligen orsaken till CE.

    //Mr MEP
    Har ju kört den i nästan en månad in jag lämnade in den och 3 dagar mellan att jag fick tillbaka bilen och upptäckte CE symbolen...

    Sannolikheten att jag kombinerat skulle ha glömt bilen upplåst, inte märkt det när jag kom, och att något fyllo samtidigt skulle ha passat på att ha plockat ur stickan ser jag som försumbar...

    Är det ok att tejpa igen hålet så länge?
    De hade faktiskt inga oljestickor i lager på verkstan. (Även om man kan tycka att de borde ha åtminstone en...)
    Eller utgör den säkerhets-ventil-funktion också?

    (#Stoffe: Återkommer.)

    mvh
    9-3 SC Aero 07

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    164
    Nåt borde du täcka hålet med iallafall. Kan ju komma ner skräp i motorn den vägen annars(typ massa läskiga insekter).
    Johan B. Kör en 9-5 Aero 2001. Mnr.5833
    http://www.garaget.org/?car=8208

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    606
    Citat Ursprungligen postat av Stoffe #2959
    Ursäkta OT, men du frågade mig vad jag tyckte om V6 och nu har du också köpt en.
    Får jag fråga vad du själv tycker om den?
    Mycket nöjd på det stora hela.
    Stora + för motorkaraktär, väghållning, säten och komfort (särskilt för att vara med sportchassi), stereon (300W), kupeutrymme, och verkligen en bil man njuter av att se såväl ut- som invändigt.
    Kan skriva under på så gott som alla av de positiva punkterna som du själv har listat upp.

    Minus blir så klart bränsleförbrukningen.

    Samt i jämförelse med 4cyl 9-3 ss som jag har kört förut, upplever jag att de +140 kilona koncentrerade till fram- och bakändan märks av vid kurvtagning.
    Inte riktigt lika mkt av go cart-känslan.
    Sen har bilen gått 12000+, kan bero på det också förstås...
    Kanske du har någon rekommendation för chassi-uppgradering??
    Gillar dock inte att toksänka (ett par - tre cm är dock ok) och vill inte ha det nämnvärt stötigare än med standard aero chassi.

    mvh
    9-3 SC Aero 07

  9. #9
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 911
    Medlem#
    2959
    Citat Ursprungligen postat av icbm
    Samt i jämförelse med 4cyl 9-3 ss som jag har kört förut, upplever jag att de +140 kilona koncentrerade till fram- och bakändan märks av vid kurvtagning.
    Inte riktigt lika mkt av go cart-känslan.

    Sen har bilen gått 12000+, kan bero på det också förstås...
    Kanske du har någon rekommendation för chassi-uppgradering??
    Gillar dock inte att toksänka (ett par - tre cm är dock ok) och vill inte ha det nämnvärt stötigare än med standard aero chassi.

    mvh
    Kan skriva under på det där. Det är inte i närheten lika skoj på banan längre just pga detta. Bilen har inte alls samma fina balans som bilarna med 4an.
    Jag tröstar mig dock med att jag kör de allra flesta milen utanför banan och där ger de 140 kilona komfort och skön motorsång istället.
    Kan rekommendera H&Rs lilla sänksats på 30mm. Lagom i höjd för att komma fram överallt samt en bibehållen komfort. I princip som original.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •